AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #1 Skrevet 17. juni 2022 Jenta mi på 13 år er skole flink og aktiv i svømmeklubben og ballet, men hun slitter med å finne sin gjeng. Hun har noen venner i klubben/gruppa, men de går på ulike skoler. Kort fortalt, og i dag kom hun gråtene hjem, skolens speskordinator hadde hat møte med henne og helsesykepleier uten at jeg visste det på forhånd, disse 2 kjenner ikke jenta mi. Hun ble redd og synnes det var både rart og flaut. Skolen hadde nemlig snakket med henne om å søke på besøkshjem og støtekontakt. Hun hadde med søknadskjemar hjem. De hadde vært hyggelig men.... Ja jeg har ringt og spurt og det stemmer, jeg ble helt satt ut, hvet ikke hvordan jeg skal hantere dette? Jenta mi har ingen særskilte behov og ikke hatt noe med hjelpeapparatet å gjøre. Har aldri vært borti noe sånt før. Grunn til skole var at hun ikke fik innpass i jentegruppa i klassen og at de mente at hun trengte å lære om sosiale koder og dette hadde ikke jeg mulighet til da vi to ofte er allene, alså vi er sosial da, men far/ektemann jobber til sjøs. Dette kan da ikke være normalt? Anonymkode: 4e79a...747
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #2 Skrevet 17. juni 2022 Ut ifra ditt dårlige skriftspråk, tenker jeg at all hjelp er god hjelp! Anonymkode: 84272...91d 2
Meilamo Skrevet 17. juni 2022 #3 Skrevet 17. juni 2022 Seriøst, er ikke i fra Norge. Men har jobbet her i mange år og har dysleksi. Så det skal være grunn for å skremme barn og slenge ut spydige komentare.Men viss det er normalt i Norge må jeg si at det virker underlig. 1 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #4 Skrevet 17. juni 2022 Virker veldig rart. Er skolen bekymret for det sosiale rundt din datter bør de ta kontakt med deg. Dette bør du ta opp med skolen. helsesøster har heller ikke lov å kalle inn barn på samtale uten at foreldre er informert. Men barn kan ta kontakt med helsesøster om de ønsker det. Anonymkode: 37171...b30 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #5 Skrevet 17. juni 2022 Meilamo skrev (2 timer siden): Seriøst, er ikke i fra Norge. Men har jobbet her i mange år og har dysleksi. Så det skal være grunn for å skremme barn og slenge ut spydige komentare.Men viss det er normalt i Norge må jeg si at det virker underlig. Jo men folk med dysleksi og spesielt da skumle UTLENDINGER trenger jo litt hjelp, stakkars barn altså... xD Anonymkode: bfebe...bcb
Tatja Skrevet 18. juni 2022 #6 Skrevet 18. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ut ifra ditt dårlige skriftspråk, tenker jeg at all hjelp er god hjelp! Anonymkode: 84272...91d Hva du tenker om hennes skriftspråk, er totalt irrelevant. Ingen bryr seg om det. SKJERP DEG. Endret 18. juni 2022 av Tatja 7
Mt3 Skrevet 18. juni 2022 #7 Skrevet 18. juni 2022 Hvor stor skole går hun på? Om de er 12-20 jenter i klassen så burde hun jo klare å finne venner, men om de er få så blir det ofte vanskelig å treffe på noen som en trives godt sammen med og danner vennskap med. Rart at skolen ikke kontaktet deg først. Eller har de nevnt noe om bekymring for det sosiale på foreldresamtalen som du ikke har oppfattet som så alvorlig at de ville ta slike grep. At du er av utenlandsk opprinnelse og at din mann er ute til sjøs gjør jo at dere mest sannsynlig ikke har så mye sosial kontakt med andre foreldre og barn fra klassen/skolen, for vi nordmenn er litt merkelig nok 'redd/skeptisk/uinteressert' i å danne kontakt med nye og i hvertfall om de muligens ikke snakker helt norsk, eller ikke har bodd i bygda fra fødsel av 😅.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #8 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jenta mi på 13 år er skole flink og aktiv i svømmeklubben og ballet, men hun slitter med å finne sin gjeng. Hun har noen venner i klubben/gruppa, men de går på ulike skoler. Kort fortalt, og i dag kom hun gråtene hjem, skolens speskordinator hadde hat møte med henne og helsesykepleier uten at jeg visste det på forhånd, disse 2 kjenner ikke jenta mi. Hun ble redd og synnes det var både rart og flaut. Skolen hadde nemlig snakket med henne om å søke på besøkshjem og støtekontakt. Hun hadde med søknadskjemar hjem. De hadde vært hyggelig men.... Ja jeg har ringt og spurt og det stemmer, jeg ble helt satt ut, hvet ikke hvordan jeg skal hantere dette? Jenta mi har ingen særskilte behov og ikke hatt noe med hjelpeapparatet å gjøre. Har aldri vært borti noe sånt før. Grunn til skole var at hun ikke fik innpass i jentegruppa i klassen og at de mente at hun trengte å lære om sosiale koder og dette hadde ikke jeg mulighet til da vi to ofte er allene, alså vi er sosial da, men far/ektemann jobber til sjøs. Dette kan da ikke være normalt? Anonymkode: 4e79a...747 Dette tilbudet bør dere takke ja til. Hun vil lære så mye og besøkshjemmet/avlastningen vil gjøre ting sammen med henne som hun liker og i tillegg vil hun lære de sosiale kodene, som de har observert at hun kanskje ikke er så flink til. Støttekontakt fungerer på samme måte. Anonymkode: 6d590...604
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #9 Skrevet 18. juni 2022 Mt3 skrev (2 timer siden): Hvor stor skole går hun på? Om de er 12-20 jenter i klassen så burde hun jo klare å finne venner, men om de er få så blir det ofte vanskelig å treffe på noen som en trives godt sammen med og danner vennskap med. Rart at skolen ikke kontaktet deg først. Eller har de nevnt noe om bekymring for det sosiale på foreldresamtalen som du ikke har oppfattet som så alvorlig at de ville ta slike grep. At du er av utenlandsk opprinnelse og at din mann er ute til sjøs gjør jo at dere mest sannsynlig ikke har så mye sosial kontakt med andre foreldre og barn fra klassen/skolen, for vi nordmenn er litt merkelig nok 'redd/skeptisk/uinteressert' i å danne kontakt med nye og i hvertfall om de muligens ikke snakker helt norsk, eller ikke har bodd i bygda fra fødsel av 😅. Er så mange fordommer i Norge. Jeg er danselære og har et godt nettverk igjenom dette. Jeg har venniner både med og uten barn. Nei skolen har aldri nevt at mit barn har slike utfordringer. Jeg har nå snakket med klassekontaktlærer og hun synnes dette var spesielt. Hun har ingen bekyringe og hun har aldri hørt om det på møter heller. Der er alle lærer og asistenter sammlet som har elevene. Hun lovet meg å ta det opp med rektor og så gi tilbakemelding over helgen. De er 4 jenter og 7 gutter i klasse gruppe. Anonymkode: 4e79a...747 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #10 Skrevet 18. juni 2022 Dette er veldig rart! Skolen bør vite at det er kjempevanskelig å få avlastningshjem. Og at det nesten aldri gis uten at barnet har diagnoser. Det er vanligvis heller ikke så enkelt å få støttekontakt. Men det verste er at de ikke har snakket med deg først! Det er jo dere som foreldre som søker både støttekontakt og avlastningshjem. Og det siste hadde dere ikke fått. Anonymkode: 1d6bf...18e 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #11 Skrevet 18. juni 2022 Dette hadde jeg takket nei til. Tenker jenta blir enda mer stigmatisert blant jevnaldrende har hun støttekontakt. Hva skal hun i et besøkshjem å gjøre? Alvorlig talt. Tenker heller skolen bør jobbe med dette i skoletiden. Skolen er vel den beste arenaen for å øke den sosiale kompetansen. Anonymkode: 14def...c55 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #12 Skrevet 18. juni 2022 Vi har vært på alle utviklingsamtaler, foreldremøter og sosiale samkomster. Jeg eller min mann ønsker ikke slik hjelp. Han er norsk og har familie som vi har god kontakt med. Men tenker at viss det er så godt tilbud som neves her i tråden håper jeg alle som trenger får det. Men er det en skoleoppgave? Er det skolen som jobber med dette også? Synnes vi har en god skole men har skolen lange søike jobber også? Eller har jeg misforstått dette? Anonymkode: 4e79a...747 1
Mt3 Skrevet 18. juni 2022 #13 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er så mange fordommer i Norge. Jeg er danselære og har et godt nettverk igjenom dette. Jeg har venniner både med og uten barn. Nei skolen har aldri nevt at mit barn har slike utfordringer. Jeg har nå snakket med klassekontaktlærer og hun synnes dette var spesielt. Hun har ingen bekyringe og hun har aldri hørt om det på møter heller. Der er alle lærer og asistenter sammlet som har elevene. Hun lovet meg å ta det opp med rektor og så gi tilbakemelding over helgen. De er 4 jenter og 7 gutter i klasse gruppe. Anonymkode: 4e79a...747 Veldig merkelig sak, de kan jo ikke ta sånne samtaler uten at de har noe bakgrunn for det så eneste løsningen må være at helsesøster har snakket med feil elev. De burde nå i hvertfall ha snakket med kontaktlærer før de kommer med slike påstander som at din datter burde søke støttekontakt.. Den A4 boksen elever skal passe inn i nå til dags må ha krympet veldig, alle MÅ leke/prate sammen med noen andre i hvert ett eneste friminutt, fungere 100% i alle timene om ikke så må det ligge noe bak. Ren og skjær galskap! 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #14 Skrevet 18. juni 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Dette tilbudet bør dere takke ja til. Hun vil lære så mye og besøkshjemmet/avlastningen vil gjøre ting sammen med henne som hun liker og i tillegg vil hun lære de sosiale kodene, som de har observert at hun kanskje ikke er så flink til. Støttekontakt fungerer på samme måte. Anonymkode: 6d590...604 Det er egentlig ikke mye hjelp i disse avkastning greiene . Veldig mange av disse ungene som er med sliter med værre ting og får da mest oppmerksomhet. Er du da litt stille blir du fort glemt. I dagen samfunn har det kommet et så stort krav at du skal være hyper sosial og utadvent som unge. Du skal tilpasse deg alt og gjør du ikke det . Er det enten foreldrenes feil eller så er du rar og må rettes på. Anonymkode: 648ae...669 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #15 Skrevet 18. juni 2022 Og må legge til skolen kan si og ønske om sånne ting men å få de innvilget er noe andet. Avlasting er ikke for barnet men for foreldrene . Og da må du ha veldig god grunn . Jeg måtte trygle fikk nesten ikke pga far avog til hadde barnet en dag. Anonymkode: 648ae...669 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #16 Skrevet 18. juni 2022 Dette er ikke ok, og slett ikke normal framgangsmåte. Dere bør sende en klage, for her har noen ‘bæsja på leggen’. Det er heller ikke slik at besøkshjem og støttekontakt er noe en enkelt får. Det er mangel på disse ressursene. Vanligvis er dette løsninger som kommer ved slutten av lengre utredninger og kartlegging i tverrfaglig hjelpeapparat fra flere instanser. Kommunale regelverk krever vanligvis at det ligger diagnoser eller andre større utfordringer i bunn, hvor andre tiltak ikke har gitt god nok hjelp. Det er heller ikke ok eller rett prosedyre å gå direkte på barnet. Første trinn er alltid å lufte eventuelle bekymringer med dere foreldre. Er hun utenfor på skolen, er det også skolens ansvar å ta tak i dette - på skolen. Her virker det som om noen har forsøkt seg på å ta den lettvinte løsningen - dytte skolens ansvar (og økonomiske utgifter) over på noen andre. Ville tatt kontakt med rektor. Om dette ikke gir en beklagelse, så send klage til Statsforvalter (tidligere fylkesmannen). Anonymkode: 23d52...52c 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #17 Skrevet 18. juni 2022 Dessuten - med å ikke passe inn helt sosialt i gjengen i klassen. Løsningen på det er IKKE avlastningshjem. Til tross for hva tullinger her i tråden lirer av seg. Avlastning handler om nettopp det, at foreldre med for stor omsorgsytere pga barn med store behov skal få litt hjelp i hverdagen, mulighet til å følge opp andre barn i familien o.l. Det er på ingen måte ment som eller tilrettelagt for ‘opplæring i sosial omgang’. Det er et stort overtramp å kalle inn barnet alene på et møte, hvor slikt framlegges. Anonymkode: 23d52...52c 2
Olsen Skrevet 18. juni 2022 #18 Skrevet 18. juni 2022 Så klønete er det altså mulig å gjøre det. Og da tenker jeg på spesialkoordinator og helsesykepleier. Du innkaller ikke en 13-åring til en avtale for å sende henne hjem med søknadsskjemaer for besøkshjem og støttekontakt! Slik jeg forstår er det visste dere foreldre ingenting før barnet var ferdig med denne avtalen. Det er barnevernet som vurderer om en familie er i behov av et avlastningshjem. Skolen kan ikke "bestille" slik avlastning. Det gjelder også støttekontakt. Det er litt ulikt rundt i kommunene om støttekontakt til barn går gjennom barnevernet eller via en sentral enhet for alle støttekontakter. Jeg forstår godt at du som mor reagerer på dette. Jeg foreslår at du selv foreslår et møte med deg og de to personene som har snakket med datteren din. Ta med en person som snakker godt norsk og som du stoler på. Far kan selvsagt være med hvis han er tilgjengelig. En annen måte er å skrive en e-post der du spør hvordan du skal tolke dette. Spør hva bekgrunnen for å sende med søknadsskjema for avlastning er. Begynn med å stille spørsmål før du eventuelt klager på atferden fra skolens ansatte. Er det noe vansker med den sosiale fungeringen på skolen, bør du for det første får vite det. Det andre er å forvente at skolen selv gjør noe med det som foregår på skolen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå