Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er gravid i uke 6, og har siden onsdag blitt dårligere i formen. Kvalmen er en ting, men er så svimmel og skjelven. Blir bare verre for hver dag, og nå er jeg så dårlig at jeg ligger bare. Er muligens kanskje litt dehydrert pga kvalmen.

Anonymkode: f2e9b...5e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Viktig at du får i deg nok væske. Er det «bare» kvalme eller kaster du opp? Du bør få i deg mer enn bare vann. Bland 50/50 farris og eplemost for å få i deg salter osv, å ta små slurker slik at det ikke blir for mye for magen som allerede er uggen. 
men om du er usikker så ring heller en gang for mye, de har bedre kompetanse på å svare deg ut fra symptomer de får oppgitt. 

Anonymkode: 9e3ba...973

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Viktig at du får i deg nok væske. Er det «bare» kvalme eller kaster du opp? Du bør få i deg mer enn bare vann. Bland 50/50 farris og eplemost for å få i deg salter osv, å ta små slurker slik at det ikke blir for mye for magen som allerede er uggen. 
men om du er usikker så ring heller en gang for mye, de har bedre kompetanse på å svare deg ut fra symptomer de får oppgitt. 

Anonymkode: 9e3ba...973

Takk for svar. Jeg klarer ikke å få i meg brøkdelen av væskeinntaket jeg hadde før graviditeten. Da kunne jeg fint drikke 2,5 liter, og nå er det langt under 1 l. Har bare kastet opp ett par ganger til nå, men er konstant kvalm 24/7. Sliter med matinntaket og, men ikke like mye som væskeinntak. 

Har prøvd å drikke den blandingen, men får det ikke til. Brekker meg bare😞 Har vurdert om jeg skulle ringe inn ja, er 5+5 idag. Og måtte dra fra jobb på torsdag for jeg ble helt hvit, skalv og ville svime av. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes du skal ringe legevakten å høre! 

Anonymkode: 3a50d...7bf

AnonymBruker
Skrevet

Mange som oppdager graviditet pga av smimmelhet/besvimmelse i første sememster, men du må spise og drikke. Hvis du ikke engang klarer drikke 1 liter for dagen må du til lege. 

Anonymkode: 98129...083

AnonymBruker
Skrevet

Dra på apoteket å kjøp postafen (kvalmestillende, trygt for gravide og første valg ved kvalme). Dette er nok bare svangerskapskvalmen som har kommet. 

Jeg har to svangerskap bak med med ekstrem kvalme. Sengeliggende og sykemeldt i 4 mnd. Postafen hjelper sånn at man i alle fall får i seg væske og litt mat

Anonymkode: 993f4...434

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange som oppdager graviditet pga av smimmelhet/besvimmelse i første sememster, men du må spise og drikke. Hvis du ikke engang klarer drikke 1 liter for dagen må du til lege. 

Anonymkode: 98129...083

Takk for svar. Nei klarer ikke å drikke en liter, har ikke sjans. Kvalmen er så intens. Tenkte jeg skulle ringe inn til legevakten å hvertfall høre med dem😊 Var bare redd for å fremstå engstelig eller hysterisk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dra på apoteket å kjøp postafen (kvalmestillende, trygt for gravide og første valg ved kvalme). Dette er nok bare svangerskapskvalmen som har kommet. 

Jeg har to svangerskap bak med med ekstrem kvalme. Sengeliggende og sykemeldt i 4 mnd. Postafen hjelper sånn at man i alle fall får i seg væske og litt mat

Anonymkode: 993f4...434

Har tatt postafen siden vi fant det ut ved 4+1, og det hjelper ikke. Prøvd armbånd og diverse andre kjerringråd også.. Ja, det må være en ekstrem form for kvalme. Aldri opplevd det på denne måten før med de andre barna. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Nei klarer ikke å drikke en liter, har ikke sjans. Kvalmen er så intens. Tenkte jeg skulle ringe inn til legevakten å hvertfall høre med dem😊 Var bare redd for å fremstå engstelig eller hysterisk.

Du er ikke hysterisk. Du klarer å gå på jobb?

Anonymkode: a519e...da6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er ikke hysterisk. Du klarer å gå på jobb?

Anonymkode: a519e...da6

Nei, dro hjem på torsdag og har vært hjemme siden. Jobber 70% da, men kjenner nå at det går ikke med jobb slik formen er. 

AnonymBruker
Skrevet

Babyen får det den trenger. Så lenge du får i deg over 600 ml i døgnet så trenger du ikke kontakte legevakt. Ta små små super hver time. Det er helt normalt å være dårlig de første ukene. 

Anonymkode: ee26e...113

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Babyen får det den trenger. Så lenge du får i deg over 600 ml i døgnet så trenger du ikke kontakte legevakt. Ta små små super hver time. Det er helt normalt å være dårlig de første ukene. 

Får ikke i meg 600ml væske i døgnet per nå, men håper det endrer seg etterhvert. Ja det vet jeg, er mitt 4 barn. Dog har jeg aldri vært så dårlig som nå.

Skrevet

Ring legevakten og forhør deg du. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dårlig råd å komme med. Det at babyen får det den trenger er en myte. Ja, som regel går det bra men det trenger ikke å gjøre det hvis man går sånn over tid. 600ml i døgnet er IKKE nok væske, å når man i tillegg ikke får i seg salter og elektrolytter, da får man mangler. Jeg snakker av erfaring. Var selv i kontakt med legevakt i uke 6 og 9 uten å bli tatt på alvor. Endte med innleggelse i uke 12 med nyresvikt og store elektrolytt forstyrrelser. Fikk totalt 9 liter væske intravenøst de 5 dagene jeg var innlagt. Måtte ha masse ekstra oppfølging i svangerskapet grunnet en for liten baby som ikke hadde fått det hun trengte for å vokse. Dette er kanskje ikke normalen, men det kan skje.

Anonymkode: 2b523...c18

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har tatt postafen siden vi fant det ut ved 4+1, og det hjelper ikke. Prøvd armbånd og diverse andre kjerringråd også.. Ja, det må være en ekstrem form for kvalme. Aldri opplevd det på denne måten før med de andre barna. 

Afipran fra lege,kvalmestillende som må fås på reseptF

Anonymkode: ead35...2a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2022 den 18.18):

Hei!

Er gravid i uke 6, og har siden onsdag blitt dårligere i formen. Kvalmen er en ting, men er så svimmel og skjelven. Blir bare verre for hver dag, og nå er jeg så dårlig at jeg ligger bare. Er muligens kanskje litt dehydrert pga kvalmen.

Da kjøper du Prostafen på apoteket reseptfritt og prøver det først. Hvis dårlig effekt kontakter du fastlege og ber om metoklopramid. Sistnevnte har fungert for meg i alle tre svangerskap.

Anonymkode: 18070...53a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...