Gå til innhold

hvor skal barnet bo

Anbefalte innlegg

Gjest gjest nå
Skrevet

så da spørger eg eder følgende...

barnet er 14 og bor nå hos mor. h*n har ytret ønske om å bo hos far istedet, og far sier ja. mens mor sier så absolutt ikke.

hvor gammelt må barnet være før h*n får bestemme selv?

og, hvem skal egentlig betale vanlige klær og sko? den som mottar bidrag eller den som betaler bidrag? eller skal man dele på det?

er det noen som vet hvor man kan finne regler på slikt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_cesi_*
Skrevet

hallo.

idag er det slik at barnet skal høres når det er fylt 12 år når det gjelder hvor det skal bo og hva det selv ønsker. Det er dem som mottar bidrag som skal betale for klær,sko,fritidsakt. etc.. Dette gjelder hvis man har en standard avtale, og ikke har tegnet en privat. Det som skal deles, er f.eks. tannregulering, konfirmasjon og leirskole. :) good luck. Been there!!!!!!!!

Gjest gjest nå
Skrevet

takk for svar, men vet du hvor man kan finne reglene og lovene på dette?

Skrevet

da ville jeg ringt familievern kontoret der du bor. de har oversikt over alle slike ting. trygdekontoret sitter også med denne informasjon. :)

Skrevet

Regelverket sier at barn ned til 7 år skal høres om det er uenighet. Det skal gradvis legges mer og mer vekt på hva barnet mener frem til barnet er 12 år. Fra barnet er 15 kan det mer eller mindre bo der det selv vil uavhengig av foreldrenes mening (satt på spissen).

Om begge foreldrene er egnet til omsorg betyr dette at barns mening vil bli tillagt vesentlig betydning fra barnet er 10-11 år, og at det er sansynlig at det vil få gjennom sin vilje om forholdene forøvrig ligger til rette for det (i praksis vil dette si foreldrenes egnethet til å ivareta omsorgen).

Det var imidlertid en sak i pressen for en tid tilbake der et barn på 12 år ikke ble hørt. Ingenting er med andre ord "endelig" i den forstand at barnets vilje altid blir løsningen.

Mht kostnader til klær, sko, ukepenger, etc, er det den som mottar bidrag og barnetygd som skal betale dette. Dette gjelder også fritidssysler om det er innenfor "normal kostnads området" (riding er vistnok så kostbart at det forventes at begge foreldrene bidrar såfremt begge foreldrene er enig om at dette er en aktivitet barnet skal få delta på).

Om det praktiseres felles omsorg for ett barn vil det ofte medføre at foreldrene mottar barnetrygd annethvert år, og at de betaler bidrag til hverandre. Det siste medfører at den som tjene mest også betaler mest slik at den andre forelderen sitter med et lite bidrag selv om foreldrene praktiserer felles omsorg.

Gjest Gjest nå
Skrevet

Det står i sidene til departementet at man skal dele kostnadene med transport i forbindelse med samvær. Men står det nedfelt noe sted om hvordan man skal gjøre det i praksis? I vårt tilfelle er det far som har kjørt hver gang og mor krangler om kroner og øre for hennes del av de faktiske utgiftene som bensin og bompenger sett i forhold til inntekt. Men samtidig står da far med alle utgifter til bil, forhøyet forsikring på grunn av 2 timers reise hver vei, osv.

Spørsmålet blir da. Kan man kreve av henne å bidra praktisk til samvær?

Skrevet

Jeg har ingen linker på sparket som kan bekrefte dette, men er ganske sikker på at bostedsforelder ikke er medansvarlig for å ivareta den praktiske biten ved barns samvær (dvs er ikke medansvarlig for å hente/levere). Dette har myndighetene overlatt til samværsforelder, noe som desverre skaper en del unødige konflikter imotsetning til om det var et likeverdig ansvar.

Eksakt hvordan kostnadene beregnes bør du snakke med ditt lokale trygdekontor om. I praksis er det vel rimligste transport som skal legges til grunn. Men jeg antar det også legges til grunn et viss skjønn. Om det rimligste er bil, men pga avstander medfører at samværet blir VESENTLIG forkortet, eller om det medfører at reisen må utsettes en dag, antar jeg at andre transportmetoder blir lagt til grunn. Jeg er usikker på hvilke satser som brukes for bil, men for noen år siden (med vesentlig lavere bensinpris) lå dette på ca 1,10 pr km. Antar at det i dag ligger på ca 2,- pr km, men kan også ha økt slik at "Statens satser" legges til grunn. Kansje det er noen andre her inne som sitter med mer informasjon om dette.

Uavhengig av om det er mor eller far som er bostedsforelder/samværsforelder, mener jeg at det kun er samværsforelder som er pålagt å bidra til samvær rent praktisk (dvs hente/bringe). Jeg er grunnleggende uenig i et lovverk som tilsier at den av foreldrene som er bostedsforelder (dermed også definert som best egnet forelder) skal bli fritatt for ansvaret ved å sikre barn samvær. En bostedsforelder bør etter mitt skjønn være delaktig i å ivareta barnets beste (samvær med samværsforelder er en av de ting som ofte defineres som barnets beste), men "noen" har klart å overbevise politikerene om at bostedsforelder ikke skal pålegges å ivareta barnets beste når det er snakk om samværsreiser.

Skrevet
Eksakt hvordan kostnadene beregnes bør du snakke med ditt lokale trygdekontor om. I praksis er det vel rimligste transport som skal legges til grunn. Men jeg antar det også legges til grunn et viss skjønn. Om det rimligste er bil, men pga avstander medfører at samværet blir VESENTLIG forkortet, eller om det medfører at reisen må utsettes en dag, antar jeg at andre transportmetoder blir lagt til grunn. Jeg er usikker på hvilke satser som brukes for bil, men for noen år siden (med vesentlig lavere bensinpris) lå dette på ca 1,10 pr km. Antar at det i dag ligger på ca 2,- pr km, men kan også ha økt slik at "Statens satser" legges til grunn. Kansje det er noen andre her inne som sitter med mer informasjon om dette.

Det benyttes ikke statens satser, kun dekning av utgifter som konkret relaterer seg til transporten. Det vil si bensin, bompenger, eventuelle fergebilletter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...