Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Det er sikkert fjaksen innlegg som omhandler søvn, men fant ikke noe som passet. Vårt barn på 2,5 år har alltid sovet lite. Da hen var baby var det nesten uten unntak bare 40 minutters nap’er på dagtid og alltid mange oppvåkninger gjennom natta. Jeg hadde håpet at det gradvis ville bli bedre. Nå nekter hen søvn på dagtid i helgene, med det resultat at hen er trøtt og sliten fra kl 13.00 og ut dagen. Prøver vi å legge i vogn eller i seng er det bare mølling og tull. Hen våkner mellom 04.00 og 05.00 hver dag. Da har hen i tillegg hatt 2-5 oppvåkninger gjennom natta. Legger seg mellom 18.30(dagene uten dagsøvn) og 19.00. Vi har forøvrig prøvd å forskyve i begge retninger over tid, men hen våkner uansett mellom 04.00 og 05.00. Vi har forsøkt å forklare at det er natt, ikke stå opp før tidligst 06.00 osv, men hen sovner ikke videre uansett! Det blir bare frustrasjon av å ligge våken opptil 2 timer i sengen. Jeg kan leve med å stå opp kl 05.00, men det jeg syns er utfordrende er at hen er sliten, trøtt og naturlig nok sur fra kl 13.00 og ut dagen. Det begrenser oss veldig ifht hva vi kan finne på og vi gjør veldig mange tilpasninger. Selv legger jeg meg kl 20.30 for å få noe søvn før oppvåkningene starter fra kl 21.30 og utover. 
Jeg opplever at vi har forsøkt mye for å få snudd dette, men ingenting virker. Så har jeg tenkt: go with the flow, men jeg merker at dette sliter oss ut hele familien over tid. Er det noen andre som har liknende erfaringer? 

Anonymkode: 97f54...b4d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det kan hjelpe å ikke sove i bhg heller, for da får man samme døgnrytme hele uka, ikke at døgnrytmen blir forskjellig i helg og ukedag. Det kan hende noe løsner når dere har ferie? 

Vi har klart å forskyve stå opp tid ved at det er mørkt og ingenting skjer når de våkner for tidlig. Dvs, ligger sammen med barnet i senga dems eller tar det i senga vår. Vi sier ikke et pip, bare koser og ligger inntil oss. Det tar kanskje 1-1,5 timer før barnet sovner, men så sover barnet i 2-3 timer før vi starter dagen. Ikke sikkert det funker hos dere, men verdt et forsøk. Dvs, mange forsøk, for det er ikke sikkert det funker med en gang. 

Vi har hatt en dårlig sover også, viste seg å være mpa når barnet var 3 år. Mistenkte det ikke tidligere, men søvnen er kraftig forbedret etter vi sluttet med all melk. 

Anonymkode: 38d5a...a1e

AnonymBruker
Skrevet

Dytt

Anonymkode: 6ce07...12b

AnonymBruker
Skrevet

Det er som å lese om vårt barn, men vi valgte samsoving ved ca 8 mnd og samsover enda (snart 3) deler av natta, det er den måten vi får mest søvn. Vi bruker søvnklokke, og hen godtar da at det er natt til kl 6. vet ikke når hen våkner, men klarer å ligge stille inntil en av oss fram til kl 6, så den voksne får sove, og barnet får slappet av selv. En sjelden gang sover hen lenger. Det varierer med oppvåkninger, men første oppvåkning etter at vi voksne har lagt oss legger en av oss seg inn på rommet (vi har ei ekstra seng på barnerommet med plass til barnet og en voksen). 
2,5 år var absolutt verste tida mtp dagsøvn. Vi bestemte oss for å gi opp kampen. Da hadde vi et trøtt barn, men vi slapp frustrasjonen, og hadde heller litt rolig tid med smokk på fanget. Sov sporadisk på dagtid i barnehagen. Etter litt tid(noen uker?) var vi over den verste kneika og det var egentlig litt godt å være ferdig med dagsoving, det var et evig frustrasjonsmoment. 

Anonymkode: 31840...d5a

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg helt igjen! 

Barnet vårt sov små lurer på 10min da den var baby, og har generelt sovet lite på dagtid. Mask en times tid 1 gang om dagen. Nå er hun litt over tre år og sover endelig hele natten. Hun legger seg mellom halv syv og halv åtte, å sover til seks/halv syv på morgenen. Hun våkner stort sett en gang i løpet av natten, men da legger jeg meg inn til henne og ho sovner kjapt igjen. Vi kjøpte sånn søvnklokke som hjalp veldig, For da skjønte ho at hun måtte sove når kaninen på klokka sov, å at hun kunne stå opp når den var våken.
Hun kan selvfølgelig fortsatt være helt grusom på ettermiddagen etter barnehagen, men da hjelper det med litt kos på sofaen. Det tok en stund før det funket å kutte ut soving på dagen for å klare å få en normal rytme. For om hun bare sov 15-20 minutter så var det nok til at ho holdt det gående til ni/ti på kvelden, samt at hun gjerne våknet oftere på nettene.

Da hun var rundt 1,5-2 år var det ikke unormalt at ho var klar for en ny morgen allerede 04.00 og helt umulig å legge igjen, vi var helt sikre på at det aldri ville bli bedre. For hun er normalt ei utrolig aktiv jente, så vi regnet egentlig med at ho alltid kom til å sove lite og at ho alltid kom til å være gretten pga for lite søvn. Nå har hun til og med begynt å gi uttrykk for at hun vil legge seg om klokka passer 19.00, det er helt fantastisk! 

Jeg har ingen spesielle råd å gi, annet enn at det trolig vil bli lettere og lettere. 

Anonymkode: 14fe7...834

AnonymBruker
Skrevet

Eldste her sov kun 30 min av gangen til bhg start. Der klarte de å få henne til å sove 1-1,5 time, men hun sovnet alltid sist og de jobbet veldig med å få henne til å sove. vi brukte lang tid på å legge henne om kvelden og hun våknet en god del om natten.

Sluttet å sove på dagtid hjemme litt før 2 år, og kuttet i barnehagen litt før 2,5 (da brukte de en time på å legge henne og sovna ikke hjemme før 22.) før vi kuttet i bhg var det litt styr og veldig sliten unge i helgene, og veldig våken unge etter bhg i ukedagene. Etter null dagsøvn har legging tatt maks en halvtime inkludert bok og sang og prat, og hun sover 12-14 timer i strekk 😆 må vekke henne hver morgen. Hun er litt over 3 år nå.  

Anonymkode: 57e7e...404

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...