Gå til innhold

Kan man sjekke stoffskifte uten å faste og sent på formiddagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lavt stoffskifte går i familien min, også har jeg cøliaki fra før og har sterk mistanke om lavt stoffskifte pga symptomer. Men når jeg var å skulle ta blodprøve, fikk jeg time på formiddagen og var ikke fastende. Legen min sa det var unødvendig og faste og at det ikke hadde noe å si når på dagen man gjorde det. Syntes dette hørtes rart ut.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Legen din har helt rett. Man må verken faste eller ta den tidlig på morgenen. Andre prøver så må man det. Rart at du ikke stoler på legen din?

Anonymkode: ad911...c01

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det har ingenting å si, legen din har rett. 

Anonymkode: b3985...2fd

AnonymBruker
Skrevet

Da sier legene litt forskjellig. Jeg har fått beskjed om å faste og å komme tidlig på morgenen. At det var viktig å ta prøven til samme tid hver gang for å kunne sammenligne.

Anonymkode: 5c70a...30f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed fra min fastlege at de hadde gått bort i fra at man måtte ta det fastende på morgen/formiddag. 

Anonymkode: 7c7db...776

Skrevet

Jeg har testet stoffskifte i minst ti år, og har aldri blitt bedt om å faste eller komme til samme tid.  

Skrevet

Jeg tar prøver for stoffskiftet hver sjette uke, og har aldri måttet faste eller ta prøver tidlig på dagen. Det eneste er at jeg ikke skal la den daglige dosen med Levaxin før jeg tar blodprøvene. 

Og jeg lar meg stadig forundre over at man stoler så lite på legen sin at man velger å spørre KG i stedet 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ta prøvene på morgenen før jeg tar stoffskiftemedisinen. Om du ikke går på stoffskiftemedisin har ikke tidspunktet noe å si.

Anonymkode: 718ff...6e4

AnonymBruker
Skrevet

Stoffskifte endrer seg iløpet av dagen. For mest mulig riktig resultat skal det tas fastende på morgenen. Du kan si du ikke rekker å ta blodprøver nå, men komme tilbake neste morgen. 

At leger sier at det ikke har noe å si når du tar det og om det er fastende eller ikke, handler mer om kunnskapen om stoffskifte til legene. 

http://thyroidea.no/stoffskiftesykdommer/diagnostikk/blodprover/

Anonymkode: 89c24...c8e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...