Gå til innhold

Jeg har så mye hodebunnseksem med skorper og åpne sår som blør

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjøttsår

flass

skorper

Intens kløe i hodebunn hver eneste dag 

blør til tilder 

håret blir fettete etter ingen dusj på 2 dager allerede. 

Prøver å føne håret minst mulig og hvis jeg må så med kaldt luft. Har prøvd 3 shampoo fra apotek men ingen nytte. Varierer fra å ha en flette i håret til å ha håret nede til å ha topp på hodet fordi jeg prøver å gi luft til flest mulig områder i hodebunnen. 

en stund hadde jeg så vondt i hodebunnen at det hjalp med mat- olje i 2 runder ( 2 dager ) i hele hodebunnen. Det mykna opp hodebunnen som blir så stiv  av alle sårene.. var som en befrielse,men alikevel gir oljen altfor mye fuktighet til hodebunnen og gjør at bakterier og sopp eller hva fan det er trives bedre. Hatt dette i 13 år. Moren min har atopisk og seboreisk og jeg har seboreisk selv uten tvil. 

Jeg er så sliten av dette…👎

Anonymkode: 66f11...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

som alle ser er jeg så lei av å ha denne kroniske lidelsen så det var om noen har råd ? Noen andre som blir helt loco av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det samme og ble veldig mye bedre av å bruke p-pillen Diane. Den reduserte talgproduksjonen hos meg. 

Anonymkode: aa955...2bf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde det samme, men fikk elocon liniment hos legen og det hjalp. Og at jeg fant en shampo jeg ikke var smått allergisk mot

Anonymkode: 8a3d6...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sebamed refief med karbamid? Prøvd det?

Anonymkode: 7326d...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har det samme å har veldig god effekt av diprosalic liniment.

Anonymkode: b2f90...63b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trøndermann38 skrev (3 minutter siden):

Diprosalic liniment funker bra for meg

Om det er psoriasis er dette bedte løsningen ja!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du prøvd kjerringrådet å vaske håret med eddikvann?  Er også plaget med seboreisk eksem og vasker hodebunnen med eddikvann  

Blander 12٪eddik halvt om halvt med vann. Fukter hodebunnen godt og lar det virke i 10-15 minutter. Og vasker håret som normalt.  

Gjentar hver tredje dag til utbruddet gir seg. Som oftest går det over i løpet av en uke.  Da holder det med vedlikehold ca 1 gang i måneden.  

Og ja  jeg hadde prøvd alt mulig fra apoteket først.  

Anonymkode: 82604...abd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du vært hos hudlege først og fremst. Må finne ut om det er pga tørr eller fet hodebunn.  Ikke alltid like lett å vite .

Det blir nok  sår pga  du klør å styrer.

Ikke føn uansett .

Bruk mindre behandling  en uke  bare for å stresse ned huden . Man kan  overbehandle. 

Lege igjen

Dexsin er en bra sjampo  som lindrer . Ikke behandler men lindrer .  

Hvordan er kostholdet?

Anonymkode: 8d940...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det som deg. For meg hjelper det å vaske håret hver dag, så det har jeg alltid gjort (er jeg litt slapp i en ferie og dropper den daglige hårvasken kommer skorpene, kløen osv)

Anonymkode: e2f76...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Daxxin sjampo fra apoteket fungerer hos meg, men det er ikke så ille som du beskriver da. Ellers Elocon som du får på resept hos lege.

Anbefaler også å trene håret ditt på å vaskes sjeldnere. Jeg vasker det hver sjette dag, det blir ikke fett og jeg klør mindre. 

Anonymkode: f716c...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gå til legen og få noe tilpasset eksemen på resept. 

Anonymkode: 55153...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres veldig ut som seboreisk eksem. Hos meg hjalp Fungoral veldig godt. 😊 

Anonymkode: f8523...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Signerer de som ber deg gå til hudlege! Jeg har lignende dette du beskriver, men på et begrenset område - det er psoriasis jeg har! Liniment i hodebunnen etter dusj/ved leggetid, i perioder med utbrudd. Kan jo godt hende du har en form for eksem/annen plage, bare lege som kan diagnostisere deg.

Det høres ut som du er hardt angrepet uansett hva det er, så her ville jeg ikke nølt med å søke hjelp!

Anonymkode: c0f13...c8d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har det sånn jeg og. Det som hjelper for meg er dermovate til hodebunn. Sover med det. Dusjer så med Fungoral shampo. Gjentar til hodebunnen er ok. 

Dermovate må du til legen for å få. 

Fungoral er shampo fra apoteket. 

Jeg vil råde deg til å gå til legen, da får du noe som kan hjelpe deg. Lykke til!

Anonymkode: 5a132...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
vinterskog skrev (På 18.6.2022 den 9.33):

Gå til en hudlege for riktig diagnose, finns nemlig mange ulike eksemer.

Jeg bruker Fungoral, spør hva tilsvarende er i Norge. Hjelper ikke 100% men demper verste kløa og rundt ørene/nakke/hårlinje.

Köp Fungoral 20 mg/ml Ketokonazol, schampo, 120 ml på Kronans Apotek | Kronans Apotek

Fungoral skal brukes 2 ganger pr uke. Vasker du håret utenom dette? For min sønn hjalp det med parfymefrie sjampoer fra apoteket som han bruker utenom fungoral, siden han disker stort sett hver dag. Har du mye flass/hud, bille jeg brukt liniment som du får reseptfritt fra apoteket og prøvd. 

Anonymkode: ba944...f90

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.6.2022 den 4.38):

Jeg har det samme og ble veldig mye bedre av å bruke p-pillen Diane. Den reduserte talgproduksjonen hos meg. 

Anonymkode: aa955...2bf

Interessant…jeg har tenkt at jeg må ha en veldig høy talg produksjon jeg åsså… er du / har vært ‘’plaget’’ av fet hud? Jeg vet ikke hvorfor men talg gir meg en følelse/tanke om at hvis noen har mye talg vil åsså kviser under huden forekomme. Jeg er sinnsykt plaget med ca 5 plasser i ansiktet hvor det er kronisk betenelse i en giga kvise VELDIG dypt under huden. Veldig vondt å det svir klør og prikker. Kanskje de type P-piller som Diane kan hjelpe for flere ting. 

Er så sliten av både huden og hodebunnen (hodebunn aller mest) så vil si tusen takk så mye for rådet. Skal skaffe diane fort å prøve ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.6.2022 den 20.53):

Har det sånn jeg og. Det som hjelper for meg er dermovate til hodebunn. Sover med det. Dusjer så med Fungoral shampo. Gjentar til hodebunnen er ok. 

Dermovate må du til legen for å få. 

Fungoral er shampo fra apoteket. 

Jeg vil råde deg til å gå til legen, da får du noe som kan hjelpe deg. Lykke til!

Anonymkode: 5a132...49d

Skal prøve ut garantert! Hørtes deilig ut bare det å sove EN NATT uten all den eksemen 😁 blir dermovate utprøving noen netter først . Taakk😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...