Gå til innhold

Gå ned i vekt med kosthold først eller trene samtidig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er noe misforstått, for her tar du kun med kaloriforbruket under trening.

Når man går ned i vekt mister man også muskelmasse, samt blir mindre, så forbrenningen vil gå ned. Om man klarer å innføre en treningsform som vedlikeholder muskelmassen vil man også øke forbrenningen gjennom døgnet. Noe som vil være helt avgjørende for å klare vektnedgang på sikt uten å sulte seg mer og mer. 

Anonymkode: 76697...711

Helt riktig! 

Anonymkode: 14c41...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For meg fungerte det bra med en halvtimes kombinert styrketrening/kardio hver dag sammen med et nokså bevisst kosthold (lavkarbo). Gikk raskt ned i vekt, og fikk mye mer overskudd etter litt trening.

Anonymkode: 67b47...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissWoodville
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Når man går ned i vekt mister man også muskelmasse, samt blir mindre, så forbrenningen vil gå ned. Om man klarer å innføre en treningsform som vedlikeholder muskelmassen vil man også øke forbrenningen gjennom døgnet. Noe som vil være helt avgjørende for å klare vektnedgang på sikt uten å sulte seg mer og mer. 

Kan dette f eks være lange gåturer, lett jogging eller yoga? Pluss enkel styrke innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MissWoodville skrev (2 timer siden):

Kan dette f eks være lange gåturer, lett jogging eller yoga? Pluss enkel styrke innimellom.

Jeg er på ingen måte profesjonell.

Tok grep for noen år siden, da alder og passiv jobb gjorde at vekta krøp oppover, og jeg hatet å se meg selv i det meste av klær. 

Endret kostholdet i noen omganger. Men det krevde så enormt mye for en som er så glad i mat som meg. Ikke at jeg fråtser snop. Men jeg liker å kose meg med lunsj og middag, litt vin, og orker ikke tanken på å "måle" alt jeg putter i munnen resten av livet. 

Nå løper jeg ca 4 ganger i uka. Og trener fullkropp styrke 3 ganger. For meg er det nok til at jeg holder akkurat den vekten jeg ønsker, samt har flat mage, uten å måtte tenke over hva jeg putter i munnen overhodet.

Ønsker du lettere trening, slik du foreslår, krever det igjen mer i forhold til hva du spiser og ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2022 den 15.07):

Det er vanskelig å bygge nok muskler til at det blir noen stor forskjell her. Poenget er at det i hovedsak er gjennom regulering av inntak av kalorier fra mat at man justerer vekten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jabx skrev (9 timer siden):

Det er vanskelig å bygge nok muskler til at det blir noen stor forskjell her. Poenget er at det i hovedsak er gjennom regulering av inntak av kalorier fra mat at man justerer vekten.

Jeg er enig med deg. Jeg har gått ned over 40 kilo ved hjelp av kostholdet alene. Det har gått helt fint, har ikke sultet meg heller. Jeg opplever å bli mye mer sulten når jeg trener, og dermed "spiser opp" de kaloriene jeg har forbrent. Og at jeg ikke trener nok til at musklene øker forbrenningen såpass mye. 

Anonymkode: 924f2...2ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg gikk ned en del kilo for mange år siden kun ved hjelp av kosthold. Gikk opp en del etter to graviditeter og har nå tatt fatt på den lange veien tilbake 😂 Denne gangen endret jeg kosthold samtidig som at jeg startet med en av challengene til Chloe Ting. Dette fordi jeg ønsker å bli mye mer fysisk aktiv pga barna mine. Sjekk ut Youtube dersom du er interessert i trening, er flere bra treningsprogrammer der. 

Anonymkode: 3fe67...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fysisk aktivitet handler jo ikke bare om å forbrenne kalorier heller. Jeg er typen som kan holde meg innenfor kaloriene og spise sunt gjennom dagen, men sprekker gjerne på kvelden (er godteri som er min synder). Så det å legge inn en gåtur på kveldstid var veldig effektivt for meg. Da unngår jeg hele kvelden på sofaen, jeg føler meg flink etter turen og terskelen for godis blir høyere, jeg bruker tid på dette som jeg heller hadde brukt på å snoke i skapene. Tenker på det som meg-tid, hører på en morsom podcast og sover også bedre på kvelden. 

Anonymkode: 58075...4a1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.6.2022 den 18.45):

Jeg er på ingen måte profesjonell.

Tok grep for noen år siden, da alder og passiv jobb gjorde at vekta krøp oppover, og jeg hatet å se meg selv i det meste av klær. 

Endret kostholdet i noen omganger. Men det krevde så enormt mye for en som er så glad i mat som meg. Ikke at jeg fråtser snop. Men jeg liker å kose meg med lunsj og middag, litt vin, og orker ikke tanken på å "måle" alt jeg putter i munnen resten av livet. 

Nå løper jeg ca 4 ganger i uka. Og trener fullkropp styrke 3 ganger. For meg er det nok til at jeg holder akkurat den vekten jeg ønsker, samt har flat mage, uten å måtte tenke over hva jeg putter i munnen overhodet.

Ønsker du lettere trening, slik du foreslår, krever det igjen mer i forhold til hva du spiser og ikke. 

Takk det var veldig motiverende å lese. Det skal jeg begynne med selv også. Jeg blir veldig glad av å trene og føler meg mye bedre dagen etterpå, så jeg tror du har rett i at det er løsningen for å holde en god form på sikt.
Jeg har gått ned ca 7 kilo dette halvåret.  Mens jeg gjorde det fokuserte jeg bare på kostholdet og følte meg ganske slapp. Jeg måtte ned noen kilo før jeg klarte å trene igjen ordentlig. pluss å finne motivasjonen, men føler meg klar for å ha et mer aktivt liv nå👍

Anonymkode: fc42b...9d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...