Gå til innhold

Må alle barn gå på en aktivitet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi bor på et lite sted, og har nettopp fått vårt første barn. Vet jo selvsagt ikke hvilke interesser han får senere, men lurer litt på om det er slik at alle barn "må" gå på en aktivitet? Jeg synes de aktivitetene som tilbys her er kjempekjedelige, og har ikke noe lyst til verken å kjøre på fotballkamper eller bruke hele 17. mai på å se en unge spille i korps.. 

Vi har mulighet til å tilby barnet vårt (og vennene han får) mange gode opplevelser hjemmefra, og har tenkt å ta han med mye ut i naturen. 

Det blir jo selvsagt noe annet hvis barnet over tid virker interessert i å delta på aktivitet, men må vi oppfordre til det, eller kan vi til og med bare ikke la ham? 

Anonymkode: ea42b...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Absolutt ikke. Mine gjorde det ikke og det er jeg glad for. De eneste aktivitetene mine gikk på, var musikkundervisning.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er barnet som skal synes aktiviteten er morro. Ikke du!

Anonymkode: bcc77...483

• Liker 35
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke hvis de ikke vil. Jeg ble tvunget på et par fordi «alle andre» var med på noe. Var kjempe kjedelig

Anonymkode: ba83f...6d8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man må ikke. Men tenker det spiller en rolle om barnet er/ikke sosial og har få/mange venner. Om barnet sjeldent er med venner og har få, så er jo fritidsaktivitet noe barnet sikkert synes er artig. Har barnet mye venner hen kan være med på fritiden, enten det er for å leke ute eller tegne inne, så er kanskje ikke fritidsaktivitet like viktig? 

Vi har også lite tilbud her vi bor. Korps, fotball og håndball. Det er jo ikke for alle. Det tar oss 30+ minutter å kjøre til byen for andre aktiviteter. Buss tar dobbelt så lang tid. Så sier seg selv at det ikke kan la seg gjøre i en travel hverdag. 

Anonymkode: 279c2...d87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du og faren da, ingen gode erfaringer med speider, idrett, musikk eller organisert friluftsliv? Klubber, lag og organisasjoner? Kultur, teater, tegning, dans, kampsport, sjakk, klatring, svømming, politikk, sang, alt av lagidrett, alt av individuell idrett, alt var kjedelig? 
Hva tror du du kommer til å bruke «hele 17.mai» på, om ikke eget barn selvom det ikke spiller i korps? Og helgene? 
Jeg tror at hvis barnet deres ikke er med på noen ting, krever det desto mer innsats fra dere med tanke på å kjøre, finne på, vise, lære, sørge for at barnet opplever samme hvor kjedelig dere syns det er. 
Og bor dere et lite sted, blir det mye kjøring. 

Anonymkode: b9e8e...96e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tenker det er litt rart om man aldri i løpet av oppveksten går på noe som helst organisert fritidsaktivitet ja. 

Anonymkode: 8a484...0c8

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

og har ikke noe lyst til verken å kjøre på fotballkamper eller bruke hele 17. mai på å se en unge spille i korps.. 

Wow... Den var hard. Jeg tenker at barnet skal få velge selv. Jeg fikk velge selv, og var med på nesten alt av aktiviteter, men endte til slutt opp med korps fordi det var der jeg følte tilhørighet og lykke. Det er mye bedre for barna å få være med på aktiviteter og finne det de virkelig liker tenker jeg.

Jeg har ikke mange venner, henger sjeldent med venner og er sjeldent på fest. Korps er det jeg finner sosialt og som et  pusterom. Kjæresten min derimot har masse venner, alltid noen å henge med og er på fester. Han har heller ingen fritidsaktiviter, men var med på det meste som barn. 

La barn få velge selv! Jeg er kjempeglad for at jeg har korps minimum en gang i uka, for det er sykt kjedelig å komme hjem fra jobb og gjøre det samme hver kveld...

Anonymkode: 6b304...bca

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ei som har vært med på mye og ei som har vært med på lite og ser i ettertid at en får ekstremt mye gratis av å være med på en form for lagidrett/dans el.l.

Men enig i at ting blir for fort seriøst men for eks 1-4 klasse er det meste lek og moro. 

Skulle en valgt igjen selv hadde jeg vært mye mer på for å fått hun som ikke var med på så mye med på mer. Og en finner jo heller ikke ut om en liker noe uten å være med, og å for eks begynne med fotball/håndball el.l er stort sett 'for seint' om en ikke er med fra skolestart siden da er nivået blitt så høyt på resten.

Anonymkode: 42416...a71

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aktiviteter er kjempeviktig for sosialisering og vennskap. Mine får holde på alt de vil av aktiviteter, men det må innebære minst en times trening i uka.  Om de vil trene 5 dager i uka så får de det, men sitte hjemme 5 dager i uka er helt uaktuelt.  Har en 12 og 14-åring. De har ferie fra alle fritidsaktiviteter, men av oss har de krav om egentrening 2 dager i uka, de velger selv hva.  Vi har svømmehall og passe stort idrettslag med flere idretter samt speider, teatergruppe, dansing, kor. Egentlig burde det være nok, men flere kjører den halvtimen til større steder med enda flere tilbud, men enda fler gjør ingenting og gjett hva, de som ikke har aktivitet på barnas trinn er også barna som ikke helt får seg venner og faller litt utenfor.  

Anonymkode: 8f0a6...899

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns organiserte fritidsaktiviteter er viktig. Det er en fin arena for mye sosial læring. 

Derfor syns jeg det er synd at mi jente ikke vil være med på noen fritidsaktiviteter. Har prøvd, og hun har vært innom det meste. Blir dessverre ikke noe langvarig ut av det, men man kan jo ikke akkurat tvinge ungen med heller 😆

Og som noen påpeker her, det krever mer av både oss og henne. Både med tanke på å oppleve ulike ting, men også gjøre avtaler osv. med fritidsaktiviteter får du mye sosialisering med jevnaldrende «gratis». Her må vi og hun selv lage avtaler med venner for å få dekt det sosiale behovet. Trøsten er at de er flere på trinnet som ikke deltar på aktiviteter… 

Anonymkode: 2e16a...35a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La ungen velge selv. Mange steder går nesten alle unger på en eller flere fritidsaktiviteter og mye sosialt skjer også der. Her går nesten alle guttene på småtrinnet på fotball og min gutt ville også være med. Ingen av oss foreldre er fotballinteresserte, men selvfølgelig skal han få gå. Så her er det både treninger, kamper, cuper og dugnader å stille opp på. Det er også en fin anledning til å bli kjent med andre foreldre gjennom fritidsaktiviteter og styrker samholdet mellom ungene. Der er en del av pakka når man får barn. 

Anonymkode: 23ae5...cd7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Prøvde litt av hvert med sønnen, men ikke noe fenget. Han var og er en tech type og likte best å sitte hjemme og lære seg ymse programmeringsspråk. Det fantes ikke aktiviteter for slike da han var barn. "Alle" syntes det var ille at han ikke "gikk på noe" for idrett er visst det som teller, men himmel og hav så godt betalte jobber han har fått som voksen. Steller med dyr og planter og kona på fritida. Nei - barn må ikke gå på en aktivitet.

Anonymkode: fc187...d90

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg tenker en skal se an barnet og legge til rette for at det får prøve ut aktiviteter det kan trives med og som kan oppfylle behov det kan ha for f.eks. mestring, glede og sosial tilhørighet. Men en trenger ikke å være med på noen organisert aktivitet for å oppleve disse tingene. Og barn er ulike.

Det viktigste syns jeg er å lytte til barnet. La det prøve aktiviteter det har lyst til å prøve. Og for all del ikke tving det til å delta på aktiviteter det ikke trives med fordi en selv syns det er en viktig og fornuftig aktivitet. 

Anonymkode: 96387...d28

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min har gått på fotball og håndball. Er straks sju år. Han har ikke vært spesielt glad i fotball eller håndball, men har hatt lyst til å gå på det fordi vennene går på det. Har måttet motivere litt før treninger, men cup'er og kamper syns han er supert. Neste år har vi meldt ham på svømmekurs (Det er så viktig at barn lærer å svømme!) Han skal få velge en aktivitet i tillegg til dette. To i uken er mer enn nok. Jeg er heller ikke noe fotball eller håndball interessert, men det er veldig kjekt å se han koser seg med vennene sine, og at han er aktiv på fritiden. Jeg vil aldri tvinge ham til å gå på noe, men dersom han starter på noe må han fullføre det semesteret. 

Anonymkode: 8ec60...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg synes det er litt «obligatorisk» at barna går på aktiviteter, jeg da. Barna får vært i fysisk aktivitet og sosialisert seg med andre i større grad enn ellers. Her vi bor vet jeg ikke om noen barn som ikke går på en eller annen aktivitet (derimot er det mange barn som går på aktiviteter hver dag, noe jeg synes er litt i overkant). Hvis man er en av veldig få som ikke går på noe, ser jeg for meg at man lett faller utenfor. 

Dessuten vet jeg ganske sikkert at eldstemann på 11 hadde blitt sittende bom fast i gamingstolen dersom han ikke hadde hatt trening å gå på… 

Vi hadde ikke fått hverdagen til å gå rundt om barna skulle gått på fem aktiviteter hver, men to aktiviteter hver går helt fint. 

Anonymkode: 9e141...467

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes barna må få prøve seg og gjerne ulike ting gjennom oppveksten. At du ikke gidder kjøre blir for dumt.

Det å mestre en aktivitet, sport, instrument, sjakk eller speidern gir god selvtillit og er en arena for å knytte kontakter. Det gir også god erfaring i å jobbe med ting over tid og å samarbeide med andre og ta vare på seg selv og andre.

I dag skal alt gå så fort, så det å fordype seg i ting og jobbe over tid med å bli bedre er noe som barna har utrolig godt av og som har overføringsverdi til skolearbeidet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Honey Dew skrev (3 timer siden):

Absolutt ikke. Mine gjorde det ikke og det er jeg glad for. De eneste aktivitetene mine gikk på, var musikkundervisning.

...det der blir jo like meningsløst som å si "ungen min går ikke på noen aktiviteter. Bortsett fra fotball da."

Anonymkode: b0460...f12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barna er forskjellige, vi har 2 aktive barn og 1 som ikke lenger går på noen aktiviteter. Helt ok, men la det bli på barnets premisser ikke dine. Jeg lover deg at du kommer til og være superstolt og ivrig når du skal følge opp.

Mye våre har drevet med har vært GØRRKJEDELIG! men det betyr ikke så mye. Verste er turn...en hel helg med venting og tusen andre unger, så ser man sitt eget barn i noen minutter. Men så lenge barnet liker det og har glede av det, så stiller man opp likevel :) nei, verste var en type "kirkeklubb" med noe salmesynging og styr..  men jammen satt vi stolte der også!😅😅😅

Anonymkode: b8384...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...