AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #1 Del Skrevet 19. juni 2022 Jeg har fått time hos jordmor den 28. juni, og da er jeg 7+2 uker på vei. Hva skjer på denne timen? Tar hun ultralyd? Få jeg bekreftet på noe vis at fosteret lever, som hjertebank eller noe? Hilsen nervøs førstegangs 😅 Anonymkode: 52ac8...a62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #2 Del Skrevet 19. juni 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har fått time hos jordmor den 28. juni, og da er jeg 7+2 uker på vei. Hva skjer på denne timen? Tar hun ultralyd? Få jeg bekreftet på noe vis at fosteret lever, som hjertebank eller noe? Hilsen nervøs førstegangs 😅 Anonymkode: 52ac8...a62 Jeg er også førstegangs. Fikk ikke første konsultasjon i det offentlige (fastlege) før jeg var minst i uke 10, de tok bare blod- og urinprøve. Jeg er nå 14+1, har ikke første konsultasjon med jordmor før i slutten av juni. Har fått inntrykk av at det er mest prat i denne timen, men kan hende de lytter etter hjertet? Ultralyd tror jeg er usannsynlig at de gjør. Jeg valgte å betale for NIPT og TUL i uke 10. Anonymkode: 7f693...c89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #3 Del Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har fått time hos jordmor den 28. juni, og da er jeg 7+2 uker på vei. Hva skjer på denne timen? Tar hun ultralyd? Få jeg bekreftet på noe vis at fosteret lever, som hjertebank eller noe? Hilsen nervøs førstegangs 😅 Anonymkode: 52ac8...a62 De gjør ikke noe annet enn å prate med deg om alt du skal og ikke skal spise. ultralyd får du ikke før uke 11-14 hvis du i det hele tatt får det. Det kommer an på alder og om stedet du bor har innført det for alle. oul kan være eneste du får. Da i uke 18 Anonymkode: 6ce64...d62 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #4 Del Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De gjør ikke noe annet enn å prate med deg om alt du skal og ikke skal spise. ultralyd får du ikke før uke 11-14 hvis du i det hele tatt får det. Det kommer an på alder og om stedet du bor har innført det for alle. oul kan være eneste du får. Da i uke 18 Anonymkode: 6ce64...d62 Og så henviser de deg gjerne til å ta blodprøver. Så den første timen er uansett ofte bedre å ta hos legen Anonymkode: 6ce64...d62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #5 Del Skrevet 19. juni 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Og så henviser de deg gjerne til å ta blodprøver. Så den første timen er uansett ofte bedre å ta hos legen Anonymkode: 6ce64...d62 Har man mange spm kan det være fint med jordmor som har bedre tid da Hjertelyd med doppler pleier de vel ikke høre etter før uke 24-kontrollen (kontroll #2 utenom oul) Noen få jordmødre og fastleger har ul-apparat men det er ikke vanlig. Jeg tok ul privat i uke 7 for å se hjerteslag Anonymkode: 4c3d4...b33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #6 Del Skrevet 19. juni 2022 Jordmor tar ikke ultralyd, dette får du evt henvisning til. Noen steder har kapasitet til å ta inn de under 35 på tidlig ultralyd, mens andre steder må du evt gå privat. På første timen får man litt generell informasjon og det blir tatt blodprøver. Vi bestilte tidlig ultralyd selv i uke 9 for å se at det var liv. Så er den neste ordinære i uke 19 for vår del. Anonymkode: 09de1...20d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #7 Del Skrevet 19. juni 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Og så henviser de deg gjerne til å ta blodprøver. Så den første timen er uansett ofte bedre å ta hos legen Anonymkode: 6ce64...d62 Jeg tok blodprøver hos jordmor Anonymkode: 37123...8ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #8 Del Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tok blodprøver hos jordmor Anonymkode: 37123...8ac Ofte bedre å ta hos legen sier jeg. Fordi det er langt fra alle steder en kan ta blodprøvene hos jordmor. Da blir man bare henvist videre Anonymkode: 6ce64...d62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #9 Del Skrevet 19. juni 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ofte bedre å ta hos legen sier jeg. Fordi det er langt fra alle steder en kan ta blodprøvene hos jordmor. Da blir man bare henvist videre Anonymkode: 6ce64...d62 Det kan man risikere hos legen også. Ikke alle leger som tar blodprøver etter lunsj Anonymkode: 37123...8ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #10 Del Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan man risikere hos legen også. Ikke alle leger som tar blodprøver etter lunsj Anonymkode: 37123...8ac Regner med når en ber om en legetime for første svangerskapskontroll så legge de opp til å ta blodprøvene som skal tas Anonymkode: 6ce64...d62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #11 Del Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ofte bedre å ta hos legen sier jeg. Fordi det er langt fra alle steder en kan ta blodprøvene hos jordmor. Da blir man bare henvist videre Anonymkode: 6ce64...d62 Det varierer jo veldig. Her får man bare med et skjema som man leverer på labben på legekontoret (som er i samme bygg og samme etasje). Anonymkode: 09de1...20d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PurpleTuliip Skrevet 19. juni 2022 #12 Del Skrevet 19. juni 2022 Min første time hos jm noterte hun ned vekt, pratet om min form(trengte jeg kvalmestillende ect) Jordmor tar ikke ul, brukte heller ikke doppler før etter uke 15 pga det kunne være vanskelig å høre hjerteslag før den tid så det kunne skape mer stress om hun ikke klarte det. Regner med du har time til legen? Der får du henvisning til tidlig ul (uke12, om de har begynt med det der du bor) ellers er det ikke ordinær ul før uke 18-20. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #13 Del Skrevet 19. juni 2022 Min fastlege tilbyr ultralyd, men kun for å se hjertet slå. Ellers var første gang hos legen kun sjekk av blodtrykk, termindato, info om jordmor++ Anonymkode: d196e...99b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #14 Del Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og så henviser de deg gjerne til å ta blodprøver. Så den første timen er uansett ofte bedre å ta hos legen Anonymkode: 6ce64...d62 Jordmoren min tar blodprøver, så dette varierer! Jeg trengte ikke dra til legen for noe (må bare evt dit hvis jeg trenger sykemelding i fremtiden). Første time hos jordmor i uke 8 eller 9 som jeg hadde, var å ta blodprøver, få informasjon om kosthold, lage helsekort og søke fødeplass. Anonymkode: ab26a...e35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #15 Del Skrevet 19. juni 2022 Jeg tok ultralyd privat (betalte 1200 kr i Oslo sentrum) for å se om det var liv etter spotting i uke 6. Fikk ultralyd i uke 12, men vet ikke om det er fordi jeg er over 35. Virket som det var vanlig her uansett. Merkelig at det skal være så forskjellig fra sted til sted. Anonymkode: 890f6...553 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #16 Del Skrevet 19. juni 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tok ultralyd privat (betalte 1200 kr i Oslo sentrum) for å se om det var liv etter spotting i uke 6. Fikk ultralyd i uke 12, men vet ikke om det er fordi jeg er over 35. Virket som det var vanlig her uansett. Merkelig at det skal være så forskjellig fra sted til sted. Anonymkode: 890f6...553 Glemte å faktisk svare 😅 Jeg var sent ute til jordmor, så hun hørte hjertelyd med doppler, og ellers gikk igjennom hva jeg burde spise og ikke spise, urinprøve, blodtrykk, og om jeg hadde noen bekymringer. Hadde time hos fastlege rundt samme tid, som tok urinprøve, blodprøve og blodtrykk. Tror ikke jordmor kan finne hjertelyd før uke 12. Anbefaler virkelig å gå privat til ultralyd. Det var en stor lettelse for oss, selv om det kostet litt. Anonymkode: 890f6...553 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #17 Del Skrevet 19. juni 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Regner med når en ber om en legetime for første svangerskapskontroll så legge de opp til å ta blodprøvene som skal tas Anonymkode: 6ce64...d62 Ikke der jeg gikk før. Ikke om den første er før uke 12, først da legen tar blodprøve. Og må ha første time før uke 12 for henvisning til tul. Aner ikke hvordan det er med den nye legen Anonymkode: 37123...8ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #18 Del Skrevet 19. juni 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Regner med når en ber om en legetime for første svangerskapskontroll så legge de opp til å ta blodprøvene som skal tas Anonymkode: 6ce64...d62 Men skal ikke kverulere mer, ble bare perpleks av at du var så bastant i meningen din om at man burde gå til lege først Anonymkode: 37123...8ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #19 Del Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men skal ikke kverulere mer, ble bare perpleks av at du var så bastant i meningen din om at man burde gå til lege først Anonymkode: 37123...8ac Jeg skrev at jordmor «gjerne» henviser til blodprøver og at det «ofte» var bedre å gå til legen. Altså ikke bastant der i det hele tatt. Men takk for at du sporet av diskusjonen. Anonymkode: 6ce64...d62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PurpleTuliip Skrevet 19. juni 2022 #20 Del Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tok ultralyd privat (betalte 1200 kr i Oslo sentrum) for å se om det var liv etter spotting i uke 6. Fikk ultralyd i uke 12, men vet ikke om det er fordi jeg er over 35. Virket som det var vanlig her uansett. Merkelig at det skal være så forskjellig fra sted til sted. Anonymkode: 890f6...553 Tidlig ul skal bli en fast greie over hele landet men pga kapasitet har ikke alle klart å innføre det. Jeg bor selv i Bergen og her har de ikke kapasitet til det enda men håpte på å kunne tilby det til alle innen høsten 2023 fikk jeg beskjed om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå