AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #1 Skrevet 19. juni 2022 Jeg er sykepleier og vurderer å søke på denne jobben. Men jeg vet ikke hvordan er det å jobbe på en dagsenter. XXXX dagsenter og sansehus er en avlastningsbolig for barn og unge med behov for spesielt tilrettelagte tjenester. Hovedmålet er å være et trygt og godt sted for barna. Vi ønsker å være en forlengelse av hjemmet, og har som målsetting å tilby gode tjenester tilpasset hver enkelt. God omsorg, aktivitet, utvikling og mestring for barna står i fokus. Er det noen som vet hva slags jobb er dette? Noen som vet om de ansetter sykepleiere på dagsenter? Anonymkode: 452e4...f49
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #2 Skrevet 19. juni 2022 Jeg er vernepleier og jobber i avlastningsbolig, men vi har ikke dagsenter. Våre brukere er i skole/ barnehage/ tilrettelagt arbeid på dagtid. Jeg trives kjempegodt i jobben min. Har som regel to dagvakter og tre kveldsvakter i uka (fordi brukerne er et annet sted på dagtid. Når jeg har dagvakter går det mye i møter, planlegging, tiltaksplaner osv). Når vi er sammen med barna i ukedagene prøver vi å gjøre det som er vanlig å gjøre i et hjem😊 Spiser middag, finner på noen enkle aktiviteter (ofte er de slitne etter dagtilbud), ser på barne tv før kveldsstell osv. I helgene er det mer som skjer. Vi har både bil og båt som vi bruker til å reise ut med, går i skogen, gårdsbesøk, lekeland osv. Brukerne våre er veldig forskjellige. Vet at dette varierer. I større kommuner har de gjerne flere boliger fordelt på f.eks autisme og multifunksjonshemming. Der jeg jobber har vi alt. Det gjør også at det er stor variasjon på vaktene, ut ifra hvem man er sammen med. Noen dager er jeg sammen med barn som har mye utfordrende atferd og høyt aktivitetsnivå, mens andre dager ligger vi i et mørkt rom med et barn som er utslitt etter mange epilepsianfall. Anonymkode: d1b2b...442
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #3 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er vernepleier og jobber i avlastningsbolig, men vi har ikke dagsenter. Våre brukere er i skole/ barnehage/ tilrettelagt arbeid på dagtid. Jeg trives kjempegodt i jobben min. Har som regel to dagvakter og tre kveldsvakter i uka (fordi brukerne er et annet sted på dagtid. Når jeg har dagvakter går det mye i møter, planlegging, tiltaksplaner osv). Når vi er sammen med barna i ukedagene prøver vi å gjøre det som er vanlig å gjøre i et hjem😊 Spiser middag, finner på noen enkle aktiviteter (ofte er de slitne etter dagtilbud), ser på barne tv før kveldsstell osv. I helgene er det mer som skjer. Vi har både bil og båt som vi bruker til å reise ut med, går i skogen, gårdsbesøk, lekeland osv. Brukerne våre er veldig forskjellige. Vet at dette varierer. I større kommuner har de gjerne flere boliger fordelt på f.eks autisme og multifunksjonshemming. Der jeg jobber har vi alt. Det gjør også at det er stor variasjon på vaktene, ut ifra hvem man er sammen med. Noen dager er jeg sammen med barn som har mye utfordrende atferd og høyt aktivitetsnivå, mens andre dager ligger vi i et mørkt rom med et barn som er utslitt etter mange epilepsianfall. Anonymkode: d1b2b...442 Takk for svar! Er det tunge stell på morgenen som på kvelden? Hvor mange beboere må du følge opp, dvs stell, mat, medisiner og andre behov? Er det 1-1 kontakt? Er det få ansatte per vakt? F.eks 3 ansatte for 10 barn? Har hørt at det finnes avlastningsboliger som kun har dagvakter i ukedager (ingen turnus) til miljøterapeuter og helsearbeidere slik som stillingen jeg la ut her. Jeg vil vekk fra turnuslivet. Hvor finner man slike jobber? Anonymkode: 452e4...f49
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #4 Skrevet 20. juni 2022 Jeg jobber ikke i avlastningsbolig, men jeg har hatt barn i kommunal avlastningsbolig i 11 år nå. (og nå har jeg til alt overmål to barn som har tilbud gjennom boligen) I vår samles "alle" der, så det er alt fra de som er rimelig (her bruker jeg rimelig ganske vidt, for man er jo ganske lite selvgående når man får avlastning..) selvgående, til de som trenger øyne på seg hele tiden. Det er 1 vernepleier som jobber noen dagvakter i uka, da har hun endel kontorarbeid. Leder jobber bare dagvakt. Resten begynner som oftest på jobb kl 13-14. Ungdomsskole og videregående elever kommer kl 14, mens barneskole-elevene kommer kl 16. (De må ha SFO frem til 16). Det er som oftest 1-1 på barna hos oss, eldste min har ikke det alltid nå, da han helst vil være i fred på rommet, men skal de på aktivitet, så har han 1-1. På natt er de 1 person, også en i hvilende hvis det er litt action. Noe det selvsagt kan være innimellom. Den andre ungen min som nettopp har startet tilvenning, hen har 1-1 de timene hen er der. Noe annet går ikke, pga utrygghet. Pluss at hen sitt vedtak går på hjelpe til med å eksponere for angst. Så det er helt sikkert veldig varierte dager. De har et barn som bor der over 50%, i ungdomsskole-alder, ikke språk, mye anfall, trenger hjelp til alt. Også neste dag kanskje de har 3 timer med ene ungen min, som gjerne vil spille Magic the gathering, og der de skal øve på og gå på butikken, så andre ungen min, som de må motivere til det meste, og som bare snakker engelsk, og trenger hjelp til å huske på å få ting gjort, også har de noen som er yngre. Jeg tror ikke de kjeder seg på jobb. Kan nok være endel utfordrende situasjoner, jeg vet at han min har gjort så det har gått en kule varmt innimellom. Mye trening på ADL-aktiviteter. Og er jo endel samarbeid med oss foreldre, men det er det i hovedsak primærkontakt som tar seg av. Snakker med de andre ved henting og levering. Primærkontakt og koordinator er med på ansvarsgruppemøter. Anonymkode: 4a77f...2ef
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #5 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Takk for svar! Er det tunge stell på morgenen som på kvelden? Hvor mange beboere må du følge opp, dvs stell, mat, medisiner og andre behov? Er det 1-1 kontakt? Er det få ansatte per vakt? F.eks 3 ansatte for 10 barn? Har hørt at det finnes avlastningsboliger som kun har dagvakter i ukedager (ingen turnus) til miljøterapeuter og helsearbeidere slik som stillingen jeg la ut her. Jeg vil vekk fra turnuslivet. Hvor finner man slike jobber? Anonymkode: 452e4...f49 Stell varierer ut i fra hvem man er sammen med. Vi har brukere som går på do og dusjer alene, noen som gjør en del selv med veiledning og noen med store og sammensatte behov. Det kan være tungt å stelle en multifunksjonshemmet ungdom, ja. Til tross for gode hjelpemidler. Vi har en til en på alle brukere per nå, men har hatt dobbel bemanning på et barn tidligere. Så antall ansatte på vakt varierer ut ifra hvor mange brukere som er på avlastning på det aktuelle tidspunktet. De har egen turnus og rullerer på når de er hjemme/ avlastning. Vet ikke hvor du finner en jobb med kun dagvakter, eller om det i det hele tatt går an i en avlastningsbolig. Vil tro det er vanskelig å få til. Da ville jeg heller søkt på spesialskole, f.eks. Der vil du gjerne møte mange av de samme barna som du ville møtt i en avlastningsbolig😊 Anonymkode: d1b2b...442
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå