Gå til innhold

Barn som er uflidde det på håret.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Barn har ofte tynt og pjuskete hår, og det vises godt på små jenter når de skal ha langt hår.

Jeg jobber i barnehage og ser hver dag små jenter som ikke har fått børstet håret sitt, eller satt det opp med hårstrikk i en frisyre slik at det ser stelt ut og håret ikke henger ned i ansiktet når de skal leke og spise.

Jeg synes dette ser veldig sjuskete ut og heller ikke noe behagelig for barnet, når det hele tiden må ta håret bort fra ansiktet.

Jeg har selv en jente på 3 år med tynt og pjuskete hår og hun vil ha litt lengde på håret, men jeg setter det opp med musefletter eller med spenner, slik at det skal se litt presentabelt ut. Skjønner ikke hvorfor foreldre bare sender barn av gårde når de ser slik ut, eller hvorfor de bare ikke klipper håret i en kortere frisyre slik at håret ser tykkere ut, og det er mer praktisk også.

I går satt jeg på bussen og rett ovenfor meg satt en far med to barn som hadde fått softis.

Den ene jenten var rundt i 10-11 år og hadde langt tykt hår som lå helt inn i ansiktet, og når jenta satt og spiste is så kom det is på håret hennes som hang nedover kinnene og jakken.

Faren så på datteren sin og sa ingenting og jenten tok heller ikke håret bort fra ansiktet. Jeg satt og dirret i fingrene mine etter å ta håret bort, og tørke bort isen fra håret for det så skikkelig grisete ut, men barnet satt der og spiste is med is på kinnene og tilgriset hår som hang nedover.

P.s

Ikke alle foreldre har kamper med barna om morgenen når de skal stelle håret, bare for å ha det sagt.

Anonymkode: 85485...44d

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De dagene jeg steller de har de fletter, hårspenner og strikk. Det varer til ca 5 min etter at jeg har reist på jobb - da har de fjernet alt for å prøve å gjøre det selv mens faren lager matpakke eller pakker sekken 😛

Enig med deg da, irriterer meg også og vil "fikse" det. 

Anonymkode: ddf64...522

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine to på 3 og 5 har ganske langt og tykt hår. Bruker mye tid på det og de hater det. Samtidig som de ønsker lang ‘Elsa&Anna’ hår og protesterer høylytt når vi snakker om frisøren.

Før pleide jeg alltid å flette det enkelt eller fikse en enkel frisyre på morgenen. Men i det siste har det blitt en så stor kamp at vi måtte inngå kompromiss for at vi skal komme i land med morgenrutiner. Grer håret godt og fletter løs flette om kvelden. Grer det lett ut og setter det i enkel hestehale med bølger på morgenen. Da er alle noenlunde fornøyde;)

Anonymkode: 8f92d...1b4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Barn har ofte tynt og pjuskete hår, og det vises godt på små jenter når de skal ha langt hår.

Jeg jobber i barnehage og ser hver dag små jenter som ikke har fått børstet håret sitt, eller satt det opp med hårstrikk i en frisyre slik at det ser stelt ut og håret ikke henger ned i ansiktet når de skal leke og spise.

Jeg synes dette ser veldig sjuskete ut og heller ikke noe behagelig for barnet, når det hele tiden må ta håret bort fra ansiktet.

Jeg har selv en jente på 3 år med tynt og pjuskete hår og hun vil ha litt lengde på håret, men jeg setter det opp med musefletter eller med spenner, slik at det skal se litt presentabelt ut. Skjønner ikke hvorfor foreldre bare sender barn av gårde når de ser slik ut, eller hvorfor de bare ikke klipper håret i en kortere frisyre slik at håret ser tykkere ut, og det er mer praktisk også.

I går satt jeg på bussen og rett ovenfor meg satt en far med to barn som hadde fått softis.

Den ene jenten var rundt i 10-11 år og hadde langt tykt hår som lå helt inn i ansiktet, og når jenta satt og spiste is så kom det is på håret hennes som hang nedover kinnene og jakken.

Faren så på datteren sin og sa ingenting og jenten tok heller ikke håret bort fra ansiktet. Jeg satt og dirret i fingrene mine etter å ta håret bort, og tørke bort isen fra håret for det så skikkelig grisete ut, men barnet satt der og spiste is med is på kinnene og tilgriset hår som hang nedover.

P.s

Ikke alle foreldre har kamper med barna om morgenen når de skal stelle håret, bare for å ha det sagt.

Jeg steller hår hver morgen på mitt barn, men ila dagen i bhg forsvinner både strikk og spenner og hun kommer hjem tufswtw og full av solkrem.

Anonymkode: 8f71e...036

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Datteren min på tre hadde ganske langt, pistrete hår. Var vanskelig å vite helt hva man skulle gjøre med det og hun blånektet både strikk og spenner. Vi lirket og lokket og prøvde å snike det i når hun var opptatt med noe annet. Få sekunder etterpå ble det revet ut. Endte med at vi klippet en bob så hun ser litt mer presentabel ut, men håret er jo fremdeles ganske tynt og selv om vi grer det hender det at hun buster det til på vei til barnehagen. Her hjalp det mye å bruke balsamspray, men noen dager har hun en skikkelig dårlig dag, så da utgår hårbørsting til fordel for viktigere ting, rett og slett. Det høres ut på deg som at alle barn godtar hårstell og strikker uten å mukke, men sånn er det jo ikke. Ville tro at de første barnehageansatte vet dette.

Anonymkode: bb658...678

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ser absolutt den med å få mat i håret når det henger i veien. Men å påpeke sjuskete - når du jobber i barnehage, må du vel nødvendigvis vite at akkurat hårstell kan være en 'kamp' med barn i visse aldere. Stelte og ordnet håret på mine, men det tok ikke lange tiden ofte før spenner, strikk, bøyle, div. var ute av håret - både pga barnehender, men også glatt hår. De så, i dine øyne da, sjuskete ut. Det er jo noe med at håret gror gjerne i rykk og napp på barn, så det hjalp veldig hos mine når håret grodde seg ordentlig langt - da holdt fletter, hestehale, strikk og spenner seg bedre på plass. Helt uaktuelt å klippe kort sveis hver 4-6 uke. Barn ser jo ofte 'sjuskete' (for et uttrykk) ut på håret etter kort tid med aktiv lek. Sett en strikk i en hestehale ved måltider i barnehagen.

Anonymkode: b35a9...507

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig med deg ts. Her holdt vi det kort til håret fikk litt tykkelse, samt at hun ble gammel nok til å fikse en strikk selv. Det var ikke før skolealder at hun fikk vokse det lenger, og da med klar beskjed om at håret skal vekk fra fjeset (enten strikk, spenner eller hårbøyle), eller så klipper vi det. 

Jeg synes det er ekkelt og stygt med pistrete hår fullt av matrester. Men nå lærte vi ungene til å vaske hender og fjes før de gikk fra bordet fra de ble født også, noe som også virker valgfritt for de fleste barn i kretsen her. Og de sølte heller ikke med maten etter kanskje 4-års alder. 

Jeg skjønner ikke at folk ikke kan sette grenser for barna, vil de ha lengere hår, så må det settes opp, ellers klippes det. Og ja, det er faktisk foreldrene som bestemmer. 

Anonymkode: c0292...ad8

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis foreldrene ikke kan få et barnehagebarn til å gre håret. Hva skjer egentlig hjemme hos folk? Ta på rene klær, pusse tenner, gre håret og ordne håret er et minimum  av vanlig stell som må gjøres før de går ut av huset. Det er jo ikke et valg! Hvorfor blir det tillatt at barn «ikke vil»? 

Anonymkode: 0cec3...cef

• Liker 11
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi grer og fletter håret på kvelden, for om morgenen er det ikke alltid vi rekker hårstell. Men frøkna mi på fem har begynt å ta ut flettene selv om morgenen fordi hun ønsker å ha løst hår. Jeg prøver å forklare henne at hvis hun vil ha det løst, må hun ha hårbøyle eller spenner som holder det unna ansiktet, men det er ikke alltid hun følger mitt råd. 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 4869f...a8f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min datter ser innimellom helt vill ut på håret. Hun er to år, med en vilje av en annen verden. Jeg gjør det jeg kan for å få ordnet håret, men noen dager er alt jeg rekker å få på henne klær. 

Anonymkode: 10ebb...e66

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker du hårbørste på barna etter duppen i barnehagen da?

Anonymkode: 80d6f...b90

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ok. Så flink du er som steller håret til døtrene dine. 

Anonymkode: aef8a...8c8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må vel bare innfinne oss med at alle er forskjellige og at alle "kamper" kommer på forskjellig tid. Jeg har stadig kamper om å sette opp hår med min 6-åring. Å noen ganger har alt av strikker og spenner forsvunnet fra håret hennes på magisk vis. Husker jeg selv var helt lik som barn. Så vi må passe oss for å sette spørsmålstegn til hvorfor andre foreldre ikke gjør det samme som en selv. Vi vet faktisk ikke noe om hvilke kamper som har utspilt seg i forkant..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er en uting at barnehagebarn skal ha langt hår. Det bekrefter jo svarene her. Det er i veien i lek, de vil ikke få det stelt osv. Vent med langt hår til de bli større. Ha i det minste kort lugg.

Anonymkode: 773dd...06d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

P.s

Veldig unormalt hvis hun faktisk var 10-11 år. Tipper hun egentlig var bettaktelig yngre og bare var høy/kraftig. Evt, kanskje hun var tilbakestående? Du vet lite om folk du bare ser på bussen.

Forresten veldig merkelig å la et barn spise softis på bussen, mtp potensielt søl.

Mange barn like ikke spenner og strikker i håret. Jeg er enig i at noen få barn ser litt for sjuskete ut, hadde ungen min daglig nektet å børste seg hadde håret blitt klippet, men at barn bør tvangsklippes fordi en ansatt i barnehagen synes de har for tynt hår er jeg ikke enig i. 

Anonymkode: be3fc...449

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er en uting at barnehagebarn skal ha langt hår. Det bekrefter jo svarene her. Det er i veien i lek, de vil ikke få det stelt osv. Vent med langt hår til de bli større. Ha i det minste kort lugg.

Anonymkode: 773dd...06d

Voldsomt så kategorisk da. Min datter har aldri klippet seg utover å stusse tuppene. Aldri vært i veien i lek. Fransk eller hollandsk flette/fletter, eller satt opp i en ballettknute eller to prinsesse Leia-knuter («insekthorn»).Og lugg funker ikke om man har hvirvel i panna. Lugg klør og kiler også, jeg hadde blitt gal av å ha hår hengende ned i panna på den måten, må ha det unna ansiktet.

Anonymkode: be3fc...449

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er mer en uting at du som barnehagetante ikke passer på at barnet mitt forblir fin på håret barnehagedagen gjennom når jeg har brukt morgenen på å style det fint.

Anonymkode: 8eb78...9e2

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...