AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #1 Skrevet 17. juni 2022 Jeg og min 14 åring er ganske uenige om innetid. I hverdagen får han være ute til 21:30, i helger og ferie til 22. Jeg synes ikke de har noe å gjøre ute senere en dette. Han mener det er helt dust, da han begynner i 10ende til høsten og ikke trenger innetid. Hvordan har dere andre som har 14/15 åringer det? Anonymkode: b8ae1...3ae
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #2 Skrevet 17. juni 2022 21:30 i ukedagene, 23 i helgene om han er ute-ute, 00:00 om han er hjemme hos kompiser. Anonymkode: d9973...2dc
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #3 Skrevet 17. juni 2022 Hverdag 21.30, fredag/lørdag 22.30. Anonymkode: b1edc...81b
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #4 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg og min 14 åring er ganske uenige om innetid. I hverdagen får han være ute til 21:30, i helger og ferie til 22. Jeg synes ikke de har noe å gjøre ute senere en dette. Han mener det er helt dust, da han begynner i 10ende til høsten og ikke trenger innetid. Hvordan har dere andre som har 14/15 åringer det? Anonymkode: b8ae1...3ae synes du er treig i helger og ferier, På hverdagen er jeg enig, mine tvillinger er heller ikke ute senere enn 21 30 i hverdagen. Men i helger og ferier er de ute til 23-2330, vet jeg hvor de er hos kompiser for eksempel får de være der så lenge det er greit for foreldrene. men og henge i byn og slik er ikke greit sent på kvelden Anonymkode: a1d67...05b
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #5 Skrevet 18. juni 2022 Sorry ikke treig,men streng Anonymkode: a1d67...05b
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #6 Skrevet 18. juni 2022 Min 14 åring er ute til 23.00 i helger, kan godta til 23.30 hvis det er noe spesielt som skjer og vi har god kommunikasjon rundt det. Synes du er for streng. Anonymkode: f851b...e2f
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #7 Skrevet 18. juni 2022 Min blir straks 15. Hvis vi kan hente henne så gjør vi det senest 00.00. Hvis vi ikke henter går siste buss hjem kl 21, og det skjønner jeg er ganske kjipt! Anonymkode: dd891...d0e
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #8 Skrevet 18. juni 2022 Kommer an pø hva og hvor , men hjemme hos noen til kl 1 , ute 23 Anonymkode: 51f58...2fc
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #9 Skrevet 18. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg og min 14 åring er ganske uenige om innetid. I hverdagen får han være ute til 21:30, i helger og ferie til 22. Jeg synes ikke de har noe å gjøre ute senere en dette. Han mener det er helt dust, da han begynner i 10ende til høsten og ikke trenger innetid. Hvordan har dere andre som har 14/15 åringer det? Anonymkode: b8ae1...3ae Syns ikke de har noe å gjøre ute sent. Gamer de hjemme hos noen og foreldre er der så ok. Men ikke rave rundt.. Da drikkes det stortsett og mye tull.. Anonymkode: 05d43...4cb
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #10 Skrevet 18. juni 2022 Min blir også 15 i år. Men jeg synes likevel at 22:00 er sent nok jeg da. Har nok litt med å gjøre at jeg legger meg relativt tidlig, og vil ha han hjem før jeg skal sove. Jeg synes at dere som lar de være ute til 23:00 og utover er altfor slappe. De er 14/15, ikke 18 og selvstendige unge voksne Anonymkode: b8ae1...3ae
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #11 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 17.6.2022 den 22.44): Hvordan har dere andre som har 14/15 åringer det? Alt spørs etter modenheten hos tenåringen. Likevel, burde du gi friere tøyler ettersom de blir eldre. I Norge er 14-årsalderen også konfirmasjonsalder. Nå vet jeg ikke hvordan det er hvor du/dere bor, men der jeg vokste opp var det slik at når man hadde blitt konfirmert så begynte man å dra på fest. Innetid er greit det, men kl 22 i helger og ferier? Ville heller sagt 23-23.30 jeg da. Selv fikk jeg være ute så lenge som jeg ville, mot at jeg sa ifra hvor jeg dro hen, hvem jeg var med, og når kl bikka 23, måtte jeg sende mld her time om jeg hadde det bra. Dette var selvfølgelig basert på tillitt, og når jeg fikk lov til dette, var det ikke så artig å være ute lenge heller. Kom alltid hjem rundt kl23. Hvis jeg hadde brutt denne tillitten hadde jeg fått en innetid på kl23. Men jeg brøt aldri tillitten. Har sett med venner av meg at de med strengeste foreldre, er de som gjør mest tull. Har selvsagt ikke noe statistikk på dette, og dette gjelder ikke for absolutt alle, men dette er min erfaring. På fest har det alltid vært de folka med strengeste foreldre som har ligget i grøfta dritings. Mitt tips til deg: inngå kompromiss. La tenåringen føle hen har vært med på å bestemme. Og husk at det ikke er uvanlig at de gjør opprør. Bare sunt det. MEN ha tydelige grenser. Skjønner også at det kan være litt mer skummelt å la de være lenge ute dersom man bor i større byer. Jeg kommer fra bygda, så mine tanker er jo basert på at det ikke var noe farlig å la ungene være lenge ute. Men snakk med tenåringen og prøv å unngå å få dem til å føle seg liten og innestengt i et fengsel. Dette gjør du rett og slett ved å snakke med dem og å inngå kompromiss. Hilsen en 21 år gammel jente Anonymkode: d764b...46c 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #12 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kom alltid hjem rundt kl23. Hvis jeg hadde brutt denne tillitten hadde jeg fått en innetid på kl23. Men jeg brøt aldri tillitten. Jeg kan også nevne at det var ganger jeg var ute sent. Tror det seneste jeg har vært er kl 4 på natta, men det var på en fest (da var jeg 15). Den første festen jeg var på var da jeg var 14. Da kom jeg ikke hjem før kl2 på natta. Må nevnes at dette var en offentlig fest med mange voksne, deriblant min onkel, tante, noen eldre søskenbarn, naboer osv. var med. Mine foreldre visste alltid hvor jeg var, hvem jeg var med, hvilke voksne som var ansvarlige, hvor mye drikke jeg hadde med meg, og jeg måtte selvsagt sende mld hver time om at jeg hadde det bra. Mange ganger var jeg også hos ei venninne av meg som også var min nærmeste nabo. Ofte hendte det seg at jeg ble der helt til kl 2 på natta, men det visste alltid foreldrene mine. De kjente også hennes foreldre godt og det var viktig for dem at det var greit for hennes foreldre. Selvsagt kunne jo foreldrene mine si at "du må komme hjem tidlig i kveld pga....", men det var som regel helt greit for meg. Hilsen den samme 21 år gamle jenta :) Anonymkode: d764b...46c
Tomas77 Skrevet 20. juni 2022 #13 Skrevet 20. juni 2022 22.00 i helger hørtes stusslig ut. Men det er selvfølgelig avhengig av omgivelser. Vi bor sentralt i Oslo og selv om folk syntes det høres veldig skummelt ut betyr det at det henges veldig nært oss, trenger ikke dra langt unna. Sånn sett er 23 eller 00 avhengig av hva som skjer greit. Må man henge alene på en busstasjon seint så blir det litt annerledes.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #14 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 18.6.2022 den 11.05): Min blir også 15 i år. Men jeg synes likevel at 22:00 er sent nok jeg da. Har nok litt med å gjøre at jeg legger meg relativt tidlig, og vil ha han hjem før jeg skal sove. Jeg synes at dere som lar de være ute til 23:00 og utover er altfor slappe. De er 14/15, ikke 18 og selvstendige unge voksne Anonymkode: b8ae1...3ae Å jeg synes du er altfor Streng Anonymkode: 51f58...2fc 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #15 Skrevet 21. juni 2022 Til 23:00 i helgene bør kunne gå an. 21:30 i ukedagene høres greit ut. Anonymkode: 86541...7fb
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #16 Skrevet 22. juni 2022 Du høres nok litt streng ut! Når jeg var mellom 14-17 så hadde jeg relative frie tøyler - følte jeg fikk være ute så lenge jeg ville (så fremt det ikke var langt på natt). Hadde ingen spesifikt innetid, men de sendte meldinger og spurte hvor jeg var og om jeg hadde tenkt å komme meg hjem (indirekte at jeg skulle komme hjem). Jeg kom hjem mellom 22:00 - 00:30, slappet ofte av med ei nabovenninne. Lite spennende som skjedde som regel. Vennene skulle jo også tidlig opp dagen etter, så man kan jo ikke rave hele natta uansett. I helgene derimot så løy jeg en del om at jeg overnattet etc. og dro på fest. Jeg visste jeg ikke fikk lov å dra på noen fester. Synes det var veldig stressende å hele tiden lyve. Hadde et relativt distansert forhold til foreldrene mine. Følte jo at jeg ikke kunne dele alt i livet mitt. Jeg og foreldrene mine har i ettertid snakket om dette om hvordan det kunne vært annerledes. De har jo ikke visst noe om disse festene før jeg begynte å dele om det nå (er litt over 20 nå). Vi har snakka om at om de lot meg dra på fest og kanskje enda kjøpte litt alkohol, så hadde de nok hatt mye mer kontroll over meg og jeg hadde nok vært mer trygg og avslappet! Jeg hadde nok ikke drukket alt jeg fant på fester og bli møkkings fordi jeg takket ja til alt siden jeg ikke hadde noe selv. Husker at det føltes veldig trygt å ha en plass å dra til om vennene mine hadde foreldre som henta oss etc. Derimot, min nevø som har hatt relativt slakke tøyler (relativt liten alderssprang mellom oss) - har hatt et veldig avslappet forhold med foreldrene sine og de har visst hvor han er til enhver tid. De har henta han, de har gitt små mengder med alkohol. Han deler alt som skjer i livet, til foreldrene sine og har et relativt sunt forhold til akohol! Anonymkode: ddeca...76f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #17 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 17.6.2022 den 22.44): Jeg og min 14 åring er ganske uenige om innetid. I hverdagen får han være ute til 21:30, i helger og ferie til 22. Jeg synes ikke de har noe å gjøre ute senere en dette. Han mener det er helt dust, da han begynner i 10ende til høsten og ikke trenger innetid. Hvordan har dere andre som har 14/15 åringer det? Anonymkode: b8ae1...3ae AnonymBruker skrev (På 18.6.2022 den 11.05): Min blir også 15 i år. Men jeg synes likevel at 22:00 er sent nok jeg da. Har nok litt med å gjøre at jeg legger meg relativt tidlig, og vil ha han hjem før jeg skal sove. Jeg synes at dere som lar de være ute til 23:00 og utover er altfor slappe. De er 14/15, ikke 18 og selvstendige unge voksne Anonymkode: b8ae1...3ae Synes det da er litt merkelig å diskutere med seg selv... 😅 Uansett, prat med ungdommen - inngå en kompromiss og noe dere begge er enige i. Anonymkode: ddeca...76f 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #18 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 18.6.2022 den 11.05): Min blir også 15 i år. Men jeg synes likevel at 22:00 er sent nok jeg da. Har nok litt med å gjøre at jeg legger meg relativt tidlig, og vil ha han hjem før jeg skal sove. Jeg synes at dere som lar de være ute til 23:00 og utover er altfor slappe. De er 14/15, ikke 18 og selvstendige unge voksne Anonymkode: b8ae1...3ae Det er ikke seint med kl 23 i helga. Hvis de er hos en venn og ser film f eks, så skal de være hjemme 22? Anonymkode: b9bf6...343
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå