AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #1 Skrevet 18. juni 2022 Kjæresten min har ptsd etter diverse traumer. Vi har vært sammen i snart 2 år, og bodd sammen de 3 siste mnd. Hun har fått traumebehandling og går i dag til samtale hver uke. I helga var jeg på en guttetur ( festival) sammen med to kompiser, noe hun hadde sagt var helt greit. Alikevel drev hun å ringte meg konstant, og når jeg ikke svarte så sendte hun flere meldinger. Gråt flere ganger i tlf til meg fordi hun var sikker på at jeg var utro osv. Har prøvd å snakke med henne om at det er vanskelig for meg at hun holder på sånn, men det fungerer jo ikke. Så er det noen som har noen råd til hvordan jeg kan håndtere dette? Anonymkode: 8d288...870 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #2 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kjæresten min har ptsd etter diverse traumer. Vi har vært sammen i snart 2 år, og bodd sammen de 3 siste mnd. Hun har fått traumebehandling og går i dag til samtale hver uke. I helga var jeg på en guttetur ( festival) sammen med to kompiser, noe hun hadde sagt var helt greit. Alikevel drev hun å ringte meg konstant, og når jeg ikke svarte så sendte hun flere meldinger. Gråt flere ganger i tlf til meg fordi hun var sikker på at jeg var utro osv. Har prøvd å snakke med henne om at det er vanskelig for meg at hun holder på sånn, men det fungerer jo ikke. Så er det noen som har noen råd til hvordan jeg kan håndtere dette? Anonymkode: 8d288...870 Trenger ikke ha ptsd for å føle seg usikker når den ene drar på guttetur. Jeg og flere jeg kjenner har det slik, vi ringer bare ikke konstant da. Så du kan jo forsøke å trygge henne og sende noen meldinger. Ikke konstant, men noen så hun føler seg trygg. Ville i alle fall hjulpet meg litt da min samboer drar bort i tre dager uten at jeg hører fra han. Spør henne hva som kan gjøre det lettere? 😊 Anonymkode: 984de...df4 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #3 Skrevet 18. juni 2022 Sykelig sjalusi har ingenting med traumer å gjøre. Så hun har både ptsd og sykelig sjalusi. Det er antakeligvis ikke ptsd som du har problemer med...men sjalusien Anonymkode: a8710...8cd 7
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #4 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sykelig sjalusi har ingenting med traumer å gjøre. Så hun har både ptsd og sykelig sjalusi. Det er antakeligvis ikke ptsd som du har problemer med...men sjalusien Anonymkode: a8710...8cd Sånne ting bør du ikke uttale deg om, om traumene går på avvisning, det å bli forlatt eller tilsidesatt under oppvekst, kan det fullstendig slå ut i seperasjonsangst og redsel på denne måten. Anonymkode: 28801...3e1 10 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #5 Skrevet 18. juni 2022 Jeg er diagnosert med pstd. Nå kan jeg bare snakke for min egen del, som har opplevd krig (i sitt mørkeste lag) og jeg er konstant på tåa, i krisemodus og alltid forestiller meg det aller verste av en scenario. Og ofte er det fordi det jeg er mer redd for, er det å ikke være forbredt når krisen slår til. Sånn er det med det aller vanligste tingene livet også. Selv om jeg bor i et av verdens tryggeste land så har null å si, jeg er uansett i krisemodus. Alltid i forsvarsmodus. I det lille øyeblikket jeg ikke ser datteren min når vi er på handletur så er det krise for meg. Har hun blitt kidnappet? Har hun svimt av? Jeg roper høyt etter henne og leter etter henne med hjertet i halsen. Det er overraskende å innse hvor fort man kan fra å være rolig til max krisemodus. Venter jeg på buss/t-bane så må jeg se meg rundt å holde avstand fordi jeg re redd noen skal dytte meg forran bussen eller banen. Hver gang jeg flyr, er jeg overbevist om at det er 70-80% sjanse for at flyet kræsjer (hater å reise). Det skal lite til før jeg går til verbalt angrep for de som prøver å "tulle" med meg ved å punche meg svakt, eller skal prøve å si noe ufint. Jeg blir ofte ansett som en hissig, rastløs og rask fornærmet dame, men det bare det at jeg prøver å skjerme meg selv for å kollapse helt. Har hun blitt utsatt for utroskap tidligere av deg? Har hun vært utsatt for utroskap av tidligere partnere? Usikkerheten slår ofte til ,spesielt når det er snakk om å miste noe som er kjært. Anonymkode: fb06d...34c 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #6 Skrevet 18. juni 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Sånne ting bør du ikke uttale deg om, om traumene går på avvisning, det å bli forlatt eller tilsidesatt under oppvekst, kan det fullstendig slå ut i seperasjonsangst og redsel på denne måten. Anonymkode: 28801...3e1 Det er alltid grunner for at vi blir sånn vi blir, enten det er over grensen sjalui, rasende, manipulerende eller annet. Vi kan likevel ikke skylde på årsaken og si at alt er greit. Jeg kan selv bli svært sjalui og usikker grunnet tidligere opplevelser, men jeg må likevel innse at det er sjalusien som er problemet her og nå, og at jeg ikke kan "gjemme meg" bak en traumatisk oppvekst. Jeg vil påstå at jo, da har man både PTSD og et sjalusiproblem, selv om det er klare koblinger mellom de to. Anonymkode: 8af3a...2b5 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #7 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Trenger ikke ha ptsd for å føle seg usikker når den ene drar på guttetur. Jeg og flere jeg kjenner har det slik, vi ringer bare ikke konstant da. Så du kan jo forsøke å trygge henne og sende noen meldinger. Ikke konstant, men noen så hun føler seg trygg. Ville i alle fall hjulpet meg litt da min samboer drar bort i tre dager uten at jeg hører fra han. Spør henne hva som kan gjøre det lettere? 😊 Anonymkode: 984de...df4 Det gjorde jeg. Snakket jo med henne flere ganger, men hørte jo ikke tlf hver gang hun ringte, og mener forsåvidt at når jeg er borte så skal jeg ikke trenge å snakke med henne hele tiden. Har aldri gitt henne grunn til å være sjalu. Snakket med henne flere ganger i uka før jeg dro om dette og ba henne også om å ta det opp da hun var og snakket med psyk.sykepleier noen dager før. Alikavel ble det sånn.. Anonymkode: 8d288...870 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #8 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sykelig sjalusi har ingenting med traumer å gjøre. Så hun har både ptsd og sykelig sjalusi. Det er antakeligvis ikke ptsd som du har problemer med...men sjalusien Anonymkode: a8710...8cd Ja du har nok rett i det. Anonymkode: 8d288...870
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #9 Skrevet 18. juni 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Sykelig sjalusi har ingenting med traumer å gjøre. Så hun har både ptsd og sykelig sjalusi. Det er antakeligvis ikke ptsd som du har problemer med...men sjalusien Anonymkode: a8710...8cd 1 minutt siden, AnonymBruker said: Sånne ting bør du ikke uttale deg om, om traumene går på avvisning, det å bli forlatt eller tilsidesatt under oppvekst, kan det fullstendig slå ut i seperasjonsangst og redsel på denne måten. Anonymkode: 28801...3e1 Dere har begge rett. Folk med PTSD er ikke automatisk sjalu. Men PTSD har flere forskjellige årsaker, og de som har det fordi de opplevde alvorlig avvisning, svik o.l. under oppvekst, kan få utslag av sterk utrygghet og sjalusi. Ts, jeg synes det høres ut som du oppfører deg greit, mens hun reagerer altfor sterkt. Dette er noe først og fremst hun må jobbe med - kunne stole på deg, ha tillit til deg - og det kan hun ta opp med sin behandler. Anonymkode: 38e22...1aa 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #10 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er diagnosert med pstd. Nå kan jeg bare snakke for min egen del, som har opplevd krig (i sitt mørkeste lag) og jeg er konstant på tåa, i krisemodus og alltid forestiller meg det aller verste av en scenario. Og ofte er det fordi det jeg er mer redd for, er det å ikke være forbredt når krisen slår til. Sånn er det med det aller vanligste tingene livet også. Selv om jeg bor i et av verdens tryggeste land så har null å si, jeg er uansett i krisemodus. Alltid i forsvarsmodus. I det lille øyeblikket jeg ikke ser datteren min når vi er på handletur så er det krise for meg. Har hun blitt kidnappet? Har hun svimt av? Jeg roper høyt etter henne og leter etter henne med hjertet i halsen. Det er overraskende å innse hvor fort man kan fra å være rolig til max krisemodus. Venter jeg på buss/t-bane så må jeg se meg rundt å holde avstand fordi jeg re redd noen skal dytte meg forran bussen eller banen. Hver gang jeg flyr, er jeg overbevist om at det er 70-80% sjanse for at flyet kræsjer (hater å reise). Det skal lite til før jeg går til verbalt angrep for de som prøver å "tulle" med meg ved å punche meg svakt, eller skal prøve å si noe ufint. Jeg blir ofte ansett som en hissig, rastløs og rask fornærmet dame, men det bare det at jeg prøver å skjerme meg selv for å kollapse helt. Har hun blitt utsatt for utroskap tidligere av deg? Har hun vært utsatt for utroskap av tidligere partnere? Usikkerheten slår ofte til ,spesielt når det er snakk om å miste noe som er kjært. Anonymkode: fb06d...34c Jeg har aldri vært utro og heller aldri gitt henne grunn til å mistenke meg. Men hun har opplevd det tidligere, i tillegg til andre traumer. Anonymkode: 8d288...870 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #11 Skrevet 18. juni 2022 Jeg har ptsd og kan relatere til frykten for å bli forlatt. Fæle greier. For meg hadde det hjulpet mye at du hadde sendt meldinger og snapper uten at jeg hadde bedt om det fra det som skjedde der du var. (Jeg ville ikke ringt og grått o.l. da, men mer lidd i stillhet). Tror det er vanskelig å forestille seg hvilken storm utfordrende situasjoner skaper i mennesker med ptsd for dem som ikke har det, og hvilken forskjell det utgjør når en finner de rette knappene for den det gjelder. Anonymkode: 9e4ea...fad 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #12 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere har begge rett. Folk med PTSD er ikke automatisk sjalu. Men PTSD har flere forskjellige årsaker, og de som har det fordi de opplevde alvorlig avvisning, svik o.l. under oppvekst, kan få utslag av sterk utrygghet og sjalusi. Ts, jeg synes det høres ut som du oppfører deg greit, mens hun reagerer altfor sterkt. Dette er noe først og fremst hun må jobbe med - kunne stole på deg, ha tillit til deg - og det kan hun ta opp med sin behandler. Anonymkode: 38e22...1aa Men har du noen tips til hvordan jeg kan svare henne? For det nytte ikke å være rolig og si at jeg ikke ønsker å bruke en av få helger i året jeg er borte fra henne til å snakke med henne på tlf hele tiden. Og det nytter naturligvis ikke å bli irritert. Anonymkode: 8d288...870 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #13 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ptsd og kan relatere til frykten for å bli forlatt. Fæle greier. For meg hadde det hjulpet mye at du hadde sendt meldinger og snapper uten at jeg hadde bedt om det fra det som skjedde der du var. (Jeg ville ikke ringt og grått o.l. da, men mer lidd i stillhet). Tror det er vanskelig å forestille seg hvilken storm utfordrende situasjoner skaper i mennesker med ptsd for dem som ikke har det, og hvilken forskjell det utgjør når en finner de rette knappene for den det gjelder. Anonymkode: 9e4ea...fad Det gjorde jeg. Men hun ringte konstant. Skulle ønske jeg fant de der rette knappene snart. For dette sliter fryktelig på meg. Anonymkode: 8d288...870 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #14 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har aldri vært utro og heller aldri gitt henne grunn til å mistenke meg. Men hun har opplevd det tidligere, i tillegg til andre traumer. Anonymkode: 8d288...870 Det er godt. Kanskje er hun ikke klar for et forhold enda? Utroskap på toppen av alvorlige diagnoser er en fæl blanding. Er det lenge siden hun opplevde utroskap? Som jeg prøvde å poengtere så er det mulig at hun vanskeliggjør noe uproblematisk, at hun forestiller seg verste scenario. Og det også er dessverre naturlig for en med PTSD. Prøver ikke å unnskylde hennes oppførsel, men prøver å forklare hvordan dette (muligens) blir sett på av en med PTSD. Anonymkode: fb06d...34c 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #15 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er godt. Kanskje er hun ikke klar for et forhold enda? Utroskap på toppen av alvorlige diagnoser er en fæl blanding. Er det lenge siden hun opplevde utroskap? Som jeg prøvde å poengtere så er det mulig at hun vanskeliggjør noe uproblematisk, at hun forestiller seg verste scenario. Og det også er dessverre naturlig for en med PTSD. Prøver ikke å unnskylde hennes oppførsel, men prøver å forklare hvordan dette (muligens) blir sett på av en med PTSD. Anonymkode: fb06d...34c Det var et par år før vi ble kjent, så begynner å bli noen år siden. Er helt greit med en forklaring.😊 Skulle bare ønske jeg fant en måte å handtere dette på. Anonymkode: 8d288...870 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #16 Skrevet 18. juni 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men har du noen tips til hvordan jeg kan svare henne? For det nytte ikke å være rolig og si at jeg ikke ønsker å bruke en av få helger i året jeg er borte fra henne til å snakke med henne på tlf hele tiden. Og det nytter naturligvis ikke å bli irritert. Anonymkode: 8d288...870 Noe sånt som: "Det er deg jeg er glad i, det er du som er kjæresten min. Jeg er ikke ute etter andre damer, men jeg trenger å være sammen med vennene mine i blant. Det betyr ikke at jeg vil bort fra deg, jeg kommer tilbake." For det er viktig å ta vare på vennene sine, og noen ganger gjøre ting sammen med dem. Har hun egne venner hun kan være sammen med, slik at dere begge har litt "meg-tid" med venner hver for dere? Anonymkode: 38e22...1aa 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #17 Skrevet 18. juni 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Men har du noen tips til hvordan jeg kan svare henne? For det nytte ikke å være rolig og si at jeg ikke ønsker å bruke en av få helger i året jeg er borte fra henne til å snakke med henne på tlf hele tiden. Og det nytter naturligvis ikke å bli irritert. Anonymkode: 8d288...870 Du må komme henne i møte og respektere følelsene hennes. Vær stødig og rolig og si at du forstår henne, og trygg henne på at det er henne du elsker og bare henne du vil være sammen med. Det er viktig å forstå at for henne er følelsene og redselen helt ekte, selv om den for mange andre kan oppfattes som, overdrevet. Om du er en trygg havn over tid, og alltid kommer henne i møte og trygger henne på at du ikke vil finne på noe tull, vil hun kanskje etterhvert bli tryggere i seg selv. Anonymkode: 3f5a3...830 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #18 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men har du noen tips til hvordan jeg kan svare henne? For det nytte ikke å være rolig og si at jeg ikke ønsker å bruke en av få helger i året jeg er borte fra henne til å snakke med henne på tlf hele tiden. Og det nytter naturligvis ikke å bli irritert. Anonymkode: 8d288...870 Som ei med ptsd og hadde sterk angst for å bli forlatt selv, det er faktisk ingenting du kan si. Du kan gjenta sannheten gang på gang på gang, men traumer skaper en vegg mellom sannheten og frykten. Sjansen er stor for at dette vil skje hver gang, i mange år, uten at du kan gjøre noe. Jeg gikk 10 år i terapi, når typen min nå reiser vekk så er det en liten frykt der, men med rett verktøy så kan jeg mer kvele den, men det tok tid. Anonymkode: 28801...3e1 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #19 Skrevet 18. juni 2022 Du er kjæresten hennes, ikke behandleren hennes. Du skal selvsagt ikke akseptere noe mer fra henne enn andre damer selv om hun har ptsd. Hvis hun skylder sjalusien eller annen drittoppførsel på Ptsd blir du og trolig og bare manipulert der der hun bruker diagnosen til å ha evig frikort til å oppføre seg sinnsykt. Snakk med henne og sett grenser. Dere bor sammen: det er ingen gode grunner til at hun skal få ødelegge tid du har med venner, når dere ser hverandre daglig uansett. Det er heller ikke ok at hun beskylder deg for utroskap sekundet du er utenfor løpelinen hun tydeligvis helst skulle hatt på deg. Anonymkode: b6427...5e4 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #20 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Noe sånt som: "Det er deg jeg er glad i, det er du som er kjæresten min. Jeg er ikke ute etter andre damer, men jeg trenger å være sammen med vennene mine i blant. Det betyr ikke at jeg vil bort fra deg, jeg kommer tilbake." For det er viktig å ta vare på vennene sine, og noen ganger gjøre ting sammen med dem. Har hun egne venner hun kan være sammen med, slik at dere begge har litt "meg-tid" med venner hver for dere? Anonymkode: 38e22...1aa Har nok prøvd alt det der. Hun har dessverre få egne venner. Og alle var selvfølgelig opptatt med andre ting akkurat da. Anonymkode: 8d288...870 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå