AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #1 Skrevet 19. juni 2022 Hei! Hva er det rimelig å forvente at steforeldre skal bidra økonomisk i forhold til stebarna? Min mann har en datter på 19 år fra tidligere forhold, jeg har en gutt på 15. Vi har 3 fellesbarn i barnehage/barneskolealder. Nå er det slik at dattera hans er ferdig med videregående og skal flytte for å studere til høsten. Hun trenger en bil og hennes mor forventer at jeg skal også bidra til dette med penger. Jeg synes det er urimelig. Hva tenker dere? Har noen vært i lignende situasjon? Anonymkode: fceb5...338
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #2 Skrevet 19. juni 2022 Nittenåringen har vel selv satt seg i en situasjon der hun trenger bil. Har hun ikke oppsparte midler etter sommerjobber,konfirmasjon etc? Her brukte vi penger på hverandres barn i oppveksten uten at det var noe problem. Men bil til en nittenåring...nei. Anonymkode: 3ee5f...4dc 13 2
Ulrikke Skrevet 19. juni 2022 #3 Skrevet 19. juni 2022 Hvordan er økonomien til din mann og deg? Jeg har tre stebarn (og vi har en felles), og da vi fikk felles barn ble økonomien felles. Han tjente mer enn meg, men hadde også flere barn, så hvem som har vunnet og tapt på alt opp gjennom alle disse årene, det aner vi ikke. Men vi er en familie, og derfor valgte vi det sånn. Har dere separat økonomi? I så fall synes jeg det er et merkelig "krav" fra mor å si spesifikt at du skal bidra... Ved felles økonomi kommer det jo evt et bidrag fra deres husstand, noe som i mine øyne er mer naturlig... Hvor store summer er det snakk om? Det kommer jo også an på hva svaret vil være her.... 1
Summeer Skrevet 19. juni 2022 #4 Skrevet 19. juni 2022 (endret) Jeg er I en lignende situasjon, dvs mannen har et "barn" på 19 og vi har tre felles barn. Jeg skal ikke betale for slike ting for mannens barn. Han og moren skal dele kostnader som gjelder det barnet. Er det felles ting som vår familie gjør som dette barnet er med på, så betaler vår "familiekasse" dvs jeg betaler jo i praksis 50% av flybilletten etc selvom dette strengt tatt er mannens økonomiske forpliktelse og ikke min 😉 Og om en 19åring MÅ ha bil, så er den personen å anse som voksen og skal dekke det selv. Endret 19. juni 2022 av Summeer 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #5 Skrevet 19. juni 2022 Hæ? Hvorfor mener hun at du skal bidra med penger? Anonymkode: 3ba4f...d01 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #6 Skrevet 19. juni 2022 Felles økonomi og alt deles Anonymkode: 63f70...819
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #7 Skrevet 19. juni 2022 Har felles økonomi, og ingenting er min eller hans utgift, det er vår. Anonymkode: 1a882...c22
Veggdyret Skrevet 19. juni 2022 #8 Skrevet 19. juni 2022 17 minutter siden, AnonymBruker said: Hei! Hva er det rimelig å forvente at steforeldre skal bidra økonomisk i forhold til stebarna? Min mann har en datter på 19 år fra tidligere forhold, jeg har en gutt på 15. Vi har 3 fellesbarn i barnehage/barneskolealder. Nå er det slik at dattera hans er ferdig med videregående og skal flytte for å studere til høsten. Hun trenger en bil og hennes mor forventer at jeg skal også bidra til dette med penger. Jeg synes det er urimelig. Hva tenker dere? Har noen vært i lignende situasjon? Anonymkode: fceb5...338 Helt rimelig at du er med på å sponse bil til 19-åringen, så lenge 19-åringens mor er med og sponser bil til 15-åringen din også når han blir gammel nok. 14 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #9 Skrevet 19. juni 2022 Felles økonomi og alt deles, men en 19-åring er voksen og skal ikke støttes med bilkjøp. Da får hun skaffe seg en jobb og betale selv. Anonymkode: 1d440...d48 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #10 Skrevet 19. juni 2022 Jeg har ikke vært i den situasjonen som steforelder, men jeg har vært en 19-åring som trengte bil. Jeg måtte pent spare opp til det selv. Å bidra til det er ikke noe noen som helst kan pålegges, men hvis det hadde vært det så hadde det vært foreldrenes utgift, akkurat som tannregulering og konfirmasjon. Du kan selvsagt bidra hvis du ønsker det, men ingen kan kreve det, og du er ikke kjip hvis du ikke gjør det. (Eller kanskje litt hvis du er milliardær og foreldrene er fattige og 19-åringen er helt avhengig av å ha bil for å komme noen som helst vei i livet.) Anonymkode: ed87e...672 1
Mt3 Skrevet 19. juni 2022 #11 Skrevet 19. juni 2022 Bil til 19åringen er en kostnad som skal deles på mor, far og 19åringen selv. Hvilken % hver enkelt støtter med må bli etter inntekt, men har ingenting med deg å gjøre. Du kan derimot velge å sponse med xx kroner fordi 19åringen da kan gjøre ærend som også gagner deg, som å kjøre søsken/bonussøsken til og fra. Men ingen kan kreve at du skal betale på dette, eller at du og din mann skal betale mer fordi dere er 2. 1
adelaiden Skrevet 19. juni 2022 #12 Skrevet 19. juni 2022 Oppdatering fra TS. Vi har ikke fellesøkonomi. Det falt ikke naturlig i begynnelsen av forholdet og jeg tror det blir slik videre ettersom mannen min eier ikke økonomisk sans dessverre... Det var ikke så tydelig i begynnelsen, men kom frem etterhvert. F.eks. oppdaget jeg for et par-tre år siden at han har tatt opp et forbrukslån på ca. 100 000... Ikke sikker på hva han brukte disse penger til (ikke mistanke om utroskap, spillavhengighet eller alkohol/rusavhengighet). Jeg tjener nesten dobbelt så mye som han, så da er det jeg som betaler alt av fellesutgifter slik som strøm, kommunale avgifer, barnehage/SFO, TV, internett. Samt huslån. Mat kjøper vi begge, men det blir mest på meg her også. Samt betaler jeg alt av klær/sko o.l. til mitt og fellesbarn. Når vi reiser på ferie, blir det litt forskjellig, har ingen fast avtale om det (f.eks. betaler han drifstoff og jeg hotell + mat). Han betaler sitt billån, forsikringer og telefon, samt kjøper noen leker til våres fellesbarn av og til. Han betaler fortsatt bidrag til sin datter (de har avtale at han skal betale ut dette året). Angående mor til hans datter. Hun har alltid hatt forventninger om at jeg skal bidra økonomisk ettersom jeg tjener så bra. Jeg har kjøpt julegaver og bursdagsgaver til stedatter (enten alene eller sammen med min mann), samt noe kosmetikk/klær innimellom ettersom jeg synes det er hyggelig å kjøpe slike jenteting. Men når slike krav kommer så striter det veldig imot inni meg og jeg får da ikke noe lyst til å kjøpe noe som helst - for å være helt ærlig hvordan det føles. 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #13 Skrevet 19. juni 2022 Hvorfor spiller det en rolle hva stemor forventer? Hvis du er en slik person som deler ut penger til alle som forventer noe så vil jeg ha sagt at jeg forventer penger fra deg til min bil også. Bla opp. Anonymkode: bc276...1b7 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #14 Skrevet 19. juni 2022 3 minutter siden, adelaiden said: Oppdatering fra TS. Vi har ikke fellesøkonomi. Det falt ikke naturlig i begynnelsen av forholdet og jeg tror det blir slik videre ettersom mannen min eier ikke økonomisk sans dessverre... Det var ikke så tydelig i begynnelsen, men kom frem etterhvert. F.eks. oppdaget jeg for et par-tre år siden at han har tatt opp et forbrukslån på ca. 100 000... Ikke sikker på hva han brukte disse penger til (ikke mistanke om utroskap, spillavhengighet eller alkohol/rusavhengighet). Jeg tjener nesten dobbelt så mye som han, så da er det jeg som betaler alt av fellesutgifter slik som strøm, kommunale avgifer, barnehage/SFO, TV, internett. Samt huslån. Mat kjøper vi begge, men det blir mest på meg her også. Samt betaler jeg alt av klær/sko o.l. til mitt og fellesbarn. Når vi reiser på ferie, blir det litt forskjellig, har ingen fast avtale om det (f.eks. betaler han drifstoff og jeg hotell + mat). Han betaler sitt billån, forsikringer og telefon, samt kjøper noen leker til våres fellesbarn av og til. Han betaler fortsatt bidrag til sin datter (de har avtale at han skal betale ut dette året). Angående mor til hans datter. Hun har alltid hatt forventninger om at jeg skal bidra økonomisk ettersom jeg tjener så bra. Jeg har kjøpt julegaver og bursdagsgaver til stedatter (enten alene eller sammen med min mann), samt noe kosmetikk/klær innimellom ettersom jeg synes det er hyggelig å kjøpe slike jenteting. Men når slike krav kommer så striter det veldig imot inni meg og jeg får da ikke noe lyst til å kjøpe noe som helst - for å være helt ærlig hvordan det føles. I alle dager. Eier han deler av huset du betaler for? Men, er det normalt å kjøpe bil til 19-åringer? Bor dere i USA? Og hvorfor snakker barnets mor med deg og ikke med far? Tror jeg ville latt ham tatt kommunikasjonen i denne saken, samt betalt, siden han ikke betaler for så mye annet. Anonymkode: 64c24...7a5 4
adelaiden Skrevet 19. juni 2022 #15 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har ikke vært i den situasjonen som steforelder, men jeg har vært en 19-åring som trengte bil. Jeg måtte pent spare opp til det selv. Å bidra til det er ikke noe noen som helst kan pålegges, men hvis det hadde vært det så hadde det vært foreldrenes utgift, akkurat som tannregulering og konfirmasjon. Du kan selvsagt bidra hvis du ønsker det, men ingen kan kreve det, og du er ikke kjip hvis du ikke gjør det. (Eller kanskje litt hvis du er milliardær og foreldrene er fattige og 19-åringen er helt avhengig av å ha bil for å komme noen som helst vei i livet.) Anonymkode: ed87e...672 Nei, jeg er ikke noe milliardær, ikke millionær en gang 😁 Stedattera har jobbet i helgene siden hun var 17 år gammel og også hatt sommerjobb i fjor sommer. Hun har sommerjobb denne sommeren også. Min mann (samboer egentlig, vi er ikke gift) og mor til jenta har en helt normal lønn og tjener omtrent likt.
adelaiden Skrevet 19. juni 2022 #16 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): I alle dager. Eier han deler av huset du betaler for? Men, er det normalt å kjøpe bil til 19-åringer? Bor dere i USA? Og hvorfor snakker barnets mor med deg og ikke med far? Tror jeg ville latt ham tatt kommunikasjonen i denne saken, samt betalt, siden han ikke betaler for så mye annet. Anonymkode: 64c24...7a5 Jeg eide huset før vi traff hverandre. Han har ikke kjøpt seg inn. Vi bor i Norge. Mor til stedatter har tlf. nummeret mitt og tar opp forskjellige ting ganske ofte. Skulle ønske far hadde tatt alt av kommunikasjon med henne, men slik ble det ikke av forskjellige grunner.
Lønnesirup01 Skrevet 19. juni 2022 #17 Skrevet 19. juni 2022 Nei, det er helt unaturlig å mine øyne. Jeg synes det er helt sprøtt at hun overhodet foreslår det, men det er nok allerede en litt usunn dynamikk her. Hun har ingenting med din økonomi å gjøre. Sier ikke mannen din noe om dette? Kontakter hun deg direkte? Din stedatter har to foreldre i live til å forsørge henne - dersom de i fellesskap ikke har økonomi til å kjøpe noe, så er det ikke aktuelt. Forøvrig er hun nå voksen, og det å "få" en bil synes jeg heller ikke er noe man kan forvente. Jeg kjenner mange som har fått sponset førerkort, men ikke bil. 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #18 Skrevet 19. juni 2022 adelaiden skrev (1 time siden): Jeg eide huset før vi traff hverandre. Han har ikke kjøpt seg inn. Vi bor i Norge. Mor til stedatter har tlf. nummeret mitt og tar opp forskjellige ting ganske ofte. Skulle ønske far hadde tatt alt av kommunikasjon med henne, men slik ble det ikke av forskjellige grunner. Hva hindrer deg i å si "Dette får du ta med mannen." Anonymkode: bc276...1b7 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #19 Skrevet 19. juni 2022 Hvorfor trenger hun bil? Hun kan klare seg med studentrabatt på kollektivtransport i likhet med mange andre studenter på hennes alder. Anonymkode: ae72b...fe2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #20 Skrevet 19. juni 2022 Jeg kommer ikke til å bidra økonomisk utenom å kjøpe litt klær til bonusbarna innimellom. Resten er opp til foreldrene. Når det er sagt så kommer jeg heller ikke til å bidra noe økonomisk når mine egne barn skal kjøpe seg bil heller. Da må de spare opp sine egne penger eller ta kollektivt. Anonymkode: f2319...ce9 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå