Gå til innhold

Angst

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har slitt med psykiske problemer en stund, blant annet angst...

Det har gått relativt bra de siste månedene, men nå dukker noen rare symptomer opp. Det er ikke sånn som jeg har hatt det før (da var det paranoia og rastløshet som stod i høysetet, ikke så mye fysisk) Er ikke helt sikker på om alt dette er angstsymptomer, men både jeg og legen lurer på om dette kan være angst (før har det riktignok kjentes litt annerledes ut).

Vel, her er det jeg har følt ofte i løpet av de siste dagene: Sterke magesmerter (minner ofte litt om livmorsmerter, og ligner bittelitt på krampe eller noe), kvalme, følelse av å være dehydrert, tisse ofte, diaré, sterkt nedsatt matlyst, svetting, uvirkelighetsfølelse, svimmelhet, "kiling" i brystet, fornemmelser om å bli fysisk lammet, og selvfølgelig generell følelse av å være "redd".

Symptomene er verst ute blant andre, f.eks i klasserommet, på bussen eller lignende. Og så blir de mye bedre f.eks hvis kjæresten er på besøk... Og stikker han en liten stund for så å komme tilbake, har jeg dem ofte i mellomtida. Og lignende.

Magesmertene er dem jeg merker mest til.

Har noen erfaring med sånne symptomer, og hva det kan være (enten angst eller andre ting)?

Hva kan man i så fall gjøre for å bli kvitt angsten?

Endret av Badeand
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres ut som angst, ja. Panikkangst.

Ta kontakt med legen din igjen for å høre hva som kan gjøres. Eller du kan låne noen bøker om angst, prøve yoga og meditasjon, pusteøvelser, skrive ned i hvilke situasjoner dette skjer, og nøyaktiv hva du tenkte før, under og etter dette skjer. (Ofte brukt i kognitiv terapi.) Om du er STERKT plaget av dette, og legen utelukker at det kan være noe fysisk galt med deg, bør du kanskje be om en henvisning til psykolog.

Skrevet (endret)

Takk for svar.

Har allerede psykolog, men har ikke vært hos henne på en stund... Det vil si, ikke siden dette her kom.

Og klarer/tør ikke å gjøre så alt for mye når jeg er i den tilstanden, det sliter.

Skolefraværet er høyt osv...

Meditere har jeg aldri klart noe særlig...

Men yoga er en god idé.

Selv om det ikke føles som om noe kommer til å hjelpe :(

Tipset om å skrive ned tanker osv. er noe jeg også burde prøve. Er bare ikke så lett i en situasjon som det, krever tid og viljestyrke...

Endret av Badeand

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...