Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gift med en mann som kun har midlertidig oppholdstillatelse og han har fått oppholdstillatelse pga meg og at vi har barn. Han går på norsk skole, og jeg har et studiegjeld på rundt 200.000, som ble permanent overførte til Statens innkrevingssentral for en stund siden. Jeg var psysisk syk en stund og innlagt og jeg gjorde ingenting med saken.

Nå jobber jeg og prøver forsørge familien,  han sliter med å få jobb og lærer seg norsk på skole. 

Jeg får ca 32.000 i lønn i mnd og pga jeg har samboer trekker de over halvparten i lønn..jeg klagde og fikk ikke medhold. Så nå sitter vi igjen med noen tusenlapper i måneden som skal dekke husleie, strøm og barnehage og mat. Jeg har ikke lov å søke sosialhjelp for da mister han oppholstillatese neste år...  Jeg sliter meg på jobb og jobber som vikar og ofte over 110%. Nå er jeg helt utslitt og forholdet skranter, jeg klarer ikke mer. Jeg er skyld i min egen gjeld men har prøvd å bygge opp et liv.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre mer. 

Anonymkode: 8c55f...0bc

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars deg! 
Hvorfor trekker de deg i lønn for samboeren din når han ikke har inntekt???

Anonymkode: b62d4...c7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Stakkars deg! 
Hvorfor trekker de deg i lønn for samboeren din når han ikke har inntekt???

Anonymkode: b62d4...c7a

Aner virkelig ikke. Har dokumentert alt men de sier de har vurdert at de ikke vil stanse trekk 

AnonymBruker
Skrevet

Du bør snakke med en advokat. Evt få et råd av @TBergh

Anonymkode: 3529a...d07

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har han ingen inntekt? Hvis han ikke har jobb og ikke mottar noen ytelse fra nav kan du be om en bekreftelse fra nav på at han ikke har inntekt. Det høres ut som de har lagt til grunn at han både skal forsørge seg selv og dekke sin del av utgiftene til både bolig og barn. Det skal han jo også dersom han har inntekt.

Dersom du fullt ut forsørger ham må du dokumentere det. Innhent bekreftelse fra nav og be de vurdere trekket på nytt.

Anonymkode: 64f5c...dd4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette er du bare skyld i selv. Roter med penger, importerer en mann som ikke kan forsørge seg selv, og på toppen av det hele syns du det var ansvarlig å få barn i dette rotet. Kanskje mannen kan reise hjem igjen og jobbe der for å tjene seg opp noen penger før han kommer tilbake og kan bidra? Hvis han snakker engelsk burde det for øvrig være null problem å skaffe seg jobb i serveringsbransjen. 

Anonymkode: 6cc8d...ebb

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme sits. Men de kan ikke trekke mer enn at dere har satsene for livsopphold igjen. Og når han begynner å jobbe så trekker de mer. Når han kan forsørge så blir satsen for deg noe på 8000-9000kr men når du forsørger han så er satsen på 15000kr noe. Og så er det satsen for barnet som jeg ikke vet hva den er da vi ikke har barn. Har du dokumentert at du forsørger han og barn? De har helt enkelt ikke lov å trekke mer. Har han jobbet noe i fjor? Har han rett på dagpenger? 

Anonymkode: 14b80...438

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er i samme sits. Men de kan ikke trekke mer enn at dere har satsene for livsopphold igjen. Og når han begynner å jobbe så trekker de mer. Når han kan forsørge så blir satsen for deg noe på 8000-9000kr men når du forsørger han så er satsen på 15000kr noe. Og så er det satsen for barnet som jeg ikke vet hva den er da vi ikke har barn. Har du dokumentert at du forsørger han og barn? De har helt enkelt ikke lov å trekke mer. Har han jobbet noe i fjor? Har han rett på dagpenger? 

Jeg betaler 18.000 og har 2 barn. Han har

ingen inntekt og ikke lov å søke nav ytelser. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du bør snakke med en advokat. Evt få et råd av @TBergh

Anonymkode: 3529a...d07

Hvem er det? 

Anonymkode: 15c61...6e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg betaler 18.000 og har 2 barn. Han har

ingen inntekt og ikke lov å søke nav ytelser. 

Det handler vel ikke noe om hva du betaler, men hva du sitter igjen med etter at det er betalt. 

Anonymkode: 7da1a...991

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Det handler vel ikke noe om hva du betaler, men hva du sitter igjen med etter at det er betalt. 

Anonymkode: 7da1a...991

I følge dem sitter jeg igjen med 15.000, men det stemmer ikke. Jeg kanskje må dokumentere på nytt. 

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg klarer ikke å spise eller gjøre noe idag. Har så forferdelig angst. Vi har ingen penger til trygden og aner ikke hvordan dette skal gå rundt hver måned.. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en av greiene når du importerer utlenninger. Det er da ditt ansvar og forsørge denne personen - noe du sikkert visste når du fikk han hit til Norge.

Hva tenkte du ellers skulle skje med gjelden når han ikke har inntekt til å betale den? 

Kjipt for deg, men kanskje du lærer en lekse nå å ikke importerer flere menn til Norge. Send heller denne tilbake, så kan han komme til Norge igjen når gjelden hans er nedbet og han har en jobb og gå til. I mellomtiden så kan han jo lære seg norsk sånn at han er bedre rustet til å bo i Norge. 

Anonymkode: 70c3b...096

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er en av greiene når du importerer utlenninger. Det er da ditt ansvar og forsørge denne personen - noe du sikkert visste når du fikk han hit til Norge.

Hva tenkte du ellers skulle skje med gjelden når han ikke har inntekt til å betale den? 

Kjipt for deg, men kanskje du lærer en lekse nå å ikke importerer flere menn til Norge. Send heller denne tilbake, så kan han komme til Norge igjen når gjelden hans er nedbet og han har en jobb og gå til. I mellomtiden så kan han jo lære seg norsk sånn at han er bedre rustet til å bo i Norge. 

Det er min gjeld?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sliter han med å lære seg norsk? Hvilken land er han fra?

Anonymkode: fa11b...d5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er min gjeld?

Ok. Missforsto jeg da. Uansett så er din gjeld ditt ansvar, og gjelden ble vel tatt med i beregningen når du hentet denne mannen til Norge? For du måtte vel dokumentere at du kunne forsørge han? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sliter han med å lære seg norsk? Hvilken land er han fra?

Anonymkode: fa11b...d5f

Han går på norsk skole og samfunnsfag. Og jobber frivillig ved siden av og engasjerer seg lokalt for å finne seg jobb, vi bor på lite sted ikke lett å finne noe. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ok. Missforsto jeg da. Uansett så er din gjeld ditt ansvar, og gjelden ble vel tatt med i beregningen når du hentet denne mannen til Norge? For du måtte vel dokumentere at du kunne forsørge han? 

Joda jeg har betalt ned en stund og har beregnet å være ferdig til i år. Men nå ble det enormt mye trekk på en måned...  Tenkte bare man skal sitte igjen med noe å leve på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er gift med en mann som kun har midlertidig oppholdstillatelse og han har fått oppholdstillatelse pga meg og at vi har barn. Han går på norsk skole, og jeg har et studiegjeld på rundt 200.000, som ble permanent overførte til Statens innkrevingssentral for en stund siden. Jeg var psysisk syk en stund og innlagt og jeg gjorde ingenting med saken.

Nå jobber jeg og prøver forsørge familien,  han sliter med å få jobb og lærer seg norsk på skole. 

Jeg får ca 32.000 i lønn i mnd og pga jeg har samboer trekker de over halvparten i lønn..jeg klagde og fikk ikke medhold. Så nå sitter vi igjen med noen tusenlapper i måneden som skal dekke husleie, strøm og barnehage og mat. Jeg har ikke lov å søke sosialhjelp for da mister han oppholstillatese neste år...  Jeg sliter meg på jobb og jobber som vikar og ofte over 110%. Nå er jeg helt utslitt og forholdet skranter, jeg klarer ikke mer. Jeg er skyld i min egen gjeld men har prøvd å bygge opp et liv.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre mer. 

Du mener ikke seriøst at du skulle kunne søke om sosialhjelp sånn at fellesskapet skal betale for din gjeld eller sørge for din forpliktelser som forsørger for en utlenning som ikke har bet skatt i Norge? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du mener ikke seriøst at du skulle kunne søke om sosialhjelp sånn at fellesskapet skal betale for din gjeld eller sørge for din forpliktelser som forsørger for en utlenning som ikke har bet skatt i Norge? 

Nei men å kunne fordele gjeldet slik vi kunne hatt litt mer til mat og strøm 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...