tussi84 Skrevet 18. juni 2022 #1 Skrevet 18. juni 2022 til kontroller hos lege eller jordmor under et svangerskap? Jeg Spør fordi bilen vår er gått til helvete, og vi kommer ikke til å ha mulighet til å skaffe en ny en med det første. Jeg var stort sett i fin form under den forrige graviditeten, men i siste trimrster slet jeg så mye med bekkenet at jeg ikke klarte å gå omtrent. Jeg var derfor avhengig av å enten kjøre selv til kontroller eller bli kjørt. Men nå er vi uten bil, og jeg lurer på hva er mulighetene for å komme meg fram og tilbake til kontroller om jeg skulle oppleve bekkenløsning i neste svangerskap (i den grad at jeg ikke klarer å gå og til blir vanskelig for meg å bruke buss) Sykehuset som jeg har kontroller på er i nabo kommunen, Bærum Sykehus. Det er nærmeste Sykehus. Jeg må derimot føde i Drammen om jeg skulle bli gravid igjen pga risiko svangerskap (diabetes 2) Det er for dyrt for meg å bruke egne penger til å ta drosje til begge Sykehusene. Det er tross alt en 25 min med kjøretid fra hjemstedet til Bærum Sykehus, og litt lenger til Drammen. Kontrollene er også hyppige pga risikosvangerskap.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #2 Skrevet 18. juni 2022 Dere burde vente med å få barn Anonymkode: 5b46c...15c 1
tussi84 Skrevet 19. juni 2022 Forfatter #3 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Dere burde vente med å få barn Anonymkode: 5b46c...15c begynner å nærme oss 40. Vi fikk første da jeg var 36. Har vært ufrivillig barnløs mange år før det endelig satt. (enten ble jeg ikke gravid eller mistet de gangene jeg ble det) Har faktisk ikke tiden med meg til å vente så veldig mye lenger om vi skal prøve på nr 2.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #4 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Dere burde vente med å få barn Anonymkode: 5b46c...15c Hvem i allverden venter med å få barn bare forbi bilen er ute av drift? Da er du bra kravstor til alt som må være på plass før det er aktuelt med familieforøkelse. Anonymkode: e846e...32a 10 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #5 Skrevet 19. juni 2022 tussi84 skrev (4 timer siden): til kontroller hos lege eller jordmor under et svangerskap? Jeg Spør fordi bilen vår er gått til helvete, og vi kommer ikke til å ha mulighet til å skaffe en ny en med det første. Jeg var stort sett i fin form under den forrige graviditeten, men i siste trimrster slet jeg så mye med bekkenet at jeg ikke klarte å gå omtrent. Jeg var derfor avhengig av å enten kjøre selv til kontroller eller bli kjørt. Men nå er vi uten bil, og jeg lurer på hva er mulighetene for å komme meg fram og tilbake til kontroller om jeg skulle oppleve bekkenløsning i neste svangerskap (i den grad at jeg ikke klarer å gå og til blir vanskelig for meg å bruke buss) Sykehuset som jeg har kontroller på er i nabo kommunen, Bærum Sykehus. Det er nærmeste Sykehus. Jeg må derimot føde i Drammen om jeg skulle bli gravid igjen pga risiko svangerskap (diabetes 2) Det er for dyrt for meg å bruke egne penger til å ta drosje til begge Sykehusene. Det er tross alt en 25 min med kjøretid fra hjemstedet til Bærum Sykehus, og litt lenger til Drammen. Kontrollene er også hyppige pga risikosvangerskap. La meg forstå dette rett. Du er ikke gravid enda. Så vi snakker om at dere ikke kan skaffe dere en bil, om det så er en billig, gammel bil, i løpet av et ÅR, men dere har råd til et barn til? Wow...... Anonymkode: 12a33...610 17
tussi84 Skrevet 19. juni 2022 Forfatter #6 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): La meg forstå dette rett. Du er ikke gravid enda. Så vi snakker om at dere ikke kan skaffe dere en bil, om det så er en billig, gammel bil, i løpet av et ÅR, men dere har råd til et barn til? Wow...... Anonymkode: 12a33...610 vi har fortsatt en del bil lån igjen på den bilen som nå vrakes. Vi vil betale ned det ferdig før vi tar bil lån på en ny. Å sitte med to bil lån samtidig lønner seg ikke for oss. 1
tussi84 Skrevet 19. juni 2022 Forfatter #7 Skrevet 19. juni 2022 skjønner ikke helt hvorfor folk maser om dette med bilen. Det finnes da mange kvinner uten bil som blir gravid hvert år men som ikke har bil. De må vel vite hvordan de kom seg på kontroller i de tilfellene hvor de var så dårlige at kollektivt ikke fungerte. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #8 Skrevet 19. juni 2022 Om dere ikke har kapasitet til å øke inntekt, er dere sikker på at dere har kapasitet til ett barn til? To barn er mye mer enn ett, og man har ingen garantier i forhold til helsen til barnet eller hvor mye oppfølging det vil ha behov for. Ellers har jeg ikke peiling på pasientreiser som gravid, men en alternativ løsning kan kanskje være å låne bil eller bli medlemmer i bilkollektiv? Anonymkode: 4f139...806 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #9 Skrevet 19. juni 2022 Altså når det kommer til pasientreiser så er det dette jeg kommer frem til: Om man har behov for transport til behandling så er det den som henviser deg til behandlingsstedet som har ansvar for å rekvirere reisen. Tilbakeveien er det som regel behandlingsstedet som ordner. Har man frikort så betaler man ingenting for reisen, uten frikort betaler man en egenandel på 158 kr.(satser fra 2021). Anonymkode: e6fa6...4b3 1
tussi84 Skrevet 19. juni 2022 Forfatter #10 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Altså når det kommer til pasientreiser så er det dette jeg kommer frem til: Om man har behov for transport til behandling så er det den som henviser deg til behandlingsstedet som har ansvar for å rekvirere reisen. Tilbakeveien er det som regel behandlingsstedet som ordner. Har man frikort så betaler man ingenting for reisen, uten frikort betaler man en egenandel på 158 kr.(satser fra 2021). Anonymkode: e6fa6...4b3 egenandelen er jo grei og helt rimelig. Verre er det om man må dekke alt selv. En taxi tur på 25 min blir over 1000 kr en vei. Hvis man har 2 kontroller hver mnd i siste trimester, samt i den siste mnd har kontroll hver uke (var i alle fall det jeg hadde sist) så blir det jo veldig dyrt.
enkefru Skrevet 19. juni 2022 #11 Skrevet 19. juni 2022 Du er jo enda ikke blitt gravid en gang, så du har all verdens tid til å organisere lånebil (av venner/familie) og/eller spare deg opp litt. Pasientreiser er strenge! Har du helsemessige utfordringer som gjør at du ikke kan benytte deg av kollektivtransport kan du få dekket pasienttransport. Det er henvisende lege (fastlege?) som rekvirerer dette 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #12 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvem i allverden venter med å få barn bare forbi bilen er ute av drift? Da er du bra kravstor til alt som må være på plass før det er aktuelt med familieforøkelse. Anonymkode: e846e...32a Men dette er jo tydeligvis en familie som ikke kommer seg til legen engang uten bil…. Man får ikke pasientreiser på ditt grunnlag TS. At du ikke har bil, eller bor et sted med dårlig kollektivforbindelse, er ditt problem og ikke helsevesenets problem. Eneste grunnlag du kan få pasientreiser på, er på medisinsk grunnlag - ikke økonomisk grunnlag. Dessverre skriver mange leger ut rekvisisjoner, fordi de ikke klarer å si nei. En kostnad samfunnet betaler mange millioner for i året. Hvorfor kan du ikke ta buss? Anonymkode: aff52...415 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #13 Skrevet 19. juni 2022 tussi84 skrev (1 minutt siden): egenandelen er jo grei og helt rimelig. Verre er det om man må dekke alt selv. En taxi tur på 25 min blir over 1000 kr en vei. Hvis man har 2 kontroller hver mnd i siste trimester, samt i den siste mnd har kontroll hver uke (var i alle fall det jeg hadde sist) så blir det jo veldig dyrt. Egenandel er helt rimelig. Husk også at pasientreiser velger den mest praktiske løsningen for sine ruter og også ut ifra pasientbehov. En svært alvorlig vil få ambulanse, en mer oppegående går med pasientbuss/drosje. Når det ikke går med for eks.pasientbuss til selve hjemmet , så koordinerer pasientreiser med drosje fra hjemmet til bussholdeplass og eller motsatt. Ellers får pasienter drosje til og fra bolig. Anonymkode: e6fa6...4b3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #14 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): La meg forstå dette rett. Du er ikke gravid enda. Så vi snakker om at dere ikke kan skaffe dere en bil, om det så er en billig, gammel bil, i løpet av et ÅR, men dere har råd til et barn til? Wow...... Anonymkode: 12a33...610 Nettopp! Ts burde se seg fornøyd med økonomien når både helsen og økonomien er skral. Anonymkode: 5b46c...15c 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #15 Skrevet 19. juni 2022 Er ikke sikkert du får dekket taxi altså, er forholdsvis strenge regler på det. Du får i beste fall dekket fast sats på 2,8 kr per km eller noe slikt som om du kjører bil, eller verste fall bussbillett om de mener du burde kunne tatt buss. Opplevd sistnevnte selv en gang, de mente at selv om det hadde tatt 12 timer for meg å reise tur/retur for sykehustimen til barnet mitt på 3 år, så gikk det jo buss så jeg hadde ikke rett på å få dekket kjøring med bil (tar 45 min per vei med bil, men dårlige bussforbindelser her så mye bytting og venting). Får stort sett dekt bil, men ingen garantisak. Anonymkode: 728e5...08d 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #16 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): La meg forstå dette rett. Du er ikke gravid enda. Så vi snakker om at dere ikke kan skaffe dere en bil, om det så er en billig, gammel bil, i løpet av et ÅR, men dere har råd til et barn til? Wow...... Anonymkode: 12a33...610 Og nærmere 40 år med skakkkjørt økonomi? Dere kan ta buss som mange andre! Anonymkode: aff52...415 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #17 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nettopp! Ts burde se seg fornøyd med * økonomien når både helsen og økonomien er skral. Anonymkode: 5b46c...15c *burde se seg fornøyd med ett barn! Anonymkode: 5b46c...15c
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #18 Skrevet 19. juni 2022 Ved kraftig bekkenløsning er jo bilkjøring enormt vondt, da må det være bedre å sitte på eller ta kollektivt. Jeg stusser litt på at pasientreiser skal involveres i dette, da er det vel mer naturlig å spørre familie, venner eller kjente om å kjøre mot betaling, reise kollektivt eller ta seg råd til taxi om alt annet blir vanskelig. Evt ha leiebil de mnd du går gravid. Anonymkode: b7579...b57 8
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #19 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Altså når det kommer til pasientreiser så er det dette jeg kommer frem til: Om man har behov for transport til behandling så er det den som henviser deg til behandlingsstedet som har ansvar for å rekvirere reisen. Tilbakeveien er det som regel behandlingsstedet som ordner. Har man frikort så betaler man ingenting for reisen, uten frikort betaler man en egenandel på 158 kr.(satser fra 2021). Anonymkode: e6fa6...4b3 Dette er riktig, men for å få dekket reisen, skal det være medisinsk behov som gjør at pasienten ikke kan ta buss! Anonymkode: aff52...415 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #20 Skrevet 19. juni 2022 tussi84 skrev (11 timer siden): Men nå er vi uten bil, og jeg lurer på hva er mulighetene for å komme meg fram og tilbake til kontroller om jeg skulle oppleve bekkenløsning i neste svangerskap (i den grad at jeg ikke klarer å gå og til blir vanskelig for meg å bruke buss AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man får ikke pasientreiser på ditt grunnlag TS. At du ikke har bil, eller bor et sted med dårlig kollektivforbindelse, er ditt problem og ikke helsevesenets problem. Eneste grunnlag du kan få pasientreiser på, er på medisinsk grunnlag - ikke økonomisk grunnlag Det er tydelig at TS skriver at hun lurer på muligheter dersom hun skulle blir såpass dårlig av bekkenløsning at hun ikke klarer å gå. Dette er medisinsk grunnlag. Anonymkode: e6fa6...4b3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå