Gå til innhold

Nå smeller det! Renta vil stige høyere enn forventet!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser i avisen at det kommer til å smelle skikkelig med renta i årene fremover. Det ventes dobbelt så høy rente enn hva Norges Bank ser for seg. Med så mange endringer i økonomi og kostnader, vil vi se denogså «vanlige» famile med middeløkonomi gå «konkurs» i tiden fremover? Ingen tvil om at mange vil slite voldsomt! 😬

Anonymkode: 0af5f...575

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

. Med så mange endringer i økonomi og kostnader, vil vi se denogså «vanlige» famile med middeløkonomi gå «konkurs» i tiden fremover? Ingen tvil om at mange vil slite voldsomt! 😬

Skjønner ikke at veldig mange skal slite så voldsomt grunnet renteøkning alene men.

Da får man takke seg selv egentlig.

Anonymkode: f8496...346

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er bra. Det er håpløst at så mange kan leve på å ta opp for stor gjeld å bruke dette til å ta opp noe lån med sikkerhet i lånt eiendom. Men mange vi slite med å betale lånene i tiden som kommer og vil bli tvunget til å selge. Og da  blir det salg med tap ganske raskt og da blir det vanskelig å kjøpe noe nytt og billigere. Det er definitivt de som har vært fornuftige spart opp de siste årene og ikke kjøpt bolig i den tiden som kommer til å scoope dette opp når det smeller.

Anonymkode: f760b...23c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad for at vi "bare" har 3,6 millioner i lån fordelt på to med over gjennomsnittet høy lønn, i forhold til mange jeg kjenner som har nesten dobbelt så mye. Vi vil med en boliglånsrente på 4,75% (vi har renter litt lavere enn de uten spesialavtaler) måtte betale 9500 kr i mnd hver i lån og avdrag. Nå betaler vi vel ca 6700 kr hver. Så det er jo en betydelig økning. Får håpe det blir noen gode lønnsvekster i årene som kommer for å veie opp for det. Hvis ikke må vi stramme litt inn. 

Anonymkode: cb0bf...2c3

AnonymBruker
Skrevet

Det har ikke lønnet seg å betale ned på lån på over 10 år fordi renta har vært så lav + skattefordeler ved å ha lån/ikke ha formue. Jeg tror mange har brukt penger på andre investeringer og fint klarer å hente penger til å kutte drastisk ned på lånet om renta skulle bli ubehagelig og vedvarende høy (8%+).

Anonymkode: 92441...647

• Liker 4
Skrevet

Det blir nok vanskelig for veldig mange er jeg redd. For det er jo ikke sånn at prisene på andre ting man trenger i hverdagen går ned..

• Liker 8
Skrevet

Vi får håpe markedet tipper rett.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har nå hatt flere 10 år med lave renter så er det ingen grunn til å klage på noen rentehevninger.

Det er mange år sidan bankene tok høgde for at renten kunne komme til å stige til minst 5%, og det er noe de aller fleste med lån  burde tatt med i sin langsiktige økonomiske planlegging.

På 70 -80 talet talet var renten opptil 15% på eit andreprioritets huslån i bankene, og omlag 3,5% på nominalån i husbanken.  Dei fleste hus var husbankfinansiert med utjevningslån, og  avdragsfrihet de første 5 årene, og det var husbanken som satte rettningslinjene for standard.     

Anonymkode: 631fb...e8a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Renta har vært veldig lav i flere år.

Jeg har hatt boligrente på 14%.

8%  da jeg kjøpte her jeg bor nå. Nå har jeg under 2%.

Anonymkode: 3fb8d...d97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanvittig at folk begynner å slite når renta stiger 2-3%. De må jo mangle fullstendig kontroll. Man skal tåle 5-6% rentehopp. Minst.

Her må bare folk takke seg selv. De har åpenbart levd over evne.

Anonymkode: a5887...c93

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leser i avisen at det kommer til å smelle skikkelig med renta i årene fremover. Det ventes dobbelt så høy rente enn hva Norges Bank ser for seg. Med så mange endringer i økonomi og kostnader, vil vi se denogså «vanlige» famile med middeløkonomi gå «konkurs» i tiden fremover? Ingen tvil om at mange vil slite voldsomt! 😬

Boligkjøpere blir jo testet for å kunne tåle 5% renteøkning når de søker lån.

Så lenge boligrenta ikke bikker over 7-8% så skal man tåle det, da man er testet for det.

Tror nok den ender på rundt 4% om et års tid.  Det er uproblematisk for nesten alle, mange må kanskje kutte i ting som ferie, ny bil, og andre luksusting, men de vil ha mat på bordet og kunne betale regningene om de prioriterer riktig.

Anonymkode: 59b74...714

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da vil vel leieprisene øke også?

Anonymkode: 1a7ae...384

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Da vil vel leieprisene øke også?

Anonymkode: 1a7ae...384

Ja, som med det meste i det kapitalistiske samfunnet vi lever i, så er det de som har minst som vil lide mest. Med andre ord, de som leier vil lide for at de som eier får økte utgifter.

Heia kapitalisme!

Anonymkode: 51740...abe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg og mannen kjøpte bolig i for regnet vi på renta. Vi tåler helt fint rente på 8%, først da må vi endre noe på privatøkonomien, vet vi vil tåle mer også. Og det var før vi hadde betalt en del ekstra på lånet.

Vi lånte heller ikke maks av det vi kunne.

Tror mange dessverre vil slite, spesielt om de har lånt maks som mange gjør. 

Anonymkode: ed499...2ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er veldig glad for at vi "bare" har 3,6 millioner i lån fordelt på to med over gjennomsnittet høy lønn, i forhold til mange jeg kjenner som har nesten dobbelt så mye. Vi vil med en boliglånsrente på 4,75% (vi har renter litt lavere enn de uten spesialavtaler) måtte betale 9500 kr i mnd hver i lån og avdrag. Nå betaler vi vel ca 6700 kr hver. Så det er jo en betydelig økning. Får håpe det blir noen gode lønnsvekster i årene som kommer for å veie opp for det. Hvis ikke må vi stramme litt inn. 

Poenget er jo nettopp at det ikke vil bli tilsvarende lønnsvekst. 

Anonymkode: 3cefc...2ff

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Poenget er jo nettopp at det ikke vil bli tilsvarende lønnsvekst. 

Anonymkode: 3cefc...2ff

Høyere prisvekst betyr vel høyere lønnsøkninger også. Har du hold for å si at lønningene ikke blir høyere når prisveksten er høyere?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høyere prisvekst betyr vel høyere lønnsøkninger også. Har du hold for å si at lønningene ikke blir høyere når prisveksten er høyere?

Hele poenget med å sette opp renta er for å stoppe inflasjonen ved å bremse forbruk og pengeflyt. Folk må altså få dårligere råd.

Anonymkode: 25e23...45e

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har nå hatt flere 10 år med lave renter så er det ingen grunn til å klage på noen rentehevninger.

Det er mange år sidan bankene tok høgde for at renten kunne komme til å stige til minst 5%, og det er noe de aller fleste med lån  burde tatt med i sin langsiktige økonomiske planlegging.

På 70 -80 talet talet var renten opptil 15% på eit andreprioritets huslån i bankene, og omlag 3,5% på nominalån i husbanken.  Dei fleste hus var husbankfinansiert med utjevningslån, og  avdragsfrihet de første 5 årene, og det var husbanken som satte rettningslinjene for standard.     

Anonymkode: 631fb...e8a

Eneste jeg kan klage på er at vi har betalt 1% høyere rente i nesten 2 år, da renten lå på under 1% og vi har fastrentelån på under 2%. Dette var jo ett kalkulert tap, vi var jo klar over at renten ikke kom til å synke noe særlig mer og vi bandt den på ganske nærme bunnen.

Men klage kan en nesten ikke gjøre, når en ser hvilken vei det mest sannsynlig går i nærmeste fremtid. Men når det ikke er mulig at det går noe lenger ned med renten så er det jo kun en vei det kan gå?

Vi betalte noe ekstra i ett par år, men vi bærer absolutt ingen nag. Dessuten kommer vi til å sove ganske så greit om nettene, renteøkningene kommer ikke til å ødelegge det for å si det slik.

Slik jeg ser det, hvis det blir lengre perioder med 3-4-5% rente så skal det noe til for å tape noe særlig på fastrenteavtalen. Er faktisk slik at jeg nesten øyner gevinst her.

Når vi bandt renten så var det ikke slik at vi vurderte hvor høy rentøkning økonomien tålte, men hvor lavt det var sannsynlig for at renten kunne synke, og holde seg over tid. Vi var jo fullstendig klar over at renten skulle opp, men ikke så mye. Realisten i meg sa at vi kom til i værste tilfelle å ligge 0.25% over den flytende renten i snitt, hvis en så vekk fra koronarentene.

Kan jo være vi taper på dette, men uansett så er det såpass lav rente at betydningen av det klarer vi å leve med. Så får en se til syvende å sist hvordan det ble.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glad jeg straks er gjeldfri...

Anonymkode: 0b5b2...8a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...