AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #1 Skrevet 18. juni 2022 Staten har valgt å bygge ned arbeidslivet i norge, i mange tiår. 80-tallet var siste tiåret med gode forhold. Nå i dag skal alt skjæres ned til beinet, betale minst mulig i mange yrker. Importerer billig arbeidskraft som jobber langt under 200kr/timen. Lønn nordmenn knapt kan leve av, eller vil godta. Flere yrker er helt ødelagt. Så godtar man bemanningsbyråer som dumper ned til for eks 192kr/timen, gir bare MINIMUM. Men krever MAKSIMUM!! Synd at folk godtar dette, i norge er det ingen streikevilje. Bre kuer seg og godtar. Det er jo bedre å leve på NAV i norge, eller å komme seg inn i fengsel for mange. Enn å leve i et lavlønnet yrke, utdannelse er jo heller ikke noe lønnsomt lenger. Man skal kjempe som en idiot for å få en jobb, så er man slave igjen. Anonymkode: be16b...637 3
A-hunter Skrevet 18. juni 2022 #2 Skrevet 18. juni 2022 Å dytte egen befolkning over på trygd og heller få jobben gjort av billige utlendinger er en politikk norske velgere har bejublet, applaudert og høylydt bedt om mye mer av gjennom helt frie valg i over 40 år. Som man reder, ligger man.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #3 Skrevet 18. juni 2022 Jeg kjøper ikke helt den. For det første er det ekstrem mangel på arbeidskraft i Norge i mange bransjer, blant annet i min bransje. Tidligere hadde vi en del arbeidskraft fra Øst-Europa, men de er ikke interessert i å komme lenger da forholdene hjemme har blitt ganske gode. Innenfor de bransjene hvor Norge tidligere har importert arbeidskraft har vi i Norge et ufravikelig minstelønnskrav. I hvilke bransjer mener du scenarioet du beskriver er en realitet ? Anonymkode: 7a577...b8f 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #4 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjøper ikke helt den. For det første er det ekstrem mangel på arbeidskraft i Norge i mange bransjer, blant annet i min bransje. Tidligere hadde vi en del arbeidskraft fra Øst-Europa, men de er ikke interessert i å komme lenger da forholdene hjemme har blitt ganske gode. Innenfor de bransjene hvor Norge tidligere har importert arbeidskraft har vi i Norge et ufravikelig minstelønnskrav. I hvilke bransjer mener du scenarioet du beskriver er en realitet ? Anonymkode: 7a577...b8f Det er ikke mangel, det er mangel på betalingsvilje. Lederlønninger som ikke henger på greip i heletatt, da blir det slik. Man lager for store prik i et samfunn. A-hunter skrev (7 minutter siden): Å dytte egen befolkning over på trygd og heller få jobben gjort av billige utlendinger er en politikk norske velgere har bejublet, applaudert og høylydt bedt om mye mer av gjennom helt frie valg i over 40 år. Som man reder, ligger man. Helt enig, derfor slutta jeg i arbeidslivet. Anonymkode: be16b...637
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #5 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke mangel, det er mangel på betalingsvilje. Lederlønninger som ikke henger på greip i heletatt, da blir det slik. Man lager for store prik i et samfunn. Helt enig, derfor slutta jeg i arbeidslivet. Anonymkode: be16b...637 Du svarte ikke på spørsmålet? Jeg opplever det samme som personen du siterer, nemlig at det du beskriver ikke henger helt på greip med realiteten. Hvilen sektor er det du tenker på? Anonymkode: 8ca1c...26d 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #6 Skrevet 18. juni 2022 Horribelt. Og verst er det jo med mangelfull norskkunskaper. Til og med legesentrene er fulle av utenlandske leger med gebrokkent norsk.. Anonymkode: acf4b...c01
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #7 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Horribelt. Og verst er det jo med mangelfull norskkunskaper. Til og med legesentrene er fulle av utenlandske leger med gebrokkent norsk.. Anonymkode: acf4b...c01 Ja, så har du sykepleier og hjelpepleiere. Fremtiden vår er så mørk, at noen produserer barn inn i denne gale verden er et under. Anonymkode: be16b...637 1
A-hunter Skrevet 18. juni 2022 #8 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Horribelt. Og verst er det jo med mangelfull norskkunskaper. Til og med legesentrene er fulle av utenlandske leger med gebrokkent norsk.. Anonymkode: acf4b...c01 Norge består av 25% (1,5 millioner) innvandrere og andelen er sterkt økende. Å tro at disse gidder å lære seg norsk for å tekkes en befolkning som trygler om å bli skiftet ut raskest mulig er naivt.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #9 Skrevet 18. juni 2022 A-hunter skrev (34 minutter siden): Norge består av 25% (1,5 millioner) innvandrere og andelen er sterkt økende. Å tro at disse gidder å lære seg norsk for å tekkes en befolkning som trygler om å bli skiftet ut raskest mulig er naivt. Hvorfor finner du opp egne tall? Anonymkode: e9c0e...f35 5 1
A-hunter Skrevet 18. juni 2022 #10 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvorfor finner du opp egne tall? Anonymkode: e9c0e...f35 Jeg finner dem ikke opp. SSB skriver at de ikke teller innvandrerbefolkningen, bare direkte innvandrere og barn av to direkte innvandrere. Det er selvsagt ikke hele innvandringsbefollningen. Hvorfor linker du til tall du ikke forstår?
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #11 Skrevet 18. juni 2022 Dette er veldig bekymringsfullt at over 50% av sosialhjelp går til en gruppe som utgjør 15% av befolkningen. "I 2019 ble 56 prosent av den økonomiske sosialhjelpen utbetalt til innvandrere. Samtidig utgjorde innvandrere 45 prosent av alle mottakerne, en andel som har økt de siste årene." https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/over-halvparten-av-sosialhjelpsutbetalingene-gar-til-innvandrere "75 prosent av sosialhjelpen i Oslo går til personer med innvandrerbakgrunn, ifølge SSB." https://www.tv2.no/a/14223222/ Anonymkode: 95816...cda 1
kri.star Skrevet 18. juni 2022 #12 Skrevet 18. juni 2022 Du virker å ikke ønske eller å klare å svare på spørsmålet: hvilke bransjer du opplever dette i? Ut fra hva du skriver, så er dine og min virkelighetsoppfatning helt forskjellig. Jeg ser ett arbeidsmarked som trenger utenlandsk arbeidskraft og utenlandsk ekspertise. I lille Norge er vi ikke nødvendigvis best på alt, slik enkelte virker å tro. Jeg jobber selv innen olje/gass og vi hadde ikke klart oss uten ingeniører og andre eksperter. Norge er også på vei inn i en eldrebølge, og vi trenger alle hjelpende hender vi kan få! Tallene viser oss også at norske lønninger bare øker og øker. Når 18-åringen min tjener 167,- i timen for å jobbe i en klesbutikk, så tror jeg vi kan si at det går ganske så greit. Motbevis meg gjerne, men da det være med fakta og konkrete eksempler, ikke fjas og argumenter funnet på i eget hode. 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #13 Skrevet 18. juni 2022 A-hunter skrev (23 minutter siden): Jeg finner dem ikke opp. SSB skriver at de ikke teller innvandrerbefolkningen, bare direkte innvandrere og barn av to direkte innvandrere. Det er selvsagt ikke hele innvandringsbefollningen. Hvorfor linker du til tall du ikke forstår? Hva er det du teller, da? Og har du en link til disse tallene dine? Hva definerer du som en innvandrer i dette tallmaterialet ditt? Anonymkode: e9c0e...f35
herzeleid Skrevet 18. juni 2022 #14 Skrevet 18. juni 2022 Nå er jeg ikke helt enig i ‘elendighetsbeskrivelsen’ av norsk arbeidsliv, men jeg synes det er interessant hvordan de som normalt skulle ‘kjempe’ for de på gulvet har akseptert en enorm tilflytning av billig arbeidskraft, med de konsekvensene det har for de ‘på gulvet. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #15 Skrevet 18. juni 2022 Godt at vi har både automatisering og digitalisering på en og samme gang, så slipper vi snart å høre på rasistiske tullinger som angriper andre folk fra andre land som jobber. Så kan de være rasister ovenfor en robot eller et digitalt program 😂 Anonymkode: 93708...7b8 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #16 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er veldig bekymringsfullt at over 50% av sosialhjelp går til en gruppe som utgjør 15% av befolkningen. "I 2019 ble 56 prosent av den økonomiske sosialhjelpen utbetalt til innvandrere. Samtidig utgjorde innvandrere 45 prosent av alle mottakerne, en andel som har økt de siste årene." https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/over-halvparten-av-sosialhjelpsutbetalingene-gar-til-innvandrere "75 prosent av sosialhjelpen i Oslo går til personer med innvandrerbakgrunn, ifølge SSB." https://www.tv2.no/a/14223222/ Anonymkode: 95816...cda Nå er nordmenn med minoritets- og innvandrerbakgrunn (det du kaller for bare "innvandrere"), også overrepresentert innenfor høyere utdanning, herunder i flere svært viktige yrker som odontologi (tannlege) og medisin. Trenger du at jeg finner frem statistikk for det, eller tenker du nok at det er best å klappe igjen, for du vet veldig godt at mange nordmenn med minoritets- eller innvandrerbakgrunn går for medisin og odontologi? Når du først skal ta en ytterkant, så kan man lett komme med en annen ytterkant, i dette tilfellet en meget positiv en. På samme måte som etnisk norske kvinner står for et flertall blant de uføre, men samtidig står også etnisk norske kvinner (regnet om i rene tall) for et stort flertall blant studenter innenfor høyere utdanning. Så du har de to ytterkantene der, der menn i den ene ytterkanten (høyere utdanning) holder på å få skikkelig akademisk- og utdannings-relatert juling av kvinner, noe som også kommer til å vise seg i arbeidslivet, som igjen betyr noe for skatt, avgifter, osv. Ellers, når det gjelder uføre, så er nordmenn med minoritets- og innvandrerbakgrunn UNDERrepresentert her, noe som er positivt. Alltid morsomt når folk med fordommer snakker om hvor mange er på sosialen, men glemmer en annen seksjon (ufør) der innvandrere er UNDERrepresentert. Blant 370 049 uføretrygdede, ifølge SSB, har kun 40 893 et annet landbakgrunn. Blant disse 40 893 er 8 493 hvite som snø 😂 og kommer enten fra Canada / USA / Vest-Europa / UK / New Zealand. Resterende 32 400 kommer i hovedsak fra såkalte "ikke-vestlige" land, og de er fortsatt UNDERrepresentert, selv i denne kategorien, sammenlignet med etnisk norske uføre. Ironisk nok, hadde andelen uføretrygdede ha vært 11,8% om vi hadde regnet kun etnisk norske uføre med, men siden NYE nordmenn med enten minoritets- eller innvandrerbakgrunn er med, så går andelen uføre NED fra 11,8% til 10,6% på grunn av dette. Anonymkode: 93708...7b8 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå