Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.dailymail.co.uk/sport/sportsnews/article-10930499/Experts-fear-FIFAs-make-easier-transgender-women-harm-female-football.html?fbclid=IwAR04Gs1Z-dR6s7_gzDf83Lb47NJ8KypylJtwH1Io7Z__Oo3ch5kDnbBdGtc

Her står det riktig nok at hvert individuelt tilfelle skal vurderes, for å være sikker på at de ikke har fått fordeler av mannlig pubertet. Men jeg tviler. Det er ingen retningslinjer. Ingen testosteronnivåer. Ingen ting i det hele tatt, bare "individuell".

Jeg hater slike vage begreper. Og for et press det vil bli på panelet som skal vurdere. Hvilke skal med? Bare de som støtter transsaken? Eller vil negative stemmer bli hørt?

Damelandslag blir fullstendig grusa av 15-åringer. Ja, yngre enn 15-årige gutter (U15 eller U18).

Skal man for eksempel si at en som begynte på pubertetsblokkere når han er 15 år, skal få spille på damelag? Og han som begynte på pubertetsblokkere når han er 16 år, får ikke? Det er ingen regler.

Vi skjønner jo at små transkvinner som Emma Ellingsen ikke kommer til å stille, så hun er ingen sammenligning.

https://www.goal.com/en-us/news/1698/womens-soccer/2016/05/26/23954642/australia-womens-soccer-team-faces-unfair-global-backlash

“Those young kids were killing us,” Scottie Pippen said in a documentary produced by NBA TV.

https://www.aftenposten.no/sport/fotball/i/y4oL2g/tester-seg-mot-gutter-foer-em-veldig-nyttig

De er større, sterkere og raskere enn oss, sier landslagets Guro Reiten etter å ha spilt mot 15–16 år gamle gutter.

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Gjest Visningsnavn null
Skrevet

Ja, transkvinner har like rettigheter som andre. Av en eller annen grunn har det blitt veldig trendy å hetse transpersoner.

Skrevet
Visningsnavn null skrev (3 minutter siden):

Ja, transkvinner har like rettigheter som andre. Av en eller annen grunn har det blitt veldig trendy å hetse transpersoner.

Jeg har ikke rett til å drive med kvinnefotball. 

Hva tror du det kommer av?

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg synes dette viser tydelig hvor mye mer mottagelige menn er for transsaken. Ingen menn er hysteriske for at noen kvinner eller transkvinner skal få delta i sport. 

Skjerp dere damer.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
7 minutter siden, ajarRun said:

Jeg synes dette viser tydelig hvor mye mer mottagelige menn er for transsaken. Ingen menn er hysteriske for at noen kvinner eller transkvinner skal få delta i sport. 

Skjerp dere damer.

Nei, vi damer skal ikke skjerpe oss. Vi skal sørge for at neste generasjon kvinner kan leve med de samme rettighetene som vi har hatt. Herunder drive med fotball og annen idrett uten å måtte konkurrere med biologiske menn som har fysiske forutsetninger langt over det de er istand til Pga sitt kjønn.

og nei, det er ikke hets av transpersoner at man setter grenser. Det er å tale våre døtres sak.

Endret av Rullerusk
Skriveleif
  • Liker 33
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Det håper jeg, endelig kan vi begynne å se ordentlig fotball hos kvinnene.

Skrevet

Jeg har stor respekt for kvinnelandslaget, men de blir utklasset av 15-16 åringer:

https://www.aftenposten.no/sport/fotball/i/y4oL2g/tester-seg-mot-gutter-foer-em-veldig-nyttig

Jeg er overbevist om at kvinnene er bedre fotballspillere på alle plan, unntatt fysikken. En topptrent gutt på 15-16 har mer fart og kraft.  De bruker guttelaget til sparring for å skjerpe seg selv.

Folk har rett til å kle seg som de vil, kalle seg hva de vil, operere seg som de vil og elske hvem de vil. Man kan ikke melde seg på hvilket lag man vil. Din frihet slutter der min frihet begynner.

Hvis man avfeier dette som hets av transer så har man rett og slett ikke forstått at det er et dilemma.

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest Lucius
Skrevet

Det er vel bare å vente på hvor lang tid det kommer til å ta før det eneste kvinner (biologiske) kan gjøre er å føde unger.
«It’s a man’s world» har vel aldri vært mer sant. 

Skrevet
2 hours ago, ungpotet said:

Det håper jeg, endelig kan vi begynne å se ordentlig fotball hos kvinnene.

Det blir to klasser fotball, herrefotball, og litt dårligere herrefotball.

Kvinner er faktisk ikke menn med lavere testosteronnivå. Og hver mann på damelaget tar opp plassen for en biologisk kvinne, som før ville vært med og løpe ut på gressmatta i konkurranser.

Tenk på Lia Thomas, fra nummer 450 eller rundt 460, ranket som mann, til 1 ranket som kvinne.

• Liker 21
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, ajarRun said:

Skjerp dere damer.

Og hvorfor? Det er rett og slett ingen transmenn som truer menn i sport.

Vel, det er sikkert noen sportsgrener som ikke krever større kropp, større muskler, lengre ben, større hjerte og bedre oksygenopptak.

Skjerp oss, liksom. Ren og skjær kvinneforakt. Sitt i ro lille kvinne, og la menn si de er kvinner nå. Vær snill, tenk på de stakkars transkvinnene som blir merket for livet hvis de ikke får delta på kvinnelandslaget.

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
20 hours ago, Visningsnavn null said:

Kan du fortelle hvilke rettigheter transkvinner ikke har, utover deres trang til å gå i områder kun for kvinner?

Som stillinger hvor en viss andel må være kvinner, og bli kvotert inn. Som kvinneidrett. Som kjønnsoppdelte sykehus. Som kvinnefengsel.

Kan transkvinner gjøre hva de vil ellers? Ja det kan de. Men det er ikke godt nok for de.

De er født med mannlig privilegium, og vil nå legge til privilegiet å ha adgang over alt.

Endret av ops2
  • Liker 23
Skrevet (endret)

Gode nyheter. Det internasjonale svømmeforbundet (FINA) vedtok at det ikke blir tillatt for utøvere som har gått gjennom noen del av mannlig pubertet, å delta i kvinneklassen.

Unntaket er hvor kjønnskiftet er fullført innen fylte 12 år. Det vil hindre Lia Thomas å ta flere medaljer. Lia Thomas svømte på herrelaget til et universitet i 3 år. Som en gjennomsnittlig mannlig svømmer. Så skiftet hun kjønn, selvfølgelig uten å operere seg. Hun har alt på plass, og mange har uttalt anonymt at de føler ubehag når Thomas er i garderoben. Siden Thomas fremdeles dater kvinner og har fortalt at hun er seksuelt tiltrukket til kvinner.

Og hun har selvsagt gjort det mye, mye bedre i kvinneklassen. Målet hennes var å svømme i OL.

swimming2-file-gty-ml-220530_16539256035

https://www.bbc.com/sport/swimming/61853450

Men nå er det umulig. Hun kan nå svømme i den åpne kategorien som FINA vil lage. Åpen for de som ikke identifiserer seg som sitt biologiske kjønn.

Endret av ops2
  • Liker 23
  • Nyttig 2
Skrevet
Rullerusk skrev (3 timer siden):

Nei, vi damer skal ikke skjerpe oss. Vi skal sørge for at neste generasjon kvinner kan leve med de samme rettighetene som vi har hatt. Herunder drive med fotball og annen idrett uten å måtte konkurrere med biologiske menn som har fysiske forutsetninger langt over det de er istand til Pga sitt kjønn.

og nei, det er ikke hets av transpersoner at man setter grenser. Det er å tale våre døtres sak.

Vår døttres sak er ikke å vær transfobisk. Likeverd er viktigere enn slikt tull og tøys. Man kan endre kjønn selv på Skattetaten.no. Jeg vurderer å bytte fordi noen jobber ønsker kvinner, og jeg tror kvinnetoalettet er renere på barer.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest Velvia
Skrevet
1 hour ago, ops2 said:

Kan du fortelle hvilke rettigheter transkvinner ikke har, utover deres trang til å gå i områder kun for kvinner?

Det der er hets.

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod. 

Skrevet

Å ofre kvinneidretten på alteret for transsaken er en dårlig idé. Det er grunn til at de fleste idretter har kjønnsdeling, fordi det er såpass store fysiologiske forskjeller at det blir helt avgjørende. 

Derfor må man verne om dette skillet, dersom man faktisk ønsker at kvinner også skal kunne drive med idrett på profesjonelt nivå. Det er helt nødvendig å være strenge her.

• Liker 26
  • Hjerte 1
Skrevet
15 hours ago, Velvia said:

Det der er hets.

Å påpeke fakta?

Som å påpeke at en mannlig kropp er forskjellig fra en kvinnes?

Å nekte å tro på mine egne øyne, når en mannlig idrettsutøver er minst et hode høyere enn de kvinnelige?

At 50% av transgender innsatte i fengsler sitter der fordi de har begått seksuelle overgrep? De som hadde fått et Gender Recognition Certificate (GRC) ble ikke telt med.

Er det hets å si at det er en for stor risiko for kvinnelige innsatte, å la de sone i kvinneavdelinger?

https://www.bbc.com/news/uk-42221629

• "27 were convicted of rape (plus a further five of attempted rape)
  • 13 were convicted of possessing, distributing or making indecent images of children
  • 13 were convicted of sexual assault or attempted sexual assault
  • Nine were convicted of causing or inciting a child under 16 to engage in sexual activity
  • Seven were convicted of sexual activity with a child
  • Seven were convicted of indecent assault or gross indecency

Those numbers add up to more than 60 because some prisoners are serving time for more than one offence."

Tallene er usikre, fordi det er ingen offentlige undersøkelser. Men de er for store til å ignoreres. Hva om det er 25%, ikke 50%? Det er likevel en av fire.

Heldigvis har vi ikke voldtektsmenn i norske fengsler som vil sone i kvinnefengsler. Hva skal vi gjøre den dagen det skjer? De har jo sendt inn skjemaet hvor de har skiftet juridisk kjønn. Kan vi hindre de? Transgender kvinner er jo kvinner.

Grunnen til å protestere nå, er at det er veldig viktig å fortelle om risikoen for den dagen vi har en transkvinne som ville knust kvinner i langrenn. Eller en voldtektsforbryter som selvidentifiserer seg som kvinne.

Jo mer vi aksepterer at "indre kjønn" skal være det som bestemmer om de er kvinner, jo mindre kan vi argumentere mot å slippe de inn i idrett eller kvinneavdelinger.

Det er diskriminering på grunn av deres kjønnsidentitet.

• Liker 19
  • Nyttig 5
Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)
Example skrev (12 timer siden):

Å ofre kvinneidretten på alteret for transsaken er en dårlig idé. Det er grunn til at de fleste idretter har kjønnsdeling, fordi det er såpass store fysiologiske forskjeller at det blir helt avgjørende. 

Derfor må man verne om dette skillet, dersom man faktisk ønsker at kvinner også skal kunne drive med idrett på profesjonelt nivå. Det er helt nødvendig å være strenge her.

Nettopp og det handler ikke bare om profesjonelt nivå. Jentebarn kan også ende opp med å gi opp idretten når de ser at at de må konkurrere mot gutter/menn. 

Endret av Nimbus2000
Skrevet (endret)
7 hours ago, ops2 said:

Å påpeke fakta?

Som å påpeke at en mannlig kropp er forskjellig fra en kvinnes?

Å nekte å tro på mine egne øyne, når en mannlig idrettsutøver er minst et hode høyere enn de kvinnelige?

At 50% av transgender innsatte i fengsler sitter der fordi de har begått seksuelle overgrep? De som hadde fått et Gender Recognition Certificate (GRC) ble ikke telt med.

Er det hets å si at det er en for stor risiko for kvinnelige innsatte, å la de sone i kvinneavdelinger?

https://www.bbc.com/news/uk-42221629

• "27 were convicted of rape (plus a further five of attempted rape)
  • 13 were convicted of possessing, distributing or making indecent images of children
  • 13 were convicted of sexual assault or attempted sexual assault
  • Nine were convicted of causing or inciting a child under 16 to engage in sexual activity
  • Seven were convicted of sexual activity with a child
  • Seven were convicted of indecent assault or gross indecency

Those numbers add up to more than 60 because some prisoners are serving time for more than one offence."

Tallene er usikre, fordi det er ingen offentlige undersøkelser. Men de er for store til å ignoreres. Hva om det er 25%, ikke 50%? Det er likevel en av fire.

Heldigvis har vi ikke voldtektsmenn i norske fengsler som vil sone i kvinnefengsler. Hva skal vi gjøre den dagen det skjer? De har jo sendt inn skjemaet hvor de har skiftet juridisk kjønn. Kan vi hindre de? Transgender kvinner er jo kvinner.

Grunnen til å protestere nå, er at det er veldig viktig å fortelle om risikoen for den dagen vi har en transkvinne som ville knust kvinner i langrenn. Eller en voldtektsforbryter som selvidentifiserer seg som kvinne.

Jo mer vi aksepterer at "indre kjønn" skal være det som bestemmer om de er kvinner, jo mindre kan vi argumentere mot å slippe de inn i idrett eller kvinneavdelinger.

Det er diskriminering på grunn av deres kjønnsidentitet.

Det er til og med slik at man ikke oppgir hvor mange av de insatte i kvinnefengsel som er biologiske menn. De får visst ikke engang lov til å føre slike statistikker etter det siste jeg har fått med meg. 

Endret av Rullerusk
  • Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...