Gå til innhold

Er dette liten stue for pengene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi vurderer å kjøpe en enebolig (funkishus) som koster 6 millioner. Den ligger en halvtimes kjøretur utenfor Bergen, og har nydelig sjøutsikt. Jeg syns vi får mye for pengene, men synes det er så vanskelig å se for seg ulike ting. Den skal bygges nå, og vi må bestemme oss nå, så vi får ikke sett den inni først. 

Huset har fire soverom, stue nede på 17 kvadrat, to store bad, boder, vaskerom. Det er åpen stue/kjøkkenløsning. Dette rommet er til sammen med trapp er 40,6 kvadratmeter. Jeg synes det høres litt lite ut. Vet ikke hvor mye kvadrat trappen stjeler, men det blir vel da ca. 40 kvadrat stue/kjøkken? 

Noen med erfaring her som kan si om dette er en ok størrelse på stue og kjøkken, eller blir det veldig lite? 

Vi er to voksne og ett barn/ungdom. Vi prøver å få ett barn til.

Anonymkode: 1193e...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hippokrates

Misforstod. Trodde stuen deres var 17 kvm først. 

40kvm stue og kjøkken er nok i grenseland, dèt også. Det vil nok virke større enn det føles, fordi det er åpen løsning. Synes prislappen på 6 mill ikke forsvarer et så lite hovedoppholdsrom.

Endret av Hippokrates
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom flaten er ca kvadratisk eller rektangulær så burde det være greit nok for dere. Men er det mye kriker og kroker og umulig å møblere slik mange nye boliger er, så er det lite.

Når man har kjøkken og trapp i stuen så har det mye å si om det er enkelt å innrede rommet med både spisebord og sofa + TV. Ofte er det vanskelig å plassere sofa og TV overfor hverandre i nye boliger.

Har du planløsningen? Du kan ta bilder hvor adressen ikke synes eventuelt.

Jeg bor i stor by, og her klarer familier på 4 seg med 65kvm fordelt på gang, kjøkken, to-tre soverom, stue osv. 😁 17kvm er ikke stort, men det kan være stort nok.

Hahaha, ok, ser nå at stuekjøkkenet er 40kvm. Selvfølgelig er det nok, jeg mente 17 gikk greit! 🤣🤣

Endret av Blåttvann
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

17 kvm stue i et hus? Jeg ser på leiligheter som er 40-50 kvm og mange av de har større stue enn 17 kvm....

Anonymkode: 5fa79...709

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hippokrates skrev (3 minutter siden):

17 kvm stue? Det var veldig, veldig lite. Særlig til den prisen. 

Og det er ikke noe jeg ville vurdert. For stue er det mest sentrale oppholdsrommet du har, som du skal tilbringe store deler av livet i. Det er ikke om å gjøre å ha det størst mulig, det er ikke det jeg sier, men 17 kvm vil bli og føles altfor smått i lengden. Nærmest klaustrofobisk. Jeg føler det ville vært helt feil inngang til resten av livet å belage meg på noe så lite inn i evigheten. Særlig om dere skal bli 4 med tiden. For det er vel et langtidsbosted, ja? 

17 kvm er det soverommet mitt er.

Du virker å ha en dårlig magefølelse på størrelsen, så da burde du lytte til det. Magefølelsen lyver ikke, og rommet vil ikke føles større hvis du tror det. 

Stue og kjøkken er 40 kvm, ikke 17. Det er en ekstra stue/kjellerstue i underetasjen som er 17. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

17 kvm stue i et hus? Jeg ser på leiligheter som er 40-50 kvm og mange av de har større stue enn 17 kvm....

Anonymkode: 5fa79...709

Nei, stue og kjøkken er 40 kvm, det er en ekstra stue/kjellerstue som er 17. Jeg formulerte meg visst litt klønete :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er lettere å ha en mening om du vedlegger plantegning, evnt link til prosjektet.

Jeg bor i leilighet med stue/kjøkken på 36,5 kvm. Utformingen gjør den praktisk, med kjøkkenet plassert i en "skjult" del for seg. Når jeg sitter i stuen, kan jeg ikke se alt rotet der. Størrelsen på stuedelen, gir plass til en vinkelsofa med 5 plasser, og noen stoler i tillegg ved besøk. Jeg har også et soverom, som er på 16,5 kvm som jeg fint kunne brukt til "TV-stue" (med tanke på at dere har barn som det kan være greit har sitt eget rom til TV, venner osv.

Jeg tenker derfor at det høres ok ut. Men se på utformingen. Dere har vel tegninger?

Anonymkode: 9a232...01a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos meg er stue/kjøkken 30kvm, og jeg bor alene i en liten leilighet.

Ikke spesielt romslig, ville tenkt at minst det dobbelte er normalt i et hus men det kommer kanskje an på størrelsen på huset.

Anonymkode: 0f768...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

NB!! Siden dere er tidlig i prosessen, kan dere kanskje også legge inn noen endringer i forhold til vegger, TV/media uttak osv. Dette koster penger, men kan gjøre rommene mer praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hos meg er stue/kjøkken 30kvm, og jeg bor alene i en liten leilighet.

Ikke spesielt romslig, ville tenkt at minst det dobbelte er normalt i et hus men det kommer kanskje an på størrelsen på huset.

Tilsammen er det jo 57,6 kvm stue/kjøkken. For min del tenker jeg det er praktisk med to oppholdsrom når man har barn. Veldih kjekt at ungene kan leke i en egen stue, og ikke alltid benytter familien sin stue til dette.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tilsammen er det jo 57,6 kvm stue/kjøkken. For min del tenker jeg det er praktisk med to oppholdsrom når man har barn. Veldih kjekt at ungene kan leke i en egen stue, og ikke alltid benytter familien sin stue til dette.

Jo, men sånn kan man jo ikke regne. Romfølelsen øker jo ikke bare fordi man har en annen stue i kjelleren. 

Jeg tenker at det er normalt med ca 60 kvm stue/kjøkken pluss 20-30 kvm loft-/kjellerstue. Det kan selvfølgelig gå helt fint med mindre men nå virker det som ts er opptatt av at det ikke skal føles trangt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er plantegning av 1. etasje. Tenker kanskje at balkongen som går utenfor stuen kan være med på utvide romfølelsen litt?

Underetasjen består av tre soverom, bad, kjellerstue og bod.  Er veldig usikker..540888922_288103222_712171680003352_5927950457904568839_n(3).thumb.jpg.792299c7ffda87638cab77ec7a34ac6e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er plantegning av 1. etasje. Tenker kanskje at balkongen som går utenfor stuen kan være med på utvide romfølelsen litt?

Underetasjen består av tre soverom, bad, kjellerstue og bod.  Er veldig usikker..540888922_288103222_712171680003352_5927950457904568839_n(3).thumb.jpg.792299c7ffda87638cab77ec7a34ac6e.jpg

Det er da en fin løsning. Er jo mange som sitter i sofaen og ser rett på kjøkkenet, det gjør dere jo ikke her.

Anonymkode: d9301...621

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har 60 kvm stue/kjk. Synes 40 virker lite når dere først skal ha enebolig. 
vi har også kjellerstue, men kan ikke regne med det sammen. Er en annen bruk. 

Anonymkode: 7252f...12f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er det jo umulig for andre å si noe om, det er helt subjektivt. I Oslo er 40 kvm stue/kjøkken mye større enn det fleste har råd til (og enslige har knapt råd til en hel leilighet på den størrelsen). I en annen by kan det enten være litt smått eller akkurat passe avhengig av behov og økonomi. Det spørs også veldig på hva dere skal ha i den, f.eks. om den også skal inkludere "hjemmekino", eller bare type spisebord og sofagruppe. Vet jo heller ikke om dere er minimalister eller bokhyllefolk.

Anonymkode: a2b74...fb0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser ganske fint ut. Det er jo alltid sånn at man må kompromisse på ting, så blir opp til dere hva som er viktigst. Hvis nybygg, utsikt beliggenhet er pri én er det kanskje ok å ikke ha 100% optimal stue? 

Jeg synes mange nybygg ikke er helt optimale. Flyttet inn i et selv snart og der er det soverommene som er ugreie og upraktiske. Skulle hatt mer lagringsplass også. Men så er det andre ting som veier opp da, beliggenhet, nybygg, vannbåren varme, flere bad mm. 

Nytt funkishus under 7 mill med sjøutsikt høres nydelig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg synes dette ser veldig godt utnyttet ut. Vi har lignende størrelse og ser ikke problemet med det. Eneste jeg ville gjort annerledes i vårt hus var å gå bort fra ei diger kjøkkenøy og heller velge L-kjøkken. 

Er du forøvrig sikker på at ikke kjøkkendelen kommer i tillegg? Står kun stue/trapp på de 40kvm, og jeg synes det ser større ut. 

Anonymkode: 57f33...111

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes dette ser veldig godt utnyttet ut. Vi har lignende størrelse og ser ikke problemet med det. Eneste jeg ville gjort annerledes i vårt hus var å gå bort fra ei diger kjøkkenøy og heller velge L-kjøkken. 

Er du forøvrig sikker på at ikke kjøkkendelen kommer i tillegg? Står kun stue/trapp på de 40kvm, og jeg synes det ser større ut. 

Anonymkode: 57f33...111

Ja, jeg spurte selger om kjøkkenet var inkludert, og det var det. 

Takk for svar alle sammen, det hjelper meg litt nærmere i prosessen. Må bestemme meg innen i morgen.. 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har leid leilighet med stue/kjøkken løsning uten trapp i midten og jeg hadde aldri kjøpt eller bygget nytt med så "liten" plass til stue og kjøkken. 

Anonymkode: 2a011...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi har leid leilighet med stue/kjøkken løsning uten trapp i midten og jeg hadde aldri kjøpt eller bygget nytt med så "liten" plass til stue og kjøkken. 

Anonymkode: 2a011...010

Er det samme størrelse som dette dere leier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...