Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant ut at jeg er gravid nylig, kommet så langt som 12 uker allerede.  Har regnet meg frem til termin et sted i januar. 

Jeg har for en stund siden takket jeg  til skoleplass på BI, nettstudier. Angrefristen er over. 

Hva slags rettigheter har jeg? 

Jeg fant ut om graviditet pga plutselig dårlig form. Jeg er redd for at jeg ikke skal klare å gjennomføre skolen dersom jeg forblir like dårlig eller blir verre.

Nå har jeg signert kontrakten og planlegger å gjennomføre så langt det lar seg gjøre, men lurer på hva som skjer dersom jeg blir såpass dårlig at jeg ikke kan fortsette ? Også tenker jeg at jeg går ut i permisjon før vår 2023(eksamene). Hva hadde dere gjort? 

Takk til dere som tar dere tid til å svare. Jeg er veldig forvirret og har sett frem til å begynne på skole. 

Anonymkode: 2a9cd...cb5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har rettigheter hos Lånekassen om du har søkt om lån og stipend her.

Mulig du kan fullføre første semester (aug-des) og søke om permisjon ett år.  

Det beste er nok å kontakte skolens rådgiver.

Anonymkode: 22e2e...3e3

Skrevet

Ta kontakt med studentsamskipnaden, de vil kunne hjelpe deg med info om rettigheter og studieprogresjon etc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du har rettigheter hos Lånekassen om du har søkt om lån og stipend her.

Mulig du kan fullføre første semester (aug-des) og søke om permisjon ett år.  

Det beste er nok å kontakte skolens rådgiver.

Anonymkode: 22e2e...3e3

Tusen takk. Jeg trodde ikke at man kunne fullføre semestre bare, trodde det var enten hele året, eller ingenting.

AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (2 minutter siden):

Ta kontakt med studentsamskipnaden, de vil kunne hjelpe deg med info om rettigheter og studieprogresjon etc

Takk for tips 😊

Skrevet

Jeg begynte på BI da jeg var gravid, termin i februar. Her tok far permisjon, og jeg begynte på studier igjen 6 uker etter at barnet var født. Bare å ta en telefon, de er veldig flinke til å tilrettelegge! 

AnonymBruker
Skrevet
NysgjerrigeNilsi skrev (3 minutter siden):

Jeg begynte på BI da jeg var gravid, termin i februar. Her tok far permisjon, og jeg begynte på studier igjen 6 uker etter at barnet var født. Bare å ta en telefon, de er veldig flinke til å tilrettelegge! 

Det er dessverre ingen mulighet for far å ta permisjon i det hele tatt, men takk for tips. De har sikkert andre tips. 

Men hva skjedde med de 6 ukene du gikk glipp av studiene, fikk du tatt dem igjen  på noen måte eller måtte du hente deg inn selv på egenhånd? 

Var det nettstudier? 

Ta

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er dessverre ingen mulighet for far å ta permisjon i det hele tatt, men takk for tips. De har sikkert andre tips. 

Men hva skjedde med de 6 ukene du gikk glipp av studiene, fikk du tatt dem igjen  på noen måte eller måtte du hente deg inn selv på egenhånd? 

Var det nettstudier? 

Ta

Han har rett på permisjon i følge arbeidstilsynet, to uker før og to uker etter -så det må jo kunne ordnes!

Anonymkode: 9f425...464

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble gravid i august (Planlagt da) og fikk baby i April. Det gikk helt fint for min del å fullføre hele skoleåret og ta eksamener som var satt opp etter fødsel. Går også på BI. Men nå var ikke jeg noe særlig dårlig da, annet enn litt kvalm de første ukene og mer søvnig/trøtt/sliten. Men hjemmeskole og hjemmeeksamen var mye av redningen. Og det å senke forventninger til seg selv. Jeg la kanskje ikke like mye innsats som jeg gjør til vanlig men det ser ut som ar jeg likevel kom greit ut av det hele sånn karaktermessig. 
så hvis formen tillater det prøv å komme deg gjennom det du klarer er mitt tips, utrolig deilig når man får gjennomført spesielt hvis du må betale for skole😀

Anonymkode: e28a1...7fa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fullførte studieåret samtidig som jeg fødte i oktober, så det er absolutt en mulighet. Tar samlingsbasert utdanning da, så vi har ca 1 uke/40t obligatorisk oppmøte i mnd + praksis. Jeg fikk flyttet praksis til før fødsel, sånn at jeg ikke gikk glipp av den. Tungt, men ikke umulig :)

Anonymkode: 5cfdb...8fd

AnonymBruker
Skrevet

Om du er veldig dårlig, kan du bli sykmeldt av legen din.

Anonymkode: a46bd...17f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg fullførte studieåret samtidig som jeg fødte i oktober, så det er absolutt en mulighet. Tar samlingsbasert utdanning da, så vi har ca 1 uke/40t obligatorisk oppmøte i mnd + praksis. Jeg fikk flyttet praksis til før fødsel, sånn at jeg ikke gikk glipp av den. Tungt, men ikke umulig :)

Anonymkode: 5cfdb...8fd

Var dette på BI? 😊

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på nettstudier midt i foreldrepermisjonen min. Det går foreløpig veldig bra, men jeg har en veldig snill baby. Har kommet ca. halvveis i studiet. Det faktum at det er hjemme skole og eksamener hjemme har faktisk hjulpet meg en del. Man slipper obligatorisk oppmøte og kan legge opp dagen selv. Jeg sitter 3-4 kvelder i uka, i 1-2 timer og jobber kontinuerlig. Det funker for meg. Men som sagt har jeg en veldig snill baby, og det er selvsagt vanskelig for deg å vite hvordan tiden med baby blir etter du har født. 

Anonymkode: 425f6...0a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg begynte på nettstudier midt i foreldrepermisjonen min. Det går foreløpig veldig bra, men jeg har en veldig snill baby. Har kommet ca. halvveis i studiet. Det faktum at det er hjemme skole og eksamener hjemme har faktisk hjulpet meg en del. Man slipper obligatorisk oppmøte og kan legge opp dagen selv. Jeg sitter 3-4 kvelder i uka, i 1-2 timer og jobber kontinuerlig. Det funker for meg. Men som sagt har jeg en veldig snill baby, og det er selvsagt vanskelig for deg å vite hvordan tiden med baby blir etter du har født. 

Anonymkode: 425f6...0a1

Det har du absolutt helt rett i. 

Vet ikke hvordan denne ungen blir,  min første sov kun hver andre time og våken for det meste om natta. 

Jeg har også nettstudier, og håper jeg ikke blir masete  her men lurer: 

Jeg har Null peiling på hvordan det er å studere på høyskole/universitetet,  sist var VGS og kan ikke sammenligne med noe annet. 

Er det obligatoriske møter/undervisning hver dag? 

Isåfall hvordan mange timer i uken ? 

Ts 

Igjen, takk for alle svar dere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har du absolutt helt rett i. 

Vet ikke hvordan denne ungen blir,  min første sov kun hver andre time og våken for det meste om natta. 

Jeg har også nettstudier, og håper jeg ikke blir masete  her men lurer: 

Jeg har Null peiling på hvordan det er å studere på høyskole/universitetet,  sist var VGS og kan ikke sammenligne med noe annet. 

Er det obligatoriske møter/undervisning hver dag? 

Isåfall hvordan mange timer i uken ? 

Ts 

Igjen, takk for alle svar dere. 

Du bør gå inn på studiets nettside og lese på det studie du skal starte på. Se på emnene som står oppført til høsten. Der står det arbeidskrav og hva som er obligatorisk. Det er veldig ulikt studie til studie :) alt praksis er ofte obligatorisk. Det kan også være at timeplan allerede er lagt ut :)

Hvis du tar første semester er det lett å søke perm et år så starter du på semester 2 våren med de som er 1 år bak deg :)

Anonymkode: 94346...fb4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...