Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For mange år siden, da jeg var 17, var det en instruktør på et lengre kurs (del av utdanning) som utsatte meg for en sovevoldtekt. Han var en jeg hadde tillit til og som var ansatt av vgs for å undervise. Jeg slet i mange, mange år etter dette. Kom heldigvis etterhvert i et godt forhold med en helt fantastisk fyr som tok bort mye av det jeg slet med. Førstnevnte mann har prøvd seg en gang etter den første episoden, da kom jeg meg fint vekk selv og var ner sint enn redd. Hadde blitt voksen og mye mer selvsikker. 

Nå skal jeg på et kurs (med fest og moro på kveldene++) der jeg ser at han som utsatte meg for dette har meldt seg på. Jeg hadde gledet meg lenge til dette. Det innebærer felles transport dit (båt) og samvær hele helga. Jeg har fått høre at kona har flyttet fra ham. For to dager siden tok han kontakt og ville be om unnskyldning, skrev at han visste jeg skulle dit han skulle og ville ikke at det skulle bli ukomfortabelt for meg. Hva gjør jeg? Droppe hele kurset? Svare? Ikke svare?

Anonymkode: ce449...377

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

For to dager siden tok han kontakt og ville be om unnskyldning, skrev at han visste jeg skulle dit han skulle og ville ikke at det skulle bli ukomfortabelt for meg

Nå vet ikke jeg hvilken rolle han har eller hvor viktig dette kurset er men det er jo veldig rart at han på en måte ønsker å be om unnskyldning og at han ikke vil at det skal bli ukomfortablet for deg, altså så lenge han vet at du kommer dit så burde han vel strengt tatt holde seg hjemme.

• Liker 9
Skrevet

Hva tenker du? Det kan virke som at han er mer bekymret for at det er ukomfortabelt for ham, enn for deg. Ellers hadde han tatt kontakt tidligere. Så spørsmålet er: Hva ønsker du å gjøre? Jeg skulle ønske at du orket å stå på 2 bein og ikke la han manipulere deg til å trekke deg, eller late som at det han gjorde mot deg er ok. Samtidig må du vurdere om det vil være skadelig for deg å møte ham igjen eller om du tror det er noe du er klar for?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest Wrightandrong
Skrevet (endret)

Tenker at en fullbyrdet voldtekt er vanskelig å skulle tilgi i utgangspunktet. Har han i tillegg prøvd seg på noe lignende i etterkant virker han ganske skamløs. Synes du skal dra på det kurset med hevet hode. Ikke gi han den gleden ved at du trekker deg. Gi han et tydelig og direkte svar. Fyren har bare godt av å bli bevisst på hva hans handlinger har hatt å si for deg. Er det noen som eventuelt bør la være å dra så er det han. Var jeg deg ville jeg nok ventet med å tilgi, om det i det hele tatt er mulig i en sak som dette. 

Endret av Wrightandrong
Skrevet (endret)

Om du så frem til kurset men føler det er ubehagelig når han er der så kan du be han trekke seg, og hvis du vil så kan du prøve å skrive med han til at du har bevis nok til å anmelde det som skjedde. Det finnes en del rasshøl som ikke lærer for de slipper unna med det meste, så hvem vet hvor mange ganger han har gjort dette? Min magefølelse sier meg at når en instruktør gjør sånt så er det skjeldent bare en gang.

Men til sist må jeg si, lytt til hva hjertet ditt sier og gå for det. Det er mange som sier at noe må tilgies før man kan gå videre, og hva du sier må du nesten føle på selv - men det finnes noe som heter rett og galt, og på enden av dagen så finnes det ikke stort verre ting man kan gjøre mot en annen.

Endret av tasmus82
Skrivefeil
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Han burde gjort dette for lenge siden, men når situasjonen er som den er, så gjør han i alle fall nå det rette. Det er dette du bør ta utgangspunkt i. Hva er alternativene? Han kunne latt være å kontakte deg, og oppført seg som han ikke husker det han har gjort. Det koster ham en del å ta initiativ til å skvære opp, kanskje mer nå enn om han hadde gjort det tidligere. At han tar kontakt kan tyde på at hendelsen er noe som har gnagd på ham også.

Vær den du gjerne ville ha møtt hvis du var i hans situasjon og strakte ut en hånd.

Gjest theTitanic
Skrevet

Ville ikke tilgitt nei. Men han er på festen så du må vel gjøre gode miner til slett spill. 

Etter voldtekten så har han prøvd seg på deg senere. Dette forteller at han ikke angrer, ikke eier selvinnsikt og ikke har omtanke for deg. Unnskyldningen er nok for at du ikke skal lage noen ubehageligheter for ham. Og muligens også for å snike seg innpå deg på nytt. Pass på å aldri være alene på festen. 

Skrevet
Dr. Lanke skrev (5 timer siden):

Han burde gjort dette for lenge siden, men når situasjonen er som den er, så gjør han i alle fall nå det rette. Det er dette du bør ta utgangspunkt i. Hva er alternativene? Han kunne latt være å kontakte deg, og oppført seg som han ikke husker det han har gjort. Det koster ham en del å ta initiativ til å skvære opp, kanskje mer nå enn om han hadde gjort det tidligere. At han tar kontakt kan tyde på at hendelsen er noe som har gnagd på ham også.

Vær den du gjerne ville ha møtt hvis du var i hans situasjon og strakte ut en hånd.

Vær så snill! Har det rablet for deg? Ts skylder ikke denne mannen en dritt. Ikke fortell TS at hun skal vende det andre kinnet til etter alle disse årene hvis TS ikke er klar for det. Det kunne selvsagt vært interessant å se hvor interessert denne mannen  er i å innrømme hva han har gjort og ta eierskap i  traumene han har påført ts som 17-åring, men hvis ikke ts føler at det er noe hun ønsker eller trenger, skal ikke vi fortelle noen hva som er riktig løsning i denne saken. Ikke fortell offere for overgrep at de skal være den de ville ha møtt hvis de mot formodning hadde forgrepet seg på noen. Det er maipulerende og sykt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg rotet vekk tråden, så det tok litt tid før jeg fikk svart. 

Kurset er neste helg. Jeg har ikke svart enda, men har fått en til sms der han skriver at han skjønner godt hvis jeg ønsker at han skal trekke seg. Det hadde jo vært det mest "komfortable", men da viser jeg jo at jeg faktisk er redd. Jeg har ikke svart fordi jeg egentlig ikke vil åpne kommunikasjon, selv om det jeg har lyst til er å brøle til ham hvordan det er å våkne opp og finne ut at noen du ser opp til har ligget med deg, og så sjekke telefonen og se en melding om at han håper jeg tar angrepille eller abort hvis jeg ble gravid. 

Samtidig er det jo positivt å be om unnskyldning, men jeg er usikker på hans motivasjon for å gjøre det. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du skal ikke tilgi han.... Han har ødelagt så mye for deg. Denne "unnskyldningen" han nå kommer med er for å "redde egen ræv". 

En over her rådet det til å skrive med han for å skaffe en innrømmelse. Ja, kanskje du skal be han om en detaljert skriftlig innrømmelse. Dette mtp anmeldelse - for det er det han fortjener. Sannsynligvis er du ikke den eneste han har voldtatt..... Og han vil nok prøve seg igjen. 

Så, be om en detaljert beskrivelse av hendelsen - og at han holder seg borte fra helgens tilstelning. 

Anonymkode: 80f14...efe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si meg, hva med å anmelde han?  

Å voldta noen er forkastelig! 

Du har jo skaffet deg ett greit bevis nå, siden han har skrevet melding til deg. Hva skulle han ellers be om unnskyldning for?

Få mannen inn i buret!

Anonymkode: 106f2...235

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Si meg, hva med å anmelde han?  

Å voldta noen er forkastelig! 

Du har jo skaffet deg ett greit bevis nå, siden han har skrevet melding til deg. Hva skulle han ellers be om unnskyldning for?

Få mannen inn i buret!

Anonymkode: 106f2...235

Ja.

Endret av bare_innom-en_tur
AnonymBruker
Skrevet

Ts her- oppdatering. 

Dette har nå ordnet seg fordi mannen min blir med. Han vil ikke at jeg skal risikere å bli alene med vedkommende, for han vet godt hva han har gjort og hvordan det ødela meg. Planen var at han skulle finne på noe annet den helga, siden han ikke har stor interesse av dette arrangementet. Men han sier at han gjerne blir med som livvakt. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2022 den 3.39):

For mange år siden, da jeg var 17, var det en instruktør på et lengre kurs (del av utdanning) som utsatte meg for en sovevoldtekt. Han var en jeg hadde tillit til og som var ansatt av vgs for å undervise. Jeg slet i mange, mange år etter dette. Kom heldigvis etterhvert i et godt forhold med en helt fantastisk fyr som tok bort mye av det jeg slet med. Førstnevnte mann har prøvd seg en gang etter den første episoden, da kom jeg meg fint vekk selv og var ner sint enn redd. Hadde blitt voksen og mye mer selvsikker. 

Nå skal jeg på et kurs (med fest og moro på kveldene++) der jeg ser at han som utsatte meg for dette har meldt seg på. Jeg hadde gledet meg lenge til dette. Det innebærer felles transport dit (båt) og samvær hele helga. Jeg har fått høre at kona har flyttet fra ham. For to dager siden tok han kontakt og ville be om unnskyldning, skrev at han visste jeg skulle dit han skulle og ville ikke at det skulle bli ukomfortabelt for meg. Hva gjør jeg? Droppe hele kurset? Svare? Ikke svare?

Dra på kurset og si til han at du har anmeldt voldtekten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...