Gå til innhold

Hva kan såret i underlivet være?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg fikk ett sår i underlivet for ca 1,5 uke siden. Jeg syntes det så ut som herpes sår i underlivet, og ble så stressa.... Dro til legen dagen etter for å ta prøver av såret, og prøven "ikke påvist" for både herpes typ 1 og 2. Heldigvis, men jeg lurer på om det er noen andre som har fått sår i underlivet, som har vært veldig smertefull i en ukes tid før det har trukket seg tilbake?

Har kontakt med legen og han har henvist meg til gynekolog, så skal dit til uken. Om det er noen som har lignende erfaringer, vil jeg gjerne høre om det :)

Anonymkode: 40643...009

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klør det, eller er det bare ømt f.eks? Er det et sår som det går an å "klemme" på akkurat som en klump etc under / inni huden, eller er det bare på overflaten av huden?

Har selv hatt sår spesielt rett utenfor skjedeinngangen, som gjerne klør så mye at jeg begynner å blø, også går det bort etterhvert.. Kan hende det er  bakterier eller infeksjon? har merket at hos meg blir det trigget om jeg shaver (f.eks hver dag, nøye) eller har sex uten kondom. 

Anonymkode: 15cd5...0d7

AnonymBruker
Skrevet

Kreft.

Anonymkode: d8374...c05

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Klør det, eller er det bare ømt f.eks? Er det et sår som det går an å "klemme" på akkurat som en klump etc under / inni huden, eller er det bare på overflaten av huden?

Har selv hatt sår spesielt rett utenfor skjedeinngangen, som gjerne klør så mye at jeg begynner å blø, også går det bort etterhvert.. Kan hende det er  bakterier eller infeksjon? har merket at hos meg blir det trigget om jeg shaver (f.eks hver dag, nøye) eller har sex uten kondom. 

Anonymkode: 15cd5...0d7

Nei, klør ikke. Merket kun at det begynte å svi dagen før såret kom. 
Jeg har kommet frem til at det kan være en infeksjon, men aldri opplevd noe lignende...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kreft.

Anonymkode: d8374...c05

Usaklig, hvilket grunnlag har du for å mene at det kan være kreft?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lichen schlerosis? Jeg har det. Svir. Kommer og går. Jeg smører med sterk kortison (noen ganger som en kur over 14 dager og så trappe ned til en gang i uka). For å lukke sårene bruker jeg Benpanten krem på over natta (reseptfri) og er det riktig ille eurax for å roe ned (kan jo ikke gå og gnikke på butikken) samt vaselin før jeg skal tisse. Trusene mine ser ikke ut. 

Anonymkode: d597f...1d6

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd den enkle løsningen først? Det kan være noe så enkelt som tørrhet som skaper små rifter eller sår. Kjøp deg en intimkrem, for eksempel Klick Intim Cream, som er parfymefri og som mykgjør, og se om det nytter. Vask deg med mild såpe og vann, og tørk deg godt før du smører på kremen, for eksempel før du legger deg, så får den tid til å virke.

Anonymkode: f1480...4b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei, jeg fikk ett sår i underlivet for ca 1,5 uke siden. Jeg syntes det så ut som herpes sår i underlivet, og ble så stressa.... Dro til legen dagen etter for å ta prøver av såret, og prøven "ikke påvist" for både herpes typ 1 og 2. Heldigvis, men jeg lurer på om det er noen andre som har fått sår i underlivet, som har vært veldig smertefull i en ukes tid før det har trukket seg tilbake?

Har kontakt med legen og han har henvist meg til gynekolog, så skal dit til uken. Om det er noen som har lignende erfaringer, vil jeg gjerne høre om det :)

Kast barberhøvelen 

Anonymkode: aef3a...229

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du prøvd den enkle løsningen først? Det kan være noe så enkelt som tørrhet som skaper små rifter eller sår. Kjøp deg en intimkrem, for eksempel Klick Intim Cream, som er parfymefri og som mykgjør, og se om det nytter. Vask deg med mild såpe og vann, og tørk deg godt før du smører på kremen, for eksempel før du legger deg, så får den tid til å virke.

Anonymkode: f1480...4b6

Nei, har ikke tenkt på det! Takk for tipset, det skal jeg prøve

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Lichen schlerosis? Jeg har det. Svir. Kommer og går. Jeg smører med sterk kortison (noen ganger som en kur over 14 dager og så trappe ned til en gang i uka). For å lukke sårene bruker jeg Benpanten krem på over natta (reseptfri) og er det riktig ille eurax for å roe ned (kan jo ikke gå og gnikke på butikken) samt vaselin før jeg skal tisse. Trusene mine ser ikke ut. 

Hvordan fant du ut at du hadde Lichen schlerosis? Vil en gynekolog som det er det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvordan fant du ut at du hadde Lichen schlerosis? Vil en gynekolog som det er det? 

Gynekologen tar en liten biopsi for å bekrefte det han ser. 

Fikk det bekreftet hos hudavdelingen på sykehuset selv da jeg ikke orket å ta biopsi der nede.

Anonymkode: 0ac2e...9c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fikk det bekreftet hos hudavdelingen på sykehuset selv da jeg ikke orket å ta biopsi der nede.

Tusen takk for svar:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt sår på den ene siden ved skjedeinngangen og de indre kjønnsleppene, som har kommet og gått i flere måneder. Siden det har grodd hver gang så har jeg ikke tenkt at det er noe farlig. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det kommer, nå er det heldigvis noen uker siden sist. Det klør og svir, blir egentlig ikke stort og er overfladisk. Har tenkt at neste gang må jeg gå til legen med det for å finne ut hva det er.

Anonymkode: 08d37...9fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg slapp biopsi, gynekologen var ikke i tvil når hun så på meg. Jeg visste det selv før jeg gikk til timen, lett å se det i speil. Små rifter som likner papirkutt og hvite slimhinner.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har hatt sår på den ene siden ved skjedeinngangen og de indre kjønnsleppene, som har kommet og gått i flere måneder. Siden det har grodd hver gang så har jeg ikke tenkt at det er noe farlig. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det kommer, nå er det heldigvis noen uker siden sist. Det klør og svir, blir egentlig ikke stort og er overfladisk. Har tenkt at neste gang må jeg gå til legen med det for å finne ut hva det er.

Anonymkode: 08d37...9fb

Jeg ville dratt til legen og finne ut hva det er... Om det er herps kan du få medisiner som er med på å gjøre utbruddene bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk plutselig et mystisk sår der nede. En slags boble som så ut som det var et skarpt kutt i. Det blødde heldigvis, ellers hadde jeg sikkert blitt gående lenge uten behandling. Viste seg å være Lichen Sclerosis. 

Anonymkode: 274f9...394

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...