AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #1 Skrevet 19. juni 2022 Hei. Beklager på forhånd for en litt spesiell tråd. Jeg og mannen min er opprinnelig fra to forskjellige byer, og foreldrene våre ligger begge begravd i hver vår by. Har forstått det slik at det er vanlig for ektefeller å dele grav når begge går bort, og dette var en diskusjon som kom opp mellom meg og mannen min. Vi begge ønsker å ligge i våre opprinnelige byer når vi går bort, og det er tydelig at det er uaktuelt for begge å ligge i den andre sin hjemby. Er det flere som har samme «problemstilling», og er det like vanlig med ektefeller som gravlegges hver for seg i hver sin by? Anonymkode: 801cf...b56
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #2 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det slik er det like vanlig med ektefeller som gravlegges hver for seg i hver sin by? Anonymkode: 801cf...b56 Ja. Man gravlegges der man har tilknytning, trenger ikke være sammen. Anonymkode: 3691c...13f
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #3 Skrevet 19. juni 2022 Det viktigste er å komme på den kirkegården man ønsker Anonymkode: 97f5d...2d7
Millimani Skrevet 19. juni 2022 #4 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei. Beklager på forhånd for en litt spesiell tråd. Jeg og mannen min er opprinnelig fra to forskjellige byer, og foreldrene våre ligger begge begravd i hver vår by. Har forstått det slik at det er vanlig for ektefeller å dele grav når begge går bort, og dette var en diskusjon som kom opp mellom meg og mannen min. Vi begge ønsker å ligge i våre opprinnelige byer når vi går bort, og det er tydelig at det er uaktuelt for begge å ligge i den andre sin hjemby. Er det flere som har samme «problemstilling», og er det like vanlig med ektefeller som gravlegges hver for seg i hver sin by? Anonymkode: 801cf...b56 Det er helt vanlig at ektefeller gravlegges hver for seg i hver sin by. Ingen skrevet regel på at ektefeller skal ligge "under samme gravstein". Når dere har de ønskene dere har, så er det bare å gå inn for det. Fortell deres pårørende at når tiden er inne, så skal det være sånn. Det er deres valg, og det er det som skal gjelde.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #5 Skrevet 19. juni 2022 Vi er i utgangspunktet i samme situasjon som dere. Fra to ulike steder og bor på et tredje sted. En foreldre allerede i graven (med reservert plass til ektefelle), ingen tvil om hvor det andre foreldreparet vil ende. For oss begge er det viktigst å være "sammen", så vår grav blir der vi nå bor. Langt borte fra øvrig familie. Jeg lever (og dør) fint med at det er en grav som aldri vil bli stelt. Men det virker jo som om dere også er samkjørt, i at begge vil "hjem", og da er det jo ingenting feil i å gjøre det slik? Anonymkode: 2c5d5...095
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #6 Skrevet 19. juni 2022 Hvis en ektefelle dør og den gjenlevende ønsker å bruke samme grav må det spesifiseres før begravelsen til den første. Når det foreligger ønske til kirkevergen at hun ønsker samme grav som han graver de dypere grav eller sørger for at det er plass helt tett inntil så gravsteinen kan stå midt på. Anonymkode: 5610d...6d6 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #7 Skrevet 19. juni 2022 Har dere barn? I så fall ville jeg gjort en sjekk med dem også, det blir fort de som bruker og steller graven. Og, til den av dere som blir igjen alene: er du ok med at graven blir langt unna? For meg personlig: min grav er ikke for meg, den er for de etterlatte. Det er de som må si noe om sted og greier. Syns og det er rart at voksne folk vil ligge med foreldrene sine, hvis det vr deres ønske Anonymkode: 715c8...c0b 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #8 Skrevet 19. juni 2022 Tenk litt på de etterlatte, f eks barn og barnebarn, som skal stelle diss gravene. For min del har jeg tenkt å ligge på Minnesund uten egen gravsted, da familien min bor spredt omkring. Anonymkode: 934fd...b52 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #9 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tenk litt på de etterlatte, f eks barn og barnebarn, som skal stelle diss gravene. For min del har jeg tenkt å ligge på Minnesund uten egen gravsted, da familien min bor spredt omkring. Anonymkode: 934fd...b52 Ikke Minnesund, men minnelund 😂 vennligst ikke send meg til Minnesund 🙏 Anonymkode: 934fd...b52 10 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #10 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tenk litt på de etterlatte, f eks barn og barnebarn, som skal stelle diss gravene. For min del har jeg tenkt å ligge på Minnesund uten egen gravsted, da familien min bor spredt omkring. Anonymkode: 934fd...b52 Når min siste forelder går bort er det ingen igjen til å stelle graven. Det går fint. Det viktigste for meg er at de fikk velge hvor de ville være. Ikke mine behov. Anonymkode: 2c5d5...095 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #11 Skrevet 19. juni 2022 Hvorfor vil man ha et gravsted som de etterlatte må stelle og få dårlig samvittighet for når man ikke rekker innom? Nei, jeg går for minnelund. Anonymkode: cc534...d15 4
Leo Skrevet 19. juni 2022 #12 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Vi er i utgangspunktet i samme situasjon som dere. Fra to ulike steder og bor på et tredje sted. En foreldre allerede i graven (med reservert plass til ektefelle), ingen tvil om hvor det andre foreldreparet vil ende. For oss begge er det viktigst å være "sammen", så vår grav blir der vi nå bor. Langt borte fra øvrig familie. Jeg lever (og dør) fint med at det er en grav som aldri vil bli stelt. Men det virker jo som om dere også er samkjørt, i at begge vil "hjem", og da er det jo ingenting feil i å gjøre det slik? Anonymkode: 2c5d5...095 Hvis ingen kommer til å bry seg så er det vel like greit å droppe både gravsted og -stein tenker jeg. Mine foreldre har heldigvis allerede nå bestemt seg for minnelund på det stedet de har bodd mesteparten av sitt voksne liv. Vi har familie langt unna og det er bare trist å se de ustelte gravene og nedslitte steinene de få gangene man stikker innom. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #13 Skrevet 19. juni 2022 Leo skrev (5 minutter siden): Hvis ingen kommer til å bry seg så er det vel like greit å droppe både gravsted og -stein tenker jeg. Mine foreldre har heldigvis allerede nå bestemt seg for minnelund på det stedet de har bodd mesteparten av sitt voksne liv. Vi har familie langt unna og det er bare trist å se de ustelte gravene og nedslitte steinene de få gangene man stikker innom. Det må da virkelig være opp til den enkelte å føle på om man vil ha en dedikert plass (dog ustelt) eller ikke? Det er mange som bryr seg. For en stygg ting å si. Men når alle som bor innenfor 60 mil radius er venner regner jeg med det vil dabbe av etterhvert når det "kun" er en grav igjen. Anonymkode: 2c5d5...095 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #14 Skrevet 19. juni 2022 Man kan betale for at grava stelles om man ikke kan gjøre det selv. Anonymkode: 3691c...13f 3
Queen of the North Skrevet 19. juni 2022 #15 Skrevet 19. juni 2022 For min del ville alder og bosted til evt voksne barn vært avgjørende. Hvis det var sannsynlig at våre dødsfall ville være relativt nær tidsmessig så ville jeg nok att vi skulle gravlegges sammen. Hvis min mann hadde dødd lenge før meg ville jeg gravlagt han nærmest mulig hans familie, og så ville jeg tatt det opp til vurdering senere om jeg ville gravlegges med min familie, evt ny ektefelle eller ved samme grav som første ektemann.
Millimani Skrevet 20. juni 2022 #16 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Tenk litt på de etterlatte, f eks barn og barnebarn, som skal stelle diss gravene. For min del har jeg tenkt å ligge på Minnesund uten egen gravsted, da familien min bor spredt omkring. Anonymkode: 934fd...b52 Så sant de avdøde har et ønske om hvor de vil gravlegges er det deres ønske som skal imøtekommes. Dette selv med tanke på stell av gravene. Å stelle gravene kan man få kirketjener, prest eller blomsterbutikk til å gjøre, - eller annen familie om det finnes i nærheten. Pr i dag vet ikke jeg annet om mine foreldres ønsker annet enn at den ene vil kremeres og den andre ikke. Dette skal respekteres. De har vært skilt i flere tiår, og det er aldri snakk om at de skal under samme stein uansett. Den som skal kremeres har jeg forholdsvis lite kontakt med. Hen skal enten i grav med sine foreldre på en annen kant av landet, eller på en anonym minnelund, gjerne også det på en annen kant av landet. Nærmere bestemt der hen kommer fra. Det er min mening da hen er veldig perifer for meg og mine søsken. Har hen likevel et spesielt ønske om hvor urnen skal settes ned skal det likevel bli oppfylt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #17 Skrevet 20. juni 2022 Jeg ville tatt mine barns tanker med, det er de som skal ha en grav å gå til, og stelle. Forøvrig ligger ikke mine slektninger på familiegravsted, men utover hele kirkegården, ettersom når de døde. Så tett i tett med foreldre og besteforeldre blir det ikke uansett. Anonymkode: c2468...ac5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #18 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 19.6.2022 den 18.59): Man kan betale for at grava stelles om man ikke kan gjøre det selv. Anonymkode: 3691c...13f Ja, det er rart at så mange ikke er klar over den muligheten. Det går an å betale inn et beløp, så blir graven pyntet og stelt i så mange år som man ønsker. Jeg ville også tenkt på barn/etterlatte som eventuelt skal stelle gravstedet, og det kan være godt å ha en grav å gå til for de som blir igjen. Anonymkode: d44ff...3dc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå