ForumMaria Skrevet 19. juni 2022 #1 Skrevet 19. juni 2022 Det som skjedde var helt tragisk og må aldri skje igjen. Jeg var såklart like rystet som alle andre…. Men er det ikke snart nok? Eller tror dere det blir nok nå etter dette merket kom opp? Hvor lenge skal vi holde på med at kronprinsen og Jens legger ned roser, og det spilles «til ungdommen»? Dette er jo som å banne i kirka sikkert, men når jeg så sendingen i går og summene det brukes på dette så kjenner jeg at det begynner å nærme seg nok.. 7
Tvist Skrevet 19. juni 2022 #2 Skrevet 19. juni 2022 I går var det en sending om det, fordi minnesmerket ble åpnet. På årsdagen kommer det antageligvis alltid til å bli markert, på samme måte som frigjøringsdagen. Ser ikke noe problem med det, er jo bare en markering. 9 1
Gjest Athena Catalina Skrevet 19. juni 2022 #4 Skrevet 19. juni 2022 (endret) Vi må aldri glemme. Endret 19. juni 2022 av Panthera Pardus
bordogstol Skrevet 19. juni 2022 #6 Skrevet 19. juni 2022 ForumMaria skrev (2 timer siden): Det som skjedde var helt tragisk og må aldri skje igjen. Jeg var såklart like rystet som alle andre…. Men er det ikke snart nok? Eller tror dere det blir nok nå etter dette merket kom opp? Hvor lenge skal vi holde på med at kronprinsen og Jens legger ned roser, og det spilles «til ungdommen»? Dette er jo som å banne i kirka sikkert, men når jeg så sendingen i går og summene det brukes på dette så kjenner jeg at det begynner å nærme seg nok.. Det vi bør gjøre er å snakke mer om det. Mange av dagens barn og ungdom har ikke peiling på hva som skjedde. For å prøve unngå at det skjer igjen må barn og ungdom lære om at utenforskap og utestenging kan føre til ekstremisme og terrorisme. Man skal ikke tie om fryktelige hendelser. 3 1 1
Lillemy_87 Skrevet 19. juni 2022 #7 Skrevet 19. juni 2022 Er drittlei av det helt ærlig. Jo mer de nevner det, jo mer oppmerksomhet får Breivik. 7
A-hunter Skrevet 19. juni 2022 #9 Skrevet 19. juni 2022 Panthera Pardus skrev (9 minutter siden): Vi må aldri glemme. Å glemme var vel aldri nevnt som et alternativ, var det vel? Nøyaktig hvordan skal stadige påminnelser hindre et annet fullstendig galt/sinnsykt menneske å påføre en tilsvarende lidelse en annen gang? Hva er det man forsøker å oppnå ved å dra frem denne hendelsen svært ofte? Har alle interessene i den stadige påminningen samme, adekvate formål, eller er (også denne saken) en del av en eller flere agendaer? Jeg synes TS stiller er helt legitimt spørsmål som krever en noe annen inngang enn enkle, selvføleligheter. 5
Gjest Athena Catalina Skrevet 19. juni 2022 #10 Skrevet 19. juni 2022 A-hunter skrev (3 minutter siden): Å glemme var vel aldri nevnt som et alternativ, var det vel? Nøyaktig hvordan skal stadige påminnelser hindre et annet fullstendig galt/sinnsykt menneske å påføre en tilsvarende lidelse en annen gang? Hva er det man forsøker å oppnå ved å dra frem denne hendelsen svært ofte? Har alle interessene i den stadige påminningen samme, adekvate formål, eller er (også denne saken) en del av en eller flere agendaer? Jeg synes TS stiller er helt legitimt spørsmål som krever en noe annen inngang enn enkle, selvføleligheter. Nei, det er ikke for mye.
Okaki Skrevet 19. juni 2022 #11 Skrevet 19. juni 2022 Jeg synes det er helt innafor, og nå når minnesmerket endelig er på plass vil det bråket rundt det forhåpentligvis gi seg. vi markerer fortsatt hendelser rundt 2. verdenskrig, og vi bør tilsvarende markere 22.juli. 2
Summeer Skrevet 19. juni 2022 #12 Skrevet 19. juni 2022 (endret) Nei. Det er en viktig hendelse i nyere tid, og det endret mye i samfunnet vårt. Jeg har tenåringer som var små barn da dette skjedde, og det er viktig at de lærer om dette. Jeg kommer alltid til å huske drønnet vi hørte hjemme i Oslo, og hvor redde vi ble da man hørte om at det var en bombe og skytingen, og gikk inn og låste døra. De husker ikke dette, men det er en del av deres historie. Det var et angrep på ytringsfrihet og tryggheten i samfunnet vårt. Endret 19. juni 2022 av Summeer 1 1
Clefable Skrevet 19. juni 2022 #14 Skrevet 19. juni 2022 Nei. Jeg har heller ikke sett noe om det så langt i år? Så skjønner ikke helt hvor det liksom skal være "mye".
Silla123 Skrevet 19. juni 2022 #15 Skrevet 19. juni 2022 Selvfølgelig er det aldri nok! Det var helt grusomt og må aldri glemmes! Beklager at det er så til bry for deg at ungdommer mistet livet sitt av en psykopat. Jeg blant annet mistet en veldig nær venn og det gjør like vondt den dag i dag. 2 1
Blondine Skrevet 19. juni 2022 #16 Skrevet 19. juni 2022 Syns du det er så mye snakk, det syns ikke jeg. Bor rett i nærheten av Utøya og glemmer det aldri.💔
Mezzosoprena Skrevet 19. juni 2022 #17 Skrevet 19. juni 2022 For mye? Når det gjelder alle saker vil det i perioder skrives og snakkes mer om det. Årsdager, markeringer, åpning av minnesteder, nye beviser i straffesaker... Oppdateringer heter det, og det er virkelig ikke for mye. Kan ikke huske å ha hørt veldig mye om Utøya siden i fjor sommer, nå åpnet minnestedet og da snakker man selvfølgelig om det. 1
ops2 Skrevet 19. juni 2022 #18 Skrevet 19. juni 2022 Jeg synes ikke det er for mye med en årlig markering. Jeg fikk heller ikke med meg det, siden jeg aldri ser Nrk, Tv2 eller hører på radio. Noe annet er det om det hadde vært en måned med markeringer hvert år, eget Utøya-flagg og rosetog som hadde vært obligatorisk i hver grend. Og der fikk jeg gitt Pride et sleivspark også, gitt. 1
Deterbaremeg Skrevet 23. juni 2022 #19 Skrevet 23. juni 2022 Silla123 skrev (På 19.6.2022 den 11.11): Selvfølgelig er det aldri nok! Det var helt grusomt og må aldri glemmes! Beklager at det er så til bry for deg at ungdommer mistet livet sitt av en psykopat. Jeg blant annet mistet en veldig nær venn og det gjør like vondt den dag i dag. Apropos å glemme hva som skjedde. Det var ikke bare ungdommer som ble drept. Voksne ble også drept den dagen. På Utøya og i Oslo. 2 1
herzeleid Skrevet 23. juni 2022 #20 Skrevet 23. juni 2022 ForumMaria skrev (På 19.6.2022 den 6.21): Det som skjedde var helt tragisk og må aldri skje igjen. Jeg var såklart like rystet som alle andre…. Men er det ikke snart nok? Eller tror dere det blir nok nå etter dette merket kom opp? Hvor lenge skal vi holde på med at kronprinsen og Jens legger ned roser, og det spilles «til ungdommen»? Dette er jo som å banne i kirka sikkert, men når jeg så sendingen i går og summene det brukes på dette så kjenner jeg at det begynner å nærme seg nok.. Jeg synes egentlig ikke det har vært særlig mye om det. Med jevne mellomrom er det en sak, særlig ved markeringer, men synes ikke det er noe overdrevet fokus på det som skjedde. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå