AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #1 Skrevet 19. juni 2022 Burde jeg være bekymret? Han gamer mye , å ja jeg er bekymret men vet ikke hva jeg skal gjøre. Anonymkode: ee913...cf8
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #2 Skrevet 19. juni 2022 Jeg hadde ikke vært bekymret, men jeg gamer jo selv så jeg vet at det ikke er så "farlig" som mange tror. For meg er også gaming avslappende og noe jeg liker å gjøre i helgene for å koble av. Så lenge man har et "normalt" liv utenom så er det vel ikke verre enn å se på TV, lese en bok eller hva nå enn slags fritidsinteresser folk har. Anonymkode: 753be...6f6 11
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #3 Skrevet 19. juni 2022 Hvis han ikke har noen venner, blir mobbet, er lite fysisk aktiv, aggressiv, er deprimert eller lignende, ja. Om det bare er fordi han gamer, nei. Anonymkode: 270db...faf 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #4 Skrevet 19. juni 2022 Hvorfor maser foreldre så mye om den gamingen? Jeg gamet mye som tenåring, men som voksen er jeg lei og er mye aktiv ute. Anonymkode: c6dd3...9a8 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #5 Skrevet 19. juni 2022 Å game hele helgen synes jeg er uaktuelt. Noen timer om dagen derimot er helt ok. Anonymkode: 89bf4...e02 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #6 Skrevet 19. juni 2022 Nå har vel forskning nylig pekt på at gaming er god stimuli for hjernen, men alt med måte, selvsagt. Hvis han gamer hele helgen hver helg, så må dere gjøre endringer. Hvis han gamer litt hver helg og/eller gamer en hel helg innimellom- helt ok. Det viktigste er at han har venner. Anonymkode: d63e3...485 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #7 Skrevet 19. juni 2022 Kjenner det igjen ja men har gitt opp kampen. Har en sønn på 16. Men hvis han har venner og trives på skolen tror jeg du ikke bør være for bekymret. Før var foreldre bekymret fordi ungdommen var mye ute og nå er det motsatt. Min sønn har gode venner, han går idrettslinje på vgs så jeg må bare slutte å bekymre meg for gamingen. Men sett foten ned for gaming nattestid. Anonymkode: 706ec...2fb 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #8 Skrevet 19. juni 2022 Har han venner, er han aktiv, flink med skolearbeid, går på fritidsaktiviteter? Har en sånn på 10 som bare vil være inne og se/spille på iPad. Men han har også få venner og går ikke på organisert aktivitet, så vi kjemper for å få ham ut. Anonymkode: 0ab9f...7e4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #9 Skrevet 19. juni 2022 Har du gjort noe tiltak, som for eks. å sette deg inn i hva han driver med når han gamer? Er han sosial over nettet? Streamer han eller noe tilsvarende? Det er ikke sikkert du har grunnlag for å være særlig bekymret, og jeg forstår godt en som ønsker å slappe av hele helgen. Vi er nok mange som er der. Men mange bekymrer seg uten å engang forsøke å sette seg inn i hva ungene driver med. Ikke sikkert du er slik, men jeg taklet i hvert fall spillingen til tenåringene i hus ved å involvere meg mer, til og med prøve meg litt i deres spillverden. Det ble satt stor pris på! Nå kan jeg fjase med dem om den og den streameren, prate litt av det samme språket de gjør, komme med tips til hvordan de skal sette opp OBS til streaming og mye mer. Det har blitt en helt annen verden nå som jeg også er litt med på notene, og bekymringen er borte nå som jeg forstår hva som egentlig skjer. Anonymkode: 2504a...dd8 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #10 Skrevet 19. juni 2022 Gaming er sunt og bra. De som klager over gaming er stort sett de som glor tomt inn i tven kveld etter kveld. Anonymkode: 55ece...a50 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #11 Skrevet 19. juni 2022 Han har venner , men han treffer de sjelden . En ringer å vil finne på ting men sønnen min gidder ikke svare han . Andre har prøvd å ta kontakt men de får lite igjen . Og da merker jeg at de ikke ringer noe særlig lenger. Men på skolen har han mange å være sammen med . Anonymkode: ee913...cf8 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #12 Skrevet 19. juni 2022 Å gid, la han for all del ikke kose seg med gaming i helga😦 Anonymkode: bd5c3...4bd
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #13 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Burde jeg være bekymret? Han gamer mye , å ja jeg er bekymret men vet ikke hva jeg skal gjøre. Anonymkode: ee913...cf8 Så lenge han har venner og aktiv ellers er det ikke noe problem. Er en gamer dame her og det er mye sosialt og gøyt i gaming! Men pauser, og andre ting må selvsagt til og! Spise sammen osv! Vi går gjerne tur/fjelltur så får de game! Folk må slutte å se så mye ned på gaming så lenge barna har venner og ellers har det bra! Og de spiller jo med venner online? Snakker sammen på headsett? I korona var dette veldig greit, det var så sosial de kunne være med venner når alt var stengt! Anonymkode: deae5...4ef 2
lillevill Skrevet 19. juni 2022 #14 Skrevet 19. juni 2022 Denne helgen har jeg gamet. Men jeg har også ryddet, vasket klær, laget mat, tapetisert vegger i stua, soiftet sengetøy, handlet. Osv. Gutten har ansvar hjemme som han også soulle gjort? Evt en liten jobb. En liten tur ut i frisk luft. Klippe gresset. Klart han kan game. Men fint med litt mer innhold enn bare det. 🤪 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #15 Skrevet 19. juni 2022 Jeg syns tenåringer burde få velge litt, de er tross alt på skolen med de samme folka dag ut og dagvinn. Anonymkode: 00789...d3d
Gjest ti10 Skrevet 19. juni 2022 #16 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde ikke vært bekymret, men jeg gamer jo selv så jeg vet at det ikke er så "farlig" som mange tror. For meg er også gaming avslappende og noe jeg liker å gjøre i helgene for å koble av. Så lenge man har et "normalt" liv utenom så er det vel ikke verre enn å se på TV, lese en bok eller hva nå enn slags fritidsinteresser folk har. Anonymkode: 753be...6f6 Men du er vel voksen og kan (forhåpentligvis ) ta mer gjennomtenkte valg enn en 14-åring. Du har sikkert mer livserfaring som gir deg et godt grunnlag til å velge om du vil game eller gjøre noe annet. En 14-åring som ifølge TS stort sett er på skolen og hjemme burde vel oppfordres til å ikke sitte inne på gutterommet i helgen.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #17 Skrevet 19. juni 2022 Ta han med på butikken og la han handle det han trenger innfor visse begrensninge det han trenger til helgen og det e neppe sundt. Og på butikken kan du gjern høre om han trenger såpe/shanpo, tannbørste og sånt viss han er den slappe typensom lar det gå lang tid i dusj og hygge. Bruk tiden godt, legg bort fordommer/egene tanker om gamingen og snakk med ungdomen. Kanskje har han en venn som kan inviters med? Men først, sett noen krav, som ta ut kopper,skittentøy,søppel og nytt sengtøy på senga si. Sån akurat passe med oppgaver. Og tilby han gjerne å steike pizza/ ann matlaging gjøres evt i fellesskap. Så er det bare å senke skuldrene og la helgen komme. Må ikke hver helg da, men av og til er hyggelig. Anonymkode: ec3ac...539
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #18 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Gaming er sunt og bra. De som klager over gaming er stort sett de som glor tomt inn i tven kveld etter kveld. Anonymkode: 55ece...a50 Man klager på gaming når man har vasket klær og hus, tømt all søppel som flyter rundt gameren, laget i stand alle døgnets måltider, forsøkt vekke gameren til frokost, middagen blir frokosten, forsøkt stilmulere gameren til å flytte hjemmefra osv osv… og i tillegg jobber full tid for å forsørge og gi lommepenger eller ekstra utover sosialhjelpen. Ikke kom her å påstå at jeg ser på tv. Å ha en gamer i huset er som å ha en stor baby på ca 80 kg, som spiser som voksen, må påminnes alt mulig osv. Absolutt ikke noe sjelden dette. Gamere er smyltende, late, uempatiske etc. Anonymkode: 24ce7...16f 2 1
got2go Skrevet 19. juni 2022 #19 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ta han med på butikken og la han handle det han trenger innfor visse begrensninge det han trenger til helgen og det e neppe sundt. Og på butikken kan du gjern høre om han trenger såpe/shanpo, tannbørste og sånt viss han er den slappe typensom lar det gå lang tid i dusj og hygge. Bruk tiden godt, legg bort fordommer/egene tanker om gamingen og snakk med ungdomen. Kanskje har han en venn som kan inviters med? Men først, sett noen krav, som ta ut kopper,skittentøy,søppel og nytt sengtøy på senga si. Sån akurat passe med oppgaver. Og tilby han gjerne å steike pizza/ ann matlaging gjøres evt i fellesskap. Så er det bare å senke skuldrene og la helgen komme. Må ikke hver helg da, men av og til er hyggelig. Anonymkode: ec3ac...539 Hæ 1
Drizzt Skrevet 19. juni 2022 #20 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Burde jeg være bekymret? Han gamer mye , å ja jeg er bekymret men vet ikke hva jeg skal gjøre. Anonymkode: ee913...cf8 Som eks-gamer som måtte slutte med gaming på PC og gå over til brettspill da jeg fikk barn, så vil jeg si at det ikke er noe farlig med gaming. Ikke med mye gaming heller. Så lenge det ikke går utover skole, søvn, mat og fysisk aktivitet, så er det bare kos. Og det er ekstremt sosialt! Jeg har fått mange venner i hele verden de årene jeg har spilt og har til og med truffet noen av dem (de som bor i Europa). Vi holder fortsatt kontakt mange av ''gjengen''. Hvis med ''hele helgen'' han mener døgnet rundt, så er det nei. Men så lenge han spiser, sover og tar seg en tur ute, ser jeg ikke problemet 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå