Gå til innhold

Venninne som er belærende og nedlatende…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på 11 år har ei venninne som er veldig belærende og nedlatende i måten hun snakker på. Hun var hos oss i går, og jeg overhørte de snakket sammen. Min datter sa «hvorfor får jeg ikke til dette?» Da svarer venninna «fordi du er dum». Dette sa hun to ganger. I tillegg snakker hun så nedlatende til henne, som om hun skulle være 5 år. Har prøvd å få min datter til å si i fra at hun ikke liker at hun sier slik, men hun syns det er vanskelig. 
Hvilke råd ville dere ha gitt deres datter? Forslag til hvordan og hva hun kan si til venninna?

Anonymkode: be740...296

Videoannonse
Annonse
Gjest Wrightandrong
Skrevet

Tenker at hun i første omgang kan gi beskjed på en rolig og behersket måte, at det faktisk ikke er ålreit å si slike ting til andre. Repeter dette noen ganger om hun fortsetter med samme språkbruk og tonefall. Skulle det vise seg at hun har litt tungt for å ta til seg dette, kan en forsøke å bekjempe den slags holdning med hennes egne metoder. Altså ta igjen med eksakt samme mynt.

Skulle det fortsatt være et vedvarende problem, kan din datter fortelle henne at hun har bedre ting å bruke tiden sin på, enn å være med en person som ikke respekterer andre. Da får hun et valg om å enten skjerpe seg kraftig, eller se langt etter dette vennskapet. 

AnonymBruker
Skrevet

Be datteren din be den nebbenosen av en venninne om å holde kjeft. 

Anonymkode: ab893...ed2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kanskje i all forbauselse brutt inn og sagt at ingen får snakke sånn til ungen min 🙄 gjorde noe lignende da det var noe banning og styggeskap på fotballbanen (8åringer) og det var min som tok i mot 🙈 Hadde gjort det samme om det var noen andre sitt barn. Tror vedkommende lagkamerat tok poenget. 

Anonymkode: f53c0...5c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Datteren min på 11 år har ei venninne som er veldig belærende og nedlatende i måten hun snakker på. Hun var hos oss i går, og jeg overhørte de snakket sammen. Min datter sa «hvorfor får jeg ikke til dette?» Da svarer venninna «fordi du er dum». Dette sa hun to ganger. I tillegg snakker hun så nedlatende til henne, som om hun skulle være 5 år. Har prøvd å få min datter til å si i fra at hun ikke liker at hun sier slik, men hun syns det er vanskelig. 
Hvilke råd ville dere ha gitt deres datter? Forslag til hvordan og hva hun kan si til venninna?

Anonymkode: be740...296

Sånt skjer hele tiden blant barn. Eneste rette er at din datter selv sier ifra til venninna, hun må lære seg dette uansett, for hun møter flere slike. De er bare 11 år, dette er sånne ting unger skal lære, og det klarer de som regel selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror kanskje hun venninna har dette fra et sted. Og de er så små. Dette må ikke bli en for stor ting i første omgang. Si ifra på en vennlig måte at det var jo ikke hyggelig sagt osv, men snakk med din egen unge om at hun må ta litt plass og ikke finne seg i sånt.

Anonymkode: 070db...c12

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker hun snakker til datteren din som hun blir snakket til hjemme. Så hekker møt denne venninnen med omsorg istedenfor kjeft. 

Anonymkode: bb45d...a3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...