Gå til innhold

Hvorfor har Norge verdens nest dyreste bensinpris etter Hong Kong?


Anbefalte innlegg

Skrevet

https://e24.no/olje-og-energi/i/QyV7b8/bloomberg-norske-bensinpriser-nest-hoeyest-i-verden?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Det virker rart med tanke på at Norge produserer olje. Hvorfor er det slik? 

Å, ja, svaret ligger jo i artikkelen:

Skatter og avgifter utgjør halve prisen. Så grådig norsk stat og grådig norsk regjering har bestemt bensinprisen. Det vil si Ap, Sp og SV som samarbeidspartner. Jeg håper folk husker hvem som ga dem høye bensinpriser i en tid hvor alle priser går opp i valgene fremover.

  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er da verdens beste land å bo i‼️

Den normalt sett totalt fraværende Støre «følger nøye med» 😳

……. på sin vei ril Kristiansand for å legge seg opp i lokaldemokratiet der. 

Småtterier som økte kostnader for folk flest gidder han ikke en gang å kommentere.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hva tror du vil skje hvis drivstoffprisene blir halvert over natten ved at skatter og avgifter fjernes?

* For det første taper staten store inntekter som enten må føre til kutt i velferdstilbud, økning av andre skatter og avgifter eller økt oljepengebruk. 

* For det andre vil folk bruke pengene de sparer på drivstoff til andre formål. Med mindre alt går til sparing, vil også dette føre til økt press i økonomien (større etterspørsel etter varer og tjenester = høyere priser). 
 

Hvis man kombinerer det at folk får mer penger mellom hendene til å bruke på andre ting enn drivstoff OG at staten skal øke oljepengebruken for å dekke opp for tapte inntekter - da er du garantert et press på økonomien som gir økte renter når vi er i den situasjonen vi er i nå. Noe som da spiser opp de sparte drivstoffutgiftene og vel så det. 

Endret av Mardrøm
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Mardrøm skrev (21 minutter siden):

Hva tror du vil skje hvis drivstoffprisene blir halvert over natten ved at skatter og avgifter fjernes?

* For det første taper staten store inntekter som enten må føre til kutt i velferdstilbud, økning av andre skatter og avgifter eller økt oljepengebruk. 

* For det andre vil folk bruke pengene de sparer på drivstoff til andre formål. Med mindre alt går til sparing, vil også dette føre til økt press i økonomien (større etterspørsel etter varer og tjenester = høyere priser). 
 

Hvis man kombinerer det at folk får mer penger mellom hendene til å bruke på andre ting enn drivstoff OG at staten skal øke oljepengebruken for å dekke opp for tapte inntekter - da er du garantert et press på økonomien som gir økte renter når vi er i den situasjonen vi er i nå. Noe som da spiser opp de sparte drivstoffutgiftene og vel så det. 

1. Dette er inntekter staten har fordi detner et unormalt høyt prispress på energi pga situasjonen i Europa. 

2. Nei, det vil ikke føre til et større press i økonomien. Nå brukes penger som ellers ville vært spart eller brukt på andre ting på drivstoff. Motorer fungerer ikke slik at de bruker mindre drivstoff fordi prisen øker.

Dette vet selvsagt rådgiverne i finansdepartementet og det har de nok også videreformidlet til den politiske ledelsen.

Endret av PetterKanin
  • Liker 1
Skrevet
PetterKanin skrev (4 minutter siden):

1. Dette er inntekter staten har fordi detner et unormalt høyt prispress på energi pga situasjonen i Europa. 

2. Nei, det vil ikkw føre til et større press i økonomien. Nå brukes pwnger som ellers ville vært spart eller brukt på andre ting på drivstoff. Motorer fungerer ikke slik at de bruker mindre drivstoff fordi prisen øker.

1. Avgiftene på bensin/diesel er et kronebeløp uavhengig av pumpeprisen. Så statens inntekter fra drivstoff-avgiftene øker ikke når drivstoffprisen øker. Med unntak av merverdiavgiften - den gir isolert sett høyere inntekter ved høyere pris.

Men du mente kanskje på at staten har økte inntekter som følge av økt oljepris. Å bruke disse inntektene for å erstatte bortfall av andre inntekter er det samme som økt oljepengebruk som jeg jo skriver om. 
 

2. Det å dempe inflasjonen handler om å få folk til å bruke mindre penger. Derfor settes renta opp og derfor bidrar høye drivstoffpriser positivt til å dempe presset (så lenge inntektene ikke øker). Settes avgiftene ned, må rentene settes tilsvarende opp for å ha samme effekt. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Mardrøm skrev (17 minutter siden):

1. Avgiftene på bensin/diesel er et kronebeløp uavhengig av pumpeprisen. Så statens inntekter fra drivstoff-avgiftene øker ikke når drivstoffprisen øker. Med unntak av merverdiavgiften - den gir isolert sett høyere inntekter ved høyere pris.

Men du mente kanskje på at staten har økte inntekter som følge av økt oljepris. Å bruke disse inntektene for å erstatte bortfall av andre inntekter er det samme som økt oljepengebruk som jeg jo skriver om. 
 

2. Det å dempe inflasjonen handler om å få folk til å bruke mindre penger. Derfor settes renta opp og derfor bidrar høye drivstoffpriser positivt til å dempe presset (så lenge inntektene ikke øker). Settes avgiftene ned, må rentene settes tilsvarende opp for å ha samme effekt. 

Merverdiavgiften er det som gir økte inntekter, ja.

Folk bruker ikke mindre penger ved at prisen på varer de må ha øker. Det får dem til å bruke mer penger. Høyere priser på varer folk må ha bidrar altså til det motsatte av det du tror.

At rentenuvået øker vil være positivt, renta i dag er alt for lav.

Endret av PetterKanin
  • Liker 1
Skrevet

Miljøavgifter ødelegger litt. Men dagens oljepris forsvarer ikke den påstanden. Det merkelige er også at det eneste oljeraffineri vi har i Norge. Equinor Refining AS på Mongstad, som omdanner råolje til bensin, produserer nok bensin til å dekke Norges årlige forbruk av bensin fire ganger..  80% av denne produksjonen eksporteres  

Og når staten som hovedaksjonær har kontroll over Equinor da skal sette en pris på bensinen i Norge som er nest høyest i verden..må nesten velgerne spørre stortingspolitikerne om. 

  • Liker 1
Skrevet
PetterKanin skrev (14 minutter siden):

Merverdiavgiften er det som gir økte inntekter, ja.

Folk bruker ikke mindre penger ved at prisen på varer de må ha øker. Det får dem til å bruke mer penger. Høyere priser på varer folk må ha bidrar altså til det motsatte av det du tror.

At rentenuvået øker vil være positivt, renta i dag er alt for lav.

Nei, jeg skrev at merverdiavgift på drivstoff isolert sett gir økte inntekter. Hvis du skal leke finansminister må du også ta med i regnestykket at staten også får økte utgifter som følge av høye priser. Det er jo en vesentlig grunn overskridelsene på mange byggeprosjekter. Eller tenk på drivstoffkostnadene til politi og Forsvaret. Eller strømutgiftene til helseforetakene. 
 

Det er vanskelig å følge logikken din, men tenk slik på det:

Om du bruker 1000 kroner i måneden på drivstoff og prisen blir halvert. Da frigjøres det 500 kroner som du kan bruke på andre varer og tjenester, noe som bidrar til å øke etterspørselen og prisene. Ditt forbruk vil ikke påvirke økonomien i seg selv, men den samlede effekten vil bli formidabel. Pluss at lavere avgifter på drivstoff også gir økt etterspørsel som bidrar til å holde oljeprisen høy (det er godt dokumentert). 

Skrevet (endret)
Mardrøm skrev (1 time siden):

Nei, jeg skrev at merverdiavgift på drivstoff isolert sett gir økte inntekter. Hvis du skal leke finansminister må du også ta med i regnestykket at staten også får økte utgifter som følge av høye priser. Det er jo en vesentlig grunn overskridelsene på mange byggeprosjekter. Eller tenk på drivstoffkostnadene til politi og Forsvaret. Eller strømutgiftene til helseforetakene. 
 

Det er vanskelig å følge logikken din, men tenk slik på det:

Om du bruker 1000 kroner i måneden på drivstoff og prisen blir halvert. Da frigjøres det 500 kroner som du kan bruke på andre varer og tjenester, noe som bidrar til å øke etterspørselen og prisene. Ditt forbruk vil ikke påvirke økonomien i seg selv, men den samlede effekten vil bli formidabel. Pluss at lavere avgifter på drivstoff også gir økt etterspørsel som bidrar til å holde oljeprisen høy (det er godt dokumentert). 

Det du glemmer her er at den tusenlappen garantert blir brukt når den brukes på varer man må ha.

Om prisen på varene man må ha halveres til 500 kroner så kan man velge ikke å bruke den.

Etterspørsel etter drivstoff vil øke langt mindre enn prisreduksjonen, siden drivstoff er noe de fleste bruker fordi de må, ikke fordi de kan.

 

 

Endret av PetterKanin
  • Liker 1
Skrevet
PetterKanin skrev (2 timer siden):

Det du glemmer her er at den tusenlappen garantert blir brukt når den brukes på varer man må ha.

Om prisen på varene man må ha halveres til 500 kroner så kan man velge ikke å bruke den.

Etterspørsel etter drivstoff vil øke langt mindre enn prisreduksjonen, siden drivstoff er noe de fleste bruker fordi de må, ikke fordi de kan.

 

 

Definer gjerne "må ha". Vi i Norge bruker enormt mye penger på varer vi strengt tatt ikke trenger. Om økonomien er stram, er der man kutter først. 

Skrevet
Example skrev (33 minutter siden):

Definer gjerne "må ha". Vi i Norge bruker enormt mye penger på varer vi strengt tatt ikke trenger. Om økonomien er stram, er der man kutter først. 

Vi bruker vannvittig muepenger pp ting vi ikke trenger. Men man trenger å levere barna i barnehagen. Man trenger å komme seg på jobb. De færreste kjører bil for moro skyld.

  • Liker 1
Skrevet
PetterKanin skrev (4 timer siden):

Vi bruker vannvittig muepenger pp ting vi ikke trenger. Men man trenger å levere barna i barnehagen. Man trenger å komme seg på jobb. De færreste kjører bil for moro skyld.

Ja. Da må man gjerne prioritere dette fremfor andre ting.

Sånn helt anekdotisk er min erfaring at mange som har dårlig råd fremdeles tar seg råd til dyre uvaner som strengt tatt ikke nødvendig. Enten det er tobakk, alkohol, brus, energidrikk, fast food og "kule biler". De færreste har behov for å kjøre så mye bil at det velter budsjettet med noen kroner ekstra for drivstoffet. Da må man tilpasse seg.

Strøm og mat er dog mye mer alvorlig i så måte.

Skrevet
PetterKanin skrev (8 timer siden):

Det du glemmer her er at den tusenlappen garantert blir brukt når den brukes på varer man må ha.

Om prisen på varene man må ha halveres til 500 kroner så kan man velge ikke å bruke den.

Etterspørsel etter drivstoff vil øke langt mindre enn prisreduksjonen, siden drivstoff er noe de fleste bruker fordi de må, ikke fordi de kan.

 

 

Det du skriver gir ikke mening.
 

Hvis man for eksempel fjerner veibruksavgiften på bensin/diesel (avgiften er 6-7 kroner per liter), vil dette gi tapte inntekter for staten på rundt 14 milliarder kroner. 
 

Disse 14 milliardene som folk og næringsliv slipper å betale i avgift, må bil av et sted!
 

Hvis alle sparer disse pengene så har det ingen effekt på økonomien. Men det er lite sannsynlig. Det meste av disse 14 milliardene vil bidra til økt etterspørsel etter matvarer, håndverkertjenester, reiser osv osv. i en situasjon hvor det er svært vanskelig å få tak i arbeidskraft, bidrar dette til inflasjon  

Sentralbankens «våpen» for å få kjølt ned økonomien er å gjøre penger dyrere  dvs å øke renten. Hvis staten stimulerer økonomien ved å øke oljepengebruken i form av lavere avgifter, må sentralbanken øke renta enda mer. 

 

Skrevet
Mardrøm skrev (18 minutter siden):

Det du skriver gir ikke mening.
 

Hvis man for eksempel fjerner veibruksavgiften på bensin/diesel (avgiften er 6-7 kroner per liter), vil dette gi tapte inntekter for staten på rundt 14 milliarder kroner. 
 

Disse 14 milliardene som folk og næringsliv slipper å betale i avgift, må bil av et sted!
 

Hvis alle sparer disse pengene så har det ingen effekt på økonomien. Men det er lite sannsynlig. Det meste av disse 14 milliardene vil bidra til økt etterspørsel etter matvarer, håndverkertjenester, reiser osv osv. i en situasjon hvor det er svært vanskelig å få tak i arbeidskraft, bidrar dette til inflasjon  

Sentralbankens «våpen» for å få kjølt ned økonomien er å gjøre penger dyrere  dvs å øke renten. Hvis staten stimulerer økonomien ved å øke oljepengebruken i form av lavere avgifter, må sentralbanken øke renta enda mer. 

 

De må vli av et sted nå også. Avgifter for å regulere økonomipresset er en særdeles dårlig ide, dette skal NB styre med rentenivået. 

Skrevet
PetterKanin skrev (12 minutter siden):

De må vli av et sted nå også. Avgifter for å regulere økonomipresset er en særdeles dårlig ide, dette skal NB styre med rentenivået. 

Da er vi helt enige! TS argumenterte for å redusere drivstoffavgiftene - det er en dårlig idé slik situasjonen er nå. 

Skrevet
Mardrøm skrev (39 minutter siden):

Da er vi helt enige! TS argumenterte for å redusere drivstoffavgiftene - det er en dårlig idé slik situasjonen er nå. 

Hvordan får du dette til å bli til at vi er helt enige?

Skrevet
Drizzt skrev (På 18.6.2022 den 7.28):

https://e24.no/olje-og-energi/i/QyV7b8/bloomberg-norske-bensinpriser-nest-hoeyest-i-verden?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Det virker rart med tanke på at Norge produserer olje. Hvorfor er det slik? 

Å, ja, svaret ligger jo i artikkelen:

Skatter og avgifter utgjør halve prisen. Så grådig norsk stat og grådig norsk regjering har bestemt bensinprisen. Det vil si Ap, Sp og SV som samarbeidspartner. Jeg håper folk husker hvem som ga dem høye bensinpriser i en tid hvor alle priser går opp i valgene fremover.

Det er minst to grunner til det, og den viktigste er skatter og avgifter.

Men det er der tverrpolitisk enighet om på stortinget. FrP ønsker vel mindre avgifter, og like avgifter. Liberalistene er vel de eneste som ønsker å fjerne dem.

Kombinasjonen av dem har ikke nok oppslutning til makt.

Prisveksten vi ser nå, er knyttet til markedsutvikling : i tillegg til oljeprisen, påvirkes pumpeprisen av raffineri kapasitet og etterspørsel etter raffinerte produkter. Og selv om vi selger mye olje, har vi veldig lite raffineri kapasitet. 

  • Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (På 18.6.2022 den 7.28):

Jeg håper folk husker hvem som ga dem høye bensinpriser i en tid hvor alle priser går opp i valgene fremover.

Det kommer helt sikkert ikke til å skje.

Konforme nordmenn gjør opprør på Facebook. Når vi virkelig kunne endret noe, ved f eks valg, så stemmer vi nøyaktig som sist gang.

  • Liker 1
Skrevet

https://www.nrk.no/norge/nordmenn-blant-dem-som-jobber-minst-i-europa-per-liter-bensin-1.16003824

 

Nordmenn er blant dem som jobber minst i Europa for en liter bensin. Vi har dyr bensin fordi vi har høye lønninger. 

Når man skal sammenligne seg med andre må man sammenligne noe som kan sammenlignes - pris alene er ikke en slik ting. Derfor gir det mer mening å sammenligne arbeidstid. 

Man har også "burgerindeksen", som viser hvor mye man må jobbe for å få råd til en bigmac i hvert enkelt land. 

En annen ting - når man sammenligner slikt - så må man også sammenligne hele systemet. Hvordan er helsevesenet i Hong Kong, skolevesenet, demokratiet, yttringsfriheten etc. Å se på et enkelt element gir ingen mening.

Skrevet

0fh2bv7nqym81.jpg

Heldigvis så er det generelle lønnsnivået i Norge såpass høyt at bensinutgifter ikke spiser opp like mye av folks inntekter, som i de fleste andre land. 🙂 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...