AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #1 Skrevet 19. juni 2022 Det blir en del mobilbruk på både meg og samboer, men jeg prøver å begrense meg mens 4-åringen er våken. Min samboer, derimot, sitter hele tiden med nesen trykt ned i en eller annen skjerm, og det går utover barnet. Det er ofte han ikke får kontakt med faren sin fordi han sitter med mobil/nettbrett/spill, han har med seg mobilen inn på rommet til barnet om kveldene når han skal lese/synge for barnet, og jeg hører barnet mens jeg er på kjøkkenet/stua febrilsk prøve å få kontakt med faren. Så får han kanskje litt kontakt, før han forsvinner inn i mobilen igjen. Og ja, jeg har flere ganger sagt at det er unødvendig å ha med seg telefon på barnets rom og sitte på den, men det nytter ikke. I dag hadde jeg sovemorgen, og jeg hører bare barnet må rope på faren x antall ganger før han får kontakt når han vil noe. Så skulle de på badet og stelle, og faren forsvinner midt i stelle for å sette seg på telefon. Barnet står igjen på badet og spør om de er ferdige allerede. «Nei», svarer samboer mens han sitter i sofaen på telefonen, uten å ha pusset tenner eller noe. Alt dette hører jeg mens jeg ligger inne på soverommet. Altså, jeg blir helt matt. Hva gjør man!? Vi er flere som har prøvd å si fra til han om mobilbruk, men det nytter ikke, og han forsvarer seg med at «sånn har det blitt i 2022». Han er ekstremt opptatt av alt teknologisk, og jeg vil påstå at han sitter med en eller annen skjerm 90% av tiden han er hjemme. Jeg blir utrolig frustrert, og kjenner ofte at det bruser inni meg fordi jeg blir så frustrert over gjentatte situasjoner hvor han er bortevekk i telefonen, men vil ikke kjefte/si fra hele tiden så barnet hører på. Og som sagt, det nytter jo ikke. Han er fullstendig avhengig.. Anonymkode: 9d1c1...46a 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #2 Skrevet 19. juni 2022 Jeg ville gått så langt å oppsøkt FVK. Når det ikke nytter at du snakker til han, må noen profesjonelle inn - for det går utover barnet deres. Anonymkode: a5156...f69 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #3 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg ville gått så langt å oppsøkt FVK. Når det ikke nytter at du snakker til han, må noen profesjonelle inn - for det går utover barnet deres. Anonymkode: a5156...f69 Aldri om jeg får han med meg dit for at jeg skal «slakte» han på det.. Ts Anonymkode: 9d1c1...46a
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #4 Skrevet 19. juni 2022 Du må sette deg ned og prate med ham. Si at barnet trenger ordentlig kontakt, oppmerksomhet og tilknytning. Lag en plan for gradvis avvenning av telefonen, spesielt i situasjoner som morgen- og kveldsstell. Anonymkode: 7c4f5...846
lillevill Skrevet 19. juni 2022 #5 Skrevet 19. juni 2022 Det der er faktisk helt utrolig spesielt. Hva mener han skal skje når han setter seg med tlf midt i kveldstellet? Hvordan tenker han det får barnet til å føle seg? Hvorfor gjør han det da?? Flrdi han skal spille? Hva spiller han? Og hvordan fungerer han på jobb om han ikke greier å pusse tenner til barnet uten å slå highscoren sin?
Sofakona Skrevet 19. juni 2022 #6 Skrevet 19. juni 2022 Be han legge bort telefon når barnet er våken og hjemme...ellers si at dette går utover forhold deres og at han er idiotisk som holder på slikt. Min mann var sånn..blitt bedre..men ikke bra nok. Men hver gang jeg ser han har nesa i telefonen sier jeg legg den vekk. Vi har hat masse snakk om dette. Ta telefonen vekk fra han...tru med skilsmisse el om det kommer til det
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #7 Skrevet 19. juni 2022 Høres jo faen meg ut som han må på avrusing, hva er det han flykter fra? Anonymkode: 7b622...549 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #8 Skrevet 19. juni 2022 lillevill skrev (1 time siden): Det der er faktisk helt utrolig spesielt. Hva mener han skal skje når han setter seg med tlf midt i kveldstellet? Hvordan tenker han det får barnet til å føle seg? Hvorfor gjør han det da?? Flrdi han skal spille? Hva spiller han? Og hvordan fungerer han på jobb om han ikke greier å pusse tenner til barnet uten å slå highscoren sin? I denne situasjonen var det nok spilling, ja. Hender seg han må ta med seg spillet til matbordet fordi han er midt i et spill som man ikke bare kan avslutte, som han sier. Da blir jeg mildt sagt forbannet (mest inni meg, skjuler det for barnet), men han bare ler av det. Har også prøvd å snakke med han om det når barnet ikke er tilstede, men han tar det ikke til seg. Ts Anonymkode: 9d1c1...46a 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #9 Skrevet 19. juni 2022 Sofakona skrev (24 minutter siden): Be han legge bort telefon når barnet er våken og hjemme...ellers si at dette går utover forhold deres og at han er idiotisk som holder på slikt. Min mann var sånn..blitt bedre..men ikke bra nok. Men hver gang jeg ser han har nesa i telefonen sier jeg legg den vekk. Vi har hat masse snakk om dette. Ta telefonen vekk fra han...tru med skilsmisse el om det kommer til det Dette har jeg foreslått flere ganger for han at vi begge gjør (at telefonen hvertfall er borte mesteparten av tiden på ettermiddagen frem til barnet legger seg), men han er helt uinteressert, og ler bare av hele greia. Og det er ikke bare telefonen; det er datamaskin, nettbrett, tv og andre digitale spill.. sitter han ikke med telefonen, sitter han med en av de andre delene. Ts Anonymkode: 9d1c1...46a
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #10 Skrevet 19. juni 2022 Når han kommer hjem fra jobb er det første han gjør å sette seg ned med skjerm, og blir irritert om jeg sier noe. «Når jeg kommer hjem fra jobb er jeg sliten og skal slappe av!» Skjerm = hans måte å slappe av. Ts Anonymkode: 9d1c1...46a
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #11 Skrevet 19. juni 2022 Siden du har prøvd å snakke med han, da er det på tide å bli sint! Anonymkode: 08838...9e1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #12 Skrevet 19. juni 2022 Også mener han at jeg gjør husarbeid (han sitter med skjerm), det er ikke å være noe mer tilstede med barnet.. Ts Anonymkode: 9d1c1...46a
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #13 Skrevet 19. juni 2022 Jeg hadde meldt han ut av familien, sluttet å forvente noe og gjort alt selv mens jeg planla livet mitt uten han. Ved første anledning kommer han til å gi barnet nettbrett som barnevakt for å få fred selv. Det er skadelig for selvfølelsen til barnet, det han driver med. Anonymkode: 9ea8b...edb 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #14 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde meldt han ut av familien, sluttet å forvente noe og gjort alt selv mens jeg planla livet mitt uten han. Ved første anledning kommer han til å gi barnet nettbrett som barnevakt for å få fred selv. Det er skadelig for selvfølelsen til barnet, det han driver med. Anonymkode: 9ea8b...edb Jeg har flere ganger vurdert å gå, men er det bedre at barnet er alene med en mentalt fraværende forelder kanskje 50% av tiden? Ts Anonymkode: 9d1c1...46a
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #15 Skrevet 19. juni 2022 Ja, jeg vil si det er bedre. Når han er alene med barnet så blir han nesten tvunget til å skjerpe seg, fordi han kan ikke lene seg på at du lager middag, gjør husarbeid eller ordner opp. Ikke bruk det som en tom trussel, men hvis du mener det så si at om han ikke er villig til å gjøre noe med dette så kommer du til å gå. Fordi slik kan du ikke leve. Anonymkode: 7c4f5...846
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #16 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Når han kommer hjem fra jobb er det første han gjør å sette seg ned med skjerm, og blir irritert om jeg sier noe. «Når jeg kommer hjem fra jobb er jeg sliten og skal slappe av!» Skjerm = hans måte å slappe av. Ts Anonymkode: 9d1c1...46a Hva er det han flykter fra tro? Forstår han ikke hvordan det er for barnet å oppleve igjen og igjen at telefonen er viktigere for pappaen enn barnet. Det kan være direkte skadelig for barnet. Anonymkode: d21d6...269
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #17 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hva er det han flykter fra tro? Forstår han ikke hvordan det er for barnet å oppleve igjen og igjen at telefonen er viktigere for pappaen enn barnet. Det kan være direkte skadelig for barnet. Anonymkode: d21d6...269 Jeg er helt enig med deg, men jeg tror rett og slett ikke dette er noe han reflekterer over i det hele tatt, og når han får høre det fra ut ad (fra enten meg eller andre), er ikke dette noe han vil ta innover seg. Ts Anonymkode: 9d1c1...46a
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #18 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Ja, jeg vil si det er bedre. Når han er alene med barnet så blir han nesten tvunget til å skjerpe seg, fordi han kan ikke lene seg på at du lager middag, gjør husarbeid eller ordner opp. Ikke bruk det som en tom trussel, men hvis du mener det så si at om han ikke er villig til å gjøre noe med dette så kommer du til å gå. Fordi slik kan du ikke leve. Anonymkode: 7c4f5...846 Det er jeg ikke så sikker på. Han har med seg skjerm og lyd på øret på kjøkkenet de få gangene han rydder. Er svært lite tilstede da også. Ts Anonymkode: 9d1c1...46a
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #19 Skrevet 19. juni 2022 https://bpspsychub.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/bjdp.12416 Ny, norsk studie. Anonymkode: 60d54...294
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #20 Skrevet 19. juni 2022 oppsummering: https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/wOz7Ed/norske-forskeres-funn-babyene-reagerte-med-stress-da-foreldrene-tok-opp-mobilen Anonymkode: 60d54...294
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå