Småkaker Skrevet 18. juni 2022 #1 Skrevet 18. juni 2022 Jeg pleier å veie meg en gang i uken for å følge med på vektoppgang. En uke legger jeg på meg 100 - 200g, bare for å legge 1.5 kg neste. Og det har skjedd flere ganger ila siste 2 mnd. Har spist samme mengde mat hele veien, byttet ut godteri med frukt og økt aktiviteten. Jeg er nå uke 31 og har lagt nesten 13 kg på meg. Er det flere som har opplevd sånne kaotiske vektoppganger? Jeg har lest at man skal legge på seg ca. 500g hver uke og hvis man legger altfor mye på seg så skulle man kontakte legen. Jeg har ikke noen helseplager, så derfor lurer jeg på om sånne vekthopper er normale.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #2 Skrevet 18. juni 2022 Småkaker skrev (3 minutter siden): Jeg pleier å veie meg en gang i uken for å følge med på vektoppgang. En uke legger jeg på meg 100 - 200g, bare for å legge 1.5 kg neste. Og det har skjedd flere ganger ila siste 2 mnd. Har spist samme mengde mat hele veien, byttet ut godteri med frukt og økt aktiviteten. Jeg er nå uke 31 og har lagt nesten 13 kg på meg. Er det flere som har opplevd sånne kaotiske vektoppganger? Jeg har lest at man skal legge på seg ca. 500g hver uke og hvis man legger altfor mye på seg så skulle man kontakte legen. Jeg har ikke noen helseplager, så derfor lurer jeg på om sånne vekthopper er normale. Jeg har opplevd det samme som deg. Er 38 uker på vei nå. Ene uken har jeg gått opp noen hundre gram før vekta plutselig hopper en kilo opp neste uke. Har til og med gått ned opptil en kilo av og til. Tipper det er helt normalt - jeg har i hvert fall ikke fått noen kommentarer på det hos hverken jordmor, fastlege eller sykehuset. Når har du neste kontroll? Det beste er kanskje å bare spørre neste gang du skal dit 😊 Anonymkode: 9ca10...243 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #3 Skrevet 18. juni 2022 Både denne og forrige graviditet gikk vekten oppover i små hopp. Ligger stille noen uker og så går jeg plutselig opp 1-2 kg før vekten stabiliserer seg igjen noen uker. Jeg tror det er helt vanlig, husk at anbefalt vektøkning er snitt, enkeltuker har ikke noe å si. Q Anonymkode: 29602...051
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #4 Skrevet 18. juni 2022 Jeg la på meg 15 kg totalt, og vektøkning var absolutt ikke jevn. Nesten ingen vektoppgang i 1. og 3.trimester og masse vektoppgang i 2.trimester. Anonymkode: b9d49...cf8
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #5 Skrevet 18. juni 2022 Jeg har så langt hatt ingen vektoppgang første trimester til uke 17. Da gikk jeg plutselig opp 1 kg. Men fra da og frem til uke 24, hvor jeg er nå, har jeg totalt gått opp 4 kg. Utover den ene uka har det vært veldig her og der. Men babyen er fastslått til og være stor nok til og komme ca. uke før tia, så alt er helt fint. Antar kanskje en del kommer i tredje trimester hos meg Anonymkode: 9c526...c75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå