Gå til innhold

Skatt på bonus - noen som vet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

På nett står det:  "Har du en årslønn mellom kr 550 550 og kr 885 600 skal det trekkes 44%, og hvis den overstiger kr 885 600 trekkes det 47%. Har fast bonus hver måned på grunn av jobb prestasjoner, har prosentkort og det blir trukket samme % på skatt og inntekt."

Er det noen som vet om det er forskjell på grunnlønn og tillegg her?

Hadde 440 000 kr i grunnlønn og ca 490 000 kr i tillegg (vakter, øvelser  helligdag ect). Ca 930 000 kr til sammen i 2021.

Er det da totallønna som styrer skatt på bonus, altså at det da blir 47% skatt?

Anonymkode: cc6f4...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, men du må huske at det er forskjell på skattetrekk og utlignet skatt.

Anonymkode: 300d5...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, men du må huske at det er forskjell på skattetrekk og utlignet skatt.

Anonymkode: 300d5...774

Okei, vil du forklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og forresten, denne bonusen kommer ved avslutning av arbeidsforholdet og jeg skal ned i lønn i ny jobb.

Si at jeg begtnner i ny jobb i september og har tjent 700 000 kr i jobben per da. Så får jeg lønn i ny jobb slik at totalen det året havner på 880 000 kr. Vil bonusen da skattes 44% fordi jeg ved utbetalingsåret ikke tjener over grensa på 885 600 kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All lønn skattes likt. Og det er sluttsummen og dine fradrag som avgjør hva du må skatte. 

Men skattetrekk er er den skatten skatteetaten tror du skal skatte ut fra den inntekten du fikk skattekortet beregnet etter. Den skatten deles på 10,5 mnd skattetrekk.

Så kommer skatteoppgjøret der du har nøyaktig det du har tjent og de fradragene du har krav på. Da får du utlignet skatt som kan være lavere enn det du har betalt inn (tilgode) eller høyere (restskatt,)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
smilo skrev (1 minutt siden):

All lønn skattes likt. Og det er sluttsummen og dine fradrag som avgjør hva du må skatte. 

Men skattetrekk er er den skatten skatteetaten tror du skal skatte ut fra den inntekten du fikk skattekortet beregnet etter. Den skatten deles på 10,5 mnd skattetrekk.

Så kommer skatteoppgjøret der du har nøyaktig det du har tjent og de fradragene du har krav på. Da får du utlignet skatt som kan være lavere enn det du har betalt inn (tilgode) eller høyere (restskatt,)

Det er jeg klar over, men har kontroll på skattetrekket 😊 lurer bare på hva bonusen vil trekkes etter, da den trekkes mer enn hva lønna gjør til vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk ditt skattekort. Bonus, overtid o.l skal trekkes etter biarbeidsgiversats. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
smilo skrev (13 minutter siden):

Sjekk ditt skattekort. Bonus, overtid o.l skal trekkes etter biarbeidsgiversats. 

Som sagt er dette en bonus som utbetales ved oppsigelse/fratreden og jeg har ikke fått det på lønnslippen før. Men jeg er ganske sikker på at 47% blir riktig, så får de 33 000 kr jeg får ekstra hvis det er 44% bare komme som en overraskelse 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som sagt er dette en bonus som utbetales ved oppsigelse/fratreden og jeg har ikke fått det på lønnslippen før. Men jeg er ganske sikker på at 47% blir riktig, så får de 33 000 kr jeg får ekstra hvis det er 44% bare komme som en overraskelse 😊

1,1million i bonus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PetterKanin skrev (2 minutter siden):

1,1million i bonus?

Ja det stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

50% skatt på bonuser jeg har fått.

Anonymkode: 53315...718

Hva tjener du ellers, og får du igjen på skatten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...