Gå til innhold

De som ikke gidder å ta celleprøve..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er greit. Men om de en dag må dra til lgen fordi det er blødningsforstyrrelser eller annet, for så få vite at det er kreft. Da må de gå gjennom mye flere underlivssjekk enn det du egentlig hadde trengt om du gikk for 10år siden. Noen prioriteringer må man ta i livet. Om man ikke kan vise et underliv som dame, så kan nan heller ikke føde barn.

Ja det er nakent og ukomfortabelt å ta celleprøve, men det er noe man må gå gjennom i livet. Man har noen ganger skyld i sin egen kreft, er jo synd å si det. Ts 

Anonymkode: 033ff...4df

Man har ikke skyld i egen kreft, der er jeg faktisk sterkt uenig.

Det er også forskjell på å sjekke noe fordi det potensielt kan være noe farlig, og fordi man må velge mellom to onder da man allerede har kreft, og er nødt til å se på det hvis man skal gjøre noe med det. Det å slite med traumer eller andre ting som gjør at man synes det er vanskelig, kan være en veldig sterk følelse. Det er jo ikke sånn at man tar lett på å risikere uoppdaget kreft, det er fordi man synes det å blottlegge seg er såpass vanskelig at man ikke ser annen utvei enn å ta risikoen. 

Under pandemien brukte svenske kvinner hjemmetester. Jeg synes man burde fått på plass et sånt tilbud i Norge! 

Anonymkode: fd5a2...60b

• Liker 3
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ikke alle greier eller kan ta celleprøve. Mine prøver kan ikke analyseres. Min samboer kan ikke ta. Og venninna mi greier ikke pga alvorlige traumer. 

Det er ikke som om flertallet av de som ikke tar lot være fordi de heller ville være hjemme og se reprisen av Big Bang Theory. Folk har grunner. 

Anonymkode: adb6d...b52

Hadde jeg gått gjennom et seksuelt overgrep, noe jeg faktisk har vært et offer for selv som 15år. - (Ble dopet ned av en ung mann på 18år som hadde sex med meg mens jeg sov.) Ikke en grov voldtekt, men likevel. Jeg ville tatt meg sammen og oppsøkt psykolog for å få hjelp til å nærmest "gni det inn" med at de fleste er leger er kunnskapsrike og ikke en voldsperson. Av og til må man ta imot angsten for å bedre situasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde jeg gått gjennom et seksuelt overgrep, noe jeg faktisk har vært et offer for selv som 15år. - (Ble dopet ned av en ung mann på 18år som hadde sex med meg mens jeg sov.) Ikke en grov voldtekt, men likevel. Jeg ville tatt meg sammen og oppsøkt psykolog for å få hjelp til å nærmest "gni det inn" med at de fleste er leger er kunnskapsrike og ikke en voldsperson. Av og til må man ta imot angsten for å bedre situasjonen. 

Traumer og overgrep er en ting. I forhold til det, så er det ikke bare å ta seg sammen så går det over. Kanskje det gjør det over tid, hvis man er heldig, eller at det blir bedre. Med oppfølging. Men det er ikke gitt. En frykt trenger ikke være rasjonell for at den skal eksistere. 

Det kan også være at man synes det er vanskelig å "vise seg fram" selv om det ikke er poenget, fordi man har sterke komplekser/føler seg flau osv. Det er ikke bare å ta seg sammen i forhold til dette heller alltid. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vil også si det er trist du opplevde det du gjorde, og håper det går så fint det kan gå med deg nå! 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er en høy hest du sitter på. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vil også si det er trist du opplevde det du gjorde, og håper det går så fint det kan gå med deg nå! 

Joda, det går fint nå. Takk som spør. Men sleit med å ha sex med menn i tidlig 20årene, hatt lite tillit til menn og ikke klart å stole på om det var meg de ville ha eller sex'en. Å ta celleprøve går fint, men vi er alle forskjellige, vi reagerer på ulike ting ♡ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er en høy hest du sitter på. 

Hvis du leser nedenfor hva jeg skreiv. Vi opplever ting ulikt, ingenting er feil. Vil bare at flest som mulig tar celleprøven. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke snakk om å ikke gidde. Mange klarer ikke eller tør ikke. Det finnes alltids en grunn og det er ikke latskap eller giddalaushet. 

Anonymkode: c1dee...dda

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

TS har du sjekket alle føflekkene dine? Tatt MR/CT privat for å sjekke at du ikke har kreft eller forandringer noe steder? Tatt gentester for å se om du kan ha noen arvelige sykdommer som bare venter på å poppe opp?

Synes du skal respektere din venn og slutte å oppføre deg som en idiot. Det er ikke greit å presse andre til å gjøre ting de ikke vil med kroppen sin.

Anonymkode: 45d50...99f

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fordi jeg bryr meg om venninnen min. Hun har legeskrekk, men hva om det viser seg at hun ei gang får kreft? Da må man inn og yt av sykehus. Er det bedre? Man gambler med livet. 

Hvis hun har skrekk så har hun angst for å ta den, det er ikke snakk om å ikke gidde. Mange har angst for å ta celleprøven og jeg måtte bli 30 før jeg klarte å ta den. En barndomsvenninne døde av livmorhalskreft og da ble jeg nesten nødt til det, og fikk overvunnet angsten. Angst er irrasjonelt og ikke noe du skal irritere deg over. Man gambler med livet hele tiden, hver gang man setter seg i en bil bl.a.  

Anonymkode: ecd47...f95

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Man har ikke skyld i egen kreft, der er jeg faktisk sterkt uenig.

Det er også forskjell på å sjekke noe fordi det potensielt kan være noe farlig, og fordi man må velge mellom to onder da man allerede har kreft, og er nødt til å se på det hvis man skal gjøre noe med det. Det å slite med traumer eller andre ting som gjør at man synes det er vanskelig, kan være en veldig sterk følelse. Det er jo ikke sånn at man tar lett på å risikere uoppdaget kreft, det er fordi man synes det å blottlegge seg er såpass vanskelig at man ikke ser annen utvei enn å ta risikoen. 

Under pandemien brukte svenske kvinner hjemmetester. Jeg synes man burde fått på plass et sånt tilbud i Norge! 

Hjemmetester kommer til Norge også ❤️. Bare litt uvisst når. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hjemmetester kommer til Norge også ❤️. Bare litt uvisst når. 

Det håper jeg! Og at det ikke er lenge til. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det håper jeg! Og at det ikke er lenge til. 

Så en nyhet om det på legekontoret i fjor så det kan umulig være så lenge til ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk påvist celleforandringer nå nylig, og må snart inn å fjerne ytre del av livmorhalsen. Er 26 år.

Så det anbefales på det sterkeste å ta celleprøve.

Anonymkode: 73df9...0b9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg fikk påvist celleforandringer nå nylig, og må snart inn å fjerne ytre del av livmorhalsen. Er 26 år.

Så det anbefales på det sterkeste å ta celleprøve.

Anonymkode: 73df9...0b9

Det må jeg også, for andre gang nå. Er 35. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 29 år og har aldri tatt det, og har ingen planer om det heller. Har tatt HPV-vaksine og stoler på at det holder. Hvis ikke så finner jeg det vel ut en gang.

Anonymkode: a64e6...d94

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Fordi det er utrolig dumt å ikke ta noe helsevesenet anbefaler på det sterkeste. Det er så mange kvinner som får livmorhals kreft i. Det sier seg selv når ca 40-50 % vil få kreft om de går 10-15 år med celleforandringer. Og av celleforandringer er noe de fleste kvinner vil oppleve en eller flere ganger i livet. Alle burde se Thea Steen dokumentaren, #sjekkdeg, før det er for sent. 

Tror du virkelig at vi som velger å ikke ta deg av ulike årsaker ikke er klar over at det ikke er dumt. Tror du at en slik kommentar vil gjøre deg noe enklere? Jeg har valgt å ikke ta celle prøve i alle år og hvorfor spør du? Jo fordi jeg var utsatt for grove seksuelle overgrep fra før jeg fylte året og har som følge av det utviklet K-PTSD og det å ta celle prøve trigger mine traumer. Ja jeg vet at jeg burde og ja jeg tenker veldig ofte på konsekvensene, men jeg makter det bare ikke.

Anonymkode: 83f94...792

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Forskning viser at 90% av de som utvikler kreft er de som ikke tar celleprøver. De som tar celleprøver oppdager celleforandringer og kan gjøre noe med det på et tidlig stadige. 
uansett hvor ubehagelig og ekkelt set er å ta den prøven - DO IT!! 

Anonymkode: 2b309...c87

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tror du virkelig at vi som velger å ikke ta deg av ulike årsaker ikke er klar over at det ikke er dumt. Tror du at en slik kommentar vil gjøre deg noe enklere? Jeg har valgt å ikke ta celle prøve i alle år og hvorfor spør du? Jo fordi jeg var utsatt for grove seksuelle overgrep fra før jeg fylte året og har som følge av det utviklet K-PTSD og det å ta celle prøve trigger mine traumer. Ja jeg vet at jeg burde og ja jeg tenker veldig ofte på konsekvensene, men jeg makter det bare ikke.

Skjønner godt dette er vanskelig for deg. 
men du kan i ditt tilfelle be om narkose. 
vet om ei annen jente som får narkose både ved tannlege og celleprøve grunnet seksuelle overgrep 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner godt dette er vanskelig for deg. 
men du kan i ditt tilfelle be om narkose. 
vet om ei annen jente som får narkose både ved tannlege og celleprøve grunnet seksuelle overgrep 

Jeg kan dessverre ikke legges i narkose. Men poenget mitt var at det garantert er mange andre der ute som er i akkurat samme situasjon som meg og det handler ikke om at man ikke gidder og slike kommentarer som beskrevet her gjør ikke akkurat situasjonen noe bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...