AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #1 Skrevet 18. juni 2022 Har de siste 6 månedene påvist eggløsning (positiv test + temping) bare en gang. Venter på fertilitetsutredning nå og prøver å forberede meg på hva som kan være problemet/hva jeg bør spørre om. Har du hatt sjeldne eggløsninger? Hva var problemet og hvilken hjelp fikk du? Litt om meg: under 30, prøvd i 1 år, overvektig men på vei ned. Anonymkode: 17e3e...9fa
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #3 Skrevet 18. juni 2022 Forhøyet prolaktinnivå Anonymkode: 490c7...fdd
elinoooor Skrevet 18. juni 2022 #4 Skrevet 18. juni 2022 Kan være så mange årsaker, kan komme av overvekt, undervekt, stress, PCOS, anovulasjon eller genetiske årsaker.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #5 Skrevet 18. juni 2022 PCOS her også. Har aldri i mitt liv hatt regelmessig menstruasjon og dermed heller ikke eggløsning. Etter at jeg fikk barn (unnfanget takket være Femar) så har jeg hatt mensen noen ganger. Det tror jeg kanskje skyldes at jeg har tatt høy dose D-vitamin det siste halvåret. Så fremover håper jeg at syklusen blir mer regelmessig, kommer til å ta høy dose D-vitamin, metformin og gå ned i vekt. Anonymkode: 97b18...ffc
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #6 Skrevet 18. juni 2022 Takk for svar alle! Blir ikke overrasket om det er PCOS, selv om jeg har fått høre at "alt er normalt" hos gynekolog i desember. Har dog D-vitaminmangel, så skal følge opp den! Dere med PCOS, har dere fått noe annen hjelp enn beskjed om å gå ned i vekt? Ts Anonymkode: 17e3e...9fa
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #7 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar alle! Blir ikke overrasket om det er PCOS, selv om jeg har fått høre at "alt er normalt" hos gynekolog i desember. Har dog D-vitaminmangel, så skal følge opp den! Dere med PCOS, har dere fått noe annen hjelp enn beskjed om å gå ned i vekt? Ts Anonymkode: 17e3e...9fa Fikk letrozol/femar for å stimulere til eggløsning. Det som er cluet med PCOS da er at det er egentlig høyt insulin som er problemet. Det driver hele greia og det er det som gir hormonubalanse og manglende eggløsning. Å gå ned i vekt er en bit av det, men også slanke damer har PCOS. De får også beskjed om å "gå ned i vekt", til tross for at de er normalvektige... Så å gå ned i vekt er ingen magic fix, men det henger jo ofte sammen. Det er derfor en del med PCOS har god effekt av metformin eller livsstilstiltak som kostomlegging og periodisk faste. Noen har nytte av vegansk livsstil, noen streng lavkarbo. Man må finne ut hva som fungerer for en selv, men fellestrekket er stort sett tiltak som enten reduserer utskillelsen av insulin eller øker følsomheten for insulin (metformin, sannsynligvis D-vitamin). Man kan ha høyt insulin selv om blodsukker er normalt. Anonymkode: 97b18...ffc
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #8 Skrevet 18. juni 2022 Stress. Har logget syklusen min over lengre tid, og ser på syklusen at der hadde jeg eksamen, der begynte jeg i ny jobb, der var perioden med ekstra stress på jobb osv. Anonymkode: 97155...a30
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #9 Skrevet 18. juni 2022 Jeg fikk beskjed om at d vitaminmangel kan hemme eggløsning. Begynte på d vitaminer og ble gravid to mnd etter på. Fikk aldri positiv eggløsningstest før det. Anonymkode: db2da...26e 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #11 Skrevet 20. juni 2022 Både overvekt og undervekt kan gi manglende eggløsning. Anonymkode: b34d8...bb8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå