AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #1 Skrevet 18. juni 2022 Jeg er gravid med toeggede tvillinger i følge gynekologen. Min fastlege holder til i en annen kommune, og det er 45 minutters kjøring en vei for å komme dit. Har sjekket fastlegelisten i min kommune/by, men ingen har ledige. (Jeg beholdt fastlegen min fordi jeg er så fornøyd med henne, har hatt henne i flere år.) I og med at jeg må ha oftere oppfølging av helsevesenet ser jeg at det blir praktiske og tidsmessige utfordringer å skulle kjøre til en annen kommune hver gang jeg trenger en sjekk/må avgi prøver. Jeg har også en treåring å ta meg av, og en mann som jobber offshore. Er det noen som har valgt å gå til det private for helsesjekker under svangerskapet? Hvor? Betaler du alt selv eller tegnet du helseforsikring? Gikk du til en annen lege enn fastlegen din i det offentlige? Anonymkode: b5737...707
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #2 Skrevet 18. juni 2022 Kan du ikke bruke jordmor i din kommune? Anonymkode: 4e3f2...535
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #3 Skrevet 18. juni 2022 Du er jo ikke på kontroll hver uke? 45 minutt er vel verdt de pengene spart, og du får i tillegg en fastlege som kan følge deg opp i lengre tid enn privat. Anonymkode: 12350...9a6
yeti92 Skrevet 18. juni 2022 #4 Skrevet 18. juni 2022 (endret) Når du er gravid med tvillinger vil du få hyppigere gratis kontroller på ditt fødesykehus. Du har i tillegg rett til å gå gratis til jordmor i kommunen slik som alle andre gravide. Trenger du ekstra oppfølging fra jordmor også pga tvillingene kan du nok få det i tillegg til det vanlige. Endret 18. juni 2022 av yeti92
Luckiness Skrevet 18. juni 2022 #5 Skrevet 18. juni 2022 Tviler på det hjelper med helseforsikring da de færreste helseforsikringene dekker undersøkelse og behandling ved graviditet/fødsel. Så vil tro du enten må følge kommunal/offentlig oppfølging eller betale av egen lomme privat. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #6 Skrevet 18. juni 2022 Tegne helseforsikring gir vel sjelden utbetalinger for tilstander som allerede er kjent? Eller mener du for å få tilgang til spesifikke tjenester? Anonymkode: a46a2...2f0
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #7 Skrevet 18. juni 2022 Helseforsikring, eller behandlingsforsikring som det faktisk er, krever en henvisning fra fastlege/annen behandlende lege for å kunne brukes. Dersom du ønsker fysio, ergo, henvisning til annen utredning innen spesialisthelsetjenesten er helseforsikring gull verdt. Fordi man slipper ventetiden i det offentlige og kommer kjapt frem i privat sektor. For privatpersoner er de dog dyre. Mange har helseforsikring via arbeidsgiver, så sjekk opp i det først. Men, en helseforsikring vil i bunn og grunn være bortkastede penger dersom formålet med forsikringen KUN er oppfølging av svangerskapet☺️👍 Hilsen en som jobber med forsikring. Anonymkode: 8d78e...7db
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #8 Skrevet 18. juni 2022 Luckiness skrev (4 timer siden): Tviler på det hjelper med helseforsikring da de færreste helseforsikringene dekker undersøkelse og behandling ved graviditet/fødsel. Så vil tro du enten må følge kommunal/offentlig oppfølging eller betale av egen lomme privat. Stemmer det, de fleste har det i vilkårene at svangerskapsrelaterte ting ikke dekkes. Anonymkode: 319aa...f63
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #9 Skrevet 18. juni 2022 Takk for svar! Det blir gjerne mer oppfølging ved sykehuset i tilfelle jeg faktisk venter tvillinger, og mindre hos fastlegen..? Eller? Noen tvillinggravide som hadde mer oppfølging hos jordmor? ts Anonymkode: b5737...707
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #10 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Helseforsikring, eller behandlingsforsikring som det faktisk er, krever en henvisning fra fastlege/annen behandlende lege for å kunne brukes. Dersom du ønsker fysio, ergo, henvisning til annen utredning innen spesialisthelsetjenesten er helseforsikring gull verdt. Fordi man slipper ventetiden i det offentlige og kommer kjapt frem i privat sektor. For privatpersoner er de dog dyre. Mange har helseforsikring via arbeidsgiver, så sjekk opp i det først. Men, en helseforsikring vil i bunn og grunn være bortkastede penger dersom formålet med forsikringen KUN er oppfølging av svangerskapet☺️👍 Hilsen en som jobber med forsikring. Anonymkode: 8d78e...7db For et flåsete svar. Når du jobber med forsikring så vet du også at svangerskapsrelatert behandling ikke dekkes av helseforsikring, som er hele poenget med denne tråden. Det er heller ingen poeng i å tegne forsikring etter noe har skjedd. Hilsen ei som har jobbet med forsikring i 8 år Anonymkode: dc073...4cd
Luckiness Skrevet 18. juni 2022 #11 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Takk for svar! Det blir gjerne mer oppfølging ved sykehuset i tilfelle jeg faktisk venter tvillinger, og mindre hos fastlegen..? Eller? Noen tvillinggravide som hadde mer oppfølging hos jordmor? ts Anonymkode: b5737...707 Ikke vært eller er gravid med tvillinger, så jeg vet ikke. Men du kan velge om du vil gå til oppfølging hos fastlege eller kommunal jordmor (selvsagt privat også, men det offentlige tilbudet da). Så hvis en av de er nærmere deg så kan du velge ut fra det. Eller en kombinasjon. I utgangspunktet følges det vanlige programmet for svangerskapsomsorg. Men det vurderes behov for ekstra og individuell oppfølging. Så du kan spørre ved neste kontroll hvordan oppfølgingen blir og evt ytre ønske om tettere oppfølging hvis du føler behov for det https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen/dokumenter-svangerskapsomsorgen/Algoritme-oversikt-over-anbefalt-innhold-i-svangerskapsomsorgen.pdf/_/attachment/inline/227526d5-8948-4b98-9fd2-ced0a897c731:92dd1312c51b65c9ea912898ea70fbba8fb4fa5b/Oversikt over anbefalte undersøkelser og innhold i konsultasjonene i svangerskapsomsorgen.pdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå