Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dårligere tider vil gjøre det billigere å leie bolig, ikke sant? Fordi flere vil bli tvunget til å leie ut deler av boligen sin, kjellere f eks, eller sin leilighet nr to som de nå bare bruker som hytte, som de før hadde råd til å la være. Jeg vurderer å bytte fra være eier til leier  og slippe å  ha lån og slippe å betale en økende rente til banken (tenker uansett å flytte siden leiligheten egentlig ble for stor da barna  flyttet ut for tre år siden).

Anonymkode: 25a8b...e3b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det blir dyrere å leie, men at det kanskje blir mer å velge i

Anonymkode: 82499...252

Skrevet

Prisstigningen er i alle tilfeller langt over boliglånsrenten så det vil aldri lønne seg å leie på lang sikt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Personlig har jeg tatt god høyde for renteøkning da jeg tok opp lån (sparte nye Ek), så her blir det ikke utleie med det første. 

Tviler egentlig på at det blir så voldsomt mye mer utleie. De fleste som ønsker/kan leie ut, gjør det jo allerede. Jeg ønsker ikke leieboere, så kunne ikke tenke meg å bygge om noe for å leie ut her. 

Anonymkode: d6e37...2b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du vet at du slår dine egne argumenter i hjel? Du lister opp grunner til at du tror leien vil synke, og i neste øyeblikk lister du opp grunner til at leien vil øke, uten å skjønne det en gang. Med økende priser og rente, tror du ikke flere vil ende i din situasjon med å måtte/ville selge bolig og gå over i leiemarkedet? Hva tror du økt etterspørsel gjør med leiemarkedet? Hva tror du økt pris på lån for boligeiere gjør med leieprisene? Utleiere setter ikke NED leieprisen når de selv må betale mer i lån. Husk også at det er begrenset hvor mange som har muligheten til å leie ut noe, relativt få eier arealer tilrettelagt for utleie uten å leie ut. 

Anonymkode: 62814...2d7

• Liker 7
Skrevet

Hei.

Sist det var en skikkelig økonomisk krise, økte presset på leieobjekter , da flere enten måtte selge egen bolig eller den ble solgt på tvang og det resulterte i høyere leie.

Årsaken til at boligeier måtte selge eller tvangssalg, var høyere matvarepriser, økning av utlånsrenten.

I ettertid påstod mange at hvis bankene hadde hatt is i magen, kunne mange tvangssalg vært unngått.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2022 den 0.02):

Dårligere tider vil gjøre det billigere å leie bolig, ikke sant? Fordi flere vil bli tvunget til å leie ut deler av boligen sin, kjellere f eks, eller sin leilighet nr to som de nå bare bruker som hytte, som de før hadde råd til å la være. Jeg vurderer å bytte fra være eier til leier  og slippe å  ha lån og slippe å betale en økende rente til banken (tenker uansett å flytte siden leiligheten egentlig ble for stor da barna  flyttet ut for tre år siden).

Anonymkode: 25a8b...e3b

Litt naiv kanskje... 🤔 du klarer ikke tenke det at  det i dårlige tider = flere må leie osv.... 🙄🙇‍♀️🤦‍♀️

resten av innlegget ditt ang. lån og leie er vel på nivå av en 17 åring... 🙄....

Anonymkode: eabc2...08a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forstår til en viss grad tankegangen din. Likevel: Vi skal leie ut for første gang nå, på grunn av økte priser. Til nå har hybelen vært forbeholdt overnattingsgjester. 

Men vi tar jo markedspris (ja, litt under da). Og markedsprisen går jo ikke nedover hvis etterspørselen går opp. 

Anonymkode: d71af...d49

AnonymBruker
Skrevet

Altså, nei. Skjønner ikke hvordan du kan konkludere med det når du skriver det du skriver heller 😅

Anonymkode: 4a5bb...58d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høyere rente betyr at alle som eier bolig må betale mer, ergo vil de fleste som leier ut være avhengig av å øke leien for å tjene inn utgiftene. I tillegg vil flere sitte utenfor boligmarkedet. I år vil nok f.eks. flere enn vanlig av nyutdannede slite med å finne jobb fordi flere bedrifter nøler med å ansette pga. uforutsigbarhet i markeder etter korona og på grunn av den pågående krigen. Leiemarkedet går typisk opp når de dårlige tidene kommer brått på. 

Unntaket kan nok kanskje være store byer. Der har prisene på leiemarkedet lenge vært høye, så taket er nok nådd samtidig som arbeidsinnvandrere flytter hjem og folk som kan jobbe mer hjemmefra flytter ut. 

Anonymkode: 98316...030

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...