AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #1 Skrevet 17. juni 2022 ....Er det større sjans for at de får livmorhalskreft kontra de som følger opp, men som har/ har hatt celleforandringer og som har gått gjennom konisering? Jeg spurte en lege om det lå mer latent til å få kreft i underlivet med de som hadde gått gjennom flere celleforandringer og konisering, han mente det var en liten økt fare hos de enn de som ikke hadde hatt celleforandringer. Men tenk de som dropper disse undersøkelsene da? Anonymkode: 033ff...4df
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #2 Skrevet 17. juni 2022 Det er vel alltids en risiko for at ting kan utvikle seg, man får jo ikke fanget opp noe før det kanskje er for sent og prognosene ikke er så bra. Anonymkode: 7f382...02b
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #3 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vel alltids en risiko for at ting kan utvikle seg, man får jo ikke fanget opp noe før det kanskje er for sent og prognosene ikke er så bra. Anonymkode: 7f382...02b Ja for det virker som at de har det litt enkelt her og nå, altså de som ikke gidder å ta den. Men hva om de har celleforandringer nå? Snakker om kvinner langt opp i 30årene. Er litt bekymret for ei venninne. Hun nekter. Selv har jeg tatt flere biopsi og hatt hpv lenge. Er rolig iforhold til det, siden har kontroll. Anonymkode: 033ff...4df
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #4 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er vel alltids en risiko for at ting kan utvikle seg, man får jo ikke fanget opp noe før det kanskje er for sent og prognosene ikke er så bra. Anonymkode: 7f382...02b Ja for det virker som at de har det litt enkelt her og nå, altså de som ikke gidder å ta den. Men hva om de har celleforandringer nå? Snakker om kvinner langt opp i 30årene. Er litt bekymret for ei venninne. Hun nekter. Selv har jeg tatt flere biopsi og hatt hpv lenge. Er rolig iforhold til det, siden har kontroll. Anonymkode: 033ff...4df
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #5 Skrevet 17. juni 2022 Hva vet du om hvorfor de ikke tar den? Hvorfor skriver du gidder istedenfor velger å ikke ta den? Fint at du tar celleprøver og følges opp, men skjønner ikke behovet for å mene noe om hva andre gjør. Anonymkode: 310d7...975 14
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #6 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva vet du om hvorfor de ikke tar den? Hvorfor skriver du gidder istedenfor velger å ikke ta den? Fint at du tar celleprøver og følges opp, men skjønner ikke behovet for å mene noe om hva andre gjør. Anonymkode: 310d7...975 Fordi det er utrolig dumt å ikke ta noe helsevesenet anbefaler på det sterkeste. Det er så mange kvinner som får livmorhals kreft i. Det sier seg selv når ca 40-50 % vil få kreft om de går 10-15 år med celleforandringer. Og av celleforandringer er noe de fleste kvinner vil oppleve en eller flere ganger i livet. Alle burde se Thea Steen dokumentaren, #sjekkdeg, før det er for sent. Anonymkode: 033ff...4df 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #7 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi det er utrolig dumt å ikke ta noe helsevesenet anbefaler på det sterkeste. Det er så mange kvinner som får livmorhals kreft i. Det sier seg selv når ca 40-50 % vil få kreft om de går 10-15 år med celleforandringer. Og av celleforandringer er noe de fleste kvinner vil oppleve en eller flere ganger i livet. Alle burde se Thea Steen dokumentaren, #sjekkdeg, før det er for sent. Anonymkode: 033ff...4df Det skjønner jeg. Jeg mener bare at du ikke kan kontrollere andre, og bør fokusere på deg selv. Ikke mene så mye om hva andre gjør eller ikke gjør og hvorfor de gjør det. Du vet ingenting om grunnene til at andre ikke tar celleprøve. Anonymkode: 310d7...975 10
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #8 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det skjønner jeg. Jeg mener bare at du ikke kan kontrollere andre, og bør fokusere på deg selv. Ikke mene så mye om hva andre gjør eller ikke gjør og hvorfor de gjør det. Du vet ingenting om grunnene til at andre ikke tar celleprøve. Anonymkode: 310d7...975 Fordi jeg bryr meg om venninnen min. Hun har legeskrekk, men hva om det viser seg at hun ei gang får kreft? Da må man inn og yt av sykehus. Er det bedre? Man gambler med livet. Anonymkode: 033ff...4df 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #9 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ja for det virker som at de har det litt enkelt her og nå, altså de som ikke gidder å ta den. Men hva om de har celleforandringer nå? Snakker om kvinner langt opp i 30årene. Er litt bekymret for ei venninne. Hun nekter. Selv har jeg tatt flere biopsi og hatt hpv lenge. Er rolig iforhold til det, siden har kontroll. Anonymkode: 033ff...4df Jeg og har en veninne over 40 som aldri har gjort det. Jeg sier det støtt og stadig hun burde, men hun gidder ikke. Anonymkode: a73ba...bd7 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #10 Skrevet 17. juni 2022 Bare la de få kreft. Man kan ikke tvinge voksne folk til noe. Anonymkode: 13122...178 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #11 Skrevet 17. juni 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi jeg bryr meg om venninnen min. Hun har legeskrekk, men hva om det viser seg at hun ei gang får kreft? Da må man inn og yt av sykehus. Er det bedre? Man gambler med livet. Anonymkode: 033ff...4df Underlivshelse er viktig, men for mange kan det å gå til slike undersøkelser være en nær umulig kneik å komme over. Har du tilbudt deg å bli med henne? Anonymkode: b611b...6f2 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #12 Skrevet 17. juni 2022 Ikke alle greier eller kan ta celleprøve. Mine prøver kan ikke analyseres. Min samboer kan ikke ta. Og venninna mi greier ikke pga alvorlige traumer. Det er ikke som om flertallet av de som ikke tar lot være fordi de heller ville være hjemme og se reprisen av Big Bang Theory. Folk har grunner. Anonymkode: adb6d...b52 6 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #13 Skrevet 17. juni 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Bare la de få kreft. Man kan ikke tvinge voksne folk til noe. Anonymkode: 13122...178 Så hvis noen f.eks. er traumeskadet av de groveste overgrep, så skal man ikke hjelpe dem til å finne en utvei, men bare "la de få kreft"? Og du kom inn i tråden bare for å skrive dette? Jeg får vel si "God bedring" til deg. Anonymkode: b611b...6f2 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #14 Skrevet 17. juni 2022 At det er lurt er enig i, men det er ikke sånn at de fleste som ikke tar det gjør det på trass heller tror jeg. Det kan føles vanskelig å skulle la noen se på deg slik de må gjøre under en sånn prøve. Jeg synes de burde begynne med selvtester for jeg skjønner veldig godt om folk ikke tør og synes det er skikkelig vanskelig. Anonymkode: fd5a2...60b
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #15 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Fordi jeg bryr meg om venninnen min. Hun har legeskrekk, men hva om det viser seg at hun ei gang får kreft? Da må man inn og yt av sykehus. Er det bedre? Man gambler med livet. Anonymkode: 033ff...4df Igjen. Du vet ikke alt om andres grunner. Hun er voksen og velger selv. Det må du akseptere. Anonymkode: 310d7...975 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #16 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bare la de få kreft. Man kan ikke tvinge voksne folk til noe. Anonymkode: 13122...178 Har sagt det til henne. Men det er ikke min kropp, hun bestemmer hva hun vil gjøre. Syntes det var viktig å skremme henne opp med hva som kan skje. Får håpe hun ikke har celleforandringer, eller isåfall lette. (Som mange ganger går bort av seg selv). Jeg hadde CIN 3, og kunne vært en av de 40/50% som ville fått kreft i 40årene, sa de på sykehuset. Vi er 35år nå. Er sjeleglad for at jeg hørte på min mor og gikk da jeg var 27år. Anonymkode: 033ff...4df
Silva Pluvialis Skrevet 17. juni 2022 #17 Skrevet 17. juni 2022 (endret) Du vet ikke grunnene til at venninnene dine ikke tar celleprøver. Ikke sikkert de ønsker å utbrodere om seksuelle overgrep, for eksempel. Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #18 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): At det er lurt er enig i, men det er ikke sånn at de fleste som ikke tar det gjør det på trass heller tror jeg. Det kan føles vanskelig å skulle la noen se på deg slik de må gjøre under en sånn prøve. Jeg synes de burde begynne med selvtester for jeg skjønner veldig godt om folk ikke tør og synes det er skikkelig vanskelig. Anonymkode: fd5a2...60b Det er greit. Men om de en dag må dra til lgen fordi det er blødningsforstyrrelser eller annet, for så få vite at det er kreft. Da må de gå gjennom mye flere underlivssjekk enn det du egentlig hadde trengt om du gikk for 10år siden. Noen prioriteringer må man ta i livet. Om man ikke kan vise et underliv som dame, så kan nan heller ikke føde barn. Ja det er nakent og ukomfortabelt å ta celleprøve, men det er noe man må gå gjennom i livet. Man har noen ganger skyld i sin egen kreft, er jo synd å si det. Ts Anonymkode: 033ff...4df
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #19 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så hvis noen f.eks. er traumeskadet av de groveste overgrep, så skal man ikke hjelpe dem til å finne en utvei, men bare "la de få kreft"? Og du kom inn i tråden bare for å skrive dette? Jeg får vel si "God bedring" til deg. Anonymkode: b611b...6f2 Klarer de ikke ta celleprøve, og vil de ikke skaffe seg profesjonell hjelp til å få det til heller, så skal de da få lov til å fortsette å ha det sånn som de har det. Det skal ikke være nødvendig for venninner å måtte be og presse og være redd og fortvilet for å få vedkommende til å gjøre noe med det. Anonymkode: 13122...178 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #20 Skrevet 17. juni 2022 Tvillingsjel skrev (3 minutter siden): Jeg tar ikke celleprøver pga traumer etter blant annet overgrep. Jeg har overveid det slik at det er større sjanse for at jeg får enda et traume av celleprøver enn at jeg faktisk har kreft, med tanke på at jeg heller ikke er seksuelt aktiv. Den psykiske belastningen, angsten og skamfølelsen er ikke verdt det "bare i tilfelle". Nå er jeg ikke i målgruppen før neste år, men jeg har allerede meldt meg ut av livmorhalsprogrammet, men er i gang med første dose av HPV-vaksinen. Du vet ikke grunnene til at venninnene dine ikke tar celleprøver. Ikke sikkert de ønsker å utbrodere om seksuelle overgrep, for eksempel. Trist å høre og det forstår jeg❤ Du kan trøste deg med at du ikke er seksuelt aktiv. Er jo ene og alene seksuelt aktive mennesker som får celleforandringer. Anonymkode: 033ff...4df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå