Gå til innhold

Hvorfor skal dagens pensjonister bestemme fremtidens pensjoner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den eldre generasjonen som er eller snart blir pensjonister har gullkantede pensjonsavtaler som venter. Som de vet ikke er bærekraftige. Derfor har de satt seg ned og bestemt å trekke stigen opp etter seg. dagens 60-åringer sitter og bestemmer at de som kommer etter må regne med å stå i jobb til de er over 70. 

Hvorfor kan ikke dagens 20-30-åringer sette seg ned og bestemme endringer for dagens pensjonister? Kanskje vi skulle kutte litt i de sjenerøse ordningene og heller fordele verdiene jevnere utover. 

Anonymkode: c90a0...ca5

• Liker 4
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oj! Tidligere var pensjonist alder 74. 

Hvorfor skal ikke VI jobbe slik som de? 

Var det din generasjon som fant oljen? 

Var det din generasjon som bygde opp landet fra ingenting? Var det DU og din generasjon som var voksen og tok all byrden på 80-90 tallet? 

DERE som er født med førstegangs rett på skole, har fått ALT oppi hendene og dere forventer at dere ikke skal måtte ta i et tak, at dere skal seile på en sytende sky gjennom livet der alt dere må jobbe for å bli mennesker som vet hva det vil si å leve. 

Og den luksuriøse pensjonen a gitt. Litt over 10000 i mnd der skatt blir trukket til deg og de neste generasjonene. 

Hadde ikke oljen blitt funnet hadde der ikke vært et oljefond for dere. Oljefondet var og er Norges borgeres sin både ung som er de som har fått det på et gullfa, samt alle de eldre sine som var de som var med på å skape fondet. 

Voks opp og bli tørr bak øra, så kan vi snakkes 

Hilsen x generation! 

Anonymkode: 00a93...23a

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Var det din generasjon som bygde opp landet fra ingenting? Var det DU og din generasjon som var voksen og tok all byrden på 80-90 tallet? 

DERE som er født med førstegangs rett på skole, har fått ALT oppi hendene og dere forventer at dere ikke skal måtte ta i et tak, at dere skal seile på en sytende sky gjennom livet der alt dere må jobbe for å bli mennesker som vet hva det vil si å leve. 

Og den luksuriøse pensjonen a gitt. Litt over 10000 i mnd der skatt blir trukket til deg og de neste generasjonene. 

Hadde ikke oljen blitt funnet hadde der ikke vært et oljefond for dere. Oljefondet var og er Norges borgeres sin både ung som er de som har fått det på et gullfa, samt alle de eldre sine som var de som var med på å skape fondet. 

Hilsen x generation! 

Oljen er ikke én generasjons eiendel. Den  er alle generasjoners eiendel. Dessuten er det ikke slik at vi ville vært fattige om vi ikke hadde funnet olje. Hadde vi ikke hatt olje hadde vi gjort noe annet. Verken Sverige eller Finland har olje, og de har klart seg meget godt. De er like rike som oss nordmenn. Vi hadde gjort det samme som de dersom vi ikke hatt noe olje. 

Anonymkode: 2f777...7d5

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Den eldre generasjonen som er eller snart blir pensjonister har gullkantede pensjonsavtaler som venter. Som de vet ikke er bærekraftige. Derfor har de satt seg ned og bestemt å trekke stigen opp etter seg. dagens 60-åringer sitter og bestemmer at de som kommer etter må regne med å stå i jobb til de er over 70. 

Hvorfor kan ikke dagens 20-30-åringer sette seg ned og bestemme endringer for dagens pensjonister? Kanskje vi skulle kutte litt i de sjenerøse ordningene og heller fordele verdiene jevnere utover. 

Anonymkode: c90a0...ca5

Kan du gjir noen eksempler på "gullkantede  pensjonsavtaler" som de fleste nåverende pensjonister har ?

Du høres ut til å vera født igår, og har "null peiling"  pensjon , og pensjonsvilkårene idag.

Pensjon er ikkje en gavepakke, men noe ein opparbeider seg igjennom minimum  40 års lønnet arbeid i forskellige yrker.

Anonymkode: 700c3...08f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hilsen x generation! 

Alt dere har gjort er vært rasister, homofober, ødelagt klima, vært miljøsvin, og aldri tenkt konsekvens. Og alt blir overlatt til vår generasjon som må rydde opp rotet dere har skapt. Takk for det.

Hilsen generasjon Z

Anonymkode: 9d81e...048

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Oljen er ikke én generasjons eiendel. Den  er alle generasjoners eiendel. Dessuten er det ikke slik at vi ville vært fattige om vi ikke hadde funnet olje. Hadde vi ikke hatt olje hadde vi gjort noe annet. Verken Sverige eller Finland har olje, og de har klart seg meget godt. De er like rike som oss nordmenn. Vi hadde gjort det samme som de dersom vi ikke hatt noe olje. 

Anonymkode: 2f777...7d5

Selvfølgelig er det bare en generasjons eiendel. Rett og slett fordi det er maks 2 generasjoner som kommer til å bruke oljen, om 20 år er det som er igjen i jorda verdiløs.

Norske regjeringen kunne gjort som de fleste andre land med olje og gassressurser (Nederland, England, USA osv), nemlig bruke pengene å spe på statsbudsjett, senke skatter og bruke penger istedet. Så er det brukt opp og ferdig med det.

Så at flere generasjoner får gleden av norsk oljerikdommen er ingen selvfølge og de unge burde være glad at noen her i landet hadde noen andre enn seg selv i tankene.

Anonymkode: 81dfb...4ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alt dere har gjort er vært rasister, homofober, ødelagt klima, vært miljøsvin, og aldri tenkt konsekvens. Og alt blir overlatt til vår generasjon som må rydde opp rotet dere har skapt. Takk for det.

Hilsen generasjon Z

Anonymkode: 9d81e...048

Legg bort iphone din vær så snill og ikke rør den igjen. Fordeler med å overtar verden vil du ha, ulempene er bare de gamles egen feil som du kan bebreide.

PS. Hilsen en født på 60-tallet som tok fly første gang da jeg var 27, fikk første bil da jeg var 25, vokst opp i materiell fattigdom. Ingen miljøsvineri som marokkanske jordbær i januar, avokado e.l. hos meg. Mitt co2-avtrykk var betydelig mye mindre enn ditt tør jeg påstå.

Anonymkode: 81dfb...4ef

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Generasjon Z begynner vel å bli litt gamle nå, er det ikke Alfa som er yngste generasjon da?

Anonymkode: 477dd...589

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Kan du gjir noen eksempler på "gullkantede  pensjonsavtaler" som de fleste nåverende pensjonister har ?

Du høres ut til å vera født igår, og har "null peiling"  pensjon , og pensjonsvilkårene idag.

Pensjon er ikkje en gavepakke, men noe ein opparbeider seg igjennom minimum  40 års lønnet arbeid i forskellige yrker.

Anonymkode: 700c3...08f

For eksempel offentlig ansatte, med rett på 2/3 av sluttlønna ved full pensjonsopptjening? Kun de beste årene teller? AFP, hvor man kan få både pensjon og lønn samtidig? 
Jeg er selv offentlig ansatt, men vil få en mye (!) dårligere pensjon enn mine kolleger som går av med pensjon nå. Men jeg (og min arbeidsgiver) betaler like mye for denne pensjonen, lønna mi holdes fremdeles nede fordi jeg har en «god pensjonsordning» (nei, den er ikke lenger det), og jeg må gå av med pensjon flere år senere. Det har blitt gjort en rekke endringer som gjør at yngre kommer veldig dårlig ut, for eksempel at alle årene teller (også årene tidlig i karrieren hvor man tjener lite penger), levealdersjustering, senere pensjonsalder. 
Dagens pensjonister ser ut til å være ute av stand til å forstå at morgendagens pensjonister vil være MYE dårligere stilt enn dem. Men de tenker bare på seg selv. For de vil jo være døde når vi sitter det med pensjoner som ligger minst 20-40% under det de nå klager på, så de gir vel F. 

Anonymkode: ffa54...7da

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hilsen x generation! 

Haha, ikke kom her og ta æren for at «din generasjon» fant oljen! 🤣 Og nå er det VI som jobber og tar byrden, så vi vet hvordan det er å jobbe. Din generasjon har heller ikke bygd opp landet fra ingen ting, for en historieløs ting å si. Dere hadde også utmerket tilgang på skolegang. Gratis universitet og høyskoler og studielån, akkurat som i dag. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hilsen x generation! 

Gammel og gretten.

Anonymkode: 1d031...493

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De gamle har for mange rettigheter. Jeg synes vi burde avvikle hele pensjonssystemet og eldrehjem sånn at familiene deres blir nødt til å ta vare på dem. Kanskje de da begynner å oppføre seg og behandle barna sine med respekt.

• Liker 3
Skrevet

Du trenger ikke å være spesielt gammel for å vite at dine besteforeldre var mer bærekraftige enn deg selv. De sydde mye av sine egne klær, det var rasjonering både på mat og boliger etter krigen, og de spiste hele dyret uten å rynke på nesen. Dette er kvinner og menn som har sikret oss rettigheten til å ta abort og likestilling i arbeidslivet – og ikke ved å legge ut et innlegg på tiktok men risikere fengsel og stå på barrikadene.Skam deg som ønsker å ta fra de eldre det de har jobbet hardt for og spart opp i skattepenger. Vi har mye å lære av de som er eldre enn oss, og min erfaring er at om jeg greier å holde littegranne kjeft innimellom, blir jeg mye smartere og mer reflektert.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De gamle har for mange rettigheter. Jeg synes vi burde avvikle hele pensjonssystemet og eldrehjem sånn at familiene deres blir nødt til å ta vare på dem. Kanskje de da begynner å oppføre seg og behandle barna sine med respekt.

Man må gjøre seg fortjent til respekt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Etter å ha brukt 20 år på å oppdra og forsørge dem? Kanskje det er på tide at barna oppfører seg og viser respekt.

Anonymkode: d0970...0e6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha brukt 20 år på å oppdra og forsørge dem? Kanskje det er på tide at barna oppfører seg og viser respekt.

Ingen som har tvinget deg til å pule rundt og bli gravid. 

Respekt hadde dere vell fått om dere var verdige.

Anonymkode: 0011e...141

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For eksempel offentlig ansatte, med rett på 2/3 av sluttlønna ved full pensjonsopptjening? Kun de beste årene teller? AFP, hvor man kan få både pensjon og lønn samtidig? 
Jeg er selv offentlig ansatt, men vil få en mye (!) dårligere pensjon enn mine kolleger som går av med pensjon nå. Men jeg (og min arbeidsgiver) betaler like mye for denne pensjonen, lønna mi holdes fremdeles nede fordi jeg har en «god pensjonsordning» (nei, den er ikke lenger det), og jeg må gå av med pensjon flere år senere. Det har blitt gjort en rekke endringer som gjør at yngre kommer veldig dårlig ut, for eksempel at alle årene teller (også årene tidlig i karrieren hvor man tjener lite penger), levealdersjustering, senere pensjonsalder. 
Dagens pensjonister ser ut til å være ute av stand til å forstå at morgendagens pensjonister vil være MYE dårligere stilt enn dem. Men de tenker bare på seg selv. For de vil jo være døde når vi sitter det med pensjoner som ligger minst 20-40% under det de nå klager på, så de gir vel F. 

Dette er nok det mest riktige svaret i tråden. I tillegg har kvinner/menn i deltidsstillinger blir skjermet for det faktum at de har tjent opp mindre til pensjon. Dagens yrkesaktive kvinner/menn får ikke samme skjerming og deltidsjobbing vil få langt større konsekvenser for pensjonen. 

Det kan også nevnes at flere tar lengre utdannelse for å sikre seg god jobb. Jeg har mange kollegaer som omtrent gikk fra barneskole til stilling som avdelingsleder og har selvfølgelig blitt værende i sin overbetalte stilling helt siden den gang. 

Det er veldig mange av dagens førtidspensjonister som jobber ved siden av å motta full pensjon fra de er 62 år. Da jobber de som ekstravakt mellom reisene til syden. 

Anonymkode: cd86f...43c

• Liker 4
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hilsen x generation! 

Det var vel ikke de som er 60 år som bygde landet. Makan til tull og tøys.  De som er rundt 60 og opp nå er dessert generasjon.  

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (4 minutter siden):

Det var vel ikke de som er 60 år som bygde landet. Makan til tull og tøys.  De som er rundt 60 og opp nå er dessert generasjon.  

Ja, det var vel heller foreldrene deres som bygde landet. (Men deres foreldregenerasjon startet jo ikke akkurat fra scratch, de heller.) Dagens 60-åringer er generasjonen som fikk alt i fanget: Lave boligpriser, eventyrlig prisstigning på bolig, tilgang på utdanning og helsehjelp. De hadde alle muligheter. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har tvinget deg til å pule rundt og bli gravid. 

Respekt hadde dere vell fått om dere var verdige.

Anonymkode: 0011e...141

Da gjelder vel det samme for barna. De får respekt hvis de er verdige.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...