Gå til innhold

Første familieferie til syden, synes min man har urealistiske forventninger.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Planlegger en sydentur på 2-3 uker neste vår mens mannen er i pappaperm. Barna vil da være henholdsvis 1 1/2 år og 5 år.

Vi tenker å velge et familievennlig sted med "all inclusive". Gjøre det så enkelt som overhodet mulig. Mannen har en forventning om at bamseklubbene fungerer som er barnehage der vi bare kan parkere ungene (først og fremst 5-åringen - minste må vi ha med oss uansett) slik at vi får voksentid sammen. Jeg ville gjerne hatt voksentid, men tenker at dette er helt urealistisk med to små barn med. Jeg ønsker ikke å sette ungen bort til fremmede folk uten at vi følger med. Slik jeg har oppfattet slike klubber er det vel heller ikke meningen at det skal være et sted foreldrene bare forlater ungene og blir borte i timesvis. Mannen på sin side mener dette må gå bra, og viser til at de ansatte på en eller annen måte er godkjente av reisebyrået.

Vi har som sagt aldri vært på en slik type ferie før og jeg vet ikke hvordan dette fungerer. Kan dere med erfaring komme med noen innspill på hvordan dere benytter dere av bamseklubb og lignende? Og hvordan er slike turer egentlig...Er det mer stress en kos og gjør dere det mest for barnas skyld?

Anonymkode: c4c78...23b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok noen som «parkerer» ungene i bamseklubben og så benytter ferien til å drikke og kose seg uten ungene, ja. Men hvorfor da ikke la ungene være hos bestemor? Vil du ikke ha dem der - ikke ta dem med.

Jeg er veldig usikker på hvorfor dere tenker velge all-inklusive? Finner dere ikke noe dere kan leie? Å leie en leilighet/bolig med egen stue, kjøkken og hage/basseng er det enkleste med barn.  At man må lage egen mat er ikke noe å henge seg opp i - enkel matlaging er mye mindre tidkrevende enn å løpe etter unger ved bassenget. Og med egen stue og hage kan dere voksne nyte livet også etter at ungene sover. Som jo er hele kvelden. Med all-inklusive blir dere hver kveld stuck fra leggetid på et lite rom, der dere må innta middag og sitte muse stille fordi ungene vekkes.

Anonymkode: e8c1c...e1c

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Dere får vel ikke voksentid med en ettåring.. 

Jeg ville garantert valgt airbnb. Å ha flere soverom og kjøkken er gull verdt. 

Anonymkode: 45431...c22

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Planlegger en sydentur på 2-3 uker neste vår mens mannen er i pappaperm. Barna vil da være henholdsvis 1 1/2 år og 5 år.

Vi tenker å velge et familievennlig sted med "all inclusive". Gjøre det så enkelt som overhodet mulig. Mannen har en forventning om at bamseklubbene fungerer som er barnehage der vi bare kan parkere ungene (først og fremst 5-åringen - minste må vi ha med oss uansett) slik at vi får voksentid sammen. Jeg ville gjerne hatt voksentid, men tenker at dette er helt urealistisk med to små barn med. Jeg ønsker ikke å sette ungen bort til fremmede folk uten at vi følger med. Slik jeg har oppfattet slike klubber er det vel heller ikke meningen at det skal være et sted foreldrene bare forlater ungene og blir borte i timesvis. Mannen på sin side mener dette må gå bra, og viser til at de ansatte på en eller annen måte er godkjente av reisebyrået.

Vi har som sagt aldri vært på en slik type ferie før og jeg vet ikke hvordan dette fungerer. Kan dere med erfaring komme med noen innspill på hvordan dere benytter dere av bamseklubb og lignende? Og hvordan er slike turer egentlig...Er det mer stress en kos og gjør dere det mest for barnas skyld?

Eh, man setter da ikke bort ungen til fremmede for voksentid!? Hva svarte, hva er poenget med familieferie om dere ikke skal være sammen? 

Bamseklubb etc er for barnets skyld, ikke for barnevakt. 

Anonymkode: 2f480...e09

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er nok noen som «parkerer» ungene i bamseklubben og så benytter ferien til å drikke og kose seg uten ungene, ja. Men hvorfor da ikke la ungene være hos bestemor? Vil du ikke ha dem der - ikke ta dem med.

Jeg er veldig usikker på hvorfor dere tenker velge all-inklusive? Finner dere ikke noe dere kan leie? Å leie en leilighet/bolig med egen stue, kjøkken og hage/basseng er det enkleste med barn.  At man må lage egen mat er ikke noe å henge seg opp i - enkel matlaging er mye mindre tidkrevende enn å løpe etter unger ved bassenget. Og med egen stue og hage kan dere voksne nyte livet også etter at ungene sover. Som jo er hele kvelden. Med all-inklusive blir dere hver kveld stuck fra leggetid på et lite rom, der dere må innta middag og sitte muse stille fordi ungene vekkes.

Altså hvordan tror du ferie og all inclusive fungerer 🤪

Anonymkode: 0a398...ec8

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Takk for tips.

Begge våre mødre er gått bort, så barna har dessverre ikke noen bestemødre.

ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Hvorfor ønsker du all inclusive? 
Vi har reist mye med babyer og barn, vi har aldri all inclusive. Lei leilighet, ikke rom. Eget kjøkken er et must, måltider hjemme er mye mindre pes enn spise ute inkludert på hotellets resturant. Utover det anbefaler jeg dere å leie bil, buss fra flyplass er et helvete med små barn uten bilsete. Alle er slitne, trøtte, sure… ja.. Lei bil, stopp på første beste butikk å kjøp is, drikke, ny hatt/caps til barna! 

Voksentid får dere når barna sover på kvelden. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eh, man setter da ikke bort ungen til fremmede for voksentid!? Hva svarte, hva er poenget med familieferie om dere ikke skal være sammen? 

Bamseklubb etc er for barnets skyld, ikke for barnevakt. 

Det samme tenker jeg.

ts

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Mamajune11 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ønsker du all inclusive? 
Vi har reist mye med babyer og barn, vi har aldri all inclusive. Lei leilighet, ikke rom. Eget kjøkken er et must, måltider hjemme er mye mindre pes enn spise ute inkludert på hotellets resturant. Utover det anbefaler jeg dere å leie bil, buss fra flyplass er et helvete med små barn uten bilsete. Alle er slitne, trøtte, sure… ja.. Lei bil, stopp på første beste butikk å kjøp is, drikke, ny hatt/caps til barna! 

Voksentid får dere når barna sover på kvelden. 

Takk for tips!

Har også tenkt at voksentid blir den korte tiden fra barna er lagt til vi selv sovner om kvelden ja.

ts

• Liker 4
Skrevet

På en 3-ukers tur ville jeg også ha byttet location. 3-uker på samme hotell blir fort drit kjedlig, men det er kanskje bare vi som syns. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for tips!

Har også tenkt at voksentid blir den korte tiden fra barna er lagt til vi selv sovner om kvelden ja.

ts

Ps: Barna mååå ikke være oppe sent bare for dere er på ferie! Vet mange lar små barn være oppe til 21/22/23 når de er på ferie. Anbefaler å holde rutinene, da får dere mer tid alene på kvelden også ❤️ 

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er da mange all inclusive hvor boenheten har oppholdsrom med kjøkkenkrok,  soverom, bad og veranda. Så kan de voksne sitte på verandaen eller oppholdsrommet etter ungene er lagt.

Leilighet ville jeg valgt hvis vi skulle vært veldig lenge, av hensyn til pris.

Jeg satte aldri igjen ungene på bamseklubb. De kjente ikke de voksne eller barna, så følte seg ikke trygge til det. I vanlig barnehage må man jo ha tilvenning over tid og korte dager. Bamseklubb synes jeg passer best for litt større barn som en lekeplass/aktivitetssenter de kan henge. F.eks 7-8 åringer som selv synes det er gøy.

Min 5-åring syntes det var gøy å gå dit og tegne og leke litt hvis vi var med. Var veldig gøy med dansedisco på kvelden. Var ikke interessert i å være der uten foreldre et sekund. Kanskje enklere hvis søsken går sammen? Vi prøvde ikke å bare sette igjen ungen der mot ungens vilje. Ungen har jo også ferie.

All inclusive høres deilig ut med barn på langferie! Noen andre steller mat, dekker bord, og ikke minst - rydder opp etterpå.

Anonymkode: 572cf...12c

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Så gøy! Syden og all inclusive har jeg dratt flere ganger når barna var små og trengte hvil. Reiser enda selv om  de er større. Koooser oss alltid.

Det vi valgte gjøre, var å bestille rom med swim out. På den måten kunne vi være ute i sola og leke å bade med det andre barnet, mens minsten sov på dagtid. Selvsagt med babysitter med.

Har og hatt 2 soverom,  slik at når minsten er lagt, så kan man fortsatt snakke og kose seg.

Sjekk ut Sandy bay beach med ving, stoooor leilighet,  stue kjøkken bad og 2 soverom. swim out rom med stor terasse og en inngjerdet del av terassen. 

Ellers er tui og atlantica aegean blue og park amazing! Også med swim out.

Feriene har vært såååå fine og gode og definitivt verdt det ja. Deilig. Med swim out, badevest og badering på barnet (alt etter alder) så kan barnet kooose seg og være litt mer selvstendig og man ikke må holde barnet helle tiden når det bader. Man er jo selfølgelig alltid ved siden av barnet.

Bamseklubb er og gøy. Foreldrene får en pause og barna får pause fra sol og byttet det ut med lek og samspill med jevnaldrende 🤩.

Vinn vinn!!

Anonymkode: 20c58...029

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for tips.

Begge våre mødre er gått bort, så barna har dessverre ikke noen bestemødre.

ts

Da får dere droppe ferie eller betale barnevakt hvis det er voksentid dere er ute etter. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det samme tenker jeg.

ts

Men hvorfor sier du ikke fra til mannen din at det selvsagt ikke blir bamseklubb på den måten han tror? 

Jeg ville avlyst ferien og ventet til mannen var mer moden. Forøvrig fatter jeg ikke hvordan en far kan tenke slik om egne barn heller, noe så trist for 5-åringen å oppleve at ferien skal nytes uten han... 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi var på et hotell med bamseklubb èn gang da datteren vår var liten. Aldri mer! Hun trivdes så godt at hun ville dit hver dag. Men dermed fikk jo ikke vi oppleve ting sammen med henne, det var som å være hjemme med barnet i barnehage.  Vi var også låst til å være på hotellet mens bamseklubben varte, i tilfelle noe skjedde slik at hun ville tilbake til oss. 

Senere har vi holdt oss unna både bamseklubber og all inclusive. Det er mye bedre å lage frokosten selv og ha frihet til å dra rundt og spise middag der en måtte ønske. 

Anonymkode: 15528...b45

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kunne ikke falt meg inn å ha barnevakt på en familieferie, særlig ikke ukjente mennesker. Enig med deg, TS, man skal jo kose seg sammen. 

Anonymkode: d041c...4c2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke vitsen med å dra med seg små bleiebarn til Syden ? 
De fleste som jeg har sett og hørt fra synes det er slitsomt. 
Bare flyturen kan være en tålmodighetsprøve. 
Vent med sånne utenlandsturer til barna er litt større. 
Hvis ikke så er en nesten avhengig av å ha med et par besteforeldre som kan avlaste litt.  

Anonymkode: 98665...783

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han på 5 er kansje gammel nok for bamseklubb. Ikke han på 1. :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner ikke vitsen med å dra med seg små bleiebarn til Syden ? 
De fleste som jeg har sett og hørt fra synes det er slitsomt. 
Bare flyturen kan være en tålmodighetsprøve. 
Vent med sånne utenlandsturer til barna er litt større. 
Hvis ikke så er en nesten avhengig av å ha med et par besteforeldre som kan avlaste litt.  

Anonymkode: 98665...783

Vi synes det er mye mer slitsomt å være hjemme med bleiebarn

Anonymkode: 7764a...1d1

• Liker 2
Skrevet

Hadde jeg vært dere hadde jeg skaffet meg en leilighet ved basseng og med terrasse. Da kan dere selv leke med barna, og legge de tidlig, mens dere koser dere på terassen, tar en liten dypp i bassenget feks mens en person sitter ved soverommet I tilfelle barna våkner. IKKE liten leilighet, med bare et soverom. 

Ha også to triller med dere, som kan legges i sovestilling. Dette blir en tur som er barnevennlig og familievennlig. Ikke mamma og pappa på voksentur med barnevakt til barna på hotellet.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...