Gå til innhold

Sliter med å telle kcal i middagene jeg spiser, synes det er så mye styr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med å telle kcal i middagene jeg spiser da jeg synes det er så mye styr. Lager man f.eks spaghetti så er det forskjell på kjøttdeigen rå og stekt og samme med pastaen. Det er også vanskelig å måle akkurat hvor mye kcal det er i porsjonen jeg spiser. Har vurdert å bare spise mat som er lett å måle, som f.eks kyllingfilet med grønnsaker. Men likevel, bruker man f.eks grønnsaksblanding fra butikken så må man jo plukke ut hver enkelt grønnsak for å måle? 

Noen som har noen gode tips til meg for å gjøre det enklere?

Anonymkode: 76210...fa3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vei proteiner ustekt (kjøtt) og karbo (potet, pasta osv) kokt. 

Når jeg bruker grønnsaksblanding veier jeg den porsjonen jeg skal spise, for jeg skal jo uansett spise resten av posen senere. Det går opp i opp. 

Anonymkode: 0d553...1c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mest styr første gangen du gjør det, deretter vet du hvor mye kcal det er i den type middag. 

Spaghetti er lett å finne kcal i. Mål hvor mye kcal det er i oljen du bruker til å steke kjøttdeigen, så kjøttdeigen. Hvis du bruker f.eks et halvt glass pastasaus så er det lett å finne ut hvor mye kcal det er i det også.

Det er bare å ta den jobben med å veie og måle alt èn gang, så vet du det til neste gang. Start med de middagene du pleier ha oftest, så vil du fort bygge deg opp en liten "katalog" med retter du har oversikten over.

Anonymkode: 310a7...c82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke telle kalorier for å gå ned i vekt!

Bare lær deg hvilke matvarer som er kaloririke, og spis mindre av disse.

Anonymkode: d6e02...8fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke kaloritelling, du trenger bare porsjonskontroll for å gå ned i vekt. Spis en porsjon som er litt mindre enn normalporsjon: en enkel måte å gjøre det på er rett og slett å bruke en mindre tallerken enn de du normalt bruker til middag. 

Anonymkode: 5b714...9f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned i vekt med porsjonskontroll, og litt kaloritelling innimellom. Tenk på ferdigrettene som du kan kjøpe i butikken. én porsjon Toro og lignende er på 300-500 gram, og for meg så det alltid alt for lite ut på tallerken. Men det er faktisk en normal porsjon middagsmat. Fyll opp med mest grønnsaker for volumet, og reduser porsjonene. 

Anonymkode: 27c68...f77

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lag ingrediensene hver for seg. Så setter du tallerken på vekten, og nullstiller mellom hver ting du legger på. Jeg bruker Lifesum, og feks «Kokt spaghetti» ligger inne, så jeg lasser på antall gram jeg hadde planlagt. Grønsaksblanding bare måler du opp vekten og ser kalorimengde på baksiden av posen (det er uansett ikke grønnsaker det er viktig å veie nøyaktig). Jeg bruker ikke olje når jeg steker, så slipper å forholde meg til det. Har en god stekepanne, og bruker gjerne littegrann vann dersom noe begynner å sette seg fast.

Anonymkode: 39e6b...9d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2022 den 19.52):

Man trenger ikke telle kalorier for å gå ned i vekt!

Bare lær deg hvilke matvarer som er kaloririke, og spis mindre av disse.

Anonymkode: d6e02...8fd

For mange av oss er kcal telling viktig og riktig for å klare og legge om livsstilen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt unødvendig å telle kalorier. Og det er selvfølgelig helt lov å ha den hobbyen for dem som synes det er gøy. Det finnes uendelig mange tilnærminger til helse og vektnedgang som ikke innebærer kaloritelling, så vil anbefale deg å prøve andre tankesett som passer bedre til din personlighet.

Anonymkode: 8dca2...ddb

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du lager oppskrift i My fitness pal. (vet ikke hvordan man gjør det i andre apper).

Sånn her:

Vei gryta/panna du har retten i, så du vet hvor mye den veier. Noter deg det på en lapp. Du kan også skrive ned det under på lapp og så føre det inn etterpå, det velger du.

Lag en oppskrift i appen, og vei så hver enkelt ingrediens før du putter den i gryta, og legg det inn som ingredienser i appen. Feks så og så mange gram kjøttdeig, blomkål, olje etc.

Når hele retten er oppi gryta/panna, steiker du det og gjør det ferdig.

Vei hele greia, og trekk fra vekten av gryta/panna.

Dette tallet legger du inn som antall porsjoner i appen på oppskriften. Så da blir det da kanskje 2300 porsjoner feks. (Servings hvis appen er på engelsk). Lagre oppskriften

Så legger du din tallerken på vekta og nuller ut.

Så går du på din dag for å logge dagens middag. Finn oppskriften, og ta det du vil ha på tallerkenen. 

Dette er hvor mye du spiser, hvor mange "porsjoner" i oppskriften. Feks 350 porsjoner.

Da får du en så nøyaktig som mulig logging av måltidet. Det vil aldri være 100%, for det blir jo ikke heeelt nøyaktig antall av den og den tingen på din tallerken. Men det er så nært man kommer, og det er sånn bodybildere og andre som logger alt, teller makroer etc gjør det for å få det så nøyaktig som mulig.

Jeg telte makroer i 4 år, men gjør det ikke lenger. Likevel satte jeg veldig pris på å vite om den metoden, da det gjorde det mulig å spise "hva som helst" i oppskrifter.

Anonymkode: a1485...ac8

AnonymBruker
Skrevet

Vanlig kjøttdeig inneholder 14% fett, man trenger ikke ekstra fett for å steke den.

Anonymkode: 05a54...277

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Det er helt unødvendig å telle kalorier. Og det er selvfølgelig helt lov å ha den hobbyen for dem som synes det er gøy. Det finnes uendelig mange tilnærminger til helse og vektnedgang som ikke innebærer kaloritelling, så vil anbefale deg å prøve andre tankesett som passer bedre til din personlighet.

Anonymkode: 8dca2...ddb

Skriver under på denne. Kaloritelling er nyttig på samme måte som det er nyttig å vite hvor sterk alkohol man drikker så man ikke går på en smell og blir for full. Det beste er selvsagt å ikke drikke så mye i det hele tatt. Spiser man ordentlig mat det meste av tiden er det helt unødvendig å telle og veie og kontrollere porsjonsstørrelser. I hele menneskehetens historie er det bare vi vestlige moderne mennesker som trenger noe mer enn følelsen av sult og metthet for å spise passelig mye, og det er kun firi vi spiser ting som ikke er mat.

Vi er allerede omgitt av krav og forventninger som tar mye energi, vi skal begrense skjermtid, være kule, framstå vellykkede, rekke alt, og da er det ikke nødvendigvis en god idé og legge til mer stress rundt mat og gå sulten på toppen av det hele. Hvis du må avslutte måltidet før du er mett spiser du per definisjon mat som ikke er bra for deg. Urfolk og våre forfedre spiste når de var sultne og stoppet når de var mette.

Det kan høres kjipt ut å begrense sukker og annen usunn mat til helgene (eller kutte det helt ut), men det kan også gjøre at du føler deg så mye bedre at du ikke vil savne det i det hele tatt.

Anonymkode: 40c81...440

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...