Gå til innhold

Innstilt som nr 1, og ikke fått jobben?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har det skjedd med noen her? Hva var begrunnelsen?

Er innstilt som nr 1 til drømmejobben, er nyutdannet og trodde egentlig ikke jeg hadde sjans til å få intervju en gang - men er ikke før til høsten at innstillingen skal behandles i et råd.. så lang ventetid.

Anonymkode: 59f0d...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som arbeidsgiver hadde jeg aldri tatt sjansen på å vente så lenge, fordi det er stor fare for å miste deg til andre.

Jeg kan forstå at det er vanskelig å få en beslutning i juli, men i midten av juni bør arbeidsgiver klare å tromme sammen instillingsrådet for å få innstillingen godkjent. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 hours ago, Mardrøm said:

Som arbeidsgiver hadde jeg aldri tatt sjansen på å vente så lenge, fordi det er stor fare for å miste deg til andre.

Jeg kan forstå at det er vanskelig å få en beslutning i juli, men i midten av juni bør arbeidsgiver klare å tromme sammen instillingsrådet for å få innstillingen godkjent. 

Forstod det slik at de fleste hadde gått ut i ferie allerede. Hadde vært fint å få en avklaring før ferien.

De ringte og opplyste om innstillingen og sa de håpet jeg ville takke ja. De mente det var svært usannsynlig at rådet endret på innstillingen - men kunne aldri være 100% sikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mardrøm skrev (11 timer siden):

Dette er nok i det offentlige. Ansettelsesrådet har typisk møter hver 2.-4. uke, møtedatoene er satt for hele året allerede. Og i tillegg skal innstillingene sendes inn innen en gitt frist før møtedato (på min arbeidsplass er det to uker før møtet). Nå er det neppe noen møter før etter ferien, evt er siste møte før ferien neste uke, og fristen er gått ut. Det er sånn det er, om du hadde vært i det offentlige er det ingen ting du som leder kan gjøre med det. Man kan ikke bare «tromme sammen» ansettelsesrådet. Og OM det eventuelt skal gjøres, vil det være fordi man er redd for å miste en søker til en høy stilling. Ikke en som er nyutdannet (beklager, TS). 

Anonymkode: 490a3...56f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var innstilt som nummer to en gang og innstillingen ble omgjort i tilsettingsrådet. Jeg fikk jobben.

Anonymkode: 50a27...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette er nok i det offentlige. Ansettelsesrådet har typisk møter hver 2.-4. uke, møtedatoene er satt for hele året allerede. Og i tillegg skal innstillingene sendes inn innen en gitt frist før møtedato (på min arbeidsplass er det to uker før møtet). Nå er det neppe noen møter før etter ferien, evt er siste møte før ferien neste uke, og fristen er gått ut. Det er sånn det er, om du hadde vært i det offentlige er det ingen ting du som leder kan gjøre med det. Man kan ikke bare «tromme sammen» ansettelsesrådet. Og OM det eventuelt skal gjøres, vil det være fordi man er redd for å miste en søker til en høy stilling. Ikke en som er nyutdannet (beklager, TS). 

Da er det nok variasjon i ulike offentlige virksomheter. Min erfaring som arbeidsgiver er fra en offentlig virksomhet med over 400 ansatte, og vi ville helt fint fått en beslutning i innstillingsrådet før sommeren (med digital godkjenning - ikke fysisk møte). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for svar :) Ja jeg forventer ikke at noe blir gjort før etter ferien slik planen deres var hele tiden. Dette er i det offentlige (staten), og siste møte var noen dager etter andregangsintervju.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg var innstilt som nummer to en gang og innstillingen ble omgjort i tilsettingsrådet. Jeg fikk jobben.

Anonymkode: 50a27...ac3

Takk for info, vet du noe om hvorfor det ble slik? Var du bedre kvalifisert, eller var det noe med den andre som gjorde at han eller hun ikke var passende likevel?

Jeg har jo ikke akkurat lang erfaring på feltet (jobbet deltid 1 1/2 år under studiet i 50% stilling så ikke helt blank men likevel), så er veldig redd for at noen av de som søkte med lengre erfaring men ikke like relevant utdanning får den.

Føler meg veldig heldig, men samtidig litt fælt å måtte vente så lenge for å vite det sikkert. Litt i tvil om jeg bør dra på flere intervju eller søke flere jobber nå. Jobber fortsatt deltid men ønsker å ta litt ferie fra jobbsøking også 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mardrøm skrev (2 timer siden):

Da er det nok variasjon i ulike offentlige virksomheter. Min erfaring som arbeidsgiver er fra en offentlig virksomhet med over 400 ansatte, og vi ville helt fint fått en beslutning i innstillingsrådet før sommeren (med digital godkjenning - ikke fysisk møte). 

I min virksomhet (staten) er det helt utenkelig, i alle fall. 
TS, det er sjelden innstillingen blir endret, du vil høyst sannsynlig få jobbtilbud. MEN det er mulig. Jeg ville fortsatt å søke jobber som før, og ikke regnet med at jobben var min før arbeidskontrakt er signert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

(Jeg jobber forresten i en stor virksomhet med mer enn tusen ansatte.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...