Gå til innhold

Kompleks Ptsd -kjæreste trigger meg voldsomt - hvordan få ham til å forstå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en relativt "nyoppdaget" eller kanskje aktivert er rette ordet,  Cptsd og kjæresten min trigger meg så voldsomt at jeg kan ikke være sammen med ham.

Hvordan få ham til å forstå?

Han er er så fin mann, jeg elsker ham og jeg kan ikke være sammen med ham. det føles helt jævlig 

Jeg trenger å være alene for å få i terapi og jobbe med meg selv. Jeg er ikke i stand å sette grenser og havner hele tiden i situasjoner som utløser voldsomme følelser og mange ganger risiko adferd 

Kan noen hjelpe meg med å få kjæresten til å forstå at det ikke er hans feil, at det er helt nødvendig for meg for å kunne få utbytte av behandling at jeg ikke er i et forhold der jeg blir trigget hele tiden?

Vil så gjerne han skal forstå at følelsene mine er ekte, og at han kan trigge meg uten at han gjør noe "galt"

Litt bakgrunn

For 1 år siden var jeg i krise, Alt ble snudd på hodet og livet mitt var jo plett kaos på alle områder.

Da et nært familiemedlem døde tror jeg jeg gikk i en form for sjokk og nesten alle symptomer forsvant over natten da jeg måtte ordne med begravelse og slikt.

I denne perioden møtte jeg en mann, vi hadde det veldig fint sammen og jeg følte han både forsto og tåle meg. 

Desverre var forbedringen min midlertidig og jeg har blitt gradvis verre.

Kjæresten min er fantastisk, han vet ikke hva godt han skal gjøre for meg, jeg føler meg elsket og respektert, jeg har sex som jeg aldri trodde jeg skulle oppleve, jeg føler meg elsket og har aldri tvilt på følelsene hans, han er det åpen og ærlig om egne følelser. Han er kjærlig, han hjelper meg med husarbeid, vi bor ikke sammen og jeg er uføretrygdet. Han vil helst betale for meg og han har tålt mange utbrudd og mye styr og "drama" fra meg, jeg kommer fra en dysfunksjonell familie og  situasjon de siste årene har vært fryktelig vanskelig.. Dette er en situasjon som ikke lar seg løse med det første.

Anonymkode: f5bdf...a07

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å gi konkrete råd uten å vite hva ham gjør som trigger deg, men åpenhet og ærlighet er veldig viktig. Mannen min har trigget meg også fordi han ikke har visst om eller forstått traumene mine. Men meg kommunikasjon har han skjønt mer. Det har vært vanskelig å være så åpen med ham som jeg av og til har mått være, men i det lange løp er det nyttig. 

Anonymkode: e7e5e...084

AnonymBruker
Skrevet

Han trenger egentlig ikke å forstå hvis du har tenkt å gjøre det slutt. Men du kan jo ta ham med på en time til din psykolog så han får en innføring, hvis han er interessert? Men spørs om jeg hadde giddet å investere så mye i noen som ville gjøre det slutt med meg.

Anonymkode: 1a52d...e65

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han trenger vel ikke forstå noe som helst hvis du dumper ham?

Men hvis dere derimot skal være ilag må han få mye kunnskap og informasjon. 

Anonymkode: ede1a...a3a

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ut ifra det du forteller, virker det som han har mange gode og omsorgsfulle egenskaper. Det får meg til å tro at han også ville akseptert at du trenger space akkurat nå. Jeg kjenner ikke dere, men kanskje han hadde følt seg tryggere på at du var ok, om du du tok imot profesjonell hjelp? Kan det være en mulighet?

Endret av Helene1982
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har en relativt "nyoppdaget" eller kanskje aktivert er rette ordet,  Cptsd og kjæresten min trigger meg så voldsomt at jeg kan ikke være sammen med ham.

"Jeg har nyoppdaget eller ny-aktivert CPTSD og klarer ikke å være sammen med deg."

Sånn. Hold deg til saken i stedet for å bable. 

Anonymkode: 22d93...59f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Synes synd på kjæresten din om du ikke forteller. Hvordan tror du dette er for han? Han blir jo pårørende, ikke partner. 

Synes du burde la han gå, og så burde du bli frisk. 

Anonymkode: 1e559...7cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt problemstillingen. Har du prøvd å slå opp med ham men så respekterer han det ikke? Eller klarer han ikke å forstå at du ikke klarer å møte ham? Er det snakk om noen dager innimellom eller trenger du flere uker/måneder uten å møte ham? Jeg tror du bør sortere hva du egentlig vil med terapeuten din. Kjæresten kan nok helt sikkert være med deg til terapeuten for å få informasjon også, og det finnes nok informasjonsbrosjyrer om diagnosen også. Det viktigste er at du kommuniserer godt med ham. Men hvis det beste for deg er ordentlig avstand kan jo det beste være å slå opp. Det må du finne ut av selv.

Anonymkode: 397a8...081

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det slutt. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 99cab...1ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du si noe om hva som trigger deg?

Anonymkode: 5f89d...89a

AnonymBruker
Skrevet

"Jeg er for psykisk syk til å være i et forhold nå". 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg trenger å være alene for å få i terapi og jobbe med meg selv. Jeg er ikke i stand å sette grenser og havner hele tiden i situasjoner som utløser voldsomme følelser og mange ganger risiko adferd 

Jeg er i samme situasjon som deg, jeg måtte gi slipp på en fantastisk mann for å gi meg selv tid til å heles. Jeg angrer ikke et sekund på det, jeg trengte de årene.  Nå som jeg er bedre, ser jeg at vi egentlig ikke passa så godt og at han mest var ute etter å redde meg, sånt bygger man ikke et forhold på heller.

Anonymkode: f0989...bf5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Han er er så fin mann, jeg elsker ham og jeg kan ikke være sammen med ham. det føles helt jævlig 

Kan noen hjelpe meg med å få kjæresten til å forstå at det ikke er hans feil, at det er helt nødvendig for meg for å kunne få utbytte av behandling at jeg ikke er i et forhold der jeg blir trigget hele tiden?

Vil så gjerne han skal forstå at følelsene mine er ekte, og at han kan trigge meg uten at han gjør noe "galt"

Litt bakgrunn

For 1 år siden var jeg i krise, Alt ble snudd på hodet og livet mitt var jo plett kaos på alle områder.

Da et nært familiemedlem døde tror jeg jeg gikk i en form for sjokk og nesten alle symptomer forsvant over natten da jeg måtte ordne med begravelse og slikt.

I denne perioden møtte jeg en mann, vi hadde det veldig fint sammen og jeg følte han både forsto og tåle meg. 

Desverre var forbedringen min midlertidig og jeg har blitt gradvis verre.

Kjæresten min er fantastisk, han vet ikke hva godt han skal gjøre for meg, jeg føler meg elsket og respektert, jeg har sex som jeg aldri trodde jeg skulle oppleve, jeg føler meg elsket og har aldri tvilt på følelsene hans, han er det åpen og ærlig om egne følelser. Han er kjærlig, han hjelper meg med husarbeid, vi bor ikke sammen og jeg er uføretrygdet. Han vil helst betale for meg og han har tålt mange utbrudd og mye styr og "drama" fra meg, jeg kommer fra en dysfunksjonell familie og  situasjon de siste årene har vært fryktelig vanskelig.. Dette er en situasjon som ikke lar seg løse med det første.

Det virker som at du går til psykolog? hvis du gjør det så kan du kanskje ta han med på noen timer. Det er nok vanskelig for han å forstå hva som skjer når du blir trigget. Det virker jo lovende at han tåler dine reaksjoner og elsker og respekterer deg, da er det litt informasjon og opplæring som skal til. Kanskje psykologen  kan lære deg noen teknikker og han noen teknikker når dere står i situasjoner?

Anonymkode: f59ca...601

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dersom et dødsfall i nær familie utløser komplekst PSTD - så har man en psykisk sykdom i bunn som er ganske uttalt?

Mulig jeg tar helt feil. Men om det ikke er snakk om ens eget barn eller man var vitne til en helt brutalt grusom hendelse så er nok dette mer uvanlig. Og da ville jeg jo bare sagt det som det er:

»Er for psykisk syk til å være i forhold». 

Anonymkode: 1a9d8...e39

Gjest Chroma
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Jeg er for psykisk syk til å være i et forhold nå". 

Så enkelt kan det sies. 

Og lykke til ts ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tenker at dersom et dødsfall i nær familie utløser komplekst PSTD - så har man en psykisk sykdom i bunn som er ganske uttalt?

Mulig jeg tar helt feil. Men om det ikke er snakk om ens eget barn eller man var vitne til en helt brutalt grusom hendelse så er nok dette mer uvanlig. Og da ville jeg jo bare sagt det som det er:

Hun har nok ikke fått kompleks PTSD av et dødsfall. Hun kan ha fått enkel PTSD av dødsfall. Evt kompleks PTSD hvis hun har opplevd tidligere relasjonstraumer og nå blitt retraumatisert av dette dødsfallet. For at det skal være kompleks PTSD må det foreligge gjentatte traumer, ofte i relasjon til omsorgspersoner i barndommen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2022 den 10.18):

Ja, det stemmer, det har vært tre år med et voldsomt stress, jeg var innlagt når dødsfallet skjedde, og følte jeg holdt på å miste kontrollen over meg selv. etterpå var jeg redd for å gå o 1000 knas, det var meg , mitt rusavhengige ikke fungerte søsken, og en vanskelig arv å fordele. Den situasjonen står på stedet hvil.

Det er med andre ord altfor mye kaos i livet mitt til at jeg greier å vøre i et forhold. Det er ikke lenge siden jeg at i et langvarig svørt giftig forhold, og dette nye skjedde på en måte bare av seg s øv, jeg viste ikke hva jeg ønsket, ble glad i ham, men føler meg ikke klar eller at jeg ikke har nok å gi. 

Problemet er han aksepterter det ikke. Og jeg er elendig å holde på min egen avgjørelse, jeg kom som sagt nettopp ut av et forhold der Jeg endte opp som ufør, jeg har nok ingenting i en slik relansert å gjøre på mange år.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet er han aksepterter det ikke. 

Politi. Besøksforbud. Slutt å ta flere dumme valg. 

Anonymkode: 22d93...59f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...