Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke kjøpt kjøtt fra utlandet enda, og kommer ikke til å gjøre det heller. Nå må forbrikerene innse at deter dårleger med dyrehelsen i utlandet enn i Norge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er enig i at norske kjøttprodukter etter min mening har bedre kvalitet, problemet igjen er at de oftest er dyrere så jeg med min økonomi har ikke anledning til å prioritere.

og vegetarianer blir jeg aldri...

Skrevet

Kjøtt fra Namibia har, etter min erfaring, bedre kvalitet enn det norske. Dette kan sikkert gjelde kjøtt fra andre land også.

Skrevet

Det er i alle fall svær få andre land (om noen) som har så god kontroll med kjøttproduksjonen som det vi har i Norge. Man kan like eller ikke regelverk, og en del restriksjoner i forbindelse med import av landbruksvarer. Men det er i alle fall med på å sikre oss mat av ypperste klasse når det gjelder det at den er fri for merkelige fremmedstoffer og bakterier.

Jeg har alltid foretrukket norsk mat (og det er flere grunner til det) og det kommer jeg til å fortsette med.

Skrevet
Kjøtt fra Namibia har, etter min erfaring, bedre kvalitet enn det norske. Dette kan sikkert gjelde kjøtt fra andre land også.

Enig med deg! Kjøtt fra Argentina og Brasil også!

Skrevet

Litt avsporing, men jeg hiver meg med:

Det jeg har hørt som en teori om hvorfor kjøtt fra Afrika og lignende områder har bedre kvalitet er at de ikke bruker kraftfôr og lignende pga økonomi. Det gjør at det når det angår foret får en tett på økologisk kvalitet.

Men om dyrevelferden er bedre der enn i Norge er jeg ikke sikker på. Vil tro de får mer utgang, men verre forhold rundt slakting. (Ren spekulering fra min side) Så kan en spørre seg hva som er verst, størsteparten av året inne (ja, det er lovpålagt at kyr skal være ute i 8 uker pr år, og de fleste har de ute lenger, men hoveddelen av året er de på bås) og 8 timer transport, og tålelige slakteforhold, eller å leve ganske fritt i flokker, blir transportert enten på skranglete biler eller til fots over lange strekninger etterfulgt av slaktemetoder som muligens er verre der enn her?

Hehe, selv endte jeg opp med at å tenke at det var en pest og kolera problemstilling, og ble vegan, men interessante tanker er det uansett :)

Og angående salmonella, nå har det vært noen saker om utenlandsk kjøtt og smitte, men kan det være at det er pga at det er mer utenlandsk kjøtt i omløp enn norsk og det da blir statistisk mer sannsynlig at utenlands kjøtt er smittet? Jeg har ikke tall på det, kunne vært interessant å sett.

Skrevet

For det første, jeg har vært i flere europeiske land den siste tiden og vet at merkingen og kontrollen der er MYE bedre enn i Norge. Jeg er overbevist om at når BSE oppdages i europeiske land og ikke i Norge, så skyldes det ene og alene at kontrollene i dette mafialandet ikke er til å stole på. Det gjennomsubsidierte landbruket her på berget gjør ikke kvaliteten på maten noe bedre. Samme kapitalintensive sulamitten, eneste forskjellen er at enkelte har muligheten til å skumme fløten ganske så bra i Norge. Men vi vil jo ha det sånn, bevaring av landbruket og greier.

Når det gjelder salmonella skjønner jeg faen ikke hva som er så jævlig problematisk med det. Salmonella + magesyre = poof, salmonella DAU. Du skal ha mange salmonellabakterier for å bli sjuk, eller du spiser softice på full mage. Da har du ikke så mye magesyre lenger for den er brukt til å nøytralisere hovedmåltidet og lille kjære søte salmonellaene tar seg gjerne til rette. Ergo, spis med måte.

Skrevet

Mulig jeg har vert uheldig, men tror ikke det for andre har opplevd det samme som meg med Brasliliansk kjøtt, det er ikke god kvalitet og "forsvinner" under steking.

Nå er jeg vel litt missvisende for jeg bruker bare å kjøpe ufrosset ferskt kjøtt og det importert er frossent.

Ang. foring, det har blitt hevdet at i mange land blir det brukt ormoner og andre stoff for å få hurtigere vekst av dyrene, det gir dårlegere kvalitet på kjøtt.

En norsk gris er 3 mndr. gammel når den blir slaktet. Har smakt tolsvarende gris foret på mest på matrester,ikke så intensivt, og dem smaken var mye bedre.

Skrevet

I flere land i Afrika, blant annet Namibia, går kyrne fritt over store områder. Derfor er kjøttet både mørere og mer smakfull.

Slaktemetodene er jeg mer usikker på, men tviler på at det er uhygienisk.

Skrevet
Har ikke kjøpt kjøtt fra utlandet enda, og kommer ikke til å gjøre det heller. Nå må forbrikerene innse at deter dårleger med dyrehelsen i utlandet enn i Norge.

unnskyld meg, men først sier du at du ikke har kjøpt kjøtt fra utlandet selv enda, og senere forklarer du ulempene du har opplevd med utanlandsk kjøtt?

og, hvordan kan du bastant komme og hevde at "forbrukerne må innse at det er dårligere med dyrehelsen i utlandet en i norge"

VET du noe om dyrehelsen i utlandet?

har du noen kunnskap eller informasjon som kan bekrefte at det du mener vi andre må se til å få øynene opp for, faktisk er sant?

at det er forskjell på ferskt kjøtt og frosset kjøtt har vel ikke så skrekkelig mye med landet det kommer fra.

er det noen steder jeg kan lese om at det er mer salmonella i det importerte kjøttet en i norsk kjøtt?

Skrevet

Hør, hør.... :klappe:

Har alltid vært fornøyd med det utenlandske kjøttet vi har kjøpt jeg.

Gjest Pinkerton
Skrevet

Jeg er en kjøttmons, men må si meg litt enig med flere her. Det er nokså usælt å tenke på at kjøttpartier som har blitt testet positivt på salmonella blir solgt, ikke destruert. Dette skjer med dansk og svensk kyllingkjøtt, og kjøttet må da gjennomstekes.

Det skal jo kylling allikevel, men det er ikke spesielt appetittvekkende.

Ellers må jeg si at det har blitt viktigere for meg at dyret har hatt et OK liv før det spises. Jo billigere kjøttet er jo færre kroner har det kostet å produsere det.

Man kan kanskje tenke seg hva hvor produsenten har kuttet kostnadene...

Skrevet (endret)
Ellers må jeg si at det har blitt viktigere for meg at dyret har hatt et OK liv før det spises. Jo billigere kjøttet er jo færre kroner har det kostet å produsere det.

Man kan kanskje tenke seg hva hvor produsenten har kuttet kostnadene...

vil det si at norsk kjøtt er billigere en f.eks det afrikanske kjøttet der dyrene har levd ett fritt liv ute, med mye bedre muligheter til ett normalt forhold til natur og bevegelse etc en dyrene i norge har?

og dersom det afrikanske kjøttet er billigere, på tross av at dyrene har hatt mer frihet, levd mer ute i naturen og mindre innesperret på båser... hvordan kan det ha seg at det liksom skal være de norske dyrene som har hatt ett mest ok liv før det spises?

og, er det forskjell på prisen på norsk kjøtt hvor dyrene kommer fra gårder som verdsetter dyrets kvalitet mer en andre norske gårder?

om du har en gård som satser på omsorg for dyrene fremfor storproduksjon hvor produksjon går forran, selges ikke dyrene til de samme slakteriene og blir det priset og merket forskjellig?

vet vi egentlig noe om det norske kjøttet vi kjøper?

om det kommer fra dyr som har stått i bås altfor mye eller om det har fått være ute mer en faktisk påkrevd?

(spiser så godt som aldri kjøtt bortsett fra som pålegg eller kylling, så jeg vet faktisk ikke om kjøttet er merket og om det er forskjell på prisen innen norsk kjøtt, derfor jeg spør også)

Endret av aline

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...