Gå til innhold

Ert dagens pensjonister priviligerte ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pensjonsutvalget  har lagd frem sin konklusjon, og  dagens ungdomer må forvente  jobbe lenger en dagens pensjonister før de kan  pensjonere seg.  Holdningen blandt mange ungdomer idag ernok at  de hevder  dagens pensjonister er priviligerte sidan de kan pensjonere seg ved henholdvis 62 og 67 år, og de har kunnet kan nyte godt av en  inflasjonspakke. 

Pensjonsystemet er komplisert, og det er desv altfor mange  både unge, og eldre   som har store utfordringer med å sette seg inn i pensjonsvilkårene, og pensjonsystemet.  Ungdomer flest  er  langt mer opptatt av lønn å karriere en å sette seg inn i pensjonsavtaler.

Det er idag ingen som kan pensjonere før de har minimum 40 års pensjonsopptjening, og en rekke  vilkår må idag oppfylles før ein kan  gå av med tidleg pensjon ved 62 år. En grunn til at jobbintervalet forlenges blandt dagens ungdomer er at de fleset   kommer jevnt over seinere ut i lønnet arbeid en de fleste av dagens pensjonister. Dessuten har teknologien endret seg drastisk de senere årene, og det er blitt ferre såkalte  "slitere " i yrkeslivet en tidligere.  Pensjonsystemet er etterhvert blitt levealderjustert på grunn av forventa endringer i levealderen.  

Anonymkode: 7096a...32c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er man privilegert når man blir utstøtt fra samfunnet som gammelt søppel som ikke er verdt noe lengre? Jeg håper jeg har helse til å jobbe til den dagen jeg dør.

Anonymkode: a5c7b...ad5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Syntes de pensjonistene klager litt mye.. De vil ha mer, krever og krever å får aldri nok!.

I fremtiden så kommer vår minstepensjon til og være mye lavere en det de får utbetalt nå. Oljefondet blir brukt opp på neste rekke pensjonister, barna som blir født idag kommer til å stå på egenhånd når de blir gamle.

Anonymkode: 1f10c...e2f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det synes jeg. Dagens pensjonister har bedre økonomi og bedre helse enn noen gang tidligere. Det er mye fokus på reising og opplevelser som bare kan konkurrere med ungdommers reisetrang, men pensjonistene har både tid og økonomi til å reise mer, lengre og mer luksuriøst.

Nå høres jeg sikkert ut som en bitter kjiping, men jeg unner faktisk alle å ha det best mulig. Jeg bare lurer på hvordan de har energien til all reisingen når de er «for gamle og slitne» til å jobbe bare litt deltid…

Anonymkode: ac5d8...4ff

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Fortjener de det ikke da? De har tross alt arbeidet hele livet å betalt skatt, la de nyte litt ekstra goder de siste åra.

Anonymkode: 39bfc...811

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Fortjener de det ikke da? De har tross alt arbeidet hele livet å betalt skatt, la de nyte litt ekstra goder de siste åra.

Hva har de egentlig gjort?, De har forårsaket en klimakrise, de har overbefolket jorden, de har utnyttet fattigere land, de har hatt syke holdninger til ting. Syntes de egentlig ikke fortjener en dritt..

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva har de egentlig gjort?, De har forårsaket en klimakrise, de har overbefolket jorden, de har utnyttet fattigere land, de har hatt syke holdninger til ting. Syntes de egentlig ikke fortjener en dritt..

Høres ut som du mangler noen skruer i hodet..

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres ut som du mangler noen skruer i hodet..

Sannheten svir.

• Liker 4
Skrevet

Ja, jeg vil si de er priviligert hvis man ser hele gruppen under ett.

På gruppenivå har de veldig god økonomi. Stikk i strid med mytene. Det er ikke spesielt stor andel av pensjonistene som er fattige. Det er flere fattige barn i Norge.

Bare sjekk statistikken.

Når folk snakker om pensjonister så ser de for seg en fattig minstepensjonist uten formue. De finnes, men de er ikke representative.

Man kan godt si de fortjener å ha det økonomisk godt etter et langt liv. Det er deres egne surt opptjente penger etc etc.  Bare ikke kom og si at de som gruppe er fattige stakkarer. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hva med oss som går av med pensjon om 20-40 år - vi har da også jobbet hele livet og betalt skatt. Men noen goder vil vi ikke få! Vi må i stedet betale godene til dagens pensjonister, uten å få noe igjen. 

Anonymkode: d2807...a78

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

«De siste åra» kan bli ganske mange etterhvert. Før var det vanlig at pensjonister levde kanskje 3-5 år etter at de gikk ut av arbeidslivet. Nå er det ikke uvanlig at folk lever 15-25 år som pensjonister. Det er svært få som har betalt inn så mye skatt i løpet av livet.

Det har vært snakk om at folk skal kunne «gå av med verdighet» på afp når de blir 62. Men hvis problemet er at prosessen med å bli ufør som 60+ er uverdig så bør det kanskje gjøres noe med det? Heller enn å tilby kontorister afp?

Anonymkode: ac5d8...4ff

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men uten de så hadde du heller ikke hatt det så bra som du har det. Så da fortjener vel heller ikke du en dritt.

Anonymkode: 63edf...eeb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er man privilegert når man blir utstøtt fra samfunnet som gammelt søppel som ikke er verdt noe lengre? Jeg håper jeg har helse til å jobbe til den dagen jeg dør.

Men pensjonister har vel venner som også er pensjonerte? Og som de går ut og reiser med?

Anonymkode: 8666b...1f2

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Ikke alle, men flertallet. Mange har gått av og er ved topp helse og har nedbetalte hus.

Foreldre mine, tanter og onkler av meg er på sydentur 2-3 ganger i året, drar ut for å spise, går på fjelltur, pusser opp og driver med hobbyer.

Nøkkelen til dette er ikke at alle har tjent så godt, men at studielån er nedbetalt, og i stor grad boligene de sitter med. Pensjonen rekker fint til for et helt vanlig, godt liv. Reise er billig når du ikke er bundet til ferie.

Anonymkode: 8010e...761

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men pensjonister har vel venner som også er pensjonerte? Og som de går ut og reiser med?

Anonymkode: 8666b...1f2

Skal de gjøre det 16 timer i døgnet i 20 år? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne gått av med pensjon neste år (62), men får jo bare "lommepenger" om jeg gjør det. Her er det bare å stå på og jobbe lenger (skulle bare mangle), arbeidslyst, helse og kompetanse mangler det ikke på og pensjonsaldersgrensen i bedriften er 70 år, ikke 72 som i arbeidsmiljøloven.

Først og fremst må det gjøres noe med særalderspensjonsalderen i politi, brann, forsvar ol. Herreminskaper 58 år!!! Ærlig talt, alle disse jobber videre med full offentlig pensjon og full lønn fra andre bedrifter/organisasjoner.

Anonymkode: 36910...7b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

….skriver du som sannsynligvis sitter på wifi eller 4G med smarttelefonen din i dette øyeblikk. 

Anonymkode: 20c50...f7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er svært få som har betalt inn så mye skatt i løpet av livet.

Nå får du huske på at mange av oss begynte i arb.livet før vi var 20, noen fra 15-16 års alder.  Så mange av oss har betalt vår del av skatt ja + at vi hadde skyhøye renter når vi etablerte oss..

Anonymkode: 71b1c...04e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå får du huske på at mange av oss begynte i arb.livet før vi var 20, noen fra 15-16 års alder.  Så mange av oss har betalt vår del av skatt ja + at vi hadde skyhøye renter når vi etablerte oss..

Anonymkode: 71b1c...04e

…Og mange av dere studerte, akkurat som unge gjør i dag. Og rentene var høye, ja - i en kort periode, riktignok  - men boligprisene var til gjengjeld svært lave, og dere hadde ofte ikke krav til egenkapital. Dere (i alle fall i storbyene) har blitt rike på en enorm verdistigning som dagens unge neppe vil få. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

…Og mange av dere studerte, akkurat som unge gjør i dag. Og rentene var høye, ja - i en kort periode, riktignok  - men boligprisene var til gjengjeld svært lave, og dere hadde ofte ikke krav til egenkapital. Dere (i alle fall i storbyene) har blitt rike på en enorm verdistigning som dagens unge neppe vil få. 

Hvordan var boligprisene på 70-80 talet til samanligning med idag ? (lagd kroneverdien til grunn)

De som idag er blitt gamle, og  pensjonister idag  bli bare gamlere, og medan noen dør tidleg så er det noen som lever lenger. Norge har fått mange "nyrike" ungdomer som har arvet seg til rikdom, og høye formuer  utan å ha dritt under neglene. 

En genrasjon (grunder) bygger opp en bedrift. Neste genrasjon (dagens pensjonister) har viderført bedriften, og skapt verdiene.  Neste  genrasjon (dagens ungdom)  nyter godt av verdistigningen medan de har sittet på skolebenken, og tatt en akademisk utdannelse.

Når dagens pensjonister var ungdomer så kom de ikkje til "dekket bord" slik mange ungdomer gjør idag ettersom  igjennoppbyggingen etter 2 verdenskrig bare såvidt var  komt igang, De var ingen som flyttet inn i nøkkelferdige boliger, men de fleste måtte bygge det meste av sin nøkterne  boligen selve.

Anonymkode: 7096a...32c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...