Helene Skrevet 17. juni 2022 #1 Skrevet 17. juni 2022 Nå skiller vi lag. Da vi kjøpte sammen hadde jeg egenkapital. Han 0. Hvordan skal vi dele?
uglejenta Skrevet 17. juni 2022 #2 Skrevet 17. juni 2022 Dere selger, du tar tilbake det du betalte i egenkapital. Resten deles likt mellom dere 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #3 Skrevet 17. juni 2022 Tenker det virker rettferdig om du får egenkapitalen justert for boligprisvekst i perioden. Og så deler dere resten av overskuddet. F eks bolig kjøpt for 2 mill, nå verdt 3 mill. Gjenværende lån 1 mill. Du hadde 400 k i egenkapital. Da er prisveksten 50%, så du bør få 600K som egenkapital. Etter lånet er innløst er det 2mill-600k=1.4 mill igjen. Det blir 700 k til mannen og 700 k til deg (til sammen 1.3 mill til deg). Men vet ikke hva som er vanlig, bare så det er sagt🤔 Anonymkode: 917d3...bb3 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #4 Skrevet 18. juni 2022 Hva avtalte dere da dere kjøpte sammen? Hva er eierbrøk? Har dere betalt like mye i avdrag hele tiden? Anonymkode: c8b43...a1c 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #5 Skrevet 18. juni 2022 Du skal ha tilbake EK. Så deler dere resten på eierbrøk. Anonymkode: a5a1b...b72 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #6 Skrevet 18. juni 2022 Helene skrev (16 timer siden): Nå skiller vi lag. Da vi kjøpte sammen hadde jeg egenkapital. Han 0. Hvordan skal vi dele? Du får tilbake din egenkapital + prisstigning på egenkapitalen. Det som blir igjen av overskudd etter salg og nedbetaling av lånet deles på to, gitt at dere har betalt ned likt på lånet og at ingen av dere for eksempel har betalt oppgraderinger av huset med arv eller lignende. Anonymkode: 7f11b...156 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #7 Skrevet 18. juni 2022 Det burde dere vel ha ordnet ved kjøp, du eier en større andel? Anonymkode: aec63...fa4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #8 Skrevet 18. juni 2022 Helene skrev (18 timer siden): Nå skiller vi lag. Da vi kjøpte sammen hadde jeg egenkapital. Han 0. Hvordan skal vi dele? I utgangspunktet skal det deles etter eierbrøk eller samboerkontrakt. Hvordan er eierbrøken? Har dere samboerkontrakt? Anonymkode: 14632...31e
Helene Skrevet 19. juni 2022 Forfatter #9 Skrevet 19. juni 2022 Vi har ikke samboerkontrakt. Det er en av mange løfter han har brutt. Jeg var klar på at det skulle jeg ha. Selvfølgelig sa han. Det skjedde aldri, selv om jeg bestilte time hos advokat for å få det satt opp. På papiret eier vi pr i dag 50/50. Når det er sagt, sambo er ikke ondskapsfull. Han vet hva jeg har betalt, og er enig i at det skal jeg ha ut. Jeg la inn 1 mill, han ingenting. Slik jeg ser det er det 2 måter å gjøre delingen på. Det ene er at vi selger boligen, jeg tar ut min mill, og vi deler resten av overskuddet på 2. Det andre er at vi regner på prosentandel av eierskap, da tar vi med oppgangen i boligmarkedet, og jeg får en større andel av overskuddet. Nå er jeg en veldig rettferdig person. Ser at han har lagt ned mye arbeid i boligen. Så er villig til å gå for eksempel 1. Samtidig ser jeg at han overhodet ikke ser hva jeg har bidratt til. Når vi har gjort noe, jeg har vært med å betalt alt av materiale, han har gjort mye av jobben. Vet at jeg er altfor snill, men ønsker ikke å være dumsnill. Verdsetter det han har gjort, han ser overhodet ikke hva jeg har gjort.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #10 Skrevet 19. juni 2022 Helene skrev (4 timer siden): Vi har ikke samboerkontrakt. Det er en av mange løfter han har brutt. Jeg var klar på at det skulle jeg ha. Selvfølgelig sa han. Det skjedde aldri, selv om jeg bestilte time hos advokat for å få det satt opp. På papiret eier vi pr i dag 50/50. Når det er sagt, sambo er ikke ondskapsfull. Han vet hva jeg har betalt, og er enig i at det skal jeg ha ut. Jeg la inn 1 mill, han ingenting. Slik jeg ser det er det 2 måter å gjøre delingen på. Det ene er at vi selger boligen, jeg tar ut min mill, og vi deler resten av overskuddet på 2. Det andre er at vi regner på prosentandel av eierskap, da tar vi med oppgangen i boligmarkedet, og jeg får en større andel av overskuddet. Nå er jeg en veldig rettferdig person. Ser at han har lagt ned mye arbeid i boligen. Så er villig til å gå for eksempel 1. Samtidig ser jeg at han overhodet ikke ser hva jeg har bidratt til. Når vi har gjort noe, jeg har vært med å betalt alt av materiale, han har gjort mye av jobben. Vet at jeg er altfor snill, men ønsker ikke å være dumsnill. Verdsetter det han har gjort, han ser overhodet ikke hva jeg har gjort. Ettersom dere har 50/50, kan han i utgangspunktet kreve halve overskuddet. Du sier ikke noe om hva du har bidratt med? Anonymkode: 14632...31e
Helene Skrevet 19. juni 2022 Forfatter #11 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ettersom dere har 50/50, kan han i utgangspunktet kreve halve overskuddet. Du sier ikke noe om hva du har bidratt med? Anonymkode: 14632...31e Jeg sier at jeg har bidratt med 1mill. For meg er det jævra mye penger. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #12 Skrevet 19. juni 2022 Indeksregulering tenker jeg er et greit kompromiss, med mindre det ville vært ok for deg at du fikk mindre enn du hadde skutt inn hvis verdien hadde falt. Ingen risiko, ingen gevinst. Anonymkode: b8315...be3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #13 Skrevet 19. juni 2022 Du skal ha tilbake egenkapitalen din. Resten av overskuddet deler dere 50/50 Anonymkode: 4d2cc...284
Helene Skrevet 19. juni 2022 Forfatter #14 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ettersom dere har 50/50, kan han i utgangspunktet kreve halve overskuddet. Du sier ikke noe om hva du har bidratt med? Anonymkode: 14632...31e Jeg har bidratt mest på kostnad siden, og noe på egeninnsats. Jeg har kjøpt materiale. Gulv, vegger, maling, skap, montert. Og som vi damer flest, ordnet middag, vasket klær, lagt sammen, generelt husarbeidet, noe som aldri blir sett. Jeg har lagt tilrette. Men jeg har betalt masse av utgiftene. Jeg ser hva han har gjort i praksis. Han ser ikke hva jeg har betalt i kr og ører. Jeg har helt bevisst betalt inn ekstra, dekket flere kostnader, da jeg ikke har helse til å bidra med egeninnsats som sambo. Dette teller visstnok ikke til han. Dvs han er blind. Ingenting avsindig bidrag teller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå