AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #1 Skrevet 19. juni 2022 Jeg bor i en blokk leilighet og har lyst på innekatt. Men lurer litt på hvordan sikre katten best mulig ift veranda og vinduer. Kan jeg aldri ha dette åpent? Er jo redd for at katten skal falle ut… vet de har god balanse, men de kan jo være klønete de også Forstår selvfølgelig at alt må være lukket mens katten er ung og har utviklet alle sanser Anonymkode: b98a1...a26
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #2 Skrevet 19. juni 2022 Hva gjør dere som har innekatter? Anonymkode: b98a1...a26
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #3 Skrevet 19. juni 2022 Før hadde jeg ikke veranda, men store vinduer med lav vinduskarm. Da brukte jeg barnegrind for å stenge av deler av boligen. Slik at katten fikk være der i noen timer mens jeg luftet ut boligen. Med do, vann, mat, liggeplass og klorestativ tilgjengelig så klart. De hadde fri tilgang til gang, bad, kjøkken og soverom, så eneste de var stengt ute fra var stuen. Så ikke snakk om å bure de inn på et rom, det er dyreplageri. Nå har jeg veranda. Har netting slik som denne; https://www.zooplus.no/shop/katt/kattenett_kattedor/kattenett/393669?variantid=393669.0&gclid=Cj0KCQjwkruVBhCHARIsACVIiOwU5fHur8o-KA3sEfBNTJyPJ405At34CbuWx6IulssddUL-izXVYFkaAo8YEALw_wcB Men, jeg følger med og kattene får ikke dra på verandaen uten meg. I tilfelle de forsøker å hoppe opp og nettet velter etter. Ikke gøy å falle 4 etasjer, selv om at de mest sannsynligvis overlever. Jeg stoler ikke på nettet nok til å senke skuldrene. Jeg har verandadøren opp akkurat nok til at de ikke tørr å presse seg igjennom. Nettet er kun som en ekstra sikkerhet om de klarer å snike seg ut ved et uhell. På grunn av planløsning så er ikke barnegrind et alternativ. De får alt for liten plass i gangen, så det er ikke aktuelt å sperre dem inne på et så lite sted over tid. Anonymkode: 2c281...969 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #4 Skrevet 20. juni 2022 Jeg har samme nett som den over på verandaen. Jeg har ikke tak over verandaen min, så jeg har festa det på stenger som er festa i rekkverket. Det henger litt slakt og innovervendt, som visstnok skal gjøre at de ikke får lyst til klatre i det. Katten min har aldri gjort noe forsøk på å komme seg over eller klatre. Men den er voksen og lite eventyrlysten. (Ville nok ikke hatt en enslig, vilter kattunge som innekatt uansett.) Du kan sette gitter på vinduene. https://www.zooplus.no/shop/katt/kattenett_kattedor/vindusgitter Jeg gadd ikke det. Vinduet mitt åpner seg ikke så vidt uansett. Det står nesten alltid på gløtt, og katten liker å ligge der og se ut. Den kunne kanskje klart å presse seg ut hvis den absolutt ville, men den kan ikke falle ut ved et uhell. Anonymkode: 08b40...aa0
Kittykat Skrevet 20. juni 2022 #5 Skrevet 20. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 19.6.2022 den 12.50): Jeg bor i en blokk leilighet og har lyst på innekatt. Men lurer litt på hvordan sikre katten best mulig ift veranda og vinduer. Kan jeg aldri ha dette åpent? Er jo redd for at katten skal falle ut… vet de har god balanse, men de kan jo være klønete de også Forstår selvfølgelig at alt må være lukket mens katten er ung og har utviklet alle sanser Anonymkode: b98a1...a26 Vi bor i blokk og har katt. Samboeren snekret en slags ramme av planker, så tok han og festet hønsenetting til den og sikret den med stifter og ståltråd rundt. Rammen passer nedi sporene til vinduene ute i vinterhagen. På den måten så kan vi åpne vinduene på altanen. Rammen har holdt i over 10 år allerede. Katten vår elsker å ligge i kattetreet ute i vinterhagen og kjenne den friske brisen om sommeren. Pluss at vi har fugler som bor rett under taket i blokken vår, så pusen får også studert og sett litt dyreliv 😊 I tillegg så har jo katten også en god del leker, klorestativ og et par kattetre til. Utenom det så har katten vår hatt tilgang til hele hjemmet siden den dagen vi brakte henne hjem. Endret 20. juni 2022 av Kittykat 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #6 Skrevet 21. juni 2022 Tror nok at valget av katt kan være like avgjørende. Om du f eks adopterer en eldre katt, som trives med avslapping og ikke er så eventyrlysten, så går det kanskje greit uten for mye sikring. Her jeg bor, ser jeg to leiligheter, en helt oppe i 4 etasje, hvor det vandrer en katt. Den sitter og ser ned på folk, men har aldri sett den prøve å hoppe opp på gelenderet. En annen katt som bor i andre, ligger oppå gelenderet! Det ser litt mer skummelt ut. Anonymkode: 7c43f...9db 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #7 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Tror nok at valget av katt kan være like avgjørende. Om du f eks adopterer en eldre katt, som trives med avslapping og ikke er så eventyrlysten, så går det kanskje greit uten for mye sikring. Her jeg bor, ser jeg to leiligheter, en helt oppe i 4 etasje, hvor det vandrer en katt. Den sitter og ser ned på folk, men har aldri sett den prøve å hoppe opp på gelenderet. En annen katt som bor i andre, ligger oppå gelenderet! Det ser litt mer skummelt ut. Anonymkode: 7c43f...9db Jeg bor i blokk og vet dessverre om flere katter som har hoppet ut i disse blokkene og flere som har dødd av det. Til og med hørt om en katt høyt oppe som pleier å vandre inn i naboleiligheten via vinduet. Flere i blokkene her har sikret med en ramme med netting som går i sporene til vinduet sånn som hun over her skriver, det er så lett, skjønner ikke at de tørr å ikke sikre når det har vært så mye sånt her. Katter har ikke høyde forståelse, de skjønner ikke om det er 10 meter eller 100 meter og de kan skli med uhell eller bli så opptatt av fugler/ble utenfor at de handler helt på instinkt og hopper ut. Det skal heller ikke så høyt fall som man tror før de kan ta skade av det. Som nevnt så finnes det mange forskjellige kattenettinger, diverse rister og slikt til vindu og du kan bygge rammer selv, feste i sporene eller feste med beslag osv om du ikke har spor. De fleste dyrebutikker har det og hvis du søker «kattenett» så kommer det opp masse. Husker ikke hvor jeg så det men så en som hadde bygget en hylle som man kunne vippe ut av vinduet slik at katten kunne sitte litt utav vinduet og så var det stiftet fast netting og så kunne man bare vippe inn igjen hyllen når man skulle lukke vinduet. Hvis du har en dyrebeskyttelse i nærheten som har innekatter så ville jeg ha skaffer meg en via de, da vet man at det er en katt som skal/må/vil være inne. Anonymkode: 378dc...859 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #8 Skrevet 21. juni 2022 «Hvis du har en dyrebeskyttelse i nærheten som har innekatter så ville jeg ha skaffer meg en via de, da vet man at det er en katt som skal/må/vil være inne.» For å fortsette litt på det jeg skrev her. Det anbefales sterkt at man har to katter når man har innekatt, da er det enkelt for dyrebeskyttelsen å finne to katter som passer sammen, da slipper du introdusering senere og du slipper å måtte jobbe mye med to katter som egentlig ikke liker hverandre. Ellers så ville jeg og sett litt på jackson galaxy på youtube, han har ganske mye nyttige tips angående innekatter. Anonymkode: 378dc...859
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #9 Skrevet 22. juni 2022 OMFG JEG HAR FÅTT DEM!!!!!!!! Da er det bare å hive de inn på en annen konto før jeg rekker å røre dem 😂 Sparer til en dyr regning neste måned 🤓 Anonymkode: b98a1...a26
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #10 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): OMFG JEG HAR FÅTT DEM!!!!!!!! Da er det bare å hive de inn på en annen konto før jeg rekker å røre dem 😂 Sparer til en dyr regning neste måned 🤓 Anonymkode: b98a1...a26 Kattene? Anonymkode: 7c43f...9db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå