Gå til innhold

Labert karaktersnitt på ungdomsskolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutten min er oppvakt og har nok egentlig evner over snittet men dette viser seg ikke i karakterene hans dessverre.

I går kom han hjem med et snitt på under 4, kanskje rundt 3,5. Eneste 5er er i gym😅

Huff jeg kjenner jeg blir litt bekymret for hva han skal kunne komme inn på på videregående. Han går i 9 nå, så har ett år igjen.

Han interesserer seg aller mest for å game, og er sosial og populær og godt likt blant venner. Ikke like godt likt av lærerne

Problemet er at han ikke egentlig er noen praktiker, han er ikke glad i å bruke hendene så et typisk yrkesfag er heller ikke noe jeg ser for meg. 

Grunnen til at han får såpass dårlig uttelling i fagene er nok en kombinasjon av å være skolelei, umoden(født i desember) og litt barnslig i opposisjon, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette.

Er det noen som har noen trøst, eller råd?

Anonymkode: 76725...e35

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med ham om framtida, framsnakk skole og utdanning (alle fag!),  og for all del: gjør det klart at han med lavt snitt ikke kan velge fra øverste hylle blant skoleplasser. Om karakterene fortsatt er lave neste år, bør han absolutt ikke velge studiespesialiserende. Uten å være motivert, vil han slite med tre år og det vil gjenspeiles i karakterene.

Anonymkode: 85ff8...4aa

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Gutten min er oppvakt og har nok egentlig evner over snittet men dette viser seg ikke i karakterene hans dessverre.

I går kom han hjem med et snitt på under 4, kanskje rundt 3,5. Eneste 5er er i gym😅

Huff jeg kjenner jeg blir litt bekymret for hva han skal kunne komme inn på på videregående. Han går i 9 nå, så har ett år igjen.

Han interesserer seg aller mest for å game, og er sosial og populær og godt likt blant venner. Ikke like godt likt av lærerne

Problemet er at han ikke egentlig er noen praktiker, han er ikke glad i å bruke hendene så et typisk yrkesfag er heller ikke noe jeg ser for meg. 

Grunnen til at han får såpass dårlig uttelling i fagene er nok en kombinasjon av å være skolelei, umoden(født i desember) og litt barnslig i opposisjon, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette.

Av erfaring så er det siste halvåret av 10. Som har noe å si. 

Uansett, jeg gikk ut av 10 med stryk i alle fag. Gikk ut av 3årig flyteknisk elektro med 2 i snitt. (Sluttet 3mnd før skolen var ferdig for å jobbe) 

Startet med 500.000 for 15år siden, jobbet meg opp og ligger nå på latterlig høy lønn. 

Ikke alt er skolegang. Og det å snakke om livet videre nå, er bare å glemme. Han kommer ikke til å bry seg. Min mor begynte å interessere seg ekstremt for hva jeg likte å gjøre. Fikk beskjente til å ta meg med på dvs jobber de drev med osv. Kan være en ide

Anonymkode: 7427e...3c2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han får ikke dårlig uttelling i fagene, han er på litt over middels nivå. Det er de fleste. Det er helt utrolig at så mange tror at karakterene 5 og 6 er det vanlige, og at det er en selvfølge at elevene oppnår et snitt på over 5. 

Noen elever jobber og strever og oppnår aldri karakterer over middels, sånn er det bare. Det er mange grunner til middelskarakterer, men det er svært sjeldent det er fordi en elev "ikke er like godt likt av lærerne". Har du reell innsikt i hvordan ungen din oppfører seg på skolen? At en elev ikke har kjemi med en/to lærere er ikke uvanlig, men at alle lærene misliker sønnen din som du skriver tror jeg ikke noe på. Jeg tror heller på at foreldre ikke vet hvordan eget barn oppfører seg på skolen. 

På 9. trinn er elevene ofte lite seriøse, de trenger ikke gjøre en innsats fordi det ikke teller for opptak til videregående. De vet godt at systemet er sånn at fravær ikke føres, at karakterer fra 8. og 9. trinn ikke teller for snittet. Det de glemmer er at kompetansen de skal ha med seg fra 8. og 9. trinn ligger til grunn for å forstå pensum i 10. trinn. Har de ikke det grunnleggende på plass vil de vanligvis ikke få 5 eller 6 i 10. trinn heller. Dessverre er det mange unge som erfarer dette når det er for sent. 

Anonymkode: cf777...5c6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

3,5 i snitt er jo faktisk over middels. Jeg var fryktelig useriøs hele ungdomsskolen og lå vel på rundt 3 i snitt og brydde meg ikke, til tross for at jeg ble regnet for å være et evnerikt barn som yngre. I tiende hadde jeg litt bedre innsats og gikk vel ut med et snitt på 4,7. Dessverre var alt som het studieteknikk totalt fraværende og lekser hadde jeg aldri brydd meg med. Jeg kom inn på førstevalget på vgs, som var studiespes (et idiotisk valg, jeg var jo sykt skolelei), men jeg trivdes ikke i det hele tatt og gjorde omvalg til TIP på vg2.

Har aldri hatt utpregede praktiske ferdigheter, men jeg trivdes kjempegodt med skolehverdagen, og elsket de praktiske fagene. Fikk læreplass og tok fagbrev i et teknisk fag, før jeg gikk videre på teknisk fagskole og ble utdannet maskiningeniør. Opplever å være ekstremt ettertraktet på jobbmarkedet. Mange bedrifter foretrekker ingeniører som har fagbrev og ikke "bare" studiespes + bachelor. 

Jeg følte meg egentlig ikke skikkelig skolemoden før jeg begynte på teknisk fagskole i en alder av 22. Først da begynte jeg å interessere meg for fagene, og gikk ut med kun A-er og B-er på vitnemålet. Plutselig var jeg motivert for å jobbe med fagene.

Jeg ville ikke bekymret meg så veldig om jeg var deg 😊 Å begynne på studiespesialiserende når man er skolelei er ikke det lureste man gjør. Det resulterer ofte i laber innsats på vgs også, og med dårlig snitt må man nøye seg med å velge fra nederste hylle når man skal søke videre utdanning. Kanskje du skal sette deg ned med sønnen din og drøfte de ulike valgene han har, og hva de forskjellige linjene går ut på, samt mulighetene han har etterpå? 

Anonymkode: 3fe62...14a

AnonymBruker
Skrevet

Det går heeelt fint! Det er alltid bruk for renholdere, butikkmedarbeidere, folk på McDonalds osv. Ikke alle må få gode karakterer og høyere utdannelse.

Anonymkode: 46908...506

AnonymBruker
Skrevet

hvis ungdommen er temmelig skole-lei allerede nå, så kan man selvfølgelig lure på hvordan det egentlig komme til å gå med videregående. Å presse seg gjennom to eller tre ekstra år med utdannelse, med "foreldrene mine KREVER at jeg absolutt SKAL gjennomføre dette"  så går det nok heller temmelig labert med hele den utdannelsen.

kanskje man heller kan ta seg ett "vente-år" mellom ungdomsskolen og videregående? hvis man klarer å skaffe seg minimum en deltidsjobb / ringe-vikar da. Ett år med dette kan nok gi LAAAAANGT større modenhet, enn ett år med videregående.       

Anonymkode: d7255...a67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

9 trinn er ofte det verste året på ungdomsskolen. Det blir bedre meste år. Hormonene begynner å roe ned og de blir mer modne. 

Anonymkode: 9cec4...e49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommer og veldig ann på lærere og.. Her ser jeg stor forskjell når de bytter lærere. Noen er veldig streng og finner sine favoritter og de som de hater(uten grunn).. Har sett igjennom en del av arbeidet til barna og problemet er ikke feil men problemet er at enkelte lærere bestemmer seg for å ttykke ned noen å finne noe å ta de på.. Desverre.. Feks 32 av 33 oppgaver riktige får 3 på prøven.. Utfyllende og greie svar(er selv mattelærer), og så få gullbarna 23 av 33 eller 31 av 33 og ikke utfyllende svar men 5+ og 6..  Barnet mitt er rolig og grei og hjelpsom. Noen lærere er rett og slett mobbere.. De forteller barna at de ikke kommer til å få til noe osv.. Ja ene læreren gjør det.. Men det får tydligvis ikke noen konsekvenser! Hun slenger med leppa høyt forann andre. Og trykker ned enkelte barn!  Skremmende oppførsel av voksne folk som faktisk har egne små barn!

Og en del barn gjør så godt de kan og får det ikke bedre til. De leser, pugger og prøver.

Vi kan ikke kreve 6'ere av barna!

For ett press på ungdommen!

Vi kan hjelpe de og lære de og gjøre det beste de kan!

8 klasse er det ofte repistisjon første halvåret og greit for mange, så blir det vanskeligere og verre. Og da begynner de en og en og slite og henge bakpå!

Anonymkode: a9847...8ee

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt barn på ungdomssskole i både Norge og USA.  Det var kjempelett å få «straight A’s» i USA sammenlignet med Norge.  Fikk du 90% riktig på oppgaven fikk du A og man kunne få A+. Hver minste lille oppgave ble vurdert med karakterer.  Det var få store prøver, men heller flere små. Ingen heldagsprøver.  Kravet for å få 6 på norske skoler er altså mye mye høyere, men langt fra umulig. Ene sønnen går nå i 9. trinn. På høsten i 8. trinn hadde han 4,1 i snitt, til sommeren i 9. trinn 4,8 (kun en 6er). Han er verken gullgutt eller en som jobber hardt med lekser, men jobber effektivt på skolen for å slippe lekser, eneste han gjør hjemme av skolearbeid er å øve til prøver, og i perioder er det ingenting.   Mye arbeid blir vurdert med lav-middels-høy måloppnåelse, dermed dekker høy måloppnåelse også mer enn bare 6, men ganske langt ned på skalaen, mens prøver er 1-6. 

Kompisene til sønnen er ikke like villige til å øve til prøver og kan bruke timene til å sove og gjør ingen lekser.  De har heller ikke foreldre som er villige til å sitte og repetere til prøver med barna. Det gjør vi, vi anser at ved å hjelpe til med å prate om fagene og øve hjemme så øker det motivasjonen og gleden over å få gode karakterer. Noen mener vi gjør han en bjørnetjeneste og hjelper for mye,  men når han gikk fra 3 til 5 i norsk uten direkte hjelp så har bare jobbingen i andre fag hatt overføringsverdi og han har dermed øvd seg på å lese/skrive.  Det er begrenset hvor mye vi kan hjelpe på en fagdag.   Vi jobber med forventninger hjemme (andre kan nok kalle det krav) for å vise han at man må jobbe litt/at med jobbing kommer resultater. Her er det HELT uaktuelt å slacke/friår og påstår han at han er skolelei så blir playstation hans solgt.   Det er IKKE kult blant kompisene å være skoleflink, alle unntatt EN kompis har mellom 3,4-4,1 i snitt.  Både vår sønn og den andre kompisen har foreldre med master eller mer, ingen av de andre foreldrene har høyere utdanning enn bachelor og mange ikke engang det.  

Anonymkode: d0e4b...92c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Har hatt barn på ungdomssskole i både Norge og USA.  Det var kjempelett å få «straight A’s» i USA sammenlignet med Norge.  Fikk du 90% riktig på oppgaven fikk du A og man kunne få A+. Hver minste lille oppgave ble vurdert med karakterer.  Det var få store prøver, men heller flere små. Ingen heldagsprøver.  Kravet for å få 6 på norske skoler er altså mye mye høyere, men langt fra umulig. Ene sønnen går nå i 9. trinn. På høsten i 8. trinn hadde han 4,1 i snitt, til sommeren i 9. trinn 4,8 (kun en 6er). Han er verken gullgutt eller en som jobber hardt med lekser, men jobber effektivt på skolen for å slippe lekser, eneste han gjør hjemme av skolearbeid er å øve til prøver, og i perioder er det ingenting.   Mye arbeid blir vurdert med lav-middels-høy måloppnåelse, dermed dekker høy måloppnåelse også mer enn bare 6, men ganske langt ned på skalaen, mens prøver er 1-6. 

Kompisene til sønnen er ikke like villige til å øve til prøver og kan bruke timene til å sove og gjør ingen lekser.  De har heller ikke foreldre som er villige til å sitte og repetere til prøver med barna. Det gjør vi, vi anser at ved å hjelpe til med å prate om fagene og øve hjemme så øker det motivasjonen og gleden over å få gode karakterer. Noen mener vi gjør han en bjørnetjeneste og hjelper for mye,  men når han gikk fra 3 til 5 i norsk uten direkte hjelp så har bare jobbingen i andre fag hatt overføringsverdi og han har dermed øvd seg på å lese/skrive.  Det er begrenset hvor mye vi kan hjelpe på en fagdag.   Vi jobber med forventninger hjemme (andre kan nok kalle det krav) for å vise han at man må jobbe litt/at med jobbing kommer resultater. Her er det HELT uaktuelt å slacke/friår og påstår han at han er skolelei så blir playstation hans solgt.   Det er IKKE kult blant kompisene å være skoleflink, alle unntatt EN kompis har mellom 3,4-4,1 i snitt.  Både vår sønn og den andre kompisen har foreldre med master eller mer, ingen av de andre foreldrene har høyere utdanning enn bachelor og mange ikke engang det.  

Anonymkode: d0e4b...92c

Hvordan mener du dette er relevant? Bare lurer :)

Anonymkode: 3fe62...14a

AnonymBruker
Skrevet

Takk til alle seriøse svar.

Noen har hengt seg opp i det jeg sa om lærerne, jeg har helt siden gutten startet på skolen opplevd at han er en sånn elev som lærerne har en del å si om. Det er jo ikke det at de ikke liker han, men han er nok ingen lærerfavortitt. Selvsagt fordi han kan være urolig eller protesterer eller spiller kul.

Søsteren er en som kun får skryt på skolen og er en sånn elev som alle lærere elsker fordi hun er oppvakt, følger med og tar beskjeder mens broren ikke helt får med seg beskjeder og gjerne har en egen løsning som han mener er best.

Og nei alle kan ikke gå studiespes eller studere jeg vet jo det. Men da tenker jeg at gutten må ha noe annet han ønsker og så langt har vi ikke sett helt hva det er. Jeg ser ham ikke for meg som håndtverker i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...