AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #1 Del Skrevet 18. juni 2022 Jeg ønsker å endre livsstil. Gå ned 17 kg, spise sunnere og begynne å trene. Men jeg lurer på hvordan det er best å gjøre dette? Burde en først fokusere på kostholdet og det å gå ned i vekt eller er det greit å trene for å bygge muskler samtidig som dette også? Anonymkode: 691f1...fcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 18. juni 2022 #2 Del Skrevet 18. juni 2022 Det er ganske individuelt. Noen får det til å fungere med å gjøre begge to med en gang, mens for andre blir det for mange endringer samtidig slik at de faller av lasset. Pluss at man blir ofte mer sulten av trening så for noen fører det til så mye sult at vinninga går opp i spinninga. Men det er absolutt bra å trene samtidig, men ikke nødvendig. Jeg har alltid trent parallelt med å gå ned i vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #3 Del Skrevet 18. juni 2022 Hos meg hjalp det mest å fokusere på trening først og få det inn som en rutine og deretter kosthold. Med trening økte jeg min TDEE (gjennomsnitt over en uke) ganske mye fordi jeg var vant med en stillesittende livsstil, og det har gjort at jeg ikke trenger å kutte ned like lavt på kcal som jeg hadde måttet om jeg begynte med kosthold (som jeg har prøvd før). Før hadde jeg en TDEE på ca 1500-1600 kcal og nå ligger den i gjennomsnitt på ca 2000 kcal. Det gjør at jeg nå kan spise 1600 kcal og gå ned i vekt og det er mye lettere å opprettholde enn 1200-1300 kcal. I tillegg har jeg fått mer muskler og det hjelper også. Jeg gjør tung styrketrening og intervaller for å lære å jogge. Anonymkode: 4e464...bcb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #4 Del Skrevet 18. juni 2022 For min del fungerte det best med fokus på kosthold først. Når jeg trener blir jeg sulten, og spiser ofte mer kalorier enn jeg forbrenner og sliter med å gå ned. Så det er jo litt avhengig av hva som er best for deg 😊 Anonymkode: 924f2...2ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #5 Del Skrevet 18. juni 2022 Det er jo ikke sånn at du må gå all-in med en gang! Spis fornuftig og gå to turer i uken. Etter hvert øker du fokus på kosthold og øker treningsmengden. Anonymkode: b3bfe...060 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #6 Del Skrevet 18. juni 2022 Anbefaler å fokusere på kosthold, men også begynne å gå turer. Det er en lett form for trening. Så kan du øke på med trening når det nye kostholdet er en rutine. Anonymkode: 58075...4a1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #7 Del Skrevet 18. juni 2022 Det er individuelt. Det meste av kalorier er jo å hente på mat. Samtidig kan det både kreve mer viljestyrke over tid. Og det krever mer og mer om man ikke er fysisk aktiv ved siden av, og nærmest bli umulig på et tidspunkt da muskelmassen blir mindre. Du finner ikke mange som har gått fra overvektig til slank uten trening. Samtidig er det best å fokusere på en ting om gangen, da man har begrenset med viljestyrke. Det krever å skulle kjempe på to fronter - trening, og kosthold. Mens andre igjen fungerer best når det er "all in". Det viktigste tipset er uansett å ikke gå for hardt på; Kosthold; dropp din mest usunne uvane. Spis ellers omtrent som før, men fokuser på porsjonskontroll og litt sunnere valg Trening; finn en aktivitet du trives med. For å bruke meg selv som eksempel; jeg liker best å være ute, og gå/løpe i terrenget. Jeg hater styrketrening. Før drev jeg derfor bare med løp. Men med alderen må man jo også trene litt styrke, men foreløpig holder 10 minutter fullkropsprogram 3 ganger i uka (hat) fint for meg. Anonymkode: 76697...711 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Green_Harmony Skrevet 18. juni 2022 #8 Del Skrevet 18. juni 2022 For min del fikk jeg det til når jeg i første omgang kun fokuserte på kosthold til jeg kom meg ned en god del kg. Da ble det ikke like tungt å trene heller 😊 Går en del turer da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #9 Del Skrevet 18. juni 2022 Kjør på med trening, da blir det lettere å holde på vektnedgangen etterpå. For meg var det hard kondisjonstrening🙂 Anonymkode: 03a39...d72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #10 Del Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 18.6.2022 den 11.22): Jeg ønsker å endre livsstil. Gå ned 17 kg, spise sunnere og begynne å trene. Men jeg lurer på hvordan det er best å gjøre dette? Burde en først fokusere på kostholdet og det å gå ned i vekt eller er det greit å trene for å bygge muskler samtidig som dette også? Anonymkode: 691f1...fcd Dette er litt individuelt så det beste er nok at du prøver deg frem. Men dersom vektnedgangen er viktigst ville jeg personlig rådet deg til å starte med kosthold. Spesielt hvis du syns det er tøft og skulle gjøre begge flere. Du vil ha mest suksess med vektnedgang ved å endre kosthold dersom du bare skulle gjort en av delene. Har du overskudd og motivasjon til begge deler er det bare å kjøre på 👏🏻 Anonymkode: 52f45...892 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #11 Del Skrevet 20. juni 2022 Det var en interessant tråd om dette på treningsforumet for en stund siden - søk opp den om du vil 😊 (et par måneder siden kanskje?). Viktigste er å finne noe som funker for deg, som er motiverende og du faktisk gjennomfører. 👍 Anonymkode: 0632a...a5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #12 Del Skrevet 20. juni 2022 For meg fungerte det best med kosthold og gåtur først fordi jeg var i dårlig form og umotivert. Etterhvert som vekten dalte, så var det lettere å øke på treningen 👍 Anonymkode: b50c8...a05 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #13 Del Skrevet 20. juni 2022 Kommer an på hvor stor du er i utgangspunktet. Muligens starte med kost om det er for tungt å trene. På sikt er treningen det viktigste for helsa. Å ikke trene, er det nest mest effektive du kan gjøre for å daue tidlig Anonymkode: ea05f...469 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #14 Del Skrevet 21. juni 2022 Hva jeg gjorde da jeg gikk ned i vekt: Fokuserte på kostholdet først, og hverdagsaktivitet. La inn en gåtur hver eneste kveld. Ikke fordi en 5-7 km gåtur gir noe særlig treningseffekt, men fordi jeg alltid har småspist mye på kvelden. Og å komme seg bort fra sofaen halvannen time tok meg vekk fra snacksen. Etter hvert som jeg gikk ned i vekt fikk jeg mer energi. Og med en lettere kropp så var det også mer motiverende å begynne med skikkelig trening uten å være redd for knærne. Så meldte meg inn i treningsstudio for gruppetrening da jeg hadde gått ned 10 kg. Anonymkode: 3dd7b...419 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #15 Del Skrevet 22. juni 2022 For min del, med 25 kg overvekt, var det enklere å få trent skikkelig når jeg først gikk ned 8-10 kg. Jeg har alltid vært aktiv, men mer mosjonering enn trening. Nå er jeg fortsatt overvektig (12-13 kg), men syns det er gøyere å løpe. Jeg ser mye mer resultater på tider osv, med 25 kg for mye å drasse på var det komplett umulig å løpe fortere. Anonymkode: 2acf4...985 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 22. juni 2022 #16 Del Skrevet 22. juni 2022 Man går raskest ned i vekt ved å endre kosthold. Men går fint å kombinere de to, bare pass på å ikke spise mer når du begynner å trene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #17 Del Skrevet 25. juni 2022 Jeg får veldig økt matlyst av trening, så her blir det kosthold først også har jeg to rolige joggeturer i uken på ca 6 km og en gå tur med motbakker..da klarer jeg meg. Fysiske aktivitet er jo bra generelt. Øker jeg i lengden, antall og intensitet er det veldig lett å sprekke. Tenker jeg heller ta det problemet når jeg først har vektmålet. Anonymkode: 09a90...d43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 27. juni 2022 #18 Del Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 18.6.2022 den 9.22): Jeg ønsker å endre livsstil. Gå ned 17 kg, spise sunnere og begynne å trene. Men jeg lurer på hvordan det er best å gjøre dette? Burde en først fokusere på kostholdet og det å gå ned i vekt eller er det greit å trene for å bygge muskler samtidig som dette også? Anonymkode: 691f1...fcd Veldig individuelt. Kostholdet utgjør 80 % av resultatene og trening 20 % av resultatene. Har du kostholdet under kontroll (etter at du har hatt kontroll over kostholdet i ca. 2 uker) ville jeg ha introdusert en treningsform du LIKER. Hold på med denne i ca. 4 ganger i uka, det være seg styrketrening, løping, svømming osv. Det skal være BÆREKRAFTIG (ikke brenn kruttet med en gang). Det er ikke tull at "abs are made in the kitchen", men trening som supplement er et fantastisk verktøy hvis du har kontroll over kostholdet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 27. juni 2022 #19 Del Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 18.6.2022 den 11.22): Jeg ønsker å endre livsstil. Gå ned 17 kg, spise sunnere og begynne å trene. Men jeg lurer på hvordan det er best å gjøre dette? Burde en først fokusere på kostholdet og det å gå ned i vekt eller er det greit å trene for å bygge muskler samtidig som dette også? Anonymkode: 691f1...fcd Hvis man skal ned i vekt er det først og fremst kostholdet det handler om. Det er der kaloriene kommer inn. Trening vil øke forbrenningen av kalorier, men man skal trene veldig mye for forholdsvis dårlig utbytte i antall forbrente kalorier. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #20 Del Skrevet 28. juni 2022 jabx skrev (17 timer siden): Hvis man skal ned i vekt er det først og fremst kostholdet det handler om. Det er der kaloriene kommer inn. Trening vil øke forbrenningen av kalorier, men man skal trene veldig mye for forholdsvis dårlig utbytte i antall forbrente kalorier. Det er noe misforstått, for her tar du kun med kaloriforbruket under trening. Når man går ned i vekt mister man også muskelmasse, samt blir mindre, så forbrenningen vil gå ned. Om man klarer å innføre en treningsform som vedlikeholder muskelmassen vil man også øke forbrenningen gjennom døgnet. Noe som vil være helt avgjørende for å klare vektnedgang på sikt uten å sulte seg mer og mer. Anonymkode: 76697...711 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå