AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #1 Skrevet 18. juni 2022 Hei Jeg skal være russ neste år. Men lurer egentlig på om jeg MÅ være russ...? Vil egentlig være det men har ingen å være sammen med. Tenker det kanskje bare er bedre å holde ut noen mnd alene og gjøre det bra på skolen...? Alle andre snakker om at de har begynt å lage russegruppe og kjøpe russeting men jeg har ingen å være russ sammen med... føler jeg kommer til å bli ensom hvis jeg er russ 😕 så da kan jeg like godt bare ikke være russ? Jeg tenker å reise jorda rundt etter vgs, og vil heller bruke pengene på det. Men hvorfor ikke gjøre begge deler? Anonymkode: 31716...4e1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #2 Skrevet 18. juni 2022 Nei, selvsagt må du ikke være russ. Det var mange på min skole som droppa hele opplegget. Anonymkode: c4d56...729 1
Gjest Athena Catalina Skrevet 18. juni 2022 #3 Skrevet 18. juni 2022 Nei, det er helt frivillig. Jeg var ikke russ.
Daria Skrevet 18. juni 2022 #4 Skrevet 18. juni 2022 Det er helt frivillig både å være russ i det hele tatt og hvor mye du eventuelt legger i det. Jeg var litt russ - hadde russedress og russekort og var på noen få arrangementer, men var ikke på bil eller buss og sto over all festingen. 1
Gjest Ghostface Skrevet 18. juni 2022 #5 Skrevet 18. juni 2022 Det er ikke obligtorisk. Hvis man skal være russ får man også velge selv hva man vil være med på og ikke.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #6 Skrevet 18. juni 2022 Sats på skolen. Så slipper du stresse med å ikke ha noen å henge med. Så vil jeg so deg at selv om du ikke har noen å være sammen med nå så vil du møte andre videre i livet. Du kan få venner i studietiden, på jobb osv. Og det vil dukke opp andre sjanser til å feste. Russefestene er noe jeg hadde klart meg uten. Skulle ønske jeg heller hadde satset på bedre karakterer. Anonymkode: 29583...408 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #7 Skrevet 18. juni 2022 Nei, russ er frivillig. Det var tre-fire i min klasse som "meldte seg ut", dvs de var med på en grillfest uten russelue og drakt og ingen reagerte på det. Ikke noe kjøpepress i min klasse. Men om du tror det kan bli hyggelig med et par treff/fester kan du jo kjøpe bare luen og kanskje inspireres av henne: https://www.nrk.no/mr/mener-russeselskap-utnytter-russ-_-stine-veddegjerde-gir-tips-til-billige-russedress-og-russetid-1.15921572 Anonymkode: aef59...65d
Millimani Skrevet 18. juni 2022 #8 Skrevet 18. juni 2022 Å være russ er ikke noe man må. Jeg var ikke det, for jeg hadde overhodet ikke lyst til å være det. Det samme var tilfelle for flere i klassen. Husker jeg riktig var det ca en tredjedel i kassen som ikke var russ, og det var helt akseptert. Hvis du ønsker å droppe russetida er det ingen som kan nekte deg det
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #9 Skrevet 18. juni 2022 Selvfølgelig skal alt dette være 100 prosent frivillig. Men sånne opplegg kan også være noe positivt, i form av skape seg nye venner å henge sammen med. For eksempel hvis man deltar på fester og sånn. Trenger egentlig ikke å "svi av" særlig mye penger på for eksempel russebuss eller lignende tull. Men en bukse / russelue / russekort, og kanskje en genser eller noe sånn, behøver ikke koste noe særlig. Anonymkode: a97ab...f5f
grønnball Skrevet 18. juni 2022 #10 Skrevet 18. juni 2022 føler vi må gjøre noe med russefeiringen. Mye sosialt og økonomisk press med russebusser og utenforskap.. Og hvorfor kan det ikke være etter eksamenstiden? Bare i Norge vi holder på på denne måten. Burde kanskje vært mer i regi skolen 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #11 Skrevet 19. juni 2022 Blir irritert og sint når jeg leser slike innlegg som det TS skriver. Her må russen på banen og hindre at noen skal gå alene i russetiden! Det snakkes så fint om inkludering osv., og så ser vi om og om igjen at noen blir satt på sidelinjen. Mange starter å planlegge russetiden allerede i første klasse på vgs. Du trenger ikke å være russ, og en del velger bort russetiden og satser heller på å gjøre det bedre på skolen, men jeg ser jo at du har lyst til å være russ, og at problemet er at du ikke inkluderes. Kanskje du kunne snakket med russestyret og sagt fra om hvordan du føler det? Men, jeg har full forståelse for at det ikke er enkelt. En ide kan være å sende en anonym henvendelse til dem, for å få dem til å fokusere på miljø, trivsel og inkludering, og ta opp dette med alle avgangsklassene. Anonymkode: 0be02...ddb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå