AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #1 Skrevet 18. juni 2022 Hva gjør egentlig dere med små barn som til en hver tid har det rent, pent og ryddig hjemme i løpet av en dag/uke? Og går ikke det ut over tid med barna? Har dere tid til avslapning i tillegg? Jeg har vært mamma i åtte år, men jeg klarer ikke få ordentlige rutiner, jeg er et skippertaksmenneske på alle områder virker det som. Mannen gjør det jeg spør om sånn halvveis, men det er jeg som må ta initiativ og ha oversikt over det som må gjøres i hjemmet, skole/bhg, klær/utstyr og generell oppfølging av barna. Det tredje skiftet, rett og slett. Og det føles alltid så stresset og bakpå. Og jeg er så lei av å ha det rotete!🤯 Hvordan får folk alt til å gli? Anonymkode: 36950...396 1
Mamajune11 Skrevet 18. juni 2022 #2 Skrevet 18. juni 2022 Rydder hver dag. Vanlig rydding (leker, klær på gulvet, vaske over kjøkkenbenk osv) tar jo max 10min. Støvsuger etter behov, typisk 1-2 ganger i uka. Vasker gulv, skifter på alle sengene, tørker støv osv hver fredag. Slik alt er «på stell» til helga Oversikt på skole/bhg/klær/lekser whatever er det jeg som har hovedansvaret for. Men det plager meg ikke ettersom det faller meg naturlig. Mens bil relevante ting, plenklipping, typisk manne jobber tenker jeg aldri på, for det ordner mannen uoppfordret. Sluken i dusjen og er hans ansvar for det spyr jeg av. Han tar mest inn/ut oppvaskmaskinen for det hater jeg. Mens jeg vasker mest klær. 5
Miss91 Skrevet 18. juni 2022 #3 Skrevet 18. juni 2022 Dette lurer jeg også på.. det hadde vært enklere uten en mann i hus, det er alltid tre mot en! Ungene er så mye flinkere den uka gubben er i Heimevernet.. 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #4 Skrevet 18. juni 2022 Nesten verre å holde huset ryddig med 3 tenåringer enn da de var små. Har kjøpt robotstøvsuger/vasker, så da må vi rydde ting fra gulvet før den startes. Har funka. Anonymkode: c3c78...9bc 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #5 Skrevet 18. juni 2022 Det er absolutt min fortjeneste at vi har rutiner og oversikt i hverdagen. Jeg planlegger innkjøp av både dagligvarer og klær/utstyr til barna, samt gjør alt husarbeid. Jeg er den som lager matpakke, sjekker innhold i barnehagesekk, sjekker skiftetøy osv. Holder oversikt over hva som skjer i barnehagen med tanke på bursdager, karneval, Lucia-, nisse- og sommerfester. Jeg er den som lager middag så og si hver dag og rydder opp etterpå. Min mann holder orden på hus og hage-biten, samt alt med bil og garasje. Han tar også foreldremøter og bursdager i barnehagen. Jeg synes imidlertid ikke at dette kan sidestilles helt med å skulle holde orden på ALT i hverdagen, da det er de daglige repeterende oppgavene man blir mest lei av. Anonymkode: 7c3f2...429 2
Urwa Skrevet 18. juni 2022 #6 Skrevet 18. juni 2022 Etter 2-års alder: Leker kun på rommet og mat kun på kjøkkenet. 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #7 Skrevet 18. juni 2022 Mamajune11 skrev (3 timer siden): Rydder hver dag. Vanlig rydding (leker, klær på gulvet, vaske over kjøkkenbenk osv) tar jo max 10min. Støvsuger etter behov, typisk 1-2 ganger i uka. Vasker gulv, skifter på alle sengene, tørker støv osv hver fredag. Slik alt er «på stell» til helga Oversikt på skole/bhg/klær/lekser whatever er det jeg som har hovedansvaret for. Men det plager meg ikke ettersom det faller meg naturlig. Mens bil relevante ting, plenklipping, typisk manne jobber tenker jeg aldri på, for det ordner mannen uoppfordret. Sluken i dusjen og er hans ansvar for det spyr jeg av. Han tar mest inn/ut oppvaskmaskinen for det hater jeg. Mens jeg vasker mest klær. Her gjør jeg alt dette utenom bil for det har jeg ikke. Her klipper jeg gress og hekk, og renser sluk. Anonymkode: 10a0f...2ef
Luckiness Skrevet 18. juni 2022 #8 Skrevet 18. juni 2022 Kan ikke si det er 100% bra her hele tiden. Og har heller ikke forventninger til det. Men vi setter på plass etter oss, rydder etter matlaging, setter på oppvasken på kvelden (tar utav evt), vasker klær når det har fylt seg opp/trengs, går over badet ukentlig og ved behov, tar en rask støvsuging i hovedrommene (typisk kjøkken/stue/bad/gang) 2-3 dag og ved behov (har småbarn så blir fort en del smuler). Og forsøker ellers å ha system på ting så vi vet hvor ting er, hvor ting skal legges. Og kaster/gir bort ting/klær jevnlig vi ikke har bruk for. 2
Nettmamma85 Skrevet 18. juni 2022 #9 Skrevet 18. juni 2022 Mamajune11 skrev (4 timer siden): Rydder hver dag. Vanlig rydding (leker, klær på gulvet, vaske over kjøkkenbenk osv) tar jo max 10min. Støvsuger etter behov, typisk 1-2 ganger i uka. Vasker gulv, skifter på alle sengene, tørker støv osv hver fredag. Slik alt er «på stell» til helga Oversikt på skole/bhg/klær/lekser whatever er det jeg som har hovedansvaret for. Men det plager meg ikke ettersom det faller meg naturlig. Mens bil relevante ting, plenklipping, typisk manne jobber tenker jeg aldri på, for det ordner mannen uoppfordret. Sluken i dusjen og er hans ansvar for det spyr jeg av. Han tar mest inn/ut oppvaskmaskinen for det hater jeg. Mens jeg vasker mest klær. Veldig likt slik vi har det, synes det funker greit. Men ja, det tar jo tid og krefter å holde alt i orden til enhver tid. Men alternativet er jo slik som du opplever å ha det TS, og det orker jeg bare ikke. Jeg må bare ha det rent og ryddig for å kunne slappe av. 2
missLynch Skrevet 18. juni 2022 #10 Skrevet 18. juni 2022 Passer på å rydde jevnt, spesielt klær, utstyr og leker. Alt annet er det ikke mye rutine på, gitt 😂 Prøver å støvsuge ved behov, sengetøy skiftes hver 10. dag ca, og golvene tar vi når vi må. Har bestemt oss for å ikke være så innmari nøye; viktigere å ha tid til å se barna på trening, bli med de ut og gjøre ting sammen 🤷♀️ 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #11 Skrevet 18. juni 2022 Det blir absolutt noen skippertak her også, men jeg er flink på å ta ting som virkelig bare tar noen sekunder med én gang: Fjerne flekker eller smuler fra kjøkkenbenker, sette inn i oppvaskmaskinen, tørke støv (den raske varianten) av synlige flater, tørke over koketopp med én gang den har blitt kald osv. I tillegg har vi robotstøvsuger. Barnet liker å være med på alt som har med klesvask å gjøre, samt at det sitter i matstolen og ser på meg eller hører på musikk mens jeg rydder ut av oppvaskmaskinen eller tar litt ekstra rydding/vasking på kjøkkenet. Sengeskift gjør jeg mens barnet surrer rundt på rommet og tror det hjelper til. Da gjenstår vel bare vask av alt som har med badet å gjøre? Det er det eneste jeg ikke får til med barnet til stede, for det tar for det tar for lang tid til at barnet holder seg rolig, i tillegg til at det er for mye rampestreker å finne på der inne (kaste ting i do, dra ut håndklær av skap osv). Det må jeg rett og slett sette av tid til når mannen er ledig. Ofte kombinerer jeg det å dusje og det å vaske dusjen. Anonymkode: e4c7a...1f8 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #12 Skrevet 18. juni 2022 Robotstøvsuger, hive leker oppi en kasse, en av oss rydder med en gang etter måltider og ta litt gjennom dagen. Men hos oss er det ikke alltid rent og ryddig da, men dette hjelper litt. Anonymkode: 8fe34...de5 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #13 Skrevet 18. juni 2022 Det er vanskelig, men vi prøver å holde en viss orden. Det har vært en krevende periode siden jeg har vært gravid og så i barsel, men vi begynner å få en rutine igjen. Etter hvert måltid settes oppvasken i oppvaskmaskina. Den settes på når den er full, og tømmes før neste måltid når den er ferdig. Treåringen hjelper til, og begynner å bli ganske flink. Hver kveld ordner vi litt på kjøkkenet. Tømmer kompost, stabler håndoppvask sammen og tørker av bord og benker. Kluten kastes til vask. Vi prøver å huske å ordne matpakke, og burde feid gulvet. Badet prøver jeg å vaske mens treåringen bader. Badekaret vasker vi før han bader, etter at han er grovspylt. Tørkehånduker bytter vi hver lørdag, samt oftere ved behov (sykdom, besøk etc). Sengetøy bytter vi annenhver lørdag. Dette gjør vi fast. Om vi er bortreist gjør vi det før vi reiser eller når vi kommer hjem, men vi forskyver regelen om vi er borte ca en uke eller mer. Leker, støvsuging, håndoppvask og klesvask er i fri flyt, og vi har ingen kontroll. Hage, bil og sykler er derimot noenlunde i orden, for det er mannens domene, og han mer tid til det nå når jeg gjør mer av mine vante oppgaver inne. Det tredje skiftet er like ute av kontroll som hybelkaninfarmen under senga, så der har jeg ingen råd. Barnehagen sender oss begge beskjeder skriftlig, det hjelper. Vi har også mye nytte av kalender på kjøkkenet, de gangene vi husker å skrive opp ting. Med klær er det greit å være i forkant. Vi har minst en størrelse større på lager til en hver tid. Dette vil ikke fungere når barna blir mer opptatt av klær og får preferanser som endrer seg over tid, men det tar jeg når det kommer. Jeg handler gjerne på nett, f.eks mens treåringen ser barne-tv eller babyen henger i puppen. Anonymkode: 881d8...7d2 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #14 Skrevet 18. juni 2022 Legger oss aldri uten at huset er strøkent. Har gode systemer og ikke mer ting enn vi trenger. Anonymkode: d499b...87d 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #15 Skrevet 18. juni 2022 Er alene med 2 små, en på 6 år og en på 3 år. Her nytter det ikke å rydde før de enten er i barnehagen eller lagt seg for kvelden, men det må gjøres gjevnlig hver dag, og vasker gulvene par dager i uka. Eller ved behov. Rommene dems får være bomba , men vasker/rydder 1-2 ganger i uka. Det er ikke barebare. Men klarer å holde mye mer orden når det ble slutt og jeg ble alene med barna😅 Anonymkode: bb54a...fcf 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #16 Skrevet 18. juni 2022 Robotstøvsugeren støvsuger og mopper morgen og ettermiddag. Går en rask runde med støvmoppen før jeg legger meg. Kjøkkenet ryddes og vaskes etter middag. Oppvaskmaskinen settes på etter kveldsmat. Rydder ut før det er natt. Klær vaskes og tørketrommles og ryddes på plass før det er natt. Klær til dagen etter legges klart. cirka en kveld i uka når jeg har litt overskudd tørker jeg støv og flekker litt her og der. mindre å gjøre til helgevasken. Vasker over toalett, vask og andre overflater når barna dusjer og bader. Sengetøy taes fredag og mandag vanligvis. Har flere sett, så skifter og legger på nytt på 5 minutter. Ellers legger jeg meg aldri før huset er strøkent og rent. Så mye lettere enn å ta skippertak sjeldnere. Bruker ikke lange tiden daglig på husarbeid når jeg holder det ganske rent hele tiden. Roborocken er gull verd, den sparer meg enormt mye arbeid og tid. Anonymkode: 8a6e8...aaf 4
Mamajune11 Skrevet 18. juni 2022 #17 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Her gjør jeg alt dette utenom bil for det har jeg ikke. Her klipper jeg gress og hekk, og renser sluk. Anonymkode: 10a0f...2ef Har du mann? Hvis du er alene er det jo en selvfølge du må gjøre det.
Mamajune11 Skrevet 18. juni 2022 #18 Skrevet 18. juni 2022 Nettmamma85 skrev (6 timer siden): Veldig likt slik vi har det, synes det funker greit. Men ja, det tar jo tid og krefter å holde alt i orden til enhver tid. Men alternativet er jo slik som du opplever å ha det TS, og det orker jeg bare ikke. Jeg må bare ha det rent og ryddig for å kunne slappe av. Helt enig. Jeg får ikke ro i sjela hvis det er bomba her. Må faktisk ha det ryddig og ok rundt meg. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #19 Skrevet 18. juni 2022 Mitt tips er å jevnlig invitere til besøk. Da føler jeg at det "må" være ryddig, og får en dytt bak XD Anonymkode: 0fccf...87c 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #20 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva gjør egentlig dere med små barn som til en hver tid har det rent, pent og ryddig hjemme i løpet av en dag/uke? Og går ikke det ut over tid med barna? Har dere tid til avslapning i tillegg? Jeg har vært mamma i åtte år, men jeg klarer ikke få ordentlige rutiner, jeg er et skippertaksmenneske på alle områder virker det som. Mannen gjør det jeg spør om sånn halvveis, men det er jeg som må ta initiativ og ha oversikt over det som må gjøres i hjemmet, skole/bhg, klær/utstyr og generell oppfølging av barna. Det tredje skiftet, rett og slett. Og det føles alltid så stresset og bakpå. Og jeg er så lei av å ha det rotete!🤯 Hvordan får folk alt til å gli? Anonymkode: 36950...396 Det tar ikke mye tid, regelen er superenkel - legg på plass det du har tatt frem før du tar frem noe nytt. Da blir det rett og slett aldri rotete. Det går ikke ut over tid med barna fordi det egentlig ikke tar noe tid. Man setter asjetten i oppvaskmaskinen samtidig som man går fra bordet. Man legger strikketøyet tilbake i strikkekurven før man finner frem en bok. Man setter lego-kassa tilbake på plass før man finner frem tegnesakene, og man rydder tegnesakene på plass før man finner frem dinosaurene og dragene og ridderene. Man kan gjerne få dra ut puter og tepper og bygge hytte etc, men da skal selvsagt det de holdt på med før ryddes tilbake først, og så må putene og teppene tilbake på plass før man begynner med leire-modellering. Jeg slapper ikke av i et rotete hus, men hjemme er det i praksis aldri rotete, og jeg føler ikke jeg bruker noe tid på husarbeid. Anonymkode: 03acd...2f4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå